Het grote Duitslandtopic

18-01-2026 19:23 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons grootste buurland is een waar vakantiewalhalla. Voor veel mensen dan. Het is dichtbij, het is praktisch, de meeste dingen zijn er goed geregeld en wie kan er nee zeggen tegen Kaffee und Kuchen?
Afgelopen zomervakantie was ik op vakantie in een stuk Duitsland dat ik nog helemaal niet kende en het was zo leuk, dat ik me bedacht: er moeten vast nog veel meer dingen in Duitsland te doen en te beleven zijn, die ik nog helemaal niet ken.
Dus dit topic. Een algemeen verzameltopic waar je om reistips kunt vragen, waar aan- en afraders gedeeld kunnen worden.
Si abra la puerta hay lobos.
TO begint. Ik was dus in Saarland. Ik boekte een accomodatie met een Saarlandcard en ik kon alle dagen van mijn verblijf gratis allerlei leuke activiteiten doen. Enorm onder de indruk was ik van de Völklinger Hütte, een van de grootste ijzersmelterijen van West-Europa, omgetoverd in een enorm museum. Saarland is door de eeuwen heen afwisselend Duits en Frans geweest en heeft een heel ander gevoel dan de regio's die ik beter kende. En dat je nog even naar een Franse supermarkt kunt, was toch ook wel heel fijn!

Tips zoek ik ook. Ik ken Noord-Oost-Duitsland helemaal niet en ik wil daar misschien toch binnenkort heen. In mijn beleving is het leeg en saai, maar dat zal toch wel niet. Iemand ervaring?
Oh ik lees mee! Ik ben dol op Duitsland :love:
Graftak!
Rabarbara schreef:
18-01-2026 19:27
Saarland is door de eeuwen heen afwisselend Duits en Frans geweest en heeft een heel ander gevoel dan de regio's die ik beter kende. En dat je nog even naar een Franse supermarkt kunt, was toch ook wel heel fijn!

Ghe, dat had ik andersom met de Elzas. Officieel Frankrijk, maar het gaf zo'n lekker Duitsig gevoel daar :lol:
Graftak!
In de herfstvakantie in de Harz geweest. Was heel leuk! Vanuit Bad Harzburg verschillende uitstapjes gemaakt, grotendeels obv de Harz kaart: mijn museum, Wernigerode, oude stoomtrein naar de Brockenberg, Thale ( DDR museum, Hexentanzplatz).
Ik ben een paar jaar geleden op aanraden van LV naar de Sachsische Schweiz geweest en was enorm onder de indruk! Heel mooi daar, zeker om te wandelen! Vergeet de Basteibrücke niet!

Ook hebben we Leipzig en Dresden bezocht, vooral Dresden vond ik een erg mooie stad met nog veel cultuur.

Heidelberg is ook zeer de moeite waard, en het Zwarte Woud uiteraard, Gengenbach, Triberg en Freiburg.

Nog op ons lijstje staat een lang weekend Moesel, naar Cochem. Maar de hele Moezelstreek is natuurlijk prachtig!
Lady*Voldemort schreef:
18-01-2026 19:32
Ghe, dat had ik andersom met de Elzas. Officieel Frankrijk, maar het gaf zo'n lekker Duitsig gevoel daar :lol:

Eens! Ik vond de Elzas zeker de moeite waard. Zijn er bijna 2 weken geweest, wat een leuke plaatsen heb je daar!
Oh, en Rügen en omgeving staan ook nog op de lijst, om vanuit daar naar Gdansk door te reizen. De kant van de Oostzee zou ik graag willen bezoeken.
SirDidymus schreef:
18-01-2026 19:35
Oh, en Rügen en omgeving staan ook nog op de lijst, om vanuit daar naar Gdansk door te reizen. De kant van de Oostzee zou ik graag willen bezoeken.
Ja, ik ook! Rügen lijkt me prachtig.
Ik lees even mee, wij zijn van plan om komende zomer 3 weken naar het Zwarte Woud te gaan (met op de terugweg een tussenstop in Keulen bij de Harry Potter winkel)
Lady*Voldemort schreef:
Ik zal m'n best doen er niet een 'Frankrijk-is-leuker' topic van te maken, maar dat heb ik dus precies omgekeerd.

Maar van de herfst was ik weer eens in Duitsland, in Solingen, en dat was ook leuk. Nog geen 200 km van Arnhem, mooie heuvels en fijn openbaar vervoer. Alleen wat die Duitsers voor kleren aan durven trekken...
Ik heb in Duitsland gewoond en kom er graag. Voor stedentrips vond ik Berlijn, Hamburg, München, Keulen en Trier erg leuk.
We zijn vorig voorjaar door Noord Duitsland gereisd: Oldenburg, Bremen, , Lunenburg en Celle. Erg mooie steden.
Ik vind de Eifel en de Harz erg leuk. Beieren is ook schitterend. Ik vind het vooral leuk dat het een betaalbaar divers land is waar ik de taal ook goed spreek.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
badmuts111 schreef:
18-01-2026 19:48
Ik lees even mee, wij zijn van plan om komende zomer 3 weken naar het Zwarte Woud te gaan (met op de terugweg een tussenstop in Keulen bij de Harry Potter winkel)
Ik ben gek op het Zwarte Woud. Favoriet zijn de B500 (een weg met veel leuke natuuractiviteiten aan de kant van de weg) in het noorden en de hele zuidkant.
Aija schreef:
In de herfstvakantie in de Harz geweest. Was heel leuk! Vanuit Bad Harzburg verschillende uitstapjes gemaakt, grotendeels obv de Harz kaart: mijn museum, Wernigerode, oude stoomtrein naar de Brockenberg, Thale ( DDR museum, Hexentanzplatz).
Wat leuk, wij hebben op de planning om in de meivakantie een weekje naar de Harz te gaan. Veel van jou uitstapjes
staan idd ook al op mijn lijstje! We kijken er al erg naar uit!

Heb je (of iemand anders) nog fijne tips voor de regio? Ik ben met 2 kinderen van 10 en 7 en we willen ook mooie wandelingen doen. Weet iemand een beetje waar we qua weer rekening mee moeten houden (ook op hoogte)?
SirDidymus schreef:
Ik ben een paar jaar geleden op aanraden van LV naar de Sachsische Schweiz geweest en was enorm onder de indruk! Heel mooi daar, zeker om te wandelen! Vergeet de Basteibrücke niet!

Ook hebben we Leipzig en Dresden bezocht, vooral Dresden vond ik een erg mooie stad met nog veel cultuur.

Heidelberg is ook zeer de moeite waard, en het Zwarte Woud uiteraard, Gengenbach, Triberg en Freiburg.

Nog op ons lijstje staat een lang weekend Moesel, naar Cochem. Maar de hele Moezelstreek is natuurlijk prachtig!
Cochem is zeker de moeite waard. Maar ik dacht dat iedereen daar al geweest was :lol:
Graftak!
GebruikerOnbekend123 schreef:
18-01-2026 19:56
Wat leuk, wij hebben op de planning om in de meivakantie een weekje naar de Harz te gaan. Veel van jou uitstapjes

Heb je (of iemand anders) nog fijne tips voor de regio? Ik ben met 2 kinderen van 10 en 7 en we willen ook mooie wandelingen doen. Weet iemand een beetje waar we qua weer rekening mee moeten houden (ook op hoogte)?
Als je wilt wandelen is de omgeving van Torfhaus heel leuk. Daar zijn veel goed aangegeven wandelingen. Ik heb afgelopen zomer geparkeerd bij de Oderteich in de buurt en daar kun je heel leuk bij wandelen, ook voor kinderen.
Daarnaast is Sankt Andreasberg grappig, want dat heeft de steilste weg van de regio, midden door het dorp.
De Harz is een middengebergte, dus het kan er wel wat frisser zijn, maar het zijn geen Alpen. Het weer is er soms wat onvoorspelbaar. Ik kom er vaker en heb soms prachtig weer en soms prutweer en dat kan gerust op de dag veranderen.
Lady*Voldemort schreef:
18-01-2026 19:58
Cochem is zeker de moeite waard. Maar ik dacht dat iedereen daar al geweest was :lol:
Ik was er bijna twee jaar geleden op een regenachtige donderdag in de voorjaarsvakantie en er was echt helemaal niemand. Dat was een vreemd gezicht, want Cochem was ooit de eerste echte buitenlandse vakantiebestemming die ik als kind bezocht (héél ver weg, met bergen en een rivier!) en toen was het compleet overspoeld.
De Duitse steden zijn zo mooi en vind de sfeer ondanks de drukte toch heel gemoedelijk. Al een jaar of 10 gaan we Ieder jaar een weekend naar Keulen en nog steeds ontdekken we leuke wijken, museums en restaurants. Berlijn, München, Hannover, Bremen fantastische steden. Paar jaar terug waren we in Trier en zijn toen richting Cochem gereden en vandaaruit naar de Geierlay Hangbrug, prachtig uitzicht. Echt de moeite waard.
SirDidymus schreef:
18-01-2026 19:35
Rügen wil ik ook nog een keer heen.
Regelmatig vakantie gehouden in Duitsland.
Een keer met een camper twee weken rondgereisd o.a. Neuschwanstein gezien en op een camping gestaan bij de Bodensee.
Vakantie in de Fränkische Schweiz met de schoonfamilie; Pottenstein (Teufelshöhle) bezocht, Fichtelgebergte en Vierzehnheiligen in Bad
Staffelstein.
Cochem en omgeving is ook prachtig.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Wij mogen er ook graag heen gaan voor een korte of lange vakantie, het is zo’n veelzijdig land. En gelukkig nog heel veel te ontdekken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik hou van Duitsland, als ik op pensioen ben ga ik in Fussen wonen :-D
Ik vind Dusseldorf ook echt een leuke stad.
Het oosten ken ik helemaal niet, maar ik wil dolgraag Dresden en de Harz eens bezoeken.
Maar Bayern :heart:
GebruikerOnbekend123 schreef:
18-01-2026 19:56

Wij waren met kinderen van 9 en 11, vergelijkbaar dus. We zijn met de stoomtrein dus de Brocken op gegaan en daarna naar beneden terug gewandeld tot aan Schierke. Dat is zo'n 10km. Je kan het pad volgen langs het spoor, maar ook na een tijdje afslaan en via grote stenen naar beneden klauteren. Vonden de kinderen heel leuk! Wij vergaapten ons naast de omgeving ook aan hoe de Duitsers erbij liepen: alsof ze de Mount Everest gingen beklimmen :facepalm:
In deze blog staat de route uitgelegd met foto's erbij:
https://www.vadersopreis.nl/hoogtepunt- ... p-en-neer/

Denk dat mijn voornaamste tip is om die Harz kaart te doen. Daar kan je best wel eea mee doen en als het toch niks is ben je zo weer weg. Zo zijn we bv ook nog 2x kort gaan zwemmen omdat het het inbegrepen was bij die kaart, hadden we anders niet gedaan.

Oh en een tip: zorg dat je cash bij je hebt, op meerdere plekken konden we nl niet pinnen.

Qua weer: was redelijk vergelijkbaar met Nederland. Alleen op de Brocken was het een stuk kouder (is ook hoog)
Lady*Voldemort schreef:
18-01-2026 19:58

Haha nee ik loop hopeloos achter...
Ik ben 17 jaar lang elke 6-8 weken in Duitsland geweest. Mijn ouders woonden in de Eifel vlak bij Gerolstein. We hebben in de omgeving zo ongeveer alles wel gezien 😁 regelmatig ook richting de moezel gegaan, Keulen, heel vaak in Trier geweest om te winkelen. Ik hou echt van Duitsland! Komend jaar gaan we op vakantie in de buurt van Bitburg.
Overigens had ik altijd ook het idee om die kant op te gaan na mijn pensioen, maar nu ik zie hoe dat is gegaan met terugkomen op oudere leeftijd ga ik daar toch nog maar beter over nadenken. Dat is best een gedoe geweest namelijk. Gelukkig zitten ze nu weer hier vlakbij en zijn ze gesetteld 🥰 na 17 jaar elke keer 600km rijden waren we er ook wel een beetje klaar mee 🙈
@Rabarbara, wat een andere poster zei: Rügen, ligt in Noord-Oost Duitsland.
De kliffen daar zijn mooi (Jasmund).
Noorden heeft ook mooie hanzesteden, vooral Lübeck erg leuk. En natuurlijk zoals overal zijn er kasteeltjes. Kasteel Schwerin, met groot meer erbij, is mooi.
En de koffietjes met kuchen hebben daar een fijne prijs, vond ik.

Ik vond Moezel in de herfst inderdaad prachtig, met de glooiende kleurrijke heuvels, Cochem, Bernkastel Kues ofzo en Trier. Mooi rijden daar.

Recentelijk ook op de Basteibrücke geweest, was inderdaad mooi.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven