Gezondheid alle pijlers

Buikwandcorrectie?

09-03-2014 20:20 14 berichten
Ik twiifel....

Ben 35 jaar en moeder van 3, jongste is 9 maanden. Na mijn eerste zwangerschap heb ik een buik gehouden. Sindsdien ook vaak hevige rugklachten. Nu na drie zwangerschappen een navelbreuk, ga ik vaak door mijn rug en een buik alsof ik 20-25 weken zwanger ben, terwijl ik verder slank ben, weeg 64 kilo bij 1m73.

Ik word wekelijks gefeliciteerd met mijn zwangerschap en ben elke ochtend bezig met verhullende kleding te bedenken, overdag probeer ik zoveel mogelijk mijn buik in te houden.

Tussen mijn rechte buikspieren zit een "diastase", over vrijwel mijn hele buik, 3-5 cm breed. Heb er fysiotherapie en aparte buikspieroefeningen voor gehad, maar beter gaat het niet worden. Enige optie: buikwandcorrectie. Maar tjee...na lezen op het buikwandcorrectieforum denk ik alleen maar "wat een enorme operatie", is dat het waard? Ondanks al mijn klachten voelt dit toch heel "cosmetisch" en snijden in een gezond lichaam....maar ik wil wel dolgraag van mijn buik en klachten af....

Iemand ervaringen?

Ik vraag dit bewust hier, omdat op het andere forum vrijwel alleen maar mensen zitten die de keuze al hebben gemaakt. Ik ben juist benieuwd naar andere meningen...
het is ook cosmetisch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar geleden een bwc gehad na 30 kilo afgevallen te zijn. Ik moet zeggen dat ik er echt geen moment spijt van heb gehad.

Ik was slank, met een dikke buik. Ik ken jouw gevoel dus van buik verhullen en kleding.

Ik ben in Amsterdam bij een privé kliniek geopereerd, erg fijn dat het geen groot ziekenhuis was.

Wat jij zegt, snijden in een gezond lichaam, dat vond ik ook lastig. Een vriendin van mij zei het mooi: "je lichaam is gezond, maar je geest niet, dus toch geen gezond lichaam". En daar zit een kern van waarheid in.

Maar onderschat de operatie inderdaad niet en zeker niet als je buikspieren gereefd moeten worden, dat is best pittig. De eerste paar weken mag en kan je echt niets tillen. Rechtop lopen lukte me na 2 weken weer redelijk.

Wil je meer info, stuur me dan een pb, dan geef ik je mijn mailadres.
Ik heb ook een diastase 10cm lang, en vind het ook erg vervelend omdat ik ook verder slank ben 's ochtends valt het wel mee en denk ik, goh best aardig. Maar naar mate de dag vordert krijg ik echt een buik buik...

Maar ik begreep dat je er ook een matje in kan laten zetten, dus dan zetten ze dmv het matje je buikspieren weer naar elkaar toe, alleen als veel overtollig vet en vel hebt doen ze een volledige correcte. Althans, zo heb ik het begrepen.

En het is niet alleen cosmetisch... Je rugspieren moeten al het werk doen omdat je buikspieren dat niet doen en je rug wordt er holler van, uiteindelijk kan je hierdoor nekklachten, bekkenklachten en hoofdpijnklachten krijgen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
@meds: je hebt zeker gelijk, daarom voel ik mij er ook dubbel over. Aan de andere kant denk ik wel minder last van mijn rug te hebben als ik mijn buikspieren weer kan gebruiken.

@ikdus: dank voor je uitgebreide reactie! Fijn om te lezen. Hier moeten mijn buikspieren zeker gereefd worden, want de diastase is het hele probleem. Heb geen overhangend vel of zo, het is verder een strakke, maar bolle buik.

Ik denk even na over het PB...komt het weer dichterbij
@Suzy: crosspost, overweeg jij ook een operatie? Ik had ook gelzen over het matje, maar daar ook weer een hoop enge verhalen qua infecterende matjes gelezen.
Ik zou denk ik niet zo blij worden van een matje, daar lees je zo nu en dan toch nare verhalen over. Bij het reven worden de spieren strak getrokken en kan je na een tijdje weer alles doen. Ik deed na een week of 10 mijn eerste buikspieroefeningen weer. Met een matje moet je veel langer oppassen met je spieren heb ik gehoord.
Ja, het is het absoluut waard!

Wat je omschrijft, kun je eigenlijk niet anders dan het laten doen... die klachten gaan niet minder worden. Wat al gezegd werd: je kunt je buikspieren niet gebruiken dus je belast je rug. Maar ook: je buikspieren beschermen normaal onderliggende organen... die functie vervalt, dat is best gevaarlijk.

Ik heb het vijf jaar geleden laten doen, ook op medische indicatie. Ben er nog elke dag blij mee. Ik vond de operatie wel enigszins vergelijkbaar met een keizersnede (maar ik weet natuurlijk niet of je die gehad hebt, dus misschien zegt je dat nog niks).
Ik heb er verder niet over gelezen eerlijk gezegd (infecties ed).

Aan de ene kant denk ik, is het zo erg dat ik een buikje heb? Het is geen vet (klein beetje) en ik heb acht zwangerschappen doorgemaakt en vijf gezonde kinderen op de wereld gezet. Dat mag je best zien. Maar als ik dan halverwege de dag mijzelf in de spiegel zie, buik en ingezakt dan voel ik mij daar niet echt prettig bij... Ik doe buikspieroefeningen, de spier die het bekken bij elkaar houdt is mooi strak, dus boven het schaambot is het strak en dan blub!

Mijn baarmoeder gaat er waarschijnlijk uit, dus ik zit te denken: als ze dat nou tegelijkertijd doen dan wil ik het wel doen, maar 2x minimaal 6 weken out of order... Ik weet het niet...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
@lean: ja, ervaring met keizersnedes, fijn, want dan heb ik een idee. Ik vond dat een pittige operatie, maar wel te doen. Ook herstelde ik alle keren snel. Op zich is er bij mij een medische indicatie, maar heb niet de illusie dat het vergoed gaat worden. Gelukkig heb ik een fijn spaarpotje en kan ik het betalen.

@Suzy: tjee, wat heb jij een boel meegemaakt qua zwangerschappen :( En nu moet dus ook je baarmoeder eruit. Wie weet kan zoiets wel in 1x hoor. Zou er zeker naar informeren in het ziekenhuis. Kan mij heel goed voorstellen dat je 2 van die zware ingrepen na elkaar echt niet ziet zitten.
Hevige rugklachten zouden bij mij toch zeer zeker de doorslag geven het gewoon te doen. Ik zou gek worden van de pijn anders.
Het viel mijn vriendin toch erg tegen (volledige buikwandcorrectie), de littekens bleven ontsteken/lekken. Na 5 maanden is alles nog steeds erg opgezwollen. Waar je ook goed op moet letten, is voor het thuis herstellen na een buikwandcorrectie de juiste spullen alvast in huis halen.
Misschien is een mini buikwandplastiek al voldoende bij je. Dat is minder ingrijpend. Eventueel kunnen ze dan ook nog vet weghalen.
O heerlijk zo'n oud topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven