Werk & Studie alle pijlers

Drijfverenanalise

15-03-2014 21:54 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over ongeveer 2 weken heb ik met de collega's van mijn werk een training. Een zogenoemde drijfverenanalyse. Hier kijken ze naar je motivaties en gedrag en aan het einde van deze analyse komt daar dan een kleur uit. Zoiets.

Heeft iemand hier ervaring mee, is het bijvoorbeeld nuttig om te doen?
Ja ik heb daar wel ervaring mee, met verschillende varianten ervan. Ik vond het wel nuttig, niet alleen omdat je jezelf beter leert kennen maar het gedrag van je collega's ook makkelijker kunt plaatsen en er daarom makkelijker mee om kunt gaan.

Het maakt het gemakkelijker om andermans gedragingen niet persoonlijk te nemen.

En verder vond ik dat soort dingen op het werk altijd wel leuk en gezellig.
Komt er een kleur uit?

Rose is positief en blauw negatief.

Zoiets?
quote:dubbeltje4 schreef op 16 maart 2014 @ 00:37:

Komt er een kleur uit?

Rose is positief en blauw negatief.

Zoiets?Ja, volgens mij wel
Op mijn werk wordt dit heel veel gebruikt, wat ik merk is dat mensen die ambitie hebben en zich nog willen ontwikkelen hier vaak veel aan hebben. Mensen die niet zoveel ambitie hebben realiseren zich dat vaak ook naar aanleiding van zo'n sessie, dat is vaak ook al best een inzicht.
Nee, er is geen goed of slecht. De analyse geeft met kleuren aan waar je persoonlijke stijlen en voorkeuren liggen. En die kleuren dat ligt dan weer aan de analyse.

Blauw kan bijvoorbeeld betekenen dat je voorkeur een totaalbeeld is ipv je te focussen op details. Oid. Of dat je van nature makkelijk iemand kunt overreden. Of juiste dat je een introvert bent ipv een extravert. Die laatste twee is ook niet erg. Een extravert lult en lult maar waarna je de informatie moet filteren op relevantie. Wanneer een introvert eindelijk iets zegt is het al overdacht en meteen raak.etc. etc.

Er is dus geen goed en slecht.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Het is altijd wel handig te weten wat iemand drijft natuurlijk. Je kan dan een beetje in zijn hoofd kijken.

Of de wereld hier gelukkiger van wordt is een tweede. De baas kan betere keuzes maken denk ik, waardoor kans op minder onkosten en dus meer winst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er komt een soort van kleurenpallet uit meestal. Je profiel is het meest geel, met ook wat blauw en rood en een heel klein beetje groen bijvoorbeeld. Het komt volgens mij niet voor dat iemand volledig één kleur heeft.

Er is inderdaad geen goed of slecht, maar het kan wel zo zijn dat het aan de hand van de kleurenanalyse blijkt dat een bepaalde afdeling in onbalans is, qua types. Iedere kleur heeft zijn sterktes en zwaktes.

Volgende stap na zo'n analyse is vaak een communicatietraining.
ja ik ken het wel, volgens mij deze..

Dit beetje simplistische plaatje laat ook zien dat er geen goed of slecht is.

Het geeft inzicht in je eigen gedrag, maar ook gedrag van je collega's, je directe team, en hoe je het beste met andere 'kleuren' kunt omgaan.

Leuke vond ik het omdraaien van het aloude: behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden naar: behandel een ander zoals de ánder behandeld wil worden.
Ik werk in het onderwijs en heb ook wel eens een management drijfverentest gedaan. Ik heb er heel veel aan gehad. Voor mij vooral veel bevestiging. Er komt uit wat jij belangrijk vindt, nou ja wat jouw drijfveren zijn dus. En dat is nooit fout. Maar er komt ook uit waar jij energie van krijgt in je werk en wanneer je met hoofdpijn naar huis gaat.

Duidelijk was dat de drijfveren voor mensen in het onderwijs anders zijn dan die van mensen in het bedrijfsleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven