Kamperen, eind september. Te doen qua temperatuur?

17-03-2014 20:23 34 berichten
We hadden het bedacht, dit jaar zouden we begin september gaan kamperen in Frankrijk. Een vriendin gaat echter half september trouwen, waardoor we pas rond de 13e weg kunnen.

Twijfel alom, is kamperen nog te doen eind september? De wensen die mijn vriend en ik hebben: kleinschalige camping, met goed sanitair en een zwembad waar we wel 's avonds nog buiten kunnen zitten.

Paar jaar geleden begin september in Italië geweest en dat beviel prima, maar was wel al koud 's avonds. Vandaar nu de vraag of het twee weken later niet nog kouder is.

Ik kan me voorstellen dat bijv de cote d'azur nog te doen is qua temperatuur, maar het lijkt wel alsof ik daar alleen maar mega campings tegen kom met zoeken.

Wie heeft de oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Neem een dikke trui mee.
Dons slaapzakken. Heb vorig jaar begin mei gekampeerd en was snachts echt nog koud maar in die slaapzak goed te doen.
Of gewoon een goeie thermo slaapzak zonder dons. Kijk aub even naar wat voor dons erin zit als je dat toch persee zou willen. Ik ben helemaal geen mens die op alle topics gaat zeuren, maar dons is echt veelal bijzonder dieronvriendelijk.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Is goed te doen, maar houd er rekening mee dat het 's nachts koud kan zijn.

In Frankrijk zijn overal campings, dus moet niet moeilijk zijn om een kleine camping met zwembad te vinden. Kijk bijvoorbeeld in de kleine campings gids van de anwb
Nadeel van half/eind september is dat het alweer vroeg donker wordt. Hebben wij ook gehad toen we een keer gingen kamperen rond die tijd. Dus dat betekent vroeg je tent in, of kaarsjes aan.

Lijkt me wel weer een voordeel dat het wat rustiger is op campings in die periode. En inderdaad warme truien mee komt het vast goed.
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
Ik vond Italië eind september trouwens erg goed te doen.
Euhm, lastig dus. Warme truien en koud 's nachts vind ik eigenlijk niet heel fijn. Qua slaapzak is daar wel een oplossing voor te vinden, maar om 's nachts naar het toilet te lopen terwijl het koud is, zie ik niet helemaal zitten eigenlijk.

Andere ideeen misschien?
Niet kamperen in een tent maar een sta-caravan huren?
quote:Poging3 schreef op 17 maart 2014 @ 21:02:

Euhm, lastig dus. Warme truien en koud 's nachts vind ik eigenlijk niet heel fijn. Qua slaapzak is daar wel een oplossing voor te vinden, maar om 's nachts naar het toilet te lopen terwijl het koud is, zie ik niet helemaal zitten eigenlijk.

Andere ideeen misschien?Ja, een emmer met deksel
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Dan idd niet in een tent gaan maar een stacaravan oid huren.
Gewoon 'n lodge of b&b boeken ipv 'n camping?
Zelfs in de zomer vind ik het regelmatig te koud. Vaak gehad dat het in juli of augustus maar een graad of 9 is in de nacht. Brrr

Heb nu wel een donzen slaapzak, heeeeerlijk. Sindsdien niet meer koud, maar wel balen als je eruit moet om te plassen.
Veel campings zijn al dicht rond die tijd. Ik zou voor een chambre d'hotes gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het ligt eraan waar je gaat kamperen, hoe hoger je zit, hoe kouder maar aan de kust kan het ook aardig afkoelen als de zon onder is. Languedoc en Provence zou ik denken, ik heb in september wel in de Camarque gekampeerd, was niet echt koud 's nachts, ik sliep net als in de zomer op mijn slaapzak ipv erin maar in de Pyreneeën kan 's ochtends het ijs op je tentdak staan.
verba volant, scripta manent.
Een trui aan heb je ook vaak in hoogzomer, zoveel zal het niet schelen met half september.

Voordeel van laagseizoen, het is lekker rustig dus geen probleem om dichtbij de wc's te gaan staan. Verder kaarsen mee en een fleece kleedje
Eind september is het in Zuid Frankrijk toch hartstikke lekker?
Heb eens in september gekampeerd vlakbij Rome. Niks voor mij.

Overdag lekkere temperatuur, 's nachts erg koud.

Maar wellicht met super kampeerspullen is het ook wel te doen.

Vond douchen ed. ook tegenvallen. De wind waait behoorlijk om je benen.

Veel actie is er ook niet meer op de camping.

Wel lekker rustig overal.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Maar ja, ik vind kamperen in Noorwegen en Schotland (in de zomer) ook prima te doen. En ook in de herfstvakantie of met Pasen heb ik in Nederland ook vaak gekampeerd met nachtvorst.
als je met de tent gaat: een goed matje!! kou komt van onder, of kranten onder je matje.

Warme pyjama en goede slaapzak, verder prima te doen, het is dan lekker rustig dan.

In een kamper af carvan is het sowieso geen probleem.
Wij hebben in oktober zelfs nog wel eens in Nederland gekampeerd. Overdag was dat heerlijk, 's nachts wel koud.. Maar: isolatiematje onder je slaapmatje, warme pyjama mee, evt. kruikje en dan hou je dat wel uit hoor.

Wat betreft het toilet: dat vind ik n de zomer ook altijd 'n crime in de nacht. Zoveel mogelijk vermijden

Oude kampeerderstruc: Jodenkoeken mee (in zo'n bus met plastic paars dekseltje) en de eerste avond allemaal opeten, dan heb je een prima, handzaam plaspotje dat je kunt afsluiten.
Ik neem wel altijd een kruik mee, ook midden in de zomer. Een hete kruik in een warme slaapzak blijft de hele nacht warm. Heerlijk om geen koude voeten te hebben.
Maar ik zou dus echt even opzoeken of er nog campings open zijn. Ik ben ooit met mijn vriend op de bonnefooi naar Frankrijk gegaan in september en toen gingen er al een aantal campings dicht. We hebben toen wel mooi weer gehad, vooral in zuid Frankrijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat een goede tips allemaal! Die van de kruik en plaspotje ga ik onthouden :-)

Verder zoeken is het motto. Denk dat ik toch wel echt wil kamperen, of in een appartementje ofzo, maar tussen die twee opties zit al een groot prijsverschil. Toch maar eens kijken naar de gevreesde "sta-caravan". Op de een of andere manier trekt dat niet.. Maar zal zeker warmer zijn 's nachts, dus wel een goed idee. Ik zoek nog even verder!
Ik heb een slaapzak gekocht bij slaapzakstore.nl, de Coleman North Rim

Daarmee had ik bij 0 graden in de nacht in Noorwegen nog warm. En het is geen dons want dat wil ik echt niet!!!!

En een fleece plaid onder je luchtbed houdt ook kou tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven