Voortuin op het noorden
zaterdag 22 maart 2014 om 16:23
Dit voorjaar willen wij onze voortuin graag onder handen nemen.
Nu vraag ik mij af welke planten geschikt zijn voor een tuin op het noorden.
Ik wil zeker de helft betegelen, daar een bankje op en ruimte voor de fietsen, maar aan de voorkant/erfafscheiding zat ik te denken aan hortensia's en lavendel.
Wie weet of dit een goede combi is en dit op het noorden kan?
En blauwe regen?
Het wereld wijde web vertelt me tegenstrijdige verhalen..
Nu vraag ik mij af welke planten geschikt zijn voor een tuin op het noorden.
Ik wil zeker de helft betegelen, daar een bankje op en ruimte voor de fietsen, maar aan de voorkant/erfafscheiding zat ik te denken aan hortensia's en lavendel.
Wie weet of dit een goede combi is en dit op het noorden kan?
En blauwe regen?
Het wereld wijde web vertelt me tegenstrijdige verhalen..
zaterdag 22 maart 2014 om 17:09
Via deze site kun je gericht zoeken naar planten: http://www.esveld.nl/kenmerken.php Grondsoort en standplaats zijn van belang.
zaterdag 22 maart 2014 om 19:54
quote:_Branwen_ schreef op 22 maart 2014 @ 17:33:
Wij hebben lavendel in de voortuin, waar ook alleen in de ochtend de zon op staat. Doet het prima.
Dan heb je misschien een tuin op het oosten. Dat is nog wat anders dan op het noorden.
TO, vlijtig liesjes (eenjarigen) doen het ook heel goed in de schaduw en die heb je in allerlei kleuren.
Wij hebben lavendel in de voortuin, waar ook alleen in de ochtend de zon op staat. Doet het prima.
Dan heb je misschien een tuin op het oosten. Dat is nog wat anders dan op het noorden.
TO, vlijtig liesjes (eenjarigen) doen het ook heel goed in de schaduw en die heb je in allerlei kleuren.
zaterdag 22 maart 2014 om 20:23
Lavendel zou ik niet doen als het echt in de schaduw is. Gaat misschien niet direct dood maar het worden snel van die kale sprieten, ziet er niet echt mooi uit. Lavendel heeft het liefste zon.
Struiken: hortensia en rhododendron, daar zijn diverse varianten van die heel goed in de schaduw kunnen (wel even labeltje lezen, er zijn ook zon-minnende varianten). Azalea, forsythia en rode ribes zullen het ook wel uithouden, maar misschien wat minder uitbundig bloeien. En die zijn in de zomermaanden 'saai' groen.
Klimplanten: winterjasmijn en kamperfoelie (wederom: wel even labeltje checken voor je hem koopt)
Vaste planten: gebroken hartjes, hosta's, lelietjes-van-dalen.
Eenjarigen: fuchsia doet het heel goed in de schaduw! En de al eerder genoemde vlijtige liesjes.
Struiken: hortensia en rhododendron, daar zijn diverse varianten van die heel goed in de schaduw kunnen (wel even labeltje lezen, er zijn ook zon-minnende varianten). Azalea, forsythia en rode ribes zullen het ook wel uithouden, maar misschien wat minder uitbundig bloeien. En die zijn in de zomermaanden 'saai' groen.
Klimplanten: winterjasmijn en kamperfoelie (wederom: wel even labeltje checken voor je hem koopt)
Vaste planten: gebroken hartjes, hosta's, lelietjes-van-dalen.
Eenjarigen: fuchsia doet het heel goed in de schaduw! En de al eerder genoemde vlijtige liesjes.
zaterdag 22 maart 2014 om 20:25
http://mobiel.viva.nl/forum/list_messag ... #m15993248
Kom lekker meeschrijven.
Kom lekker meeschrijven.
Been there, done that, got the T-shirt.