Voortuin op het noorden

22-03-2014 16:23 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit voorjaar willen wij onze voortuin graag onder handen nemen.

Nu vraag ik mij af welke planten geschikt zijn voor een tuin op het noorden.

Ik wil zeker de helft betegelen, daar een bankje op en ruimte voor de fietsen, maar aan de voorkant/erfafscheiding zat ik te denken aan hortensia's en lavendel.

Wie weet of dit een goede combi is en dit op het noorden kan?

En blauwe regen?

Het wereld wijde web vertelt me tegenstrijdige verhalen..
Schaduwplanten zijn geschikt. Gewoon bij het tuincentrum even kijken of het schaduwplanten Zijn. Succes
Het hangt er vanaf wat er in de buurt van je voortuin staat. Ligt de tuin de hele dag in de schaduw van een ander huis of heb je in de ochtend en avond toch zon?
Komt er wel licht in de tuin? Want alle planten, ook al zijn het schaduwplanten, hebben licht nodig.
Via deze site kun je gericht zoeken naar planten: http://www.esveld.nl/kenmerken.php Grondsoort en standplaats zijn van belang.
Lavendel zou ik niet doen, want dat heeft echt zon nodig.

Hortensia's gaat prima, Vibernum, buxus, varens.
Dank voor jullie reacties!

In de ochtend en de laatste uurtjes is er wel zon.

Dus hortensia's gelukkig wel, en lavendel niet.. Jammer.

Ik houd zo van kleur, dus maar eens op die site kijken!
.
Liriope muscari is leuk, in combi met ajuga reptans als bodembedekker. Vinca doet het ook altijd goed.

Verder astilbe, brunnera, campanula.
Alle zomerbloeiertjes doen het prima op het noorden, maar zijn wel maar 1-jarig.
Camellia, blijft ook groen in de winter.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Waldsteinia, al is geel niet mijn kleur.
quote:_Branwen_ schreef op 22 maart 2014 @ 17:33:

Wij hebben lavendel in de voortuin, waar ook alleen in de ochtend de zon op staat. Doet het prima.

Dan heb je misschien een tuin op het oosten. Dat is nog wat anders dan op het noorden.

TO, vlijtig liesjes (eenjarigen) doen het ook heel goed in de schaduw en die heb je in allerlei kleuren.
Tiarella, varens, sommige tuingeranium soorten
Been there, done that, got the T-shirt.
Blauwe regen heeft zon nodig. Ooievaarsbek kan ook in de schaduw.
Lavendel zou ik niet doen als het echt in de schaduw is. Gaat misschien niet direct dood maar het worden snel van die kale sprieten, ziet er niet echt mooi uit. Lavendel heeft het liefste zon.

Struiken: hortensia en rhododendron, daar zijn diverse varianten van die heel goed in de schaduw kunnen (wel even labeltje lezen, er zijn ook zon-minnende varianten). Azalea, forsythia en rode ribes zullen het ook wel uithouden, maar misschien wat minder uitbundig bloeien. En die zijn in de zomermaanden 'saai' groen.

Klimplanten: winterjasmijn en kamperfoelie (wederom: wel even labeltje checken voor je hem koopt)

Vaste planten: gebroken hartjes, hosta's, lelietjes-van-dalen.

Eenjarigen: fuchsia doet het heel goed in de schaduw! En de al eerder genoemde vlijtige liesjes.
http://mobiel.viva.nl/forum/list_messag ... #m15993248

Kom lekker meeschrijven.
Been there, done that, got the T-shirt.
In onze voortuin op het noorden groeien hosta's en een hortensia.
lavendel kan wel op het noorden

wij hebben een voortuin bijna pal op het noorden (scheelt een paar graden) en de lavendel doet het er prima !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven