Overlast onderburen, Help!!

23-03-2014 09:24 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen,

Ik heb even dringend advies nodig want ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

De situatie is als volgt:

Vorig jaar zijn wij (ik en mijn vriend) gaan samen wonen in een nieuwbouw appartementen complex.

Bovenburen zijn een gezin met 2 kinderen waarvan er 1 van 6 en 1 van (ik denk) nog geen jaar. Die laatste horen we ook constant huilen, maarja ik begrijp natuurlijk ook wel dat daar niets aan te doen is dus ik probeer me daar dan ook niet aan te storen. Ik zet gewoon de tv/radio iets harder.

Onder ons woont een stelletje van rond de 26 en die houden nogal van een feestje. In het begin heb ik er niets van gezegd omdat ik dacht: het zal wel zijn omdat het nieuw voor ze is en het word vanzelf wel minder. Niet dus. Mijn partner moet vaak in het weekend om 6 uur beginnen en hun feesten lekker door tot half 4 in de nacht. Subwoofer lekker hoog, elkaar daardoor niet kunnen verstaan en maar gaan schreeuwen. Kortom, gewoon een kut situatie. Wij hiren ook letterlijk wat ze naar elkaar schreeuwen.

Na een paar weekenden achter elkaar was ik het zat en heb ik bij ze aangebeld. Ze begrepen de situatie en zouden er rekening mee houden. Helaas was het het weekend daarop gewoon weer raak.

Om 2 uur snachts heb ik de politie gebeld maar die wisten niet of ze er tijd voor hadden en konden met niet garanderen of ze langs zouden gaan bij onze onderburen. Tot 4 uur snachts muziek gehoord. Dit was op zondag op maandag en ik moest de volgende dag gewoon weer werken, heb 2 uurtjes geslapen.

Ik was het zo ontzettend zat dat ik de VVE heb ingeschakeld. Die hebben contact opgenomen en het is een tijdje (lees: 2,5 maand) rustig geweest. Maar helaas het begint weer opnieuw. Het weekend van de carnaval was het weer raak en afgelopen nacht.

Ik weet gewoon echt niet meer waar ik goed aan doe om dit op te lossen.

Ik begrijp wel dat mensen af en toe even los moeten kunnen gaan, maar ligt het nou mij of hoor je je buren daarover in te lichten?

Graag hoor ik wat jullie zouden doen als je in zo`n zelfde situatie zou zitten?
Nodig ze bij je binnen uit... Misschien weten zij niet wat jij hoort...
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Nodig ze eens uit bij jullie op het moment dat ze die herrie aan hebben staan.. Kunnen ze even horen hoe dat nu echt klinkt.

En verder, hoe goed hebben jullie de vloer geïsoleerd? Dat zal misschien ook iets schelen. Daarnaast steeds de VVE of politie bellen.
Ik kan me voorstellen dat je er heel erg van baalt... Zelf zou ik toch nog een keer aanbellen en het met hun er over hebben. Ik zou ze dan ook aangeven dat je er echt niet van kan slapen en dat je de politie belt als het weer zo ver is.

Zelf ben ik nog wel eens de andere partij geweest, waar het feestje thuis doorgaat tot 04.00uur dus. In het studentenhuis hebben we hiervoor de politie meerdere malen aan de deur gehad en bij de derde keer mogen ze je geluidsinstallatie meenemen.

Ik was toen nog een stuk jonger en stond er gewoon niet bij stil dat anderen er last van hadden, vooral niet meer na een paar wijntjes.... (heel slecht i know)

Dus blijven aangeven bij hun en blijven bellen met de politie als het niet ophoudt.

Succes!
Ik heb al een keer ook aangebeld op het moment dat ze aan het feesten waren maar de muziek staat zo hard dat ze de bel niet eens horen. Misschien moet ik overdag maar eens een poging wagen. Vragen of ze de muziek aan willen zetten en dan bij mij komen luisteren. Het probleem is alleen dat deze mensen bijna nooit thuis zijn.

Onze vloer is overigens voldoende geïsoleerd, dat is toen die tijd ook getest.
quote:Marloes85 schreef op 23 maart 2014 @ 09:31:

Ik kan me voorstellen dat je er heel erg van baalt... Zelf zou ik toch nog een keer aanbellen en het met hun er over hebben. Ik zou ze dan ook aangeven dat je er echt niet van kan slapen en dat je de politie belt als het weer zo ver is.

Zelf ben ik nog wel eens de andere partij geweest, waar het feestje thuis doorgaat tot 04.00uur dus. In het studentenhuis hebben we hiervoor de politie meerdere malen aan de deur gehad en bij de derde keer mogen ze je geluidsinstallatie meenemen.

Ik was toen nog een stuk jonger en stond er gewoon niet bij stil dat anderen er last van hadden, vooral niet meer na een paar wijntjes.... (heel slecht i know)

Dus blijven aangeven bij hun en blijven bellen met de politie als het niet ophoudt.

Succes!

Oh dat wist ik helemaal niet. Ik dacht altijd dat de politie een boete kon geven bij de 2e keer overlast.

Maarja moeten ze wel langs gaan
Hier deelt de politie wel bekeuringen uit, we hebben ook een stel in het complex dat zo nu en dan een feest geeft tot het weer licht wordt, ook in de winter en dan wordt het niet vroeg licht. De laatste keer is inderdaad de geluidsinstallatie in beslag genomen, na drie bekeuringen. De VvE heeft zich er ook mee bemoeid maar daar trekken ze zich niets van aan, ze denken dat je in een koophuis veilig bent maar dat is niet het geval.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 23 maart 2014 @ 09:41:

Hier deelt de politie wel bekeuringen uit, we hebben ook een stel in het complex dat zo nu en dan een feest geeft tot het weer licht wordt, ook in de winter en dan wordt het niet vroeg licht. De laatste keer is inderdaad de geluidsinstallatie in beslag genomen, na drie bekeuringen. De VvE heeft zich er ook mee bemoeid maar daar trekken ze zich niets van aan, ze denken dat je in een koophuis veilig bent maar dat is niet het geval.In dit geval gaat het ook om koopwoningen. Ik begrijp gewoon niet dat mensen geen rekening met elkaar houden. Wij geven ook weleens een feestje maar doen dan bij alle buren even een briefje in de bus zodat ze er van op de hoogte zijn en als ze last hebben dat ze dan of even een drankje komen doen of het even aangeven bij ons. In mijn ogen is een briefje in de bus doen een kleine moeite.
Ik heb het ook gehad, ook de andere buren hadden er last van. Die durfde niets te zeggen. Gek werd ik van het gebonk van de subwoover (of hoe je het ook schrijft) iedere avond was het raak. Zij hadden zelfs kinderen ik begreep er niets van! Politie gebeld thuis uitgenodigd om ze te laten horen niets hielp, de huurbaas deed ook niets, wij huurde vrije sector. Wij zijn uiteindelijk na driekwartjaar zelf verhuisd. Koste ons veel geld want het appartement hadden we net opgeknapt, maar wat een rust!! Sterkte ik weet hoe naar het is geluidsoverlast.
Ik belde ook wel aan als de buren zoveel geluid maakte, dat hoorde ze niet eens! Ik heb zelfs wel eens hun bel met iets vast gezet, ze hoorde het niet eens door de luide muziek. Vreselijk.

Btw: ik lees net dat je een koophuis hebt, dat is balen, dan ga je niet zo maar weg. Toch proberen in contact te komen, en als jij er last van hebt hebben er meer last van, krachten samenbundelen?

Ik vond het lastig hun apparatuur af te laten pakken, het waren wel mijn directe buren, ik had ook geen zin in enorme bonje..... Nogmaals lastig.
En bij mij stopte het dus niet ondanks dat ze het wisten, de deuren trilde bij ons, toen ze kwamen luisten en voelen. Waren ze heel erg van ooooh en wat erg, maar diezelfde avond begon het gebonk gewoon weer!!!

Zo nu voldoende (hier kwam een staaltje oude frustratie naar boven. )
quote:tessa44 schreef op 23 maart 2014 @ 10:00:

En bij mij stopte het dus niet ondanks dat ze het wisten, de deuren trilde bij ons, toen ze kwamen luisten en voelen. Waren ze heel erg van ooooh en wat erg, maar diezelfde avond begon het gebonk gewoon weer!!!

Zo nu voldoende (hier kwam een staaltje oude frustratie naar boven. )

Haha ja ik merk het :p

Gelukkig is het doordeweeks niet vaak zo, ik denk dat ze ook vaak weg zijn. Maarja ik baal er idd wel van dat dit een koopwoning is maar ben toch bang dat we het eerdaags te koop moeten gaan zetten willen we op korte termijn weg. Het zal ons ook een hoop geld gaan kosten maar als ik daar mijn rust voor terug krijg kan me dat geld denk ik weinig schelen.
Misschien helpt het als je eerst eens naar het politiebureau gaat op een rustige maandagmiddag. Bespreek het en kijk of ze iets kunnen betekenen. Als jij eens een keertje midden in de nacht belt, kan ik me voorstellen dat zij andere prioriteiten hebben. Als ze weten dat er een structureel probleem is, kijken ze er wellicht anders tegenaan.

En er bestaan wijkagenten, daar kun je ook eens mee babbelen. Die wil misschien wel eens komen luisteren? En de VVE blijven lastigvallen.

Andere optie; zodra de muziek uitgaat, naar de buren rennen, aanbellen en huilend bedanken dat ze de muziek uit hebben gezet. Of, andere optie, een keertje zeggen dat jullie een feestje hebben en of je de installatie mag lenen .

Erg dat er zo´n mensen uberhaubt bestaan. Als je helemaal geen rekening wilt houden met anderen, koop dan een vrijstaand huis.
Als alle tips niet helpen, dan moet je ze koekje van eigen deeg geven. Eerste eens rustig hun waak en slaap ritme observeren en in kaart brengen. Dan flink wat snoei harde rap- muziek en kabaal a la Rammstein verzamelen. Vervolgens een goede instalatie huren: Nodig vrienden uit bij jou thuis tijdens hun slaap momenten en spring, dans, en schreeuw naar hartelust Hou dit een paar dagen vol. Zo heb ik mijn feestende onderbuurvrouw tot socialer gedrag gedwongen.
quote:glitter@spice66 schreef op 23 maart 2014 @ 10:19:

Als alle tips niet helpen, dan moet je ze koekje van eigen deeg geven. Eerste eens rustig hun waak en slaap ritme observeren en in kaart brengen. Dan flink wat snoei harde rap- muziek en kabaal a la Rammstein verzamelen. Vervolgens een goede instalatie huren: Nodig vrienden uit bij jou thuis tijdens hun slaap momenten en spring, dans, en schreeuw naar hartelust Hou dit een paar dagen vol. Zo heb ik mijn feestende onderbuurvrouw tot socialer gedrag gedwongen.Hahaha ja dat zou idd een goed idee zijn. Het probleem is alleen dat ik dan straks ruzie heb met de onderburen. Ik zat er zelf aan te denken om een weekend weg te gaan en een cd van System of an Down op repeat te zetten
Rol tapijt weg,en loop die torenhoge Manolo Blaniks eens goed in als zij slapen. Beter nog: Oefen wat tapdanslessen op zulke schoenen, met harde muziek erbij. Huur een megafoon en zing daarin Wuthering heights van Kate Bush mee. Neem geluid van een balffende hond op, laat het versterkt afspelen op momenten dat jij naar je werk gaat, de hele dag door.Laat vrienden bij hun aanbellen die zie zich voor doen als hardnekkige Jehova getuigen, natuurlijk op momenten dat zij slapen. Investeer in de nieuwste, krachtigste model cirkelzaag en klopboor en ga eens fijn klussen als zij pitten.
Je moet niet bang zijn voor ruzie, gewoon doen of je neus bloed. Oh, horen jullie mij? Goh, vervelend zeg! Dat deed mij onderbuurvrouw altijd als ik kwam klagen, en ik ook ook toen zij wanhopig bonkend op mijn deur stond te rammen toen ik zo hard had staan touwtjespringen op Public Enemy, dat het kalk van haar plafond dwarrelde ( ik ben niet bepaald een elfje). Het hielp. Wel even de andere buren waarschuwen,
quote:glitter@spice66 schreef op 23 maart 2014 @ 10:35:

Rol tapijt weg,en loop die torenhoge Manolo Blaniks eens goed in als zij slapen. Beter nog: Oefen wat tapdanslessen op zulke schoenen, met harde muziek erbij. Huur een megafoon en zing daarin Wuthering heights van Kate Bush mee. Neem geluid van een balffende hond op, laat het versterkt afspelen op momenten dat jij naar je werk gaat, de hele dag door.Laat vrienden bij hun aanbellen die zie zich voor doen als hardnekkige Jehova getuigen, natuurlijk op momenten dat zij slapen. Investeer in de nieuwste, krachtigste model cirkelzaag en klopboor en ga eens fijn klussen als zij pitten.

Whahaha OMG jij bent echt gek hahaha.

Misschien moet ik inderdaad maar eens in de ochtend mn hakken aantrekken meteen als ik wakker ipv bij de voordeur vlak voordat ik weg ga. Ook kwam mijn vriend al met het idee dat als zij hebben gefeest tot 4 uur om dan om 8 uur te beginnen met timmer op een stuk hout op de grond. 5 minuten timmeren, dan 30 min wachten en weer opnieuw beginnen. Op zich ook geen slecht idee
Mijn ouders wonen onder een stel studenten. Aan de ene kant wonen rustige leuke studenten, aan de andere kant asocialen.Deze hebben vaak feestjes waarbij ze met 15 man in de woonkamer zitten, en als er dan aangebeld wordt komen ze lallend, zogenaamd wijs pratend naar beneden. Spreek je ze in nuchtere staat doen ze net of ze er wat aan doen, maar telkens is het weer raak.

Dieptepunt; in gesprek met mijn ouders begon eentje met dit verhaal: " Ja, oude gehorige huizen, daar moet onze huisbaas iets aan doen. Het is een studentenwijk, hè?" Leuk om te zeggen tegen mensen die er al 30 jaar wonen en nog nooit last van anderen hebben gehad.

We hebben andere buren gemobiliseerd, een brief waarin alle omwonenden (inclusief studenten) aangeven dat er overlast is, een dik dossier aangelegd in samenwerking met de buren. Buurtbemiddeling ingeschakeld; maar ze nemen de telefoon niet op als ze bellen en komen niet opdagen op afspraken. Toch gaat het lawaai door. Als de politie gebeld wordt; gaan ze net weg als de politie de straat in komt. Inmiddels hebben ze twee bekeuringen gehad. Als er weer overlast is nemen ze alle apparatuur in.
Oh zo herkenbaar, onze onderbuurvrouw had doordeweeks feestjes, als ik uit bed ging om naar het werk te gaan, ging bij haar pas de muziek uit... Vaak genoeg geklaagd en dan kregen wij als respons of wij dan ook rustig deden (??) uiteindelijk richting huisbaas gegaan met meerdere buren, haar foute vriendjes gingen weg uit de buurt en nu is het al een tijdje rustig (even afkloppen). Het is zo vervelend, vooral als je zelf weer moet werken de dag erna. Ik heb echt geen probleem met een feestje maar zo vaak slaat nergens op natuurlijk. Mijn tip is dus ook gewoon blijven 'zeuren' tegen je onderburen en eventueel inderdaad de politie maar inschakelen. Hopelijk ben je er snel vanaf, het is zo frustrerend!
Snap je trouwens ook niks van hé, dat mensen al diverse bekeuringen krijgen van de politie en toch gewoon doorgaan...
Bieno; dat is het ook vooral, hè? Als je zelf moet werken en die lui verknallen je hele nachtrust. De hele opvolgende dag zit je dan te balen/moe te zijn.
Heb je ze wel eens gevraagd waarom ze na eventjes zich aan de regels te houden, opnieuw hervallen in hun oude gewoontes? Ik snap dat namelijk niet, ze weten hoe erg de overlast is die ze veroorzaken, reageren met sympathie voor jullie, maar dan na een rustpauze gaat het weer door.

Op gegeven moment, als bovenstaande allemaal niet werkt, praten met de buren, buren laten horen bij je thuis, buren koekje van eigen deeg geven, buurtagent inschakelen, politie opbellen, eventueel een mediator regelen, wat dan?

Het is toch van de zotte dat je dan wordt weggejaagd terwijl dit geluidsoverlast niet tot de normale leefgeluiden wordt gecategoriseerd, maar gewoon onwettig gedrag is.

Als je kan aantonen wat er gebeurt, en wanneer, en wat je hebt geprobeerd, dan heb je toch een sterke zaak? Wellicht helpt dreigen met juridische stappen wel.
quote:Bammetjebam schreef op 23 maart 2014 @ 12:00:

Heb je ze wel eens gevraagd waarom ze na eventjes zich aan de regels te houden, opnieuw hervallen in hun oude gewoontes? Ik snap dat namelijk niet, ze weten hoe erg de overlast is die ze veroorzaken, reageren met sympathie voor jullie, maar dan na een rustpauze gaat het weer door.

Op gegeven moment, als bovenstaande allemaal niet werkt, praten met de buren, buren laten horen bij je thuis, buren koekje van eigen deeg geven, buurtagent inschakelen, politie opbellen, eventueel een mediator regelen, wat dan?

Het is toch van de zotte dat je dan wordt weggejaagd terwijl dit geluidsoverlast niet tot de normale leefgeluiden wordt gecategoriseerd, maar gewoon onwettig gedrag is.

Als je kan aantonen wat er gebeurt, en wanneer, en wat je hebt geprobeerd, dan heb je toch een sterke zaak? Wellicht helpt dreigen met juridische stappen wel.

Asociaal is het gewoon. Ik dat ik inderdaad maar eens hetzelfde ga doen en dan wel even de bovenburen informeer, anders gaan zij mij straks aanklagen :P

Sowieso willen we het te koop zetten, in deze tijd weet je namelijk toch niet hoe lang het duurt voordat je je woning "kwijt" bent. Hopelijk voor ons snel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven