Werk & Studie alle pijlers

Single mom & Carriere

25-03-2014 18:05 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Na een ruim jaar thuis begin ik binnenkort aan een nieuwe baan , superleuk en erg veel zin in! Maar ik raak soms enigszins paniek want ik heb een kindje , wel co-ouderschap maar in de praktijk komt het erop neer dat ik de meeste zorg heb inclusief alle regelzaken en ook nog een hobby.

In het verleden heb ik altijd parttime gewerkt (max 24 hr) en was er een partner. Nu ga ik 36hr werken,natuurlijk heb ik er over nagedacht voordat ik deze baan accepteerde en ik heb een fijne bso gevonden.

Wat mij het meeste zorgen baart is het feit dat er op school een hoge ouderbetrokkenheid verwacht word en om eerlijk te zijn; Als ik klaar ben met werken zie ik mezelf niet zo gauw met knutselwerkjes enz. enz. in de weer. Daarnaast vraag ik me af hoe je een goede balans kunt vinden tussen zorg voor kind/werk en sociaal leven?

Ben erg benieuwd of er meer alleenstaande/deeltijd moeders zijn met een fulltime baan die wat over hun leven kunnen vertellen.
Geen ervaring, maar misschien kun je aan het begin van het jaar eens met de juf/meester overleggen wat de situatie is en op welke manier jij de ouderparticipatie in kunt vullen?

Verder heel veel succes!
Ik neem aan dat je ex ook de helft van die ouderparticipatie op zich neemt?
...
@ N87 . Dat zou ik inderdaad eens kunnen doen

@ankalida Helaas, hij verzaakt elke keer. Zo was er afgelopen weekend iets belangrijks en had meneer spontaan een auto-ongeluk (onzin)
Ik heb altijd fulltime gewerkt, wel getrouwd btw.

Maar nooit mee gedaan met knutselwerkjes en andere dingen.

Ik heb aangegeven op school dat ik fulltime werk en daarmee was de kous af.

Ouderavonden ook altijd in de avonden, niet overdag enz. En ik maak 1 keer per jaar op school schoon. Verder kunnen ze meer verwachten maar dat is voor mij/ons niet haalbaar.

Wat ik wel doe is 40 uur werken in 4 dagen, want ivm met sport en andere dingen die gewoonweg niet in het weekend kunnen en gewoon de woensdag middag lekker thuis te zijn. Dat zou ik zeer zeker adviseren. 4 dagen, geen 5.
Ik zou jouw helft doen van wat ze van jullie verwachten en voor de rest je schouders ophalen over wat je ex niet doet. Laat school vader maar aanspreken.
...
Dat is dan jammer voor de school maar jij kunt niet, klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het is fijn als je kunt helpen op school, als je dat kunt inpassen in je leven, maar het is in mijn ogen niet reëel om je hele leven daarvoor om te gooien en niet het werk te doen wat je kunt en wil doen. Je bent alleenstaand, je werkt hard, je doet wat je kunt en dat is het dan. Het is volgens mij ook nooit dat álle ouders op een school even betrokken zijn en meedraaien met activiteiten, vaak is het toch een groepje ouders en is de rest redelijk afzijdig of helpt wel, maar meer vrijblijvend. En dat is niet erg, want voor de ene ouder is dat nou eenmaal haalbaar en voor de andere niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik kan me niet voorstellen dat school moeilijk gaat doen als een alleenstaande ouder met contract van 36 u. niet (veel) kan meedoen.

Veel plezier en succes in je nieuwe job!
Computer says nooooo
Wat verwacht school precies? Je kan misschien een keer mee met een schoolreisje ofzo maar bij een fulltime baan houdt het gewoon snel op. Ik zou me daar niet te druk om maken.
Hier ook co en fulltime (36 uur) baan. Ook hier vragen ze redelijk veel. Per kind (ik heb er 2) moet ik 2x per jaar overblijfouder zijn, maar dat combineer ik met een thuiswerkdag. Verder hangen er wel wekelijks inschrijflijsten met dagjes kerk, bezoek bibliotheek, schoolreis, kinderboerderij etc maar dat is geen optie. Ze verwachten dat gelukkig ook niet van alle ouders. Wel schrijf ik me altijd in voor versieren kerst/sint (meestal 's avonds) en ik zorg dat ik voor de zomervakantieschoonmaak de dingen op me neem die ik thuis kan doen (lijmpotjes en speelgoed schoonmaken). Komt goed!!
Structuur, structuur en nog een keer : structuur!

Hier geen co ouderschap met een vader. Alles alleen gedaan.

Goede naschoolse opvang is essentieel. Ik had een gastouder aan huis die ook het warm eten klaarmaakte zodat we konden aanschuiven als ik thuis kwam. Daarvoor, toen ik deze nog niet had, kookte ik vaak twee maaltijden tegelijk zodat ik op erg drukke dagen alleen maar hoefde op te warmen.

Voor mijn eigen hobby, had ik twee oppasmeisjes, die iedere dinsdagavond als de kinderen op bed lagen en sliepen langs kwamen zodat ik naar mijn hobby kon.

Met school besprak ik mijn beperkingen/ mogelijkheden, en pikte ik de klusjes uit die ik waar kon maken.

Ik plande ook wel eens een thuiswerk avond, zodat ik overdag wat ruimte had om bijvoorbeeld boodschappen te doen of andere dingen.

Bij mij was een strakke indeling structuur echt pure noodzaak. Lat wat lager leggen qua huishouding. De gastouder aan huis was ook super, zo konden ook alle speelafspraakjes e.d. doorgaan.

Mijn lastige momenten waren bijvoorbeeld optijd op mijn werk komen: soms vroeg ik de buren of mijn kinderen met hen mee naar school mochten lopen als ik een vroege afspraak had.

Avondeten: vaak laat thuis, te laat om nog eens te koken etc. Oplossing gasouder aan huis, of meerdere maaltijden tegelijk koken en later weer opwarmen.

Hobby: vaste oppasmeisjes na bedtijd, en in jou geval ook als de co ouder je kindje heeft.

Zoek de knelpunten/ stresspuntjes op zo'n dag op en zoek daar verschillende concrete oplossingen voor.

Het kan zeker! Wel goed en pro actief regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven