Hygiëne Marokko

26-03-2014 21:55 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mij lijkt het geweldig om eens naar Marokko te gaan met een georganiseerde reis.

Ik lees vrij veel dat je erg moet oppassen met wat je eet en dat de kans op ziek worden daar erg groot is.

Je overnacht en eet in restaurants in het hotel.

Wat is jullie ervaringen?

Valt het mee?
Ik was er ook erg bang voor maar ben niet ziek geworden en verder ook niemand van onze groep. Wel wat maagklachten enzo, maar geen buikgriep oid. In één hotel wel luizenbeten oid opgelopen omdat de sprei waarschijnlijk heel lang niet gewassen was Maar het viel mij dus 100% mee!
Ja hygiene is anders dan hier. Maar het is niet zo dat je niks kan eten. Gewoon gekookte/gebakken maaltijden of snacks kunnen best. Daarnaast:

- geen ongeschild fruit

- geen rauwe groente

- voorzichtig met eten bij kraampjes

- eet bij restaurants waar het druk is.

Ik ben toevallig vorig jaar in Marokko goed ziek geworden. Ik had een komkommersalade besteld in een vlaag van verstandsverbijstering. Normaal vermijd ik dat soort dingen. Een week voedselvergiftiging klachten.
I choose happy!
quote:EssentialBliss schreef op 26 maart 2014 @ 22:01:

Ja hygiene is anders dan hier. Maar het is niet zo dat je niks kan eten. Gewoon gekookte/gebakken maaltijden of snacks kunnen best. Daarnaast:

- geen ongeschild fruit

- geen rauwe groente

- voorzichtig met eten bij kraampjes

- eet bij restaurants waar het druk is.

Ik ben toevallig vorig jaar in Marokko goed ziek geworden. Ik had een komkommersalade besteld in een vlaag van verstandsverbijstering. Normaal vermijd ik dat soort dingen. Een week voedselvergiftiging klachten.Jeetje dat lijkt me echt vet balen!
Ze bereiden daar veel gerechten met heel veel olijfolie en daar krijgen veel mensen diaree van. Ook is de hygiene is anders dan hier ja.

Bij alle reizen die ik heb gemaakt in landen waar het warm is ben ik wel 1 of 2 dagen ziek geweest.

Maar mijn moeder bijvoorbeeld heeft nooit last op reis. Ook in Marokko niet
Het hangt er voor een groot stuk toch ook van af hoe sterk je maag standaard is. Ik heb als kind/tiener/volwassene tientallen vakanties doorgebracht in 'onhygiënische' landen, en nooit ziek geweest. En dat terwijl ik niet oppas met sla, groeten of fruit, ijs van kraantjeswater, eten van kraampjes etc..

Het enige dat we wel deden was tanden poetsen met flessenwater, maar dat was ook maar omdat mijn ouders dat zo deden.

Soms was het zelfs zo dat bijna iedereen in de groep toch wat 'turista' had, maar ik als enige geen problemen. Een sterke maag dus...
Veel gevallen van reizigersdiarree komen niet door slechte hygiëne, maar door andere omstandigheden. Andere kruiden, veel olijfolie, warm weer etc. Ik heb een vrij zwak maag-darm gestel, en heb in Marokko 1 dag diarree gehad en over gegeven. Maar dat heb ik dus ook als ik bij mijn ouders ben die in Spanje wonen (en mijn moeder is daar echt niet viezer dan toen ze nog in Nederland woonden).

Enige voorzichtigheid kan geen kwaad, ik zou geen kraanwater drinken, en geen eten van rare stalletjes. En geen zielige hondjes aaien, rabies is heel veel erger dan flinke diarree. Maar als ik de instructies van de tropenzorg op had moeten volgen had ik in Marokko (en destijds Mexico) alleen op mijn hotelkamer kunnen zitten en blikjes cola kunnen drinken.
Je moet gewoon goed oppassen met eten en drinken.

Bestel bijv altijd drank in een afgesloten (en geseald!) flesje/blikje. Dan weet je zeker dat er geen ijs in jouw drankje zit (vaak gemaakt van lokaal water) en dat het glas niet per ongeluk net omgespoeld is (met wederom lokaal water).

En let ook op het water in de badkamer. Mond dicht tijdens het douchen, en bij tandenpoetsen water uit een (wederom dichte) fles gebruiken.

Bestel alleen vlees dat goed doorgekookt of gebakken wordt. Een biefstukje kan verkeerd vallen, omdat het niet goed doorbakken wordt, en dus nog schadelijke bacteriën kan bevatten.

Mijn ervaring is dat reizen nergens in buikpijn hoeft te eindigen, zolang je maar heel goed oplet. Even niet opletten, en je weet bijna zeker dat je aan de beurt bent.
Wat Nausicaa zegt inderdaad, reizigersdiarree komt ook vaak door het geheel aan andere omstandigheden, niet perse door slecht eten.

Verder is het vaak gewoon goed na denken. Geen voorgesneden (want vaak gewassen in 'vies' water) groente en fruit (hoewel dat in toeristenhotels vaak wel mee valt), geen kraanwater en eten bij kraampjes/restaurants waar een hoge omloopsnelheid is.

Daarnaast schijnt dagelijks een blikje cola drinken te helpen, net als geen vlees eten (dat ligt soms al lang).

En uiteindelijk is het gewoon geluk of pech hebben. Toen ik met een groepsreis in India mee was werden een aantal mensen die alleen in hotels durfden te eten goed ziek, en anderen die van straatstalletjes aten hadden nergens last van. Zelf ben ik 2 dagen goed ziek geweest, maar dat was mijn eigen schuld.
quote:nephthys schreef op 26 maart 2014 @ 22:13:

Het hangt er voor een groot stuk toch ook van af hoe sterk je maag standaard is. Ik heb als kind/tiener/volwassene tientallen vakanties doorgebracht in 'onhygiënische' landen, en nooit ziek geweest.

Een sterke maag dus...Ik denk dat daar iets anders achter zit. Mensen in het buitenland worden zelf nooit ziek Waarschijnlijk hebben zij gewoon een hele goede afweer ontwikkeld doordat zij doorlopend met al die bacteriën e.d. in aanraking komen. Onze omgeving is veel schoner, waardoor we minder met bacteriën in aanraking komen, en dus ook weinig weerstand opbouwen.
Ik ben best vaak ik marokko geweest en iedere keer wel wat ziek geworden. Maar dat heb ik in zuid oost azie ook, ben gewoon best vatbaar. De meeste tips hier zijn goed, voor mij helpt cola drinken en goed oppassen met vlees en vis het beste. En marokko is een tof land, daar heb ik wel een klein beetje buikpijn voorover hoewel de nacht dat man en ik tegelijk ziek waren zou ik het liefst uit mn geheugen wissen )
quote:NummerZoveel schreef op 26 maart 2014 @ 22:26:

[...]

Ik denk dat daar iets anders achter zit. Mensen in het buitenland worden zelf nooit ziek Waarschijnlijk hebben zij gewoon een hele goede afweer ontwikkeld doordat zij doorlopend met al die bacteriën e.d. in aanraking komen. Onze omgeving is veel schoner, waardoor we minder met bacteriën in aanraking komen, en dus ook weinig weerstand opbouwen.

Maar ik zou Vlaanderen nu niet echt classeren als buitenland. Ik denk niet dat het door slechtere hygiëne hier is dat ik geen last heb van turista in zuiderse landen.

....al heb ik al in een eerder topic toegeven niet altijd mijn handen te wassen na het plassen
Drink geen kraanwater maar bronwater, kopje marokkaanse thee kan weer wel, water is immers gekookt. Neem ook geen bakje water aan van die mannen met doedelzakken (of je ze ook noemt) die water aanbieden. Eet niet bij stalletjes op straat. Kies alleen restaurants uit waar het druk is en veel lokale volk eet, dus niet alleen de toeristen. Niet alleen vanwege de hygiene, maar dan weet je ook dat het goed smaakt. Kun je niks vinden, ga dan voor safe. In de grote steden zijn er heel veel fastfoodketens zoals de MacD, KFC en Fridays, die hebben ook 'Arabische' specials op het menu die we hier niet kennen. Pas op met fruit! Dat is het enige waar ik meestal heel ziek van word. Vooral water meloen. Fruit wat de hele dag in de zon heeft gestaan kan je het beste laten liggen. Wat ik altijd doe is een theedoek mee in mijn tas en een flesje water, als ik ergens fruit eet dan poets ik dat eerst goed, zoals druiven, appels, vijgen, etc. Een aanrader voor als je vlees wilt eten, en waar je zeker niet bang voor hoeft te zijn; dat zijn van die restaurants waar je vlees ziet hangen, meestal langs de kant van een drukke weg, of op een rustplaats langs de snelweg. Het ziet er mss in de eerste instantie niet fris uit, maar het is heeeelijkkkk. Vraag aan de meneer (bijna altijd is het een meneer haha) of hij een vers stukje voor je wil malen voor gehakt (kefta) en wil barbequen (chou'a), met gegrilde tomaten, verse Marokkaanse brood, bakje thee,komijn en zeezout op het gehakt strooien en smullen maar. Heeeerluuuk!! En dat terwijl ik niet van vlees hou! Wel vragen of hij het vlees wilt doorbakken.

Voor de rest hoef je nergens bang voor te zijn. Als je ergens bij mensen thuis wordt uitgenodigd al helemaal niet. Dit was het denk ik. Veel plezier.
quote:NummerZoveel schreef op 26 maart 2014 @ 22:22:

Je moet gewoon goed oppassen met eten en drinken.

Bestel bijv altijd drank in een afgesloten (en geseald!) flesje/blikje. Dan weet je zeker dat er geen ijs in jouw drankje zit (vaak gemaakt van lokaal water) en dat het glas niet per ongeluk net omgespoeld is (met wederom lokaal water).

En let ook op het water in de badkamer. Mond dicht tijdens het douchen, en bij tandenpoetsen water uit een (wederom dichte) fles gebruiken.

Bestel alleen vlees dat goed doorgekookt of gebakken wordt. Een biefstukje kan verkeerd vallen, omdat het niet goed doorbakken wordt, en dus nog schadelijke bacteriën kan bevatten.

Mijn ervaring is dat reizen nergens in buikpijn hoeft te eindigen, zolang je maar heel goed oplet. Even niet opletten, en je weet bijna zeker dat je aan de beurt bent.Dit zijn handige regels om in acht te nemen. Verder is het met de hygiëne in Marokko lang niet zo erg als in een land als India bijvoorbeeld. Als je een beetje oplet hoeft dat echt geen probleem te zijn. Ik heb bijna de hele wereld al gezien, eet gewoon rauwkost in het buitenland, maar ben nog nooit ergens ziek geworden. Sterker nog; ik zorg vaak juist bewust dat ik tijdens het tandenpoetsen wel kleine beetjes water binnenkrijg, zodat mijn ingewanden eraan kunnen wennen en ik er minder snel last van krijg als ik wel een keer per ongeluk een fout ijsklontje in mijn drankje aantref.
@Trotter

Een collega van mij had ook nog nooit problemen gehad (in India). Wel altijd goed opgelet. Totdat ze op een goede dag een kopje koffie dronk: 3 dagen ziekenhuis! Wat bleek, de kopjes werden met lokaal water omgespoeld, netjes afgedroogd en weer volgeschonken. En dat was dus genoeg voor een hele heftige versie van Delhi-Belly.
Ik heb nog een aanvulling op de tips die er al gegeven zijn:

- Eet nooit vlees die op straat wordt verkocht. Vaak ligt dit al een hele tijd buiten en wordt soms opnieuw verwarmd.

- Eet nooit vis in een plaats die niet aan zee ligt. Vooral van vis kun je goed ziek worden.

- En cola schijnt goed te werken om de bacteriën te doden.
quote:NummerZoveel schreef op 26 maart 2014 @ 23:17:

@Trotter

Een collega van mij had ook nog nooit problemen gehad (in India). Wel altijd goed opgelet. Totdat ze op een goede dag een kopje koffie dronk: 3 dagen ziekenhuis! Wat bleek, de kopjes werden met lokaal water omgespoeld, netjes afgedroogd en weer volgeschonken. En dat was dus genoeg voor een hele heftige versie van Delhi-Belly.Dat lijkt me toch bijna niet kunnen. Bacteriën kunnen niet overleven op droge kopjes en bovendien doodt de hete koffie eventueel nog aanwezige bacteriën.
Altijd handen wassen voor je iets (met je handen) eet kan ook een hoop gelazer schelen.

Mensen besmetten elkaar vaak via de handen, en met name aan geld blijken angstaanjagend veel bacteriën te blijven plakken. Van sommige ziekteverwekkers hoef je maar heel weinig binnen te krijgen om heel ziek te worden.

En dan krijgt de kok of de koffie de schuld.
Het klinkt alsof ik beter een ander land kan gaan uitzoeken.

Lijkt me niet echt lekker ontspannen zo.
quote:netniet schreef op 27 maart 2014 @ 00:32:

[...]

Dat lijkt me toch bijna niet kunnen. Bacteriën kunnen niet overleven op droge kopjes en bovendien doodt de hete koffie eventueel nog aanwezige bacteriën.Het was het enige wat ze had gehad voordat ze zo ziek werd. Vlak nadat ze een kop koffie had gedronken, liep ze een hoekje om waar ze zag hoe de kopjes gewassen werden. En die hete koffie dood ongetwijfeld de bacterien in het kopje, maar niet aan het kopje (de rand).
Nee joh, als je gewoon de normale hygiëneregels in acht neemt, oppast met water en rauw vlees valt het heus wel mee. Zeker als je in goede hotels overnacht die ingesteld zijn op Noord-Europese toeristen zou ik me niet al teveel zorgen maken.
quote:kikkerjet schreef op 27 maart 2014 @ 00:22:

- En cola schijnt goed te werken om de bacteriën te doden.Klopt. Wel echte cola, geen light. En met een klein schepje zout er bij kan het ook werken als ORS en uitdroging voorkomen.
Marokko is fantastisch! Aantal keer geweest en nergens last van gehad. Het is niet zo schoon als Nederland natuurlijk, maar desinfect doet wonderen

Wanneer wil je gaan, want ik wil eind zomer/begin najaar ook georganiseerd gaan...?
Niks aan de hand hoor, laat je niet afschrikken.

Ik ben in zo'n beetje iedere buikpijnland ter wereld geweest, en op een uurtje diarree in Mexico na heb ik nooit ergens last van gehad. En ik eet altijd plaatselijke kost.

Als je gewoon de basisregeltjes in acht neemt en je gezonde verstand gebruikt, kun je de risico's een heel eind beperken.
quote:mariamm schreef op 26 maart 2014 @ 23:01:

Eet niet bij stalletjes op straat. Kies alleen restaurants uit waar het druk is en veel lokale volk eet, dus niet alleen de toeristen. Ehm? Ik eet altijd bij stalletjes op straat in Marokko... nooit problemen mee gehad. Kijk, India is een ander verhaal, maar Marokko is echt niet zooo achtergesteld dat eten op straat niet kan hoor Maar msn ben ik hier minder voorzichtig in dan anderen... kan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven