Waar laten we ons afval

30-03-2014 13:31 28 berichten
Een praktische vraag.

Ik woon in een bovenwoning zonder balkon of dakterras. Eens per week wordt ons afval opgehaald. Maar nu de vraag: waar laten we de volle vuilniszakken? We proberen zo min mogelijk afval te produceren, maar toch is het zo dat er vanaf zaterdag/zondag altijd wel een vuilniszak staat te wachten tot donderdag. En dat stinkt behoorlijk.

Daarnaast ben ik ook bang dat het ongedierte aan gaat trekken.

Hij staat nu de voorraadkast onder de trap, maar dat is zeker niet ideaal. Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
in de schuur?
Heb je geen schuurtje of kelderbox? En hoe moet je het afval aanbieden? Gewoon losse zakken op staat zetten of in een kliko?
Toch vraag ik me af of je dan echt op je afval let, ik vind 2 zakken per week echt heel veel
We wonen met zijn drieën en hebben ook geregeld onze vriend of vrienden over de vloer die mee eten. Dan lijkt twee zakken mij niet heel veel.

We hebben geen schuur of kelderbox of iets dergelijks.

De zakken worden inderdaad los op straat gezet.
Ik denk dat je nog beter je afval moet scheiden en ervoor zorgen dat je zo min mogelijk weggooit. En alles zo plat mogelijk en klein mogelijk maken.

Ik vind 2 zakken toch ook wel veel.
Moeilijk zonder schuur. Kun je eventueel bij ouders iets in de bak doen?

Zijn er in de wijk containers zonder slot waar je wat in kunt doen?

Hier staan in bepaalde wijken ondergrondse containers zonder slot, omdat die altijd stuk waren, is natuurlijk niet de bedoeling, maar oke ik heb er ook wel eens gebruik van gemaakt toen ik aan het klussen was

Is er zoiets bij jou?
quote:dolfje schreef op 30 maart 2014 @ 13:40:

Ik denk dat je nog beter je afval moet scheiden en ervoor zorgen dat je zo min mogelijk weggooit. En alles zo plat mogelijk en klein mogelijk maken.

Ik vind 2 zakken toch ook wel veel.je kunt wel gaan scheiden, maar als je nergens je plastic en vooral gft kunt afgeven houd het op
Onze ouders wonen allemaal ver weg (we zijn studenten in een studentenhuis).

Ik ben heel erg voor afval scheiden, maar hier gaat dat gewoon niet. Alleen glas gaat dus apart. Voor papier en plastic is gewoon geen ruimte in huis.

We hebben ook wel weken dat we het met 1 zak kunnen hoor, als er in het weekend minder van ons thuis zijn bijvoorbeeld. Maar de meeste weken hebben we er toch echt 2.

Pearle, ja die zijn er wel zo'n 400 meter verderop, maar daar mag ik geen gebruik van maken. Die zijn voor de mensen in die straten waar geen ophaaldienst langs komt. En ik zou de eerste niet zijn als ik er een boete voor kreeg.
twee afvalbakken?

Eentje voor de beperkte houdbare eetenswaren en eentje voor de rest?

De niet stinkende vuilniszak kan je dan met een gerust hart eens vervangen en de oude in de voorraadkast zetten zolang.

Ik gooi trouwens appelklokhuizen altijd door de wc en bananenschillen wikkel ik altijd in een dunne krant die ik even vastzet met een stukje plakband.
quote:yellowfish schreef op 30 maart 2014 @ 13:44:

Onze ouders wonen allemaal ver weg (we zijn studenten in een studentenhuis).

Ik ben heel erg voor afval scheiden, maar hier gaat dat gewoon niet. Alleen glas gaat dus apart. Voor papier en plastic is gewoon geen ruimte in huis.

We hebben ook wel weken dat we het met 1 zak kunnen hoor, als er in het weekend minder van ons thuis zijn bijvoorbeeld. Maar de meeste weken hebben we er toch echt 2.

Pearle, ja die zijn er wel zo'n 400 meter verderop, maar daar mag ik geen gebruik van maken. Die zijn voor de mensen in die straten waar geen ophaaldienst langs komt. En ik zou de eerste niet zijn als ik er een boete voor kreeg.En ik zou eens met de milieudienst in jouw woonplaats bellen om te zeggen dat je ook graag de mogelijkheid hebt om papier en groen afval apart af te kunnen voeren.
Oke, mijn zoons wonen ook in studentenhuizen, bij beide huizen staat er zo'n grote ijzeren container, kunnen wel 15 zakken in ofzo, en als die vol is moeten ze bellen en dan laat de huisbaas hem legen.

Dan zou ik als ik jou was creatief worden, afval verzamelen in kleine zakjes en die in openbare prullenbakken gooien die bij de universiteit, bibliotheek, bushalte, speeltuinen, supermarkten, parken enzo staan. Is ook niet zoals het hoort, maar ja je moet wat he

Wij hebben trouwens hier bij de supermarkt ondergrondse containers voor plastic, batterijen, glas en papier staan. Zijn er bij jouw ook dat soort supermarkten
Door de wc?? Gaat dat niet verstoppen?

Twee afvalbakken is een goed idee, ware het niet dat ook daar niet echt ruimte voor is. Klein keukentje enzo.
quote:miedo schreef op 30 maart 2014 @ 13:50:

[...]

En ik zou eens met de milieudienst in jouw woonplaats bellen om te zeggen dat je ook graag de mogelijkheid hebt om papier en groen afval apart af te kunnen voeren.Je moet het gewoon zelf wegbrengen. Dat is in de meeste plaatsen zo toch? Maar ja, zoals ik zei: dan moeten we het eerst thuis apart bewaren en in de woonkamer lijkt me dat ook niet handig.
quote:yellowfish schreef op 30 maart 2014 @ 13:52:

.Is echt een hele slechte tip hoor
quote:pearle schreef op 30 maart 2014 @ 13:54:

[...]

Is echt een hele slechte tip hoor

Oh ik gooi alleen appelklokhuizen en poep van de kattenbak (geen grit)door de wc hoor, verder niet.

Nooit problemen gehad en ik woon alweer zo'n 5 jaar in een jaren 30 flat.
O, ik dacht ook die bananenschillen in een stuk krantpapier

Maar klokhuizen gooi ik (eet soms een appel in de auto) naar buiten, voor de vogeltjes
quote:yellowfish schreef op 30 maart 2014 @ 13:52:

Twee afvalbakken is een goed idee, ware het niet dat ook daar niet echt ruimte voor is. Klein keukentje enzo.

Dan zul je creatief moeten worden.

Kleiner afvalbak voor groente/fruit afval?

Kun je ruimte maken in een keukenkastje voor een (ingebouwde) afvalbak etc

Afval kwijtraken is voor mij ook niet handig want ik moet steeds in deze flat zonder lift met een zware zak 3 verdiepingen naar beneden voor de afvalcontainer
Ik heb geen idee wat ze kosten (ben al een poosje uit de kleine kinderen), maar iets als de diaper genie, is dat niks? Dat is een soort luieremmerapparaat dat vieze luiers in plastic verpakt tegen de stank. Kun je zoiets niet gebruiken voor het stink-afval?
Wij brachten in ons studentenhuis glas en papier wel weg, het scheelde gewoon een hele hoop ruimte in de restzak. Wij brachten alles gelijk weg of de volgende dag, afvalperrons door de hele stad en dan stapelde het zich ook niet op.

Restzakken (rest en gft zat daarin omdat gft maar eens in de 3 weken werd opgehaald) werden slechts 1x in de 2 weken opgehaald, die bewaarden we op een zo koel mogelijke plek.
Glas doen we inderdaad wel apart, omdat dat heel dichtbij kan. Papier eigenlijk niet, maar we hebben ook amper papier. Geen krant in huis en geen reclamefolders, dat scheelt een hoop.

Plastic zouden we nog wel apart kunnen doen en dan in de voorraadkast, maar dan weer: het staat nu al bomvol. Dat wordt dan echt aanduwen.

Maar ik denk dat er weinig andere oplossingen lijken te zijn. Ik merk wel dat ik een schuur heel erg mis. Ook voor mijn fiets, die wordt nu standaard om de zoveel tijd voor de deur weggehaald (ondanks dik en duur kettingslot)
Neem dagelijks je volle pedaalemmerzakje mee en gooi het op je werk in de kliko.
Ik maak onderscheid tussen bederfelijke en niet-bederfelijke afval en die worden gescheiden gehouden. Het ene soort in een open bak en het andere soort in een kleine afgesloten emmercontainer.
Op vuilnisophaaldag worden ze bij elkaar gegooid en afgevoerd.
Ik woonde ook onder vergelijkbare omstandigheden en wij hadden de volle vuilniszak gewoon naast de bak in de keuken, of anders op de gang (waar vloerbedekking lag. Ieuw! ) of beneden aan de trap achter de voordeur, wegens bovenwoning. Zat niet veel anders op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven