multiculturele samenleving, multuculturele vriendenkring
dinsdag 1 april 2014 om 13:24
Of niet?
Ik heb zelf tot mijn 21e in een dorp gewoond waar vrijwel geen allochtonen woonden. Nu woon ik bijna 6 jaar in Rotterdam, en eigenlijk heb ik nog maar 1 autochtone, Nederlandse vriendin. De rest is Turks, Hindoestaans, Iraans, Kaapverdiaans of een mix van Nederlands en een andere, niet-westerse etniciteit.
Best grappig eigenlijk, als ik erbij stilsta hoe mijn omgeving dus veranderd is sinds ik verhuisd ben van een dorp naar een grote stad.
Meer mensen die dit herkennen, of juist niet? Waar wonen jullie (stad of dorp) en hoe multicultureel is jullie vriendenkring?
Ik heb zelf tot mijn 21e in een dorp gewoond waar vrijwel geen allochtonen woonden. Nu woon ik bijna 6 jaar in Rotterdam, en eigenlijk heb ik nog maar 1 autochtone, Nederlandse vriendin. De rest is Turks, Hindoestaans, Iraans, Kaapverdiaans of een mix van Nederlands en een andere, niet-westerse etniciteit.
Best grappig eigenlijk, als ik erbij stilsta hoe mijn omgeving dus veranderd is sinds ik verhuisd ben van een dorp naar een grote stad.
Meer mensen die dit herkennen, of juist niet? Waar wonen jullie (stad of dorp) en hoe multicultureel is jullie vriendenkring?
dinsdag 1 april 2014 om 13:38
Niet heel erg. Opgegroeid in een volledig blanke omgeving, blanke basisschool, blanke middelbare school.
Wel naar een zwart MBO geweest, maar daar werd zo gekliekt. Turks bij Turks, Marokkaans bij Marokkaans. Niet mijn mensen.
En daarna naar een blank HBO en een relatief blanke universiteit.
Waar ik dus alleen maar blanke vrienden aan over gehouden heb. Ik woon nu wel in een achterstandswijk, maar in een volledig blank portiek. Verder geen contact met de mensen hier.
Wel naar een zwart MBO geweest, maar daar werd zo gekliekt. Turks bij Turks, Marokkaans bij Marokkaans. Niet mijn mensen.
En daarna naar een blank HBO en een relatief blanke universiteit.
Waar ik dus alleen maar blanke vrienden aan over gehouden heb. Ik woon nu wel in een achterstandswijk, maar in een volledig blank portiek. Verder geen contact met de mensen hier.
dinsdag 1 april 2014 om 13:47
Hier ook, vrienden/leuke kennissen, Kaap Verdisch, Chinees, Surinaams, Turks, ook in Turkije, Marokkaans, Frans (allemaal in Frankrijk) en twee Nederlandse. Jammer dat ik vanwege de afstanden de hele meuk niet een keer allemaal bij elkaar krijg, dan wordt het een gezellige Babylonische spraakverwarring.
verba volant, scripta manent.
dinsdag 1 april 2014 om 13:51
In mijn vriendenkring verschillende, maar die noemen zichzelf beslist geen allochtoon en zijn gewoon nederlander. Licht getint of meer getint maar wel echte Nederlanders. Ik denk niet dat ik overweg kan met iemand die strak vasthoud aan denkbeelden die totaal niet bij mijn zeer westerse denkbeelden aansluit. Vrienden maak je toch omdat je overeenkomsten met elkaar hebt, die heb ik alleen met westerse mentaliteit. Ik zou nooit vrienden kunnen zijn met een vrouw die in de keuken blijft als haar man met vrienden binnen zit bv. In mijn idee is een allochtoon dus iemand die strak vasthoud aan eigen waarden en cultuur terwijl die in een andere cultuur moet leven. Mensen uit een ander land die gewoon hier leven zoals wij dat ongeveer doen zijn in mijn ogen gewoon Nederlanders en zo zien zij zichzelf dan ook en gedragen zich er naar.
dinsdag 1 april 2014 om 13:55
Grappig ik woon ook steeds in een blanke portiek of straatje. Mijn vrienden zijn wel divers. Ik moest er wel even over nadenken trouwens. Want het houd mij niet echt bezig. Chinees, Engels, Marrokaans, Turk en wat mensen met 2 verschillende nationaliteiten ouders. Ik prop ze altijd allemaal bij elkaar op feestjes en dat gaat prima! Mijn oma was eerst wel bang van een vriend van ons die echt heel zwart is. Hij is heel groot, met een zware stem. Oma wil nu naast hem zitten, ze vind hem nu erg interessant. Ze is er nog trots op ook. Ik schaamde mij dood. Was bang dat hij zich gediscrimineerd voelde. Maar hij reageerde heel lief.
dinsdag 1 april 2014 om 14:04
Ik heb een Deense vriendin, een Brits Guyanese vriend (mooie, heel zwarte jongen), diverse Turkse vrienden en vriendinnen, twee Costa Ricaanse vriendinnen, Antiliaanse, Italiaanse, Australische, Chinese, Russische en Indonesische vrienden en nog wat meer (pfff, kan er even niet opkomen nu). De een is in dat andere land geboren en de ander in ons land, maar ze zijn inmiddels of sowieso allemaal Nederlander. Ik kom uit een dorp en woon nu in een groot dorp (is officieel geen stad namelijk). Ik vind het een verrijking om met mensen uit heel de wereld om te gaan.
dinsdag 1 april 2014 om 14:53
Wij hebben ook wel van alles wat in de vriendenkring aan kleurtjes (hoewel meest vrij 'wit') en aan bijvoorbeeld geaardheid (meest hetro). Maar ook toen ik in de oudheid op de lagere school zat (zo lang geleden dus), hadden we al allochtonen in de klas. Alleen waren het toen nog 'gastarbeiders' (we lazen er over in de Samsam) en de kinderen kregen Turkse les op school.
dinsdag 1 april 2014 om 15:21
Sta er nooit zo bij stil, maar Nederlands, Kroatisch, Moluks, Kaap Verdisch, Surinaams, Antiliaans en Chinees.
Woon overigens in Rotterdam.
M'n ouders hadden vroeger al vrienden uit alle windstreken. Van orthodocs joden tot palestijnen. Was gezellig op verjaardagen, zolang we het maar niet over politiek gingen hebben.
Woon overigens in Rotterdam.
M'n ouders hadden vroeger al vrienden uit alle windstreken. Van orthodocs joden tot palestijnen. Was gezellig op verjaardagen, zolang we het maar niet over politiek gingen hebben.
dinsdag 1 april 2014 om 15:29
quote:noreservations schreef op 01 april 2014 @ 15:25:
Maar dromertje, waarom houdt dit je bezig?
Je krijgt toch gewoon de vrienden en kennissen die je tegenkomt?
Neem aan dat je niet bewust op zoek gaat naar een bepaalde ethniciteit om daar je vrienden te halen.Nee dat lijkt mij ook niet,het loopt zoals het loopt.
Maar dromertje, waarom houdt dit je bezig?
Je krijgt toch gewoon de vrienden en kennissen die je tegenkomt?
Neem aan dat je niet bewust op zoek gaat naar een bepaalde ethniciteit om daar je vrienden te halen.Nee dat lijkt mij ook niet,het loopt zoals het loopt.
dinsdag 1 april 2014 om 15:34
Ik heb eigen alleen maar 'blanke' vrienden/vriendinnen. Wel verspreid over het land, niemand woont in dezelfde plaats, maar we kennen elkaar wel van de middelbare school, die toch overwegend 'blank' was, terwijl de school in een stad stond met heel veel culturen. Ik had wel klasgenoten die oorspronkelijk uit het Syrie, Iran, Pakistan kwamen, maar ook die vormden groepjes met elkaar. En dat was prima. Je was aardig tegen elkaar, af en toe trok je met elkaar op in de pauze en daar bleef het bij.
Overigens woonachtig in een 'dorp' ( +/- 22.000 inwoners), waar de multiculturele samenleving niet zo in naar voren komt.
En ik heb mijn vrienden echt niet uitgezocht op hun afkomst, het klikte en dat is het belangrijkste.
Overigens woonachtig in een 'dorp' ( +/- 22.000 inwoners), waar de multiculturele samenleving niet zo in naar voren komt.
En ik heb mijn vrienden echt niet uitgezocht op hun afkomst, het klikte en dat is het belangrijkste.
dinsdag 1 april 2014 om 17:53
Mijn echte vrienden zijn allemaal autochtone Nederlanders. Niet bewust geselecteerd, maar ik denk dat het gewoon zo is dat je makkelijker een "klik" krijgt met mensen die dezelfde soort achtergrond hebben als jijzelf. Heb wel een aantal kennissen die van allochtone afkomst zijn en dat zijn hele aardige mensen, maar geen nabije vrienden.
Daarnaast veel vrienden in het buitenland, hetzij vanwege mijn internationale opleiding, hetzij vanwege mijn wonen en werken aldaar.
Daarnaast veel vrienden in het buitenland, hetzij vanwege mijn internationale opleiding, hetzij vanwege mijn wonen en werken aldaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 1 april 2014 om 18:01
Ik heb links en rechts vrijwilligerswerk gedaan en een tijd sollicitatietraining gegeven, dan kom je mensen van allerlei nationaliteiten tegen, soms is er een klik, soms ook niet. Eén van mijn vriendinnen is trouwens ook mijn buurvrouw. Ze was ooit zo naïef om met mijn buurman zaliger te trouwen, iemand van de generatie thuiskomen, krant pakken, gaan zitten en je laten bedienen.
verba volant, scripta manent.