Vanaf welke leeftijd trimmen
dinsdag 1 april 2014 om 17:36
Ik heb voor het eerst een langharige hond. Nu heb ik geen idee vanaf welke leeftijd hij getrimd moet worden. Zijn moeder werd 2x per jaar, in het voor en najaar getrimd. Maar ik weet dus niet op welke leeftijd je dit het beste voor het eerst kunt doen. Hij is nu bijna 4 maanden oud. Natuurlijk borstel en was ik hem wel regelmatig.
Het gaat om een kruising Maltezer/shihzu
Het gaat om een kruising Maltezer/shihzu
dinsdag 1 april 2014 om 17:46
Ik heb ook een langharige hond. Ik borstel hem wekelijks (vaker is niet nodig) en was hem wanneer hij vies is. Trimmen doe ik nooit. Ik knip aan de onderkant rond zijn voetjes wel wat haren weg en rond zijn snoetje en oogjes, maar ik laat hem verder gewoon langharig.
Hij heeft veel voordeel van zijn lange vacht: het houdt hem koel in de zomer en warm in de winter.
Hij heeft veel voordeel van zijn lange vacht: het houdt hem koel in de zomer en warm in de winter.
dinsdag 1 april 2014 om 18:09
Nog even wachten. Zoek wel iemand die ervaring heeft met specifieke rassen. Ik heb een langharige hond, ze heeft heel fijn haar dat snel vervilt. Twee weken geleden is het uitgedund, dat kamt en borstelt een stuk makkelijker. Ze is maar één keer heel kort geschoren, nadat ze na een zware operatie twee weken in een rompertje moest lopen en slapen natuurlijk, dat was een ramp voor haar vacht. Te kort betekent verbranden door het ontbreken van isolatiemateriaal.
verba volant, scripta manent.
dinsdag 1 april 2014 om 18:29
quote:polydox schreef op 01 april 2014 @ 18:07:
Ik ben toentertijd met ongeveer anderhalf jaar voor het eerst naar een trimsalon geweest, voor die tijd plukte ik hem zelf al wat. Maar je moet gewoon naar de vacht kijken. Op het moment dat die "rijp"is moet je gewoon gaan of het zelf doen.Hoe herken ik dit? Nu komt er bij borstelen nog nauwelijks haar af.
Ik ben toentertijd met ongeveer anderhalf jaar voor het eerst naar een trimsalon geweest, voor die tijd plukte ik hem zelf al wat. Maar je moet gewoon naar de vacht kijken. Op het moment dat die "rijp"is moet je gewoon gaan of het zelf doen.Hoe herken ik dit? Nu komt er bij borstelen nog nauwelijks haar af.
dinsdag 1 april 2014 om 18:41
Zo jong mogelijk.. Niet omdat dat voor de vacht nodig is maar omdat de hond zich dan op jonge leeftijd goed leert te gedagen bij de trimmer. Niets zo onhandig als n hond de bang is voor de tondeuze of de fohn.
Ik heb mijn poedel met 6 weken voor het eerst getrimd, en met een week of 10 oud ng een x gewassen gewoon om aan het hele proces te wennen. Heb ik nu plezier van want vachtverzorging is nooit een probleem.
Heeft de fokker je hier geen tips over gegeven? Imt de fokker toevallig zelf niet ook?
Ik heb mijn poedel met 6 weken voor het eerst getrimd, en met een week of 10 oud ng een x gewassen gewoon om aan het hele proces te wennen. Heb ik nu plezier van want vachtverzorging is nooit een probleem.
Heeft de fokker je hier geen tips over gegeven? Imt de fokker toevallig zelf niet ook?
Zeg maar Spijker.
dinsdag 1 april 2014 om 19:08
Trimmen doe je toch alleen als je dat zelf wilt?
Dus als je flauw bent de hond steeds te moeten wassen omdat alles blijft hangen in dat lange haar of dat het lange haar elke dag uit de knoop halen je begint te irriteren.Je kan ook gewoon een scheerapparaat voor honden kopen denk ik.
En wat Spijker zegt natuurlijk.
Dus als je flauw bent de hond steeds te moeten wassen omdat alles blijft hangen in dat lange haar of dat het lange haar elke dag uit de knoop halen je begint te irriteren.Je kan ook gewoon een scheerapparaat voor honden kopen denk ik.
En wat Spijker zegt natuurlijk.
dinsdag 1 april 2014 om 19:34
Wij deden het bij onze shih tzu/Maltezer vanaf half jaar niet omdat het qua vacht persee moest maar gewoon om hem te laten wennen zodat hij niet bang is! Met goed resultaat hij gaat nu altijd vrolijk heen en blijft netjes stil zitten.
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
dinsdag 1 april 2014 om 19:42
Mijn hond is dezelfde mix als jou renate73.
Ze is voor het eerst gegaan toen ze 4,5 maand oud was. Haar vacht groeit zo snel, dat is bijna niet bij te houden. Inmiddels zelf cursus eigen-hond-trimmen gedaan en nu hou ik het zelf bij. (ongeveer om de 12 weken, ligt aan zomer/winter en hoe erg de vacht gaat klitten). Ze heeft net als eerder genoemd ook snel klitten/vervilting door wollige ondervacht.
Ik denk dat je vooral zelf moet bepalen wanneer jou hondje getrimd moet worden, aangezien elke boomer weer een andere vacht heeft en het bij de ene net harder groeit dan bij de ander. Verder houdt de ene meer van een wat langere vacht en de ander juist van kort!!
Maar zoek idd een trimmer met veel geduld bij een jong hondje!
succes
Ze is voor het eerst gegaan toen ze 4,5 maand oud was. Haar vacht groeit zo snel, dat is bijna niet bij te houden. Inmiddels zelf cursus eigen-hond-trimmen gedaan en nu hou ik het zelf bij. (ongeveer om de 12 weken, ligt aan zomer/winter en hoe erg de vacht gaat klitten). Ze heeft net als eerder genoemd ook snel klitten/vervilting door wollige ondervacht.
Ik denk dat je vooral zelf moet bepalen wanneer jou hondje getrimd moet worden, aangezien elke boomer weer een andere vacht heeft en het bij de ene net harder groeit dan bij de ander. Verder houdt de ene meer van een wat langere vacht en de ander juist van kort!!
Maar zoek idd een trimmer met veel geduld bij een jong hondje!
succes
dinsdag 1 april 2014 om 20:34
quote:Spijk-er schreef op 01 april 2014 @ 18:41:
Zo jong mogelijk.. Niet omdat dat voor de vacht nodig is maar omdat de hond zich dan op jonge leeftijd goed leert te gedagen bij de trimmer. Niets zo onhandig als n hond de bang is voor de tondeuze of de fohn.
Heeft de fokker je hier geen tips over gegeven? Imt de fokker toevallig zelf niet ook?Alleen dat ze het zelf 2x per jaar doet. Nee trimt zelf niet. Eigenlijk vergeten te vragen va welke leeftijd
Heeft de fokker je hier geen tips over gegeven? Imt de fokker toevallig zelf niet ook?Alleen dat ze het zelf 2x per jaar doet. Nee trimt zelf niet. Eigenlijk vergeten te vragen va welke leeftijd