Vreemde talen in het openbaar?

07-04-2014 18:46 74 berichten
Ik zat net in de bus op weg naar huis van mijn werk en besloot even mijn moeder te bellen. Met mijn moeder spreek ik geen Nederlands maar haar moedertaal. Voor me zat een vrouw die zich zodra ik mijn mond open deed met een ruk omdraaide en me ontzettend vuil aan keek. Toen ze uitstapte mompelde ze nog iets over "Nederlands praten".

Dit is me eigenlijk nog nooit overkomen. Weleens gehoord dat mensen het storend vinden maar daar eigenlijk zelf nooit iets van gemerkt.

Wat vinden jullie? Vreemde taal spreken in het openbaar, moet dat kunnen of niet? Stoor je je er aan als mensen dat doen?
Ik heb daar absoluut geen last van. Je kan toesirst zijn, iemand die nog niet goed NL spreekt, je moeder aan de tel zoals jij, of gewoon zin in een gesprek in een andere taal.

Zolang het een prive gesprek is, is dat helemaal prima toch?

Die muts moet niet zo zeuren. Ze vraagt waarschijnlijk zelf in Spanje om een koffie met suiker want tja wat is dat ook alweer in het Spaans
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk! Moet gewoon kunnen. Tenzij er mensen aan het roddelen Zijn in hun eigen taal en je dat duidelijk merkt aan het lachen en aankijken ofzo. Dan vind ik het wel storend.
Natuurlijk moet dat kunnen, zolang je maar Nederlands praat bij instanties en tegen Nederlanders.

Ik spreek mijn familie ook in hun moedertalen.
Nee, ik stoor mij er totaal niet aan. Maakt mij echt niks uit als mensen in een andere taal spreken. Ik heb voor de rest toch ook helemaal niks met dat gesprek te maken?
Is voor jou geen vreemde taal toch? Vind ik zo raar, met mensen die je kent spreek je je moers taal.

Ik vind het wel raar als je in een groep bent dat je met een van de personen in een taal gaat praten die alleen jullie spreken. Bv internationaal gezelschap en dan met diegene naast je Nederlands spreken terwijl de rest als algemene taal Engels spreekt.

Maar voor de telefoon? Hoor ik zo vaak en waarom moest die mevrouw voor je weten waar jij het over had?
Doe ik niet aan....
Dat hangt er vanaf. Er zijn situaties waarin het ongepast is. In jouw situatie zie ik het probleem echt niet.
Ik werk bij een overheidsinstantie en bij instanties spreek ik absoluut Nederlands (ABN ook nog)

Nja, ze stelde zich dus gewoon aan.
Moet gewoon kunnen.

Idiote is dat al die mensen die vinden dat het belachelijk vinden dat er iets anders dan Nederlands in het openbaar wordt gesproken, het dan weer helemaal niet erg vinden als er Engels wordt gesproken en het eigenlijk promoten, 'omdat dat zo goed is voor de Engelse taalvaardigheid'. Met dat laatste ben ik het natuurlijk absoluut eens, maar de link met het eerste snap ik in het geheel niet.

Natuurlijk moet je met je moeder in de taal communiceren die jullie gewoon zijn.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bellende mensen in het OV eigenlijk altijd heel irritant vind.

Maakt me dan niet uit of ze Nederlands of een andere taal zitten te kletsen.

Vaak kan de hele bus meegenieten

Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Komt me bekend voor. Ik zat ergens in een wachtkamer toen een kennis uit Frankrijk me belde, zegt een vent tegen me: "spreek je moers' taal". Idioot, die denkt dat de hele wereld Nederlands spreekt.
verba volant, scripta manent.
Moet gewoon kunnen. Sowieso zie ik niet in waarom zij jullie gesprek zo nodig zou moeten volgen, ze heeft er geen ruk mee te maken wat je met je moeder bespreekt. En inderdaad, je kan ook gewoon een toerist zijn, je maakt mij niet wijs dat zij de taal leert van elk land waar ze op vakantie naartoe gaat en dan in die taal gesprekken voert met haar man - of tijdens vakanties haar mond houdt zodra ze zich in het openbaar begeeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Die mevrouw heeft natuurlijk niets te maken met welke talen jij tegen wie spreekt en waarom. Zolang jij, er vanuit gaande dat je langere tijd in NL woont, je kunt redden in het Nederlands lijkt me er niets aan de hand.

Zelf heb ik echter wel een hekel aan mensen die in trein, tram of bus eens even lekker gaan zitten bellen, of dat nou in het NL, Russisch of Kannada is. Maar dat is een totaal andere discussie....
Zolang je niet zo luid praat dat iedereen mee kan genieten, boeit het me niet in welke taal je dat doet. Maar ik vind het OV dan ook geen plek om uitgebreide gesprekken te voeren, meer van 'hoe laat ben jij thuis en die ik boodschappen of jij?'
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nja, telefoontje van een paar minuten in de bus of trein (muv stiltecoupe) moet gewoon kunnen vind ik. Het is nou niet of dat een ultieme relaxplek is ofzo.
Spreek je moers taal.....grappig als je moeder van huis uit geen Nederlands spreekt.
Ik vind het wel verrekte irritant als ik een overheidsinstantie in Friesland bel, en de telefoniste me te woord staat in het Fries.

Zelf ben ik Groningse, maar opgevoederd met abn. Op mijn werk spreek ik ALTIJD Nederlands. Wel is het gebeurd dat ik heel aarzelend voor de telefoon de vraag kreeg of het "gewoon" mocht, of dat het "op het Hollands" moest. Je hoort zo iemand gewoon stijf staan van de zenuwen, nou, dan mag je van mij "gewoon veenkolonieoaaals proatn".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Belachelijk inderdaad! Zelf heb ik minder last van gesprekken in een taal die ik niet versta. Kan ik tenminste ook niet meeluisteren.

Alleen Zwitserduits, dat mogen ze van mij verbieden want die taal werkt ontzettend op mn zenuwen.
quote:Starshine schreef op 07 april 2014 @ 19:00:

Spreek je moers taal.....grappig als je moeder van huis uit geen Nederlands spreekt. Zo'n multiculturele samenleving is heel verwarrend he
Nee, daar zie ik ook totaal geen probleem in. Wat ik me dan wel weer af vraag is wat er mis is met bellen in het OV?

Ik zie hierboven wat reacties van mensen die dit vervelend/niet passend vinden. Wat is het verschil tussen een gesprek voeren met iemand die naast je zit of een telefonisch gesprek voeren?

Ik ben heel benieuwd!
quote:matroesjka_ schreef op 07 april 2014 @ 18:46:

Ik zat net in de bus op weg naar huis van mijn werk en besloot even mijn moeder te bellen. Met mijn moeder spreek ik geen Nederlands maar haar moedertaal. Voor me zat een vrouw die zich zodra ik mijn mond open deed met een ruk omdraaide en me ontzettend vuil aan keek. Toen ze uitstapte mompelde ze nog iets over "Nederlands praten".

Dit is me eigenlijk nog nooit overkomen. Weleens gehoord dat mensen het storend vinden maar daar eigenlijk zelf nooit iets van gemerkt.

Wat vinden jullie? Vreemde taal spreken in het openbaar, moet dat kunnen of niet? Stoor je je er aan als mensen dat doen?Ik stoor me daar geen moment aan! Ik heb ook geen last van paranoïde gedachten dat er lelijke dingen over mij gezegd zouden worden... Ik vind het ook leuk om naar te luisteren. Ik spreek een paar woorden Turks... Zo leuk
Maar de helft van een gesprek af kunnen luisteren, wekt blijkbaar irritatie op.
Ik zou ofwel met m'n mond vol tanden hebben gestaan, of, als ik iets kon bedenken haar een grote waffel in het Nederlands hebben gegeven.

Daarnaast bel ik juist vaak in het OV: tijd genoeg om lekker bij te kletsen
quote:Starshine schreef op 07 april 2014 @ 19:07:

Maar de helft van een gesprek af kunnen luisteren, wekt blijkbaar irritatie op. Is toch leuk, kun je de andere helft er zelf met al je wilde fantasieën bij bedenken.
Een kort telefoontje in het OV is geen halszaak, lijkt me, ongeacht de taal die je spreekt. Vind het wel van de situatie afhangen. Als ik in een stadsbus zit waar elke paar minuten mensen in en uitstappen en iemand telefoneert kort tussendoor, stoor ik me er niet zo erg aan. Laatst zat ik echter in een trein, tegenover me een meisje van Marokkaanse afkomst, die onafgebroken Arabisch of Berbers zat te praten. Keek eerst even vreemd op, dacht dat ze in zichzelf praatte, maar ze had een oortje in dat bijna helemaal verscholen ging onder haar hoofddoek. Dat vond ik eerlijk gezegd wel irritant, dat ik meer dan een half uur aan één stuk naar dat voor mij onverstaanbare gepraat in de ruimte moest luisteren. Maar dat zou ik bij een Nederlands gesprek ook hebben gevonden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven