Gezondheid alle pijlers

anticonceptie - tips?

07-04-2014 22:55 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er weer klaar voor om te starten met anticonceptie.

We zijn erg gelukkig met onze 2 kindjes en ik wil (in ieder geval voorlopig) niet meer zwanger worden.

Het is al heel wat jaren dat ik gestopt ben met de pil, zo'n jaar of 6-7.

Volgens mij heb ik altijd de Mylene-pil gehad (maar zou het moeten nazoeken voor de zekerheid).

Voor volgende week heb ik een afspraak gemaakt met huisarts, maar ik wil me graag verdiepen in wat tegenwoordig de mogelijkheden zijn om wat beslagen ten ijs te komen.

Bijvoorbeeld: die staafjes onder de huid. Heeft iemand daar ervaring mee? Of een spiraaltje, is dat een goed idee?

Ik merk dat ik niet meer zo neig naar een pil die je dagelijks moet slikken. Ik weet dat ik dit vrij snel moe word, en het dan regelmatig ga vergeten.... Dus ik zou liever iets anders willen.

Kort gezegd: hebben jullie tips en wat werkt voor jou wel/niet fijn zodat ik me een beetje een beeld kan vormen en me wat kan voorbereiden?

O ja, sterilisatie zie ik (voorlopig) nog niet zitten.
Ik ben al aan mijn 3e implanon. Bevalt me prima, geen omkijken naar voor 3 jaar en als 'bijwerking' ben ik niet meer ongesteld.

Van plaatsen/vervangen heb ik geen last gehad.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tja dat lijkt me ook wel wat.

'Vroeger' was volgens mij het nadeel dat niet alle artsen kundig genoeg waren om dat staafje op de juiste manier aan te brengen.

Laat jij hem gewoon 'zetten' bij je eigen huisarts of ben je eerst op onderzoek uitgeweest?
O ja, ik ben zo naar bed.

Morgenavond kan ik weer reageren.
Ze zijn allemaal geplaatst door de gynaecoloog, de huisarts zei eerlijk dat hij er veel te weinig ervaring mee had.

Geplaatst zonder verdoving, voelt als een injectie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vond Mirena erg fijn. Hij werkt 5 jaar en ik werd niet meer ongesteld.
Ik ben voor hormoonvrij gegaan en heb nu een koperspiraal.

Ik zag er wel tegenop door alle horrorverhalen. Het plaatsen bij de gyn was vrijwel pijnloos, geen napijn gehad en mijn menstruatie's zijn nu korter, veel bloedverlies maar wel weer pijnloos. Ik ben er erg blij mee.
Hormoonvrij spiraaltje, de flexi-T. Zou nooit meer anders willen
Mirena. Fijn ding.

Plaatsen was niet geheel pijnloos, en de dagen erna best even pijn gehad. De eerste maanden af en toe een stevige wee-achtige pijn en wat onregelmatige hevige menstruaties, maar daarna niks meer. Geen menstruatie, geen pijn, geen mood-swings, helemaal niks. Perfect! Heb hem nu 2,5 jaar en zeer tevreden.

Héél soms wel ineens een 'zwanger' gevoel, zo vaag misselijk, een raar geurtje in mijn neus, raar gevoel in mijn buik. Dan denk ik even van 'het zal toch niet...' en gooi ik er maar een zwangerschapstest tegenaan voor mijn gemoedsrust. Altijd negatief natuurlijk en dat gevoel is meestal ook binnen een paar dagen weg. Van de pil werd ik raar in mijn hoofd en had ik heel veel tussentijds bloedverlies (diverse soorten geprobeerd), dus ik neem dit maar gewoon voor lief.
Ook hier de Mirena, ideaal ding. Heel veel pijn gehad bij het inbrengen, maar het schijnt minder pijn te doen als je zoals jij al kinderen hebt gebaard dan is dit allemaal wat opgerekter waardoor ze er makkelijk bij kunnen.

De eerste paar dagen pijn in de onderbuik (idee dat ik ongesteld moest worden) maar daarna nergens meer last geen bloedverlies meer, geen pil die je moet slikken, niet meer chagerijnig (de gehele dag door een kleine hoeveelheid hormonen ipv in 1x die hele bom) schijnt minder in te zitten dan in de pil. En helemaal niet meer ongesteld ik vind het een verademing.

Nu moet je wel rekening houden dat niet elke vrouw deze anticonceptie prettig vind, een vriendin heeft hem na 6 maanden er weer uitgehaald omdat zij echt hevige krampen kreeg elke maand, die heftiger waren dan dat zij ervoor had.
Hier ook implanon, perfect ding.

Veel minder bijwerkingen dan de pil (kreeg ik hoofdpijn van).

Inbrengen gebeurde bij mij ook door de gyn., fluitje van een cent.
Mirena ; 5 jr bescherming (eerste tijd onregelmatig bloedverlies, menstruatie kan op den duur helemaal wegblijven)

Implanon ; 3 jr bescherming (zelfde effect als de Mirena)

T - safe ; 10 jr bescherming (je houdt je eigen cyclus en je menstruaties kunnen iets heviger zijn, hoeft niet).

Nuvaring ; kan je 3 wkn laten zitten.. Inbrengen als een tampon.. na 3 weken stopweek inlassen of ring gelijk vervangen en. doorringen en stopweek overslaan.

Evra pleister ; 1x per week nieuwe pleister plakken, na 3 weken stopweek inlassen of doorplakken.

Prikpil ; 1x per 12 weken een injectie in je bovenbeen of bil.. Je menstruaties worden onregelmatig en blijven na een tijdje vaak helemaal weg.. Als je gelijk weer vruchtbaar wil zijn na het stoppen met AC is de prikpil niet aan te raden.. Duurt bij deze over het algemeen lang eer dat je cyclus is hersteld.
Hier een Tsafe (koperspiraal), kan idd 10 jaar blijven zitten. Heb nu net mijn eerste menstruatie met Tsafe achter de rug. Deze was iets heviger maar goed op te vangen met normale of super tampons. Ben er blij mee.

Met de Mirena wist ik nooit waar ik aan toe was. Constant (zelfs na 3 jaar) tussentijds bloedverlies en een menstruatie om de 4 weken (te weinig voor tampon, te veel voor inlegkruisje)

Succes met kiezen.
Ik zweer bij de prikpil. Ben hierdoor niet meer ongesteld. Ideaal. Maar goed evt. nadelen: injectie, hormonenboost (merk ik niks van) en het duurt lang voordat je je cyclus terughebt.
Hier ook een t-safe! Kan er 10 jaar inblijven maar korter is natuurlijk ook een optie!

Geweldig ding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Dank allemaal

Ik ga me eens verdiepen in de implanon en (hormoonvrije) spiraal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven