Gezondheid alle pijlers

Kies laten trekken, en nu?

08-04-2014 17:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een val zijn er van 2 kiezen een flink stuk afgebroken. Omdat de kiezen grotendeels bestaan uit vullingen waren de buitenste delen zwak en konden deze makkelijk afbreken. Doordat de kiezen onder het kaakbot afgebroken zijn is een kroon helaas niet mogelijk :(

De tandarts raadde me aan de om de kiezen te trekken en daar ben ik mee akkoord gegaan. Ik ben net thuis van de eerste " treksessie" en moet donderdag voor de 2e.

Maar ik vraag me nu af of ik niet te snel besloten heb. Ik heb echt last van de kiezen en heel lang ermee doorlopen is geen optie. Eruit laten halen vond ik wel een goede keus, maar ik moet zeggen dat ik wel een beetje ben geschrokken van het gat dat ik nu heb. Het gaat om 2 kiezen in mijn bovengebit trouwens, 1 links en 1 rechts. Eten gaat wel lastig worden zo.

Heb ik nu te snel gehandeld of was de kies nog te redden geweest? En moet ik de 2e nu ook laten trekken?

ow ow, ik baal zo :(
Het gat 'lijkt' groot.. maar dat is een kwestie van wennen.

Een tandarts zal nooit aanraden om te trekken als andere opties nog mogelijk zijn.

Je kunt altijd als het je echt tegenstaat nog een brug laten plaatsen. Ik mis al jaren een kies tussen 2 anderen kiezen in.. totaal geen last van, ik mis niets
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ok gelukkig, het voelt als een enorm gapend gat. Het probleem is wel dat ik al kiezen mis doordat ik als kind een beugel heb gehad en er toen ook 4 kiezen getrokken zijn.

Ik lees nu wel op internet dat een kies echt niet meer te redden is als deze onder het kaakbot is afgebroken, dat stelt me wel enigszins gerust aangezien ik best snel moest beslissen.
Wat ga je doen om het gat op te vullen? Of laat je het zo?
daar heb ik nog niet echt over nagedacht, aangezien ik er tot 2 uur geleden niet vanuit ging dat de kiezen getrokken zouden moeten worden.
Rare gang van zaken. Nou ja, de opties zijn: een brug, een implantaat of zo laten. Alles heeft zijn voor- en nadelen. In ieder geval zijn de kosten voor twee implantaten niet mis. Een brug is goedkoper, maar heeft als nadeel dat er op de twee aangrenzende (gezonde) kiezen/tanden ook een kroon moet.
Een plaatje kan denk ik ook wel.
odi et amo
Die kiezen waren echt niet meer te redden geweest.

Ik zou niet gaan voor een brug of plaatje maar voor implantaten.

Zo'n implantaat in je kaak laten zetten lijkt mij vreselijk eng en het is ook niet de goedkoopste oplossing maar dan hoef je geen omliggende kiezen te beschadigen en het voelt en lijkt dan net als je eigen kies. Ik zou er desnoods een lening voor afsluiten.
quote:scarry schreef op 08 april 2014 @ 17:57:

Rare gang van zaken. Nou ja, de opties zijn: een brug, een implantaat of zo laten. Alles heeft zijn voor- en nadelen. In ieder geval zijn de kosten voor twee implantaten niet mis. Een brug is goedkoper, maar heeft als nadeel dat er op de twee aangrenzende (gezonde) kiezen/tanden ook een kroon moet.Als je verzekering implantaten vergoedt, kun je dit per kies verspreiden over twee jaar (het eerste jaar de implantaat, het tweede jaar de kroon). Zo is het qua kosten te doen en hoeven de aangrenzende kiezen niet te worden afgeslepen.
hallo,

Ik werk zelf bij een tandarts, zit het gat ver achterin dat andere het kunnen zien of vind je het een vervelend gevoel voor jezelf? Het gat lijkt groot omdat je altijd gewend bent geweest dat er wel kiezen in zaten dus het is een kwestie van wennen en tijd. verder zijn er nog alternatieven zoals een plaatje met twee kiezen eraan of eventueel implantaten dit is overigens wel prijzig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven