Gezondheid alle pijlers

bestraling op de slokdarm

10-04-2014 20:56 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft dit weleens ondergaan. Ben nu ongeveer een week klaar met het bestralen, maar ik heb zoveel pijn aan mijn slokdarm.

Ik ben wel gewaarschuwd dat het eten wat moeilijk zou kunnen gaan en dat ik paracetamol mocht nemen.

Is het het normaal om zoveel pijn te hebben dat je geen brood kunt eten. Nu een bak soep geprobeerd. Ook niet te doen. Tussendoor het eten heb ik ook veel pijn. Ik ga morgen het ziekenhuis bellen, maar misschien kan iemand me wat wijzer maken hier.

Kan het echt zoveel pijn doen zonder dat het ontstoken is.
odi et amo
Sorry ik weet er helemaal niets van af, maar ik wil je wel even sterkte wensen
dank je snowflakes
odi et amo
sterkte
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
sterkte
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Hoi, mijn vader is ook op zijn slokdarm bestraald en ik kan me herinneren dat hij ook veel pijn had en moeite met eten. Maar hij had slokdarmkanker en de tumor zorgde er sowieso voor dat hij slecht kon eten ( vaak alleen vloeistoffen). Sterkte!
Sterkte.
quote:levenisleuk schreef op 10 april 2014 @ 21:36:

Hoi, mijn vader is ook op zijn slokdarm bestraald en ik kan me herinneren dat hij ook veel pijn had en moeite met eten. Maar hij had slokdarmkanker en de tumor zorgde er sowieso voor dat hij slecht kon eten ( vaak alleen vloeistoffen). Sterkte!Dit is van bestraling op de lymfklieren tussen de longen.
odi et amo
O, dus niet ineens op je slokdarm. Dan herken ik het niet. Kun je je oncoloog niet bellen?
Lamaatje, heb je geen telefoonnummer waar je altijd heen mag bellen voor overleg? Dan zou ik dat doen. Ik vind het echt rot voor je.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat je slokdarm pijn doet, vanwege de plek van je bestraling. Maar wat normaal is en wat niet, dat kan je oncoloog denk ik het beste zeggen.
Ik ga morgen naar het ziekenhuis bellen.Ik kan nu niet eten.

Nee, ik heb geen nummer, gewoon maar wachten. Ja, dat is de vraag, hoeveel is te veel pijn.
odi et amo
Wellicht iets kouds en vloeibaars nemen?

Sterkte!
Ik denk dat als jij denkt: 'het is teveel.'

Paracetamol is een pijnstiller voor lichte tot matige pijn. In jouw geval zou er mogelijk een zwaardere pijnstiller gegeven kunnen worden? Tramadol, Codeïne, Oxynorm, oid. (Dat laatste had mijn vader ook - hij had ook kanker.)

Je kan evt. ook de huisartsenpost bellen als het totaal niet gaat. Die kunnen je in ieder geval de juiste kant op sturen. Of je iets geven voor de nacht.
.
quote:whoopsydaisy schreef op 10 april 2014 @ 22:04:

Mijn schoonvader heeft ook bestraling gehad op de longen. Hem was vertelt dat de pijn in de slokdarm inderdaad behoorlijk heftig kan zijn en dat hij inderdaad moeite zal hebben met eten.

Als hij een "zuur" gevoel had moest hij contact opnemen met het ziekenhuis.

Ik heb inderdaad geen idee wat teveel pijn is, ik zou toch contact opnemen met het ziekenhuis als je er niet prettig bij voelt!

Het voelt alsof ik een emmer erwtensoep op heb. Het borrelt en

het blubt.

Ik heb vanmorgen een zware pil genomen Sebastian, maar die hielp niet zo goed. Nog maar een keer proberen kan onderhand weer wel vanwege de tijd.
odi et amo
Misschien vind je dit nog 'eng', maar hoe denk je over morfinepleisters? Als de pijn zo allesoverheersend is bouw je daar een spiegel mee op en wordt de pijn uiteindelijk beter hanteerbaar.
Slokdarmweefsel reageert volgens mij vrij slecht op bestraling omdat het een soort slijmhuid is met hoge celdeling (die dus door de bestraling gestoord wordt), dus ik denk dat je klachten wel vooral van de bestraling komen, maar bel morgen gewoon je arts, mss kan je even langs komen om het te laten bekijken, kan je evt. ook nog wat andere medicijnen tegen de pijn krijgen.
Ik zou morgen idd even de afdeling radiotherapie bellen, misschien kun je andere pijnstillers of een drankje krijgen die een soort laagje in je slokdarm aanbrengt waardoor eten minder pijnlijk is. Sterkte
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 10 april 2014 @ 22:14:

Misschien vind je dit nog 'eng', maar hoe denk je over morfinepleisters? Als de pijn zo allesoverheersend is bouw je daar een spiegel mee op en wordt de pijn uiteindelijk beter hanteerbaar.Ik doe alles om van deze pijn af te komen. Weer een pil genomen en een boterham aan het proberen. Zonder korstjes.
odi et amo
quote:monstermo schreef op 10 april 2014 @ 22:26:

Ik zou morgen idd even de afdeling radiotherapie bellen, misschien kun je andere pijnstillers of een drankje krijgen die een soort laagje in je slokdarm aanbrengt waardoor eten minder pijnlijk is. SterkteHeb ik ook al.
odi et amo
Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar werk wel als dietist oa op de afdeling oncologie. Daar kom je dit heel vaak tegen. Vaak gaan vloeibare producten beter en is het in de heftigste fase fijner om energie uit drinken (desnoods energieverrijkte bijvoeding) te halen dan uit eten. Ik zou persoonlijk het ziekenhuis bellen en vragen om een consult met een dietist (telefonisch of gecombineerd met de bestraling, zodat je er niet apart voor naar het ziekenhuis hoeft). Sterkte lamaatje!
Dan kan ik je helaas geen tips meer geven, behalve de radiotherapeut te bellen, misschien kan hij/zij nog wat in de medicatie veranderen dat de pijn minder aanwezig is..
Ik heb drie weken bestraling gehad tussen longen en in de hals. Pijn is heel naar en inderdaad eten gaat bijna niet. Ik weet niet meer of ik zwaardere pijnstillers nam. Het is inmiddels 8 jaar geleden.

Er werd destijds kroketten aangeraden, klinkt raar maar ze hadden gelijk. Was zo'n beetje het enige wat ik door kon slikken.

Geen nood het duurt wel een tijdje maar het hersteld! Pijn gaat op zich redelijk snel weg. Maar ik bleef wel veel boeren na het eten en wat last van oprisping houden. Maar ook dat is nu weg!
quote:fabjetan schreef op 10 april 2014 @ 22:37:

Ik heb drie weken bestraling gehad tussen longen en in de hals. Pijn is heel naar en inderdaad eten gaat bijna niet. Ik weet niet meer of ik zwaardere pijnstillers nam. Het is inmiddels 8 jaar geleden.

Er werd destijds kroketten aangeraden, klinkt raar maar ze hadden gelijk. Was zo'n beetje het enige wat ik door kon slikken.

Geen nood het duurt wel een tijdje maar het hersteld! Pijn gaat op zich redelijk snel weg. Maar ik bleef wel veel boeren na het eten en wat last van oprisping houden. Maar ook dat is nu weg!

Nou, dat wordt dan broodje kroket morgen.

Ik ben niet bestraald op de hals. Het slikken op zich gaat wel. Pas als het ergens tussen mijn borsten komt, doet het vreselijk pijn.

En boeren doe ik ook veel. Dat is juist fijn. Lucht eventjes op.
odi et amo
Ik herken het wel van mijn patiënten, ik zou morgen met het ziekenhuis overleggen voor een plan van aanpak. Laat je niet afschepen hoor!

Ik weet niet of je waterijsjes hebt, maar misschien geeft dat voor nu wat verlichting als je ook zonder te eten pijn hebt.

Dikke voor jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven