tuintopic 2014

03-03-2014 13:16 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie is er ook dol op zijn tuin?

Van 1m2 op het balkon tot flinke lappen grond met moestuin.

Wat verbouw jij? Wat staat er al in bloei? Wat ben je aan het zaaien waar je deze zomer van wil genieten?

Wie doet er mee met tuinieren en wil hier evt met foto's haar juweeltjes showen, tips & tricks uitwisselen en genieten?
Been there, done that, got the T-shirt.
Vaag Soley. Wat heb je met t beestje gedaan?

In mijn zijtuin staan de keizerskronen al hoog in blad maar op 1 van de 9 bollen na is er geen bloem te bekennen. Iemand een.idee waarom niet? Vorig jaar waren ze zo mooi. Nu zijn t er wel 2x zo veel maar met bloem zou leuker zijn.
Heb hier ook nog bloemzaadjes, voor eind april.

Er komen ook al bloemetjes in de gipskruid. De lavendel begint al uit te lopen en de skimnia krijgt nieuwe groenige toppen.

Hier zitten steeds kraaien in de achtertuin die het grond omspitten.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
VORSTALARM!!!

T gaat komende nacht vriezen in t midden en t oosten van het land.

Wij hadden afgelopen nacht de trompetplanten en de vlijtige liezen al naar binnen.

De bloemen van mn camelia zijn helaas al wit met bruin anders had ik hem ingepakt vannacht.

Hoe staat t er met jullie oases voor?
Gister lag er hagel in de tuin en vanmorgen konden we krabben. Ik wacht nog maar even met de tuin opfleuren.
Shit shit shit, tis weer zo ver.. Bladluizen ..

Gelukkig niet in mn kasje. Dus de tomaat en paprika is veilig, maar mn peterselie zat er ónder. Had vorige maand een spray gekocht bij de action. Op basis van vetzuren. Dus al mn planten maar ff besprayd . Hoop dat het werkt. Vorig jaar zaten al mijn bloemen er onder. En er zitten nog steeds allemaal schildluizen op mn olijfboom. Wel dood. Gelukkig.. We hadden hem in de winter op het terras gezet vanwege de luizen.
Bespuiten met groene zeep? (driehoek?) En heb t vorig jaar bij de roos op stam met spiritus gedaan
Ja, vorig jaar geprobeerd. Maar heel gehannes met de juiste verhoudingen. Ik probeer eerst ff het speciale spul .
Ik deed gewoon pure spiritus. Elke dag 1x inspuiten en toen was alle bladluis weg.
Vorstalarm? Ik zit in zuid, hopelijk valt het mee.

Courgette wel even afgedekt.

Geen ervaring met luis hier, gelukkig!
Oei ja mn courgette

En mn artisjokken !!!!!! *Rent naar buiten*
Er zitten mussen, ja echte huismussen, in onze heg
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-04-2014 12:40
Reden: spam
% gewijzigd
Kan iemand ff dat onkruid staffen?

al gebeurd
Alles goed gegaan met de vrieskou?

Ik ontdek net dat er weer bladluis in de roos op stam zit! Groenige en bruinige bladluis!
We hebben al sla uit eigen tuin gegeten :-)

De courgette groeit goed en de komkommer ook.

Toscaanse jasmijn gaat als een speer, kan niet wachten tot hij bloeit!

Grappig, we hebben aan twee kanten campanula staan, aan de zonkant bloeit hij, aan de schaduwkant groeit hij. En mijn hostas zijn eindelijk op, nou, dat duurde!

Ik moet alleen echt een kattenoplossing, die krengen graven mijn planten uit! Die hond heb ik na die ene keer niet meer gezien, gelukkig maar.
Mijn courgete wil niet zo. Misschien toch een tik.gehad van de vorst.

Verder is t genieten, genieten en genieten.

Ik heb prachtige tulpen gehad, nu komen de akelei, lupine's en.daglelies.

Voor de zomer heb ik dalia's geplant.

Morgen nog wat onkruid wieden, kaarsjes in de lantaarns enn dan.is mn tuintje bezoekers klaar.

Van t weekend feestje
Soley Leg alu-foli op de paden waarover hij de tuin in komt.
Heerlijk he, als alles gaat groeien en bloeien!

Alufolie ja? Het is in de voortuin,haha ik zie de mensen al denken hoedjes-vouw-verenigings-hoofdkwartier...

Ik ga aan een kant buxus bijzetten, ik merk dat ze daar niet overheen gaan, maar altijd het pad nemen, of door het zand gaan.

Zet ik in het zand ook buxus en dan eens kijken of ik dat inderdaad zo "vervelend" genoeg kan maken voor ze.

Ik wil ook nog een buitenkraan voor, dan zet ik er een sproeier zwenkarm bij, zijn ze vast ook geen fan van, en de grond kan het gebruiken!
Ik vond net dit topic toen ik op zoek was naar het kleine moestuin topic.

Maar misschien kunnen jullie mij helpen:

Wij wonen nu 2 jaar in ons huis en we gaan onze derde zomer in. De eerste 2 jaar werd onze jonge appelboom geteisterd door bladluis.

Uiteindelijk heb ik ze overwonnen, om nu de luizen rijendik in onze kleine kersenboom aan te treffen.

Ik heb in de appelboom van alles geprobeerd, van brandnetelsoep tot knoflooksoep met cayennepeper tot lieveheersbeestjes. Nou ja, daar was ik mee begonnen en toen ben ik het wat rigoureuzer aan gaan pakken. Officieel (biologisch) luizenspul heb ik ook geprobeerd, doet ook niks. Afwasmiddel ook niet.

Heeft iemand misschien een tip om ze eens niet te laten overzomeren in mijn tuin? Ik ga zo iig de ergste blaadjes eraf halen. Ik heb 2 lieveheersbeestjes gevonden, maar de bladluizen vermeerderen zich sneller dan de lieveheersbeestjes kunnen eten.
Hier ook een kat uit de buurt die lekker gaat schijten in onze border in de achtertuin!
Ik spuit spiritus over onze roos op stam tegen bladluis. Of groene zeep.
Als ze er al zitten ben je eigenlijk te laat.

Doe in het vroege voorjaar zo'n kleefband om de stam van de bomen. Mieren houden n.l. bladluis en brengen ze in het vroege voorjaar naar boven in de boom. Dat (en andere onderkruipsels) hou je tegen met zo'n plakstrook.
Meen je dat? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd :-)

Van de spiritus gaan ze in ieder geval wel weg. Tenminste.. De vorige keer wel
hahaha ja mieren "houden"bladluis om ze te kunnen melken...hoe bizar is dat.

Ik heb luis in m'n braamstruik, vind het wel vermakelijk om te zien hoe druk die mieren er mee zijn (ja ik heb tijd over)

Verder elke ochtend een slakken tocht door de tuin en alle slakken die ik vind worden bij de composthoop gezet. Vooral m'n sneeuwbal achter in de tuin heeft van te lijden, terwijl de sneeuwbal die voor staat prachtig in het blad zit en de eerste bloemknoppen ook al beginnen te komen.

Maar.....en daar ben ik heel erg blij mee, ik heb voor het eerst bloemen in m'n Kornoeljestruik!! Hoeraaa
Hoeveel tijd per week besteden jullie ongeveer aan de tuin? Ik vind het best veel werk namelijk, gras maaien en heel veel onkruid, graspollen en paardenbloemen verwijderen. Kom bijna niet eens aan de leuke klusjes toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven