tuintopic 2014
maandag 3 maart 2014 om 13:16
Wie o wie is er ook dol op zijn tuin?
Van 1m2 op het balkon tot flinke lappen grond met moestuin.
Wat verbouw jij? Wat staat er al in bloei? Wat ben je aan het zaaien waar je deze zomer van wil genieten?
Wie doet er mee met tuinieren en wil hier evt met foto's haar juweeltjes showen, tips & tricks uitwisselen en genieten?
Van 1m2 op het balkon tot flinke lappen grond met moestuin.
Wat verbouw jij? Wat staat er al in bloei? Wat ben je aan het zaaien waar je deze zomer van wil genieten?
Wie doet er mee met tuinieren en wil hier evt met foto's haar juweeltjes showen, tips & tricks uitwisselen en genieten?
Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 7 maart 2014 om 13:11
Oh heerlijk de lente is echt begonnen! Wij zijn net verhuist naar een huis met een tuin en we willen wat gaan doen het weekend. We hebben een klein voortuintje op het zuiden en de achtertuin op het noorden. Heeft iemand tips voor makkelijke meerjarige planten? Ik heb niet zo veel ervaring met tuinieren.
vrijdag 7 maart 2014 om 13:50
vrijdag 7 maart 2014 om 16:59
zaterdag 8 maart 2014 om 15:24
Over zaadjes: ik heb ooit geleerd dat je zaden in water moet leggen. Wat na 24 uur nog drijft, zal niet opkomen, de rest (in principe) wel.
Ik ben aan 't snoeien geweest. Goed resultaat, maar er moet nog veeeel meer. Helaas ben ik al te lang doorgegaan en m'n arm, elleboog en schouder doet zeer. Blegh.
Ik ben aan 't snoeien geweest. Goed resultaat, maar er moet nog veeeel meer. Helaas ben ik al te lang doorgegaan en m'n arm, elleboog en schouder doet zeer. Blegh.
Later is nu
zaterdag 8 maart 2014 om 19:29
Mijn tuinman heeft vandaag bijna de hele tuin gedaan. We hoeven morgen alleen nog maar te genieten en wat luxe karweitjes al zaadjes in potjes stoppen en de tuinstoelkussens pakken.
Ik pak zo de box met zaden er bij om te kijken wat ik wil.
Over een.paar weken gaan we wat vaste planten slpitsen en verplaatsen. Her en der komt akelei op. Dat gaat naar een nieuwe plek. Ik ben benieuwt of de zaailingen van de roze - gele akelei ook die kleuren hebben.
Ik pak zo de box met zaden er bij om te kijken wat ik wil.
Over een.paar weken gaan we wat vaste planten slpitsen en verplaatsen. Her en der komt akelei op. Dat gaat naar een nieuwe plek. Ik ben benieuwt of de zaailingen van de roze - gele akelei ook die kleuren hebben.
zaterdag 8 maart 2014 om 19:50
Wij hebben op zich een mooie tuin (modern en strak) maar niet heel erg kindvriendelijk. Geen gras bijvoorbeeld. Ook een raar schuin oplopend verhoginkje omdat de achterburen ca 2,5 meter hoger wonen. Laatst offertes laten maken wat het kost om dat weg te laten halen, af te vlakken voor diepere tuin met grasveld, maar jee, wat een kostenpost! Nu waarschijnlijk alleen het grind laten vervangen voor grasmatten. Want ik wil straks echt graag kunnen liggen op het gras in de tuin.
zaterdag 8 maart 2014 om 21:23
En dan zeker betalen voor de afvoer van de grond zeker NYC? wat voor bedrijven heb je het gevraagd?
Hoeveel is het ongeveer, aantal kuubs dat afgegraven moet worden? Wat is het voor grond? zwart, zand, klei?
Misschien kan he beter de grond op marktplaats zetten. … kuub zwarte grond / aanvul grond, gratis af te halen, kosten voor minigraver delen.
Vaak verdienen bedrijfjes er dubbel aan. Rekenen geld voor de afvoer en verkopen het aan de volgende.
Hoeveel is het ongeveer, aantal kuubs dat afgegraven moet worden? Wat is het voor grond? zwart, zand, klei?
Misschien kan he beter de grond op marktplaats zetten. … kuub zwarte grond / aanvul grond, gratis af te halen, kosten voor minigraver delen.
Vaak verdienen bedrijfjes er dubbel aan. Rekenen geld voor de afvoer en verkopen het aan de volgende.
zaterdag 8 maart 2014 om 22:23
Geen idee over hoeveel kuub het gaat, het is in elk geval nogal een groot project. We hebben de klus nu ook op werkspot gezet maar twijfelen ook ernstig of we die kosten wel willen maken. Enige wat ik namelijk echt graag wil is een stukje gras om komende zomer lekker op te liggen. Al die grindsteentjes vind ik niks voor met een baby...
zondag 9 maart 2014 om 15:07
Oh wat een heerlijk, heer! lijk! weer is het!! Ik knap hier helemaal van op
Gisteren voor het eerst een kijkje genomen in een gemeenschappelijke tuin die ik ga opzetten met een grote groep mensen. Het is een heel chaotisch project met honderden ideetjes en nul budget, maar dat maakt het ontzettend leuk!
En deze week ga ik verhuizen naar een appartement met een verwaarloosde tuin beneden. Hij staat in de zomer vanaf 1u in de zon, maar ligt eigenlijk ook compleet in de schaduw omdat er twee grote bomen in staan die alles bedekken. We gaan ermee aan de slag, maar wat is wijsheid met deze tuin?
Zon of schaduwplanten? Kunnen groenten? En bloemen? Suggesties?
Gisteren voor het eerst een kijkje genomen in een gemeenschappelijke tuin die ik ga opzetten met een grote groep mensen. Het is een heel chaotisch project met honderden ideetjes en nul budget, maar dat maakt het ontzettend leuk!
En deze week ga ik verhuizen naar een appartement met een verwaarloosde tuin beneden. Hij staat in de zomer vanaf 1u in de zon, maar ligt eigenlijk ook compleet in de schaduw omdat er twee grote bomen in staan die alles bedekken. We gaan ermee aan de slag, maar wat is wijsheid met deze tuin?
Zon of schaduwplanten? Kunnen groenten? En bloemen? Suggesties?
zondag 9 maart 2014 om 19:25
quote:Ratteke schreef op 04 maart 2014 @ 21:19:
Ik heb nog niks aan de tuin gedaan. Maar ik kan niet wachten tot het mooier weer is en dan weer flink aan de slag.
Bramenstuik snoeien, vlinderstruik snoeien, clematis snoeien (als dat nog nodig is want hij ziet er erg dood uit) Grond een stukje afgraven en nieuwe aarde er in en dan nog wat bollen planten.
Net zat ik wat foto's te kijken op fb en kwam ik dit tegen. Helaas heeft niemand van mijn vrienden gereageerd en ik weet dus nog steeds niet wat het is. Weet een van jullie het?
[afbeelding]
Volgens mij is dit slangenkruid, maar ik kan het mis hebben. heb ik hier ook 2 jaar in de tuin gehad. een erg dankbare plant die het goed doet op schrale grond (is van oorsprong een plant die in de duinen voorkomt) alleen niet heel kindvriendelijk, want de stelen prikken.
Heerlijk in de tuin bezig geweest, viooltjes in potten en bakken gezet, fresia's uitgezet, lathyrus gezaaid, verschillende kleuren agapanthus gepoot, een nieuwe pioenroos in de tuin gezet, lelietjs van dalen in potten gepoot....lekker aan het omkeutelen geweest met alles wat ik een tijd geleden al had ingeslagen. Straks alleen nog de echte zomerbloeiers en groenten zaaien en dan kunnen we er wel weer even tegen aan.
Later in het seizoen petunia's en nog wat vlijtige liesjes en geraniums halen en dan is mijn tuin eigenlijk zo goed als geniet klaar.
Ik heb nog niks aan de tuin gedaan. Maar ik kan niet wachten tot het mooier weer is en dan weer flink aan de slag.
Bramenstuik snoeien, vlinderstruik snoeien, clematis snoeien (als dat nog nodig is want hij ziet er erg dood uit) Grond een stukje afgraven en nieuwe aarde er in en dan nog wat bollen planten.
Net zat ik wat foto's te kijken op fb en kwam ik dit tegen. Helaas heeft niemand van mijn vrienden gereageerd en ik weet dus nog steeds niet wat het is. Weet een van jullie het?
[afbeelding]
Volgens mij is dit slangenkruid, maar ik kan het mis hebben. heb ik hier ook 2 jaar in de tuin gehad. een erg dankbare plant die het goed doet op schrale grond (is van oorsprong een plant die in de duinen voorkomt) alleen niet heel kindvriendelijk, want de stelen prikken.
Heerlijk in de tuin bezig geweest, viooltjes in potten en bakken gezet, fresia's uitgezet, lathyrus gezaaid, verschillende kleuren agapanthus gepoot, een nieuwe pioenroos in de tuin gezet, lelietjs van dalen in potten gepoot....lekker aan het omkeutelen geweest met alles wat ik een tijd geleden al had ingeslagen. Straks alleen nog de echte zomerbloeiers en groenten zaaien en dan kunnen we er wel weer even tegen aan.
Later in het seizoen petunia's en nog wat vlijtige liesjes en geraniums halen en dan is mijn tuin eigenlijk zo goed als geniet klaar.
zondag 9 maart 2014 om 21:31
Per 1 mei gaan we verhuizen van een appartement zonder tuin naar een huis mét tuin. Heb er zoveel zin in om mee aan de slag te gaan! Ik weet nu nog niet goed wat er allemaal in staat, dus ben benieuwd wat we allemaal gaan zien groeien. In elk geval hebben we een vijgenboom en veel klimop tegen het huis.
Weten jullie of klimop nou wel of niet schadelijk is voor je voegen? ik lees daar tegenstrijdige berichten over. Het staat mooi, maar als het de muren kapot maakt ga ik het liever weghalen...
Weten jullie of klimop nou wel of niet schadelijk is voor je voegen? ik lees daar tegenstrijdige berichten over. Het staat mooi, maar als het de muren kapot maakt ga ik het liever weghalen...
Everytime you make a typo, the errorists win.
zaterdag 15 maart 2014 om 12:24
Ik zou het nog niet aandurven soley, de kans dat er de komende weken nog een nachtvorst komt is te groot denk ik.
Apatura, dat vraag ik me dus ook af bij de grote hoeveelheid mos in mijn tuin. Zou dat nog verdwijnen als het droger wordt?
Ik ben net terug van het tuincentrum, heb me uitgeleefd op éénjarigen voor mijn moeder (binnenkort jarig) dus heb me zelf erg ingehouden. Wel heb ik van de week een Lavatera terug gezet. Ik had er een paar jaar terug een staan die de winter niet had overleefd. Nu toch maar weer een nieuwe gekocht, wit met roze hartje gaat-ie worden. Ben benieuwd!
Apatura, dat vraag ik me dus ook af bij de grote hoeveelheid mos in mijn tuin. Zou dat nog verdwijnen als het droger wordt?
Ik ben net terug van het tuincentrum, heb me uitgeleefd op éénjarigen voor mijn moeder (binnenkort jarig) dus heb me zelf erg ingehouden. Wel heb ik van de week een Lavatera terug gezet. Ik had er een paar jaar terug een staan die de winter niet had overleefd. Nu toch maar weer een nieuwe gekocht, wit met roze hartje gaat-ie worden. Ben benieuwd!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
zaterdag 15 maart 2014 om 16:51
Leuk topic! Mijn paprikaplant groeit als een malle en mijn eerste tomatenzaadje is gekiemd! Veel ruimte heb ik niet, heb namelijk ongeveer een halve vierkante meter balkon Wel op het zuiden. Achter heb ik een groot balkon, maar dat staat echt de hele dag in de schaduw dus ik vrees dat daar niet zo veel gaat groeien aan kruiden en groenten. Ik ga wel wat munt zaaien daar, dat houdt geloof ik wel van schaduw.
maandag 17 maart 2014 om 13:48
Hallo leuke topic, wij zijn van het weekend druk in de tuin bezig geweest. Ik heb in kweekbakken alvast gezaaid, Chinese bonen, wortels,courgette pompoen, laterus afrikaantjes daliha, mais,biet.
Ik ga binnen kort zo'n vierkante moestuinbak maken.
Nog een tip, veel gemeente geven rond deze tijd zakken complot terug aan hun bewoners.
Ik ga binnen kort zo'n vierkante moestuinbak maken.
Nog een tip, veel gemeente geven rond deze tijd zakken complot terug aan hun bewoners.
maandag 17 maart 2014 om 13:55