Gezondheid alle pijlers

Bijwerkingen/ afkicken prednison

21-04-2014 17:57 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie heeft ook wel eens extreme bijverschijnselen gehad van de prednison? Ik heb ernstig longemfyssem, 18 % longinhoud. Doordat ik een paar weken geleden behoorlijk ziek werd heb ik twee stootkuren achter elkaar geslikt. Ben hiermee gestopt zonder af te bouwen. Wat daarna gebeurde is bijna niet te beschrijven.

Wat voelde ik me slecht zeg. De hele dag draaierig, misselijk, echt zooo ziek. s Nachts heel eng wakker worden, nauwelijks slapen, de hele wereld draait.

Dit heeft ongeveer twee weken geduurd toen kon ik het niet meer verdragen. Ben een hele dag in het ziekenhuis geweest, allerlei bloedonderzoeken gedaan, maar niets gevonden. Nu moest ik weer beginnen met 10 mg prednison, en als dat zou helpen, heel langzaam afbouwen. Zit nu op dag vier, maar het helpt niet. Integendeel, voel me nog steeds net zo slecht.

Iets ergers dan dit heb ik nog niet meegemaakt. Wie herkent dit,

en nog liever, hoe kom ik hier uit?
Is dat wat jij gehad hebt niet een " normale" reactie wanneer je prednison stopt zonder af te bouwen? Daarom moet prednison ook afgebouwd worden, anders kun je een addisonse crisis krijgen. De beste oplossing is dan opnieuw prednison geven en daarna alsnog rustig afbouwen. I

Hou wel voor een evt volgende keer in de gaten dat het dan wederom zeer langzaam afgebouwd wordt, dit om zo'n reactie te voorkomen.

Het is mi geen ontwenningsverschijnsel, maar een reactie van het lichaam omdat het een hormoon mist.

Sterkte, ik hoop dat je je snel weer beter voelt.
Hoe kun je in godesnaam zomaar stoppen? Dat dat heel erg oerdom is heb je dus nu ontdekt. Normaal afbouwen is voor veel mensen al een crime.

Terug naar je arts en overleggen wat nu het beste is is het enige wat je kunt doen. Maar reken er maar wel op dat je voorlopig behoorlijk van de leg zult zijn.

Wat Deenje zegt klopt precies: je mist op dit moment een redelijk belangrijk hormoon.
Ik neem aan dat een arts je dit voorgeschreven heeft? En die zei vast niet: stop er maar mee? Zonder af te bouwen? Afbouwen duurt lang en gaat heel geleidelijk en dat heeft een reden.

Dus niet zo eigenwijs doen! Je lichaam heeft het al zwaar zat zonder dit soort stunts!
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ik heb nog advies gevraagd, of ik wel ineens mocht stoppen. Omdat het om een stootkuur ging was dit geen probleem. Het waren echter twee stootkuren achter elkaar.

Dat ik nu met 10 mg (ik zat op 30) nog steeds klachten heb, zou dat kunnen wijzen op een te lage dosering nu? Van de arts in het ziekenhuis moest ik nu weer beginnen met 10 mg en dat heel langzaam afbouwen.

Pff komt dit ooit weer goed? Wat voel ik me slecht zeg!
Je zegt dat je je slecht voelt door de Prednison, maar kan het ook zijn dat je zo slecht bent door de longemfyseem en dat de klachten daarbij horen.

Longemfyseem is toch een progressieve, dodelijke ziekte? Misschien ben je in een slechter stadium gekomen?
Op welke dosis was die stootkuur (of 2) en hoe lang?

Heeft het ZKH ook gecheckt hoe het met je longfunctie/inhoud is? Zal wel he...
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Dertig mg per dag is geen stootkuur, ik kreeg, om een andere reden, eerst drie nachten een infuus met 1.000 mg, heb bijna twee jaar 60 mg per dag gebruikt en daarna ging ik met 2,5 mg per twee weken, later per één week afbouwen. Waarom krijg je, gezien je aandoening, geen onderhoudsdosis? Ik denk overigens ook niet dat het aan het afbouwen of stoppen ligt, Prednison is een pepmiddel, dat effect verdwijnt, maar dat wil niet zeggen dat je je slecht gaat voelen.
verba volant, scripta manent.
quote:sinnombre schreef op 21 april 2014 @ 18:24:

Je zegt dat je je slecht voelt door de Prednison, maar kan het ook zijn dat je zo slecht bent door de longemfyseem en dat de klachten daarbij horen.

Longemfyseem is toch een progressieve, dodelijke ziekte? Misschien ben je in een slechter stadium gekomen?Sinnombre, Kun je dat echt niet anders formuleren? Denk je eens in dat je je zelf beroerd, voelt. En dan leest:" tja, je hebt een dodelijke ziekte". Zou jij je dan beter gaan voelen?
Deenje, ik weet wat het is, dus ik vind dat ik dit soort uitspraken kan doen.

Het is de waarheid, waarom de boodschap milder maken, waar is dat goed voor? Het heeft geen nut om tuttig over dit onderwerp te praten, het zijn de feiten.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 21 april 2014 @ 18:12:

Hoe kun je in godesnaam zomaar stoppen? Dat dat heel erg oerdom is heb je dus nu ontdekt. Normaal afbouwen is voor veel mensen al een crime.

Terug naar je arts en overleggen wat nu het beste is is het enige wat je kunt doen. Maar reken er maar wel op dat je voorlopig behoorlijk van de leg zult zijn.

Wat Deenje zegt klopt precies: je mist op dit moment een redelijk belangrijk hormoon.Sorry, maar om to nou oerdom te noemen, vind ik echt pas echt oerdom. Ook voordat ze schreef dat ze met de arts nog overlegd had, vond ik haar niet oerdom. En al was ze op eigen inzicht gestopt, dan was dat niet handig, maar oerdom.... tja. mijn formulering zou het niet zijn
Mijn longemfyseem zorgt uiteraard voor klachten, maar die ken ik door en door en daarvoor ben ik ook zeer regelmatig onder controle. Een onderhoudsdosis is niet nodig omdat ik op dit moment geen ontstekingen heb. Die twee kuren achter elkaar waren omdat ik een fikse verkoudheid te pakken had die voor extreme klachten zorgde, Daar ben ik nu bovenop, maar wat ik nu voel is toen keer erger dan de benauwdheid die ik altijd heb.

Was twee keer een stoorkuur van 30 mg
quote:MarianneDavids schreef op 21 april 2014 @ 18:31:

Dertig mg per dag is geen stootkuur, ik kreeg, om een andere reden, eerst drie nachten een infuus met 1.000 mg, heb bijna twee jaar 60 mg per dag gebruikt en daarna ging ik met 2,5 mg per twee weken, later per één week afbouwen. Waarom krijg je, gezien je aandoening, geen onderhoudsdosis? Ik denk overigens ook niet dat het aan het afbouwen of stoppen ligt, Prednison is een pepmiddel, dat effect verdwijnt, maar dat wil niet zeggen dat je je slecht gaat voelen.

Marianna, wanneer de dokter al heeft gezegd dat hij verwacht dat het aan de prednison ligt, waar haal jij de kennis dan vandaan om te zeggen dat ze zich hier niet slecht van voelt?

En omdat jij meer hebt gebruik gedurende 2 jaar heeft desy geen stoot kuur? Een stootkuur, is dat je kortdurend een stoot geeft. Dan is 60 mgr zo ongeveer het max. En zeker valt dat onder stoot
Jemig Deenje, wat ben jij een gevoelig typje.

Misschien beter voor jou om hier niet mee te lezen, want je kunt niets hebben.
quote:desy schreef op 21 april 2014 @ 18:35:

Mijn longemfyseem zorgt uiteraard voor klachten, maar die ken ik door en door en daarvoor ben ik ook zeer regelmatig onder controle. Een onderhoudsdosis is niet nodig omdat ik op dit moment geen ontstekingen heb. Die twee kuren achter elkaar waren omdat ik een fikse verkoudheid te pakken had die voor extreme klachten zorgde, Daar ben ik nu bovenop, maar wat ik nu voel is toen keer erger dan de benauwdheid die ik altijd heb.

Was twee keer een stoorkuur van 30 mgIk dacht, dat bij minder dan 2 wkn gebruikt, het zeer snel en soms zelfs zonder afbouwen gestopt mag worden (maar, overleg daarover met je arts). Ik zou morgen even naar je arts bellen om te vragen of het normaal is dat je nog klachten hebt, en hoe lang ze kunnen aanhouden. Tevens even vragen of je, wanneer je de komende weken / maanden nog iets hebt zou krijgen, voorzorgs maatregelen moet treffen. Want het kan dan ze bij een andere ziekte / vaccinatie/ ontsteking of zo de prednison tijdelijk moeten verhogen.
30 mg prednisolon is niet vreselijk veel moet ik eerlijk zeggen. En een stootkuur is meestal maar een paar dagen tot max 2 weken. Het acuut stoppen levert over het algemeen geen problemen op.

Gaat het om langdurig gebruik van prednisolon, dan kunnen er wel bijwerkingen van komen. Maar het is gebruikelijk dat bij wat langer gebruik van prednisolon aansluitend een afbouwschema wordt gegeven.

Ik heb zelf 1 keer een stootkuur gehad (van een week)en heb nadien geen problemen ondervonden

Marianne Davids: van 30 tot 80 mg wordt wel gezien als stootkuur. De infuzen die jij omschrijft worden vaak gegeven bij MS(methylprednisolon). Dit mag je maar enkele keren per jaar krijgen, gezien de flinke dosis die je dan in 1 keer krijgt.

Nauwelijks kunnen slapen is overigens een bijwerking die TIJDENS prednisolon gebruik kan voorkomen. Ook opgejaagdheid, onrustig/angstig voelen.

Kan het zijn dat je één of ander virus/bacterie hebt opgepakt waar je je nu zo vervelend van voelt?
quote:sinnombre schreef op 21 april 2014 @ 18:40:

Jemig Deenje, wat ben jij een gevoelig typje.

Misschien beter voor jou om hier niet mee te lezen, want je kunt niets hebben.

Tja, misschien is dat wel een bijwerking van al 6 jr prednison gebruiken. Maar, geloof me, ik ben niet over gevoelig. Maar ik lees een topic van iemand die bang en onzeker is omdat ze, ondanks dat ze expliciet navraag heeft gedaan, toch veel medische problemen heeft gekregen door het afbouwen van een medicijn. Vervolgens krijgt ze reactie 1: wat ben jij oerdom, reactie 2: je hebt nou eenmaal een dodelijke ziekte, reactie 3: je hebt geen stootkuur gehad want die van mij is erger, dat is pas een stootkuur. Reactie 4: je hebt geen last van het medicijn.

Dan geef ik toe, want ik heb bijna plaatsvervangende schaamte over zoveel domheid in 1 topic. En medelijden met TO, want je zult het maar achter elkaar gepost krijgen, terwijl je al onzeker en bang bent.
Wie zegt dat de problemen zijn ontstaan door het stoppen van de prednisolon. Dat is een conclusie die jij trekt Deenje.
Wat een lieve reactie deenje. Ik ben inderdaad bang voor wat ik nu meemaak. Maar jouw reactie heeft me goed gedaan hoor!
Dan hou ik vanaf nu mijn mond, want naar mensen die er werkelijk verstand van hebben, wordt blijkbaar niet geluisterd
Deenje, domheid, ja daar maak jij je schuldig aan.

En misplaatste arrogantie. Ga vooral door met de TO dom houden, daar heeft ze wat aan.
Dat de problemen ontstonden na de kuur, dat is mijn eigen conclusie. Daarvoor nooit dit soort klachten gehad
Ik ben weg hier. Pas geloof ik, beter in andere pijlers. Wel nogmaals mijn advies aan to: blijven de klachten: bel dan je dokter. En vertrouw hem / haar, ondanks dat dat vertrouwen waarschijnlijk een deuk heeft gekregen.
Tjonge wat een hatelijkheden hier. Dit had ik niet verwacht en hier heb ik niets aan. Ik zal hier niet meer posten
quote:desy schreef op 21 april 2014 @ 20:07:

Dat de problemen ontstonden na de kuur, dat is mijn eigen conclusie. Daarvoor nooit dit soort klachten gehad

Dat het jouw eigen conclusie is, wil dat nog niet zeggen dat de oorzaak van de problemen het stoppen van de prednisolon is.

Misschien moet je mijn eerste reactie nog eens doorlezen: waarom kan je niet een virus hebben opgelopen, waardoor je je ellendig voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven