Pulletjes in de ommuurde stadstuin

22-04-2014 11:59 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze kantoortuin (ommuurde stadstuin van ongeveer 50 vierkante meter met begroeiing) zit een moedereend met veertien kleine pulletjes. Blijkbaar heeft ze hier haar nest uitgebroed. Superschatttig maar ze kunnen dus niet uit de tuin en niet bij het water komen.

Ik heb de dierenambulance gebeld en die verwees me naar Vogelklas Karel Schot en die zei dat we moedereend konden vangen en dan met de pulletjes naar hun brengen. Zelf bij het water zetten zou geen goed idee zijn. Moe heeft daar geen nest en als er andere eenden zijn dan zou het niet goed gaan ofzo.

Dat vangen gaat echter niet zomaar lukken denk ik, waarop ik de dierenambulance weer heb gevraagd dat te doen. Maar die doen dat niet, hebben het te druk en zeggen dat het sowieso moeilijk is om een gezonde eend te vangen. Als je aankomt met een schepnet vliegen ze vaak weg (en komen dan later als de kust veilig is weer terug voor de jongen). Hun advies was nu om ze te laten zitten. Het is een veilige plek (veel beschutting) die moeder heeft uitgezocht. Moeder zou ook zelf voor eten zorgen (haalt ze eventueel elders vandaan door weg te vliegen)

Ik heb nu brood gestrooid en dat zijn ze lekker aan het eten en ik heb een teiltje water neergezet.

Ik vraag me alleen af of het geen probleem is dat die kleintjes nu niet leren zwemmen. En als de pulletjes groter zijn en kunnen vliegen dan kunnen ze wel weg komen, maar zijn het dan wel volwaardige eenden geworden?
Ik denk altijd dat een wild dier wel weet wat ze doen. Ze zoeken zelf een plek uit om een nest te maken.

Ik zou ze denk ik lekker daar laten zitten. En er elke dag van genieten.

Zit er echt nergens een gat in de muur ofzo waardoor ze ineens toch weg gaan?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Idioot trouwens dat zo'n dierenambulance zo weinig wil doen.
quote:Gatti schreef op 22 april 2014 @ 12:06:

Ik denk altijd dat een wild dier wel weet wat ze doen. Ze zoeken zelf een plek uit om een nest te maken.

Ik zou ze denk ik lekker daar laten zitten. En er elke dag van genieten.

Zit er echt nergens een gat in de muur ofzo waardoor ze ineens toch weg gaan?

Ze lopen de hele tijd overal te scharrelen dus ik dacht eerst dat ze naarstig naar een uitweg zocht en die niet kon vinden. Maar misschien is dat wel helemaal niet zo en is ze gewoon bezig haar kroost op te voeden. Ze zijn nu vooral lekker aan het eten.

Oh wat heerlijk!
De dierenambulance in Amsterdam vindt het toch wel een probleem als pulletjes niet bij water kunnen. Dit staat op hun FB van gisteren:

"We hebben onze handen vol aan eenden op dit moment. Ze raken uitgeput of gewond tijdens de paring of broeden op de meest onmogelijke plekken zoals dakgoten of in bloembakken op balkons. Deze moedereend had haar nest op een platje aan de Lauriergracht gelegd gemaakt en probeerde daar 12 pullen groot te brengen. Omdat de pullen niet zelf van het platje konden komen konden ze ook niet bij water komen. En wat is wel noodzakelijk voor een eend. We hebben de 12 pulletjes met moedereend weten te vangen en ze uitgezet op een beter plekje."

https://www.facebook.com/ ... 2426?hc_location=timeline
Aah wat schattig. Het zal waarschijnlijk wel goed komen hoor!

(hmm.. nou klink ik al het nietszeggende zinnen topic..)
Kun je niet een bak ofzo regelen? Misschien volkomen overdreven, maar ik ben een muts met dat soort dingen. Wij hadden op mijn werk het omgekeerde probleem: wel een vijver maar daar konden de kleine eendjes niet meer uit (betonnen bak met te hoge rand). Hebben de stoere mannen van de technische dienst een loopplank voor ze geknutseld
Een paar jaar geleden ditzelfde gehad in een binnentuin van zo'n verzamelkantorencomplex. Daar hadden een paar handige mensen een flink bak water neergezet met een soort trappetje ervoor. Dan kunnen de kleintjes in elk geval leren zichzelf vet te maken (als ze dat niet leren, verzuipen ze later!). Dat ging goed en toen ze konden vliegen, gingen ze allemaal vanzelf weg! Was wel een schattig gezicht eigenlijk.
http://www.vockieldrecht.be/node/20

http://www.at5.nl/artikelen/91266/stop- ... jes-voeren
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Voeren mag, maar wel anders!

● Voer eenden liefst geen brood, maar geef ze groenvoer (bijvoorbeeld sla of andijvie)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ervaringsdeskundige meldt zich!
De baas overweegt nu al hoe we een soort mini-vijver kunnen gaan aanleggen in de achtertuin. Ook is er al met de dierenwinkel gebeld wat eenden eten. Hetzelfde als kippenvoer. Dus dat wordt geregeld.

De baas is gek. Die woont op een boerderij en heeft kippen en toen er een kuikentje met een ontstoken oog was is hij ermee naar de vee-arts geweest.

Het leidt wel erg af van het werk allemaal.

Ik ben bang dat dat hier te ver weg is om het zo te doen, Artmemis.
Wat n snoes van n baas

Verder geen tips. Succes
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:hiltje schreef op 22 april 2014 @ 13:04:

De baas overweegt nu al hoe we een soort mini-vijver kunnen gaan aanleggen in de achtertuin. Ook is er al met de dierenwinkel gebeld wat eenden eten. Hetzelfde als kippenvoer. Dus dat wordt geregeld.

De baas is gek. Die woont op een boerderij en heeft kippen en toen er een kuikentje met een ontstoken oog was is hij ermee naar de vee-arts geweest.

Het leidt wel erg af van het werk allemaal.

Dat is niet gek, dat is geweldig!
Ahhh baby eendjes!

https://www.youtube.com/w ... ture=youtube_gdata_player
Idioot? Ik heb bij de dierenambulance in rdam gewerkt. Krijg tientallen telefoontjes binnen met dat soort vragen. Heel soms doen we het wel maar dan loop je gerust 1,5 a 2 uur te klooien.

En andere zaken gaan dan voor (spoed, dierenartsritten, politie ritten etc)
De baas heeft gisteravond vijverdoek gekocht en een vijvertje gegraven.

Zojuist zijn de eerste eendjes te water gegaan.

Kan ik ze mooi zien opgroeien voor mijn raam.

Wat wen super baas heb jij hiltje!
Wat schattig! Ga even langs een dierenwinkel of zo om je te laten adviseren over voer. Brood is niet goed voor eendjes! Verder veel succes. Is er niet een kinderzwembadje te regelen, met een plank er tegenaan waar ze over kunnen lopen? Dan kunnen ze misschien toch leren zwemmen.

edit: mosterd zie ik. Geweldig zo'n baas
Wat geweldig! Deze week vergeten jullie nooit meer
Wat een topactie!
Ja, er is ook kippenvoer geregeld voor de eendjes. Maar dat is pure verwennerij. Want eigenlijk moeten de eendjes met hun moeder hun eigen kostje opscharrelen.
Geweldig zo'n baas.

En slim van moedereend, zo zijn haar pulletjes veilig van waterratten en snoeken die graag zo'n kleintje verorberen.

Verwen ze maar lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven