Pulletjes in de ommuurde stadstuin
dinsdag 22 april 2014 om 11:59
In onze kantoortuin (ommuurde stadstuin van ongeveer 50 vierkante meter met begroeiing) zit een moedereend met veertien kleine pulletjes. Blijkbaar heeft ze hier haar nest uitgebroed. Superschatttig maar ze kunnen dus niet uit de tuin en niet bij het water komen.
Ik heb de dierenambulance gebeld en die verwees me naar Vogelklas Karel Schot en die zei dat we moedereend konden vangen en dan met de pulletjes naar hun brengen. Zelf bij het water zetten zou geen goed idee zijn. Moe heeft daar geen nest en als er andere eenden zijn dan zou het niet goed gaan ofzo.
Dat vangen gaat echter niet zomaar lukken denk ik, waarop ik de dierenambulance weer heb gevraagd dat te doen. Maar die doen dat niet, hebben het te druk en zeggen dat het sowieso moeilijk is om een gezonde eend te vangen. Als je aankomt met een schepnet vliegen ze vaak weg (en komen dan later als de kust veilig is weer terug voor de jongen). Hun advies was nu om ze te laten zitten. Het is een veilige plek (veel beschutting) die moeder heeft uitgezocht. Moeder zou ook zelf voor eten zorgen (haalt ze eventueel elders vandaan door weg te vliegen)
Ik heb nu brood gestrooid en dat zijn ze lekker aan het eten en ik heb een teiltje water neergezet.
Ik vraag me alleen af of het geen probleem is dat die kleintjes nu niet leren zwemmen. En als de pulletjes groter zijn en kunnen vliegen dan kunnen ze wel weg komen, maar zijn het dan wel volwaardige eenden geworden?
Ik heb de dierenambulance gebeld en die verwees me naar Vogelklas Karel Schot en die zei dat we moedereend konden vangen en dan met de pulletjes naar hun brengen. Zelf bij het water zetten zou geen goed idee zijn. Moe heeft daar geen nest en als er andere eenden zijn dan zou het niet goed gaan ofzo.
Dat vangen gaat echter niet zomaar lukken denk ik, waarop ik de dierenambulance weer heb gevraagd dat te doen. Maar die doen dat niet, hebben het te druk en zeggen dat het sowieso moeilijk is om een gezonde eend te vangen. Als je aankomt met een schepnet vliegen ze vaak weg (en komen dan later als de kust veilig is weer terug voor de jongen). Hun advies was nu om ze te laten zitten. Het is een veilige plek (veel beschutting) die moeder heeft uitgezocht. Moeder zou ook zelf voor eten zorgen (haalt ze eventueel elders vandaan door weg te vliegen)
Ik heb nu brood gestrooid en dat zijn ze lekker aan het eten en ik heb een teiltje water neergezet.
Ik vraag me alleen af of het geen probleem is dat die kleintjes nu niet leren zwemmen. En als de pulletjes groter zijn en kunnen vliegen dan kunnen ze wel weg komen, maar zijn het dan wel volwaardige eenden geworden?
woensdag 23 april 2014 om 14:38
woensdag 23 april 2014 om 16:50
quote:Splinter_ schreef op 23 april 2014 @ 14:38:
Geweldig dit!
En moedereend is zeker slim: ze zoekt een veilige plek bij een enorm diervriendelijke baas. Goed bedacht!
Over brood voeren: ik dacht dat dat wel mocht, als je het brood maar in het water gooit. Omdat het anders te droog is ofzo. Of is dat een onzin-verhaal?Nee, de spijsvertering van eenden is gewoon niet ingesteld op brood. Eenden die veel brood eten, hebben naar verhouding maar een heel kort leven.
Geweldig dit!
En moedereend is zeker slim: ze zoekt een veilige plek bij een enorm diervriendelijke baas. Goed bedacht!
Over brood voeren: ik dacht dat dat wel mocht, als je het brood maar in het water gooit. Omdat het anders te droog is ofzo. Of is dat een onzin-verhaal?Nee, de spijsvertering van eenden is gewoon niet ingesteld op brood. Eenden die veel brood eten, hebben naar verhouding maar een heel kort leven.
woensdag 23 april 2014 om 22:41
quote:Miffy schreef op 23 april 2014 @ 21:02:
Weer wat geleerd vandaag. Jonge eendjes heten pulletjes.
Ook ik heb weer wat geleerd. Grappig genoeg had ik dit woord nog nooit gehoord, en nu vandaag hier op het forum in twee topics, en vanmiddag kwam er een wijkkrantje met een grote foto van jonge eendjes met als koptekst: "pulletjes racen over het water".
Ik vind het een schattig woord trouwens
Weer wat geleerd vandaag. Jonge eendjes heten pulletjes.
Ook ik heb weer wat geleerd. Grappig genoeg had ik dit woord nog nooit gehoord, en nu vandaag hier op het forum in twee topics, en vanmiddag kwam er een wijkkrantje met een grote foto van jonge eendjes met als koptekst: "pulletjes racen over het water".
Ik vind het een schattig woord trouwens
woensdag 23 april 2014 om 22:49
TO, is er in jouw stad/gemeente mss nog een andere dierenambulance die de eendjes tzt wil overplaatsen naar een geschiktere plek? Bij mij in de stad zijn 2 dierambulances, 1 van de gemeente en 1 van de dierenbescherming, de ene (weetzo niet welke) komt wel voor zulke zaken en de andere niet. Veel plezier met de pulletjes en complimenten voor je lieve baas!
woensdag 23 april 2014 om 23:05
donderdag 24 april 2014 om 00:05
donderdag 24 april 2014 om 00:10
Voedingstips:
http://www.eendjeopvoeden.nl/voeding-p37.html
Dat wordt dus elke pauze met z'n allen opzoek naar kleine beestjes.
http://www.eendjeopvoeden.nl/voeding-p37.html
Dat wordt dus elke pauze met z'n allen opzoek naar kleine beestjes.
donderdag 24 april 2014 om 08:36
donderdag 24 april 2014 om 15:11
Update over de pulletjes:
Het gaat heel goed met ze. Het zijn er nog steeds 14 en ze scharrelen hier lekker door de tuin en plonsen af en aan in het water. Ze hebben al veel meer lef dan dinsdag, toen liepen ze in een kluitje achter moeders aan maar nu verspreiden ze zich steeds meer.
Op een gegeven moment was ik ze kwijt maar toen zaten ze in een dikke kluwen onder moeders verscholen.
De secretaresse had ook nog brood gestrooid (ik heb inmiddels gezegd dat dit niet goed is voor eendjes) maar daar waren ze wel gek op. Heel grappig maar ze vochten echt een beetje om de korstjes....het ene eendje achtervolgde het andere. Ze hebben ook kippenvoer maar dat is aanzienlijk minder in trek dan het brood.
Het gaat heel goed met ze. Het zijn er nog steeds 14 en ze scharrelen hier lekker door de tuin en plonsen af en aan in het water. Ze hebben al veel meer lef dan dinsdag, toen liepen ze in een kluitje achter moeders aan maar nu verspreiden ze zich steeds meer.
Op een gegeven moment was ik ze kwijt maar toen zaten ze in een dikke kluwen onder moeders verscholen.
De secretaresse had ook nog brood gestrooid (ik heb inmiddels gezegd dat dit niet goed is voor eendjes) maar daar waren ze wel gek op. Heel grappig maar ze vochten echt een beetje om de korstjes....het ene eendje achtervolgde het andere. Ze hebben ook kippenvoer maar dat is aanzienlijk minder in trek dan het brood.
maandag 28 april 2014 om 15:13
Wat eerst een lief leuk en schattig spektakel was is uitgelopen op een eendjes genocide.
Vanmorgen waren er van de veertien eendjes nog maar zes over. Blijkbaar was het voor de omwonende katten/ratten en reigers ook vrijmarkt, het afgelopen weekend
En sinds een half uur zit er een ekster in de tuin. Het is een moordenaar en hij pakte net voor mijn ogen eendje nummer negen en tien.
De overige vier eendjes zitten nu in het badje nietvermoedend hun lot af te wachten..
Moeder eend heb ik ook al een half uur niet meer gezien.
maandag 28 april 2014 om 15:17
Wat gek dat de dierenabulance niets doet! Hier ook een ommuurde schooltuin waar, net als vorig jaar, een moeder eend ook een stuk of 14 kleintjes heeft uitgebroed. En net als vorig jaar kwam de dierenambulance dezelfde dag nog om ze uit te zetten naar de sloot.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven