Geld & Recht alle pijlers

geld verkeerd gestort

01-05-2014 11:57 22 berichten
Tijdje geleden ook al keer topic over aangemaakt, maar zaak is helaas nog niet opgelost.

Voor de juristen en bankmensen onder ons de vraag; ik heb geld naar een verkeerd rekening nummer gestort. Partij geeft aan niet meer bij deze rekening te kunnen, maar het staat nog wel op hun naam. Kan dat?

Welke rechten heb ik? Of kan ik fluiten naar mijn geld?
Alle reacties Link kopieren
Ik had je vorige topic gevolgd. Waarom kunnen zij niet meer bij die rekening dan?
Stel dat ze al het maximale rood staan op die rekening dan kunnen ze geen geld meer van de rekening opnemen.

Ja dat kan ook nadat to het bedrag heeft gestort omdat er van haar bedrag nu misschien achterstallige rekeningen zijn betaald.

Misschien is er wel beslag gelegd op de rekening.

Maar het kan ook maar zo zijn dat het als excuus wordt gebruikt omdat ze het niet willen terugstorten.

Misschien kan je een incassobureau inschakelen? Zomaar gedachte van mij geen idee of het echt kan.
Van de website van de consumentenbond:

Wat zijn mijn rechten?

Je hebt helaas weinig rechten. Je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat.

Wat kan ik het beste doen?

Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.

Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.

Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.
advies vragen bij het juridisch loket.
Ja de ontvanger geeft meermaals aan dat ze er niet meer bij kunnen. Rood staan lijkt mij sterk in dit specifieke geval. Bij de bank kunnen ze ook niets meer voor mij doen, omdat de ontvanger bekend is. Beetje gevoel dat ik na 25677646 telefoontjes, mailtjes etc klem zit in de situatie.
Waarom ze er niet bijkunnen is mij een raadsel......:)
Heb je dat niet gevraagd? Je hebt het toch over gemaakt naar het oude bankrekeningnummer van die organisatie?
Klopt! Ze hebben niet de middelen om erbij te kunnen is standaard het antwoord......
quote:Nemesis. schreef op 01 mei 2014 @ 12:07:

Van de website van de consumentenbond:

Wat zijn mijn rechten?

Je hebt helaas weinig rechten. Je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat.

Wat kan ik het beste doen?

Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.

Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.

Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.Dit gaat erover als je zelf een verkeerd rekeningnummer intypt. TO heeft een rekeningnummer gebruikt wat bij die organisatie hoort. Dat zij er niet bij kunnen vind ik dan niet TO's probleem, zij heeft het tenslotte wel naar hun overgemaakt.
quote:nerdopviva schreef op 01 mei 2014 @ 12:26:

[...]

Dit gaat erover als je zelf een verkeerd rekeningnummer intypt. TO heeft een rekeningnummer gebruikt wat bij die organisatie hoort. Dat zij er niet bij kunnen vind ik dan niet TO's probleem, zij heeft het tenslotte wel naar hun overgemaakt.Precies.
Zou goed kunnen dat de organisatie die rekening heeft opgezegd. Voordat een bank dan ook daadwerkelijk de rekening opheft/verwijderd ben je zo een paar maanden verder. In de tussentijd kun je er als 'ex'-rekeninghouder niet meer bij, omdat jij in principe de rekening al hebt opgezegd.
De rekening bestaat niet meer, begrijp ik uit je andere topic. Dan belandt het geld op de tussenrekening van die bank. Zij zouden dat toch moeten kunnen zien.

Heeft de organisatie contact opgenomen met hun bank om te kijken of zei iets kunnen bereiken?

Of je verder wat kan vind ik lastig. Ik neem aan dat op de factuur wel het juiste rekeningnummer stond? Vraag eens bij het juridisch loket?
Ik krijg vrij weinig te horen, dat baart mij ook zorgen. Als ik gewoon op de hoogte zou worden gehouden, dan voelt dat al heel anders. Geen idee of ze contact hebben gehad met de bank etc, laten ze ook niks over los. Mijn simpele ziel denk gewoon; dat geld moet toch ergens zijn? Anders op een tussenrekening. Kan niet opeens bijna 700 euro de lucht in zijn gegaan! Ga zo maar eens juridische loket bellen, misschien hebben zij nog goede ideeën.....
quote:carretjerockt schreef op 01 mei 2014 @ 12:34:

Zou goed kunnen dat de organisatie die rekening heeft opgezegd. Voordat een bank dan ook daadwerkelijk de rekening opheft/verwijderd ben je zo een paar maanden verder. In de tussentijd kun je er als 'ex'-rekeninghouder niet meer bij, omdat jij in principe de rekening al hebt opgezegd.Nog wel even goed om te weten!
Fleur, waarom is dit een probleem voor jou? Weigert de organisatie iets te leveren? Waar was de betaling voor?
Omdat ik via het grote overkoepelde bedrijf aanmaningen krijg, dat ik niet aan mijn betalingsverplichting heb voldaan.........
Ik neem aan dat je ook daar de situatie hebt uitgelegd?
Heb je een mail gestuurd met schermprint naar overk organisatie dat het geld binnen hun organisatie is gestort en dat zij zelf intern moeten kijken?
Ben je bekend met de persoonsgegevens aan wie je het geld hebt over gemaakt? Volgens mij wel als ik je verhaal lees.

Je hebt onverschuldigd betaald dwz dat je betaald hebt zonder grondslag (bijv overeenkomst) waardoor je recht hebt op het overgemaakte geld. De ontvanger van het geld moet het overgemaakte bedrag terugbetalen. Doet hij dat niet dan zal je moeten gaan procederen. Om hoeveel gaat het?
Kun je niet met bvb een uittreksel bewijzen dat je het geld stortte en op de juiste rekening? Als het zo is moet de organisatie het maar oplossen met de banken. Duurt wel tijdje. Volgens mij staat het geld ergens op een zwevende rekening. Meer dan wat je al deed kun je niet doen.
Misschien heb ik iets gemist in vorige topic maar om welke organisatie gaat het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven