Overwerkt, overspannen, burnout?

01-05-2014 22:49 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, dit is mijn eerste berichtje hier. Zou graag jullie mening willen horen over het volgende..

Ik ben afdelingsmanager in een grote modezaak. Sins januari gaat het met ups en downs. De ene week gaat gewoon lekker en de andere week is het weer even wat pittiger. Ik heb in deze periode een aantal keren aangegeven dat de gestelde eisen te hoog zijn (omzetten worden wel netjes behaald/ meer dan dat zelfs, maar alles wat er nog meer bij komt kijken) maar liep tegen een muur aan. Ik kreeg te horen dat ik zelf blijkbaar verkeerde prioriteiten stelde en dat mijn personeel maar harder moest werken. Prima, ben daar ook zeker mee aan de slag gegaan, maar ik kreeg weinig veranderd, de weken bleven voorbij gaan met ups en downs.

Ik ben deze week weer aan het werk gegaan na twee weken welverdiende vakantie. Lekker thuis gebleven, weinig gepland, lekker even de tijd voor mezelf genomen. Normaal gesproken verveel ik me na drie dagen vrij al, maar nu had ik zelfs geen zin meer om weer aan het werk te gaan. Afgelopen zondag weer begonnen, met lood in mijn schoenen. 'S avonds thuis compleet ingestort.

Ik kan helemaal niks meer opbrengen. Alles is me te zwaar, ik kan de motivatie en de energie niet meer opbrengen om mijn taken te vervullen. Wat is dit? Ik loop als verdoofd rond op mijn afdeling, murw, geen gedachten meer, ontloop mn personeel, het voelt alsof ik niks meer kan hebben.

Ik heb met mn ouders gepraat en twee vrienden. Ik ben bang dat ik overwerkt ben, of overspannen maar ik heb geen last van hier direct aanverwante lichamelijke klachten. Moe ben ik elke avond sowieso. Slaap niet goed de laatste tijd maar ik heb wel vaker last van zulke perioden. Ik heb een gesprek gehad met de winkelmanager en zij heeft me twee opties gegeven: zsm mijn functie neerleggen waardoor ik per direct de stress kwijt ben die met mijn functie samenvalt, of naar de arbo arts en het ziekte traject in.

In beide gevallen ben ik mijn afdeling kwijt en wordt ik vervangen, daar heb ik ook alle begrip voor, maar wat is goed voor mij?

Ik zou heel graag per direct mijn functie neerleggen en gewoon door blijven werken, als ik me dan niet beter ga voelen kan ik altijd naar de arbo arts. Als de tijd rijp is, kan ik altijd weer proberen om hoger op te komen, het is me al eerder gelukt, ik weet dat ik dit kan. Maar ik twijfel, tuurlijk is het zonde maar,

Als ik de arbo wet in ga en bijvoorbeeld tijdelijk 40% ga werken, ben ik ook geen manager meer. Ik ben het wel, maar iemand anders neemt mijn afdeling over, en wanneer ik er ben, werk ik dan ter ondersteuning van die andere manager. Als ik weer 100% aan het werk ga, ben ik dat weer wel, maar of ik dan nog een afdeling heb is dan de vraag. Ook kan ik dan later intern solliciteren naar bijvoorbeeld andere vestigingen of hoofdkantoor (dit is wel mijn uiteindelijke doel) wel vergeten. Het zou niet moeten kunnen, maar ik heb het al te vaak zien gebeuren dat collega's niet worden aangenomen omdat zij een arbo verleden hebben.

Wat is wijsheid?

Het enige wat ik wel weet is dat ik op dit moment op deze manier in deze functie geen dag langer kan werken. Ik trek het niet meer. Ik kan nu niet zeggen of ik ooit weer manager wil worden.

Mijn familie en vrienden zeggen dat ik voor mezelf moeten kiezen, en staan achter me wat ik ook kies maar ik wil natuurlijk ook geen overhaaste beslissingen nemen.

Sorry, het is een lang verhaal maar het zit me heel diep. Bedankt voor het lezen en voor het plaatsen van een eventuele reactie.
Kan je niet meer delegeren? Jij bent de manager, daarin kan jij beslissingen en maatregelen nemen of heb jij die bevoegdheden niet vanuit jouw management gekregen?

Dat kan je voor een tijdelijke periode doen, totdat jij jezelf weer op je oude niveau terug hebt gebracht.

Je schrijft dat je dit advies eerder hebt gekregen maar het niet voor elkaar krijgt met je medewerkers, zijn er nog dingen die je niet geprobeerd hebt?

Denk aan individuele gesprekken, tijdens vergaderen opnieuw de verwachtingen en lijnen uitzetten, teambuilding, etc..

Zijn er medewerkers die je ondermijnen, en kan je veranderingen in je team aanbrengen qua medewerkers en hun medewerking?

Weet je zeker dat je niet overvraagd bent door het uitvoeren van je functie doordat je wellicht nog meer management skills vaardig moet maken?

Misschien kan je daar wat mee?

als het daar allemaal niet in te vinden is, en je echt geen kans ziet het tij voor jezelf te keren, dan denk ik dat je voor jezelf een stapje terug kan doen want je gezondheid gaat voor.
..popcorn?
"Ik zou heel graag per direct mijn functie neerleggen en gewoon door blijven werken, als ik me dan niet beter ga voelen kan ik altijd naar de arbo arts."

Waarom zo strijden tegen jezelf en waarom niet gewoon voor bovenstaande kiezen? Dan hou je de optie open om later weer een management functie op te pakken en kies je nu voor je gezondheid.

Overigens klinkt het niet echt als een gezonde organisatie als een arboverleden je kansen om door te groeien beperkt. Maar dat is weer een ander verhaal.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Heb je al aan andere oplossingen gedacht? Bijv met een coach, bedrijfspsycholoog of bedrijfsmaatschappelijke werken om de controle terug te krijgen?

De werkgever mag trouwens niet zomaar jouw baan afnemen. Als je ziek wordt, is het eerste doel toch echt reïntegreren in je eigen baan. Het kan echter wel zo zijn dat de werkgever het vertrouwen is verloren, en dan wordt dat vechten tegen de bierkaai. Ben je daar tegen bestand? Zo nee, dan is wellicht een andere baan zoeken een betere optie.
Je kan wel mooie ambities hebben, maar als je het niet trekt houdt het op. Kies voor jezelf, als je op deze manier doorgaat stort je in en ben je nog verder van huis. Kan je niet beter sowieso een afspraak maken bij bedrijfs- of arboarts om hier over te praten?
quote:missbibi schreef op 02 mei 2014 @ 13:57:

Je kan wel mooie ambities hebben, maar als je het niet trekt houdt het op. Kies voor jezelf, als je op deze manier doorgaat stort je in en ben je nog verder van huis. Kan je niet beter sowieso een afspraak maken bij bedrijfs- of arboarts om hier over te praten?+1
Het enige wat ik je kan zeggen. Trek op tijd aan de bel bij je huisarts en zoek hulp en laat het niet zover komen als ik gedaan heb. Ik zal helaas nooit meer helemaal herstellen van burn out. Ik heb blijvend last van mijn concentratie, vermoeidheid etc. Mijn werk zal aangepast worden. Er is gelukkig wel mee te leven. Ik heb het geaccepteerd. Maar mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Ik wens je heel veel sterkte toe.
Hey La_Suus,

Als je het gevoel hebt dat je geen dag langer kunt, is het eigenlijk al te laat. Ik zou ook echt kiezen voor jezelf en een flinke stap terug doen. Serieus, je wil niet nog verder die grens over.

Ik snap dat je je zorgen maakt om een arbo-verleden er rust nog steeds een taboe op dit soort klachten. Maar, ik heb zelf een burn-out gehad en iedereen die ik spreek die hetzelfde heeft gehad, zegt hetzelfde: de stress-signalen waren er, maar ik heb ze genegeerd.

Het is goed dat je deze post heb kunnen schrijven, daaruit blijkt dat je niet blind bent voor de situatie en zoekt naar een oplossing. Mijn advies als burn-outer is; ga niet voor een half-bakken oplossing, want dan sleur het alleen maar door...

Succes en sterkte!

Groetjes Helena

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven