Gezondheid alle pijlers

(positieve) ervaringen suikervrij eten

02-05-2014 08:34 47 berichten
ik ben op zoek naar ervaringen over suikervrij eten. Wat waren je klachten en zijn ze verbeterd toen je suikervrij bent gaan eten? En hoelang duurde het voordat je resultaat merkte. Mijn klachten zijn ; extreme moeheid ( bijna iedere avond om 20.00 in bed), hoofdpijn, prikkelbaar, zere benen etc. Ik hoop er op deze manier gedeeltelijk of geheel van af te komen. Bloedonderzoek bij huisarts heeft niks uitgewezen!
Je vind fruitsuiker en suiker uit bijv. koek heel verschillend.

Suiker is een natuurlijk product. Komt van rietsuiker en suikerbiet. Dus zoveel verschil zit er niet.

Ook gaat je glucose pieken bij fruit.

En hoe zit dat dan met koolhydraten? Je lichaam zet koolhydraten om in suiker. Dus alles waar (zet)meel in zit.
Ik had zelf persoonlijk geen last van langzame suikers. Dus producten waarbij je lichaam het zelf omzet in suikers. Alleen producten die al voorgefabriceerd geconcentreerde snelle suikers bevatten (of teveel fruit, kan ook wellicht door allergie niet echt tegen een niet verwarmde appel en al helemaal niet op een nuchtere maag bijvoorbeeld)
De caffeine waarschijnlijk Paekzwart.

Ik eet weinig suiker omdat ik er gewoon niet zo van hou. Maar ik wordt eigenlijk niet goed van de hoeveelheid verborgen suiker in producten. Ik kocht vandaag een bakje beenhamsalade, en jawel hoor....ingrediënten:dextrose, suiker.

Ik voeg nooit zelf ergens suiker aan toe, maar ongewild krijg je zo toch veel binnen. Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken (pizza, pastasaus, friet, sausjes, brood), want anders is suikerarm eten echt niet te doen.
Suikervrij eten wil ik btw niet. Ik denk dat je glucose (zowel de snelle als langzame soort) gewoon nodig hebt. Maar dan kun je beter je behoefte aan zoet stillen met fruit dan met snoep. In snoep zitten verder geen nuttige dingen, in fruit wel.
quote:lucifers schreef op 02 mei 2014 @ 10:38:

Elninjo, ik lees vaker dat jij fruitsuiker en suiker uit koek hetzelfde vind. Ik (en meer mensen) vinden dat niet.. Zonder suiker uit koek, kun je heel gezond oud worden. Zonder fruit misschien ook, maar daar zitten vitamines, mineralen en vezels in.

TO, Ik eet zo goed als suikervrij, ben ook meer van het hartige. Ik voel mij fit, maar of dat daar door komt of door mijn algehele leefstijl weet ik niet. Eet echt 3/4 keer meer groente dan andere mensen die ik ken. 2 ons groente en 2 stuks fruit vind ik persoonlijk te weinig. Dat eet ik meestal alleen al als ontbijt! Probeer het eens een paar weken, eet dan alleen geen vervangers van suiker, maar veel groente en fruit.

Dan eet je dus niet suikervrij

Denk wel dat TO hetzelfde bedoeld als jij, geen geraffineerde suikers. Dus geen snoep, koek, dingen uit een pakje. Dat is iets anders dan geheel suikervrij eten he.
Alle reacties Link kopieren
Vleeswaren eet ik niet, eet zo goed als vegan. Soms bio ei of kip, maar eigenlijk vooral bij andere, als er geen alternatief is.

Brood is wat lastiger inderdaad! Dat haal ik bij bio. Het was intresse, ik kon er even niet op komen wat je niet in de super kon halen.
Ja, dat zelf maken is mooi als je dat kan doen. Veel recepten ook om zelf saus of zo te maken. Maar ik was destijds chronisch moe dus een maaltijd bereiden probeerde ik binnen de 10 minuten liefst te houden.

Daarom ontdekte ik ook dat in sommige pizza's weinig is toegevoegd in de supermarkt. Maar ja dat is altijd als gewoonte dus snel het etiket scannen, daar werd ik op den duur wel handig in.
Zeker dymo, je hebt gelijk. Ik vind dat ook het lastige aan dit soort gesprekken. Eigenlijk zou het een andere naam moeten hebben. Nuttige suikers uit fruit, geven energie en leveren voedingsstoffen. Suiker in koekjes leveren niets goeds. Ik heb niets tegen suiker! Uit fruit.. Ik lees trouwens zelden verpakkingen, ik eet nauwelijks iets met een verpakking.
Oh ja ik at destijds ook geen gist maar word sowieso vaak misselijk van brood dus was blij dat ik dat gewoon kon laten staan. Brood heb ik verder een tijd zelf gebakken, dat was wel lekker, ook met noten bijvoorbeeld.
De geraffineerde suikers bevatten niets nuttigs aan voedingsstoffen en komen ook niet standaard in basic voedsel voor. Het is iets wat de industrie op een gegeven moment bedacht omdat het producten lekkerder maakte of langer houdbaar of goedkoper was dan natuurlijke zoetstoffen.
Geraffineerde suiker heb je niet nodig. Je geeft je huisdier ook geen drop, chocola of andere zoetigheid want dat is niet goed voor het beestje. Adam en Eva aten ook geen koekjes bij de koffie...

Gewoon ineens helemaal stoppen, ik heb dat 10 jaar geleden gedaan. De eerste 2 jaar vond ik het moeilijk, vooral rond Sinterklaas en Kerst (speculaas!! chocoladeletters!!).

Maar omdat ik na het eten van een mars of snickers direct gestraft werd met een knallende koppijn de dag erna, kon ik het suikerloze toch uiteindelijk goed volhouden. Goed lezen op verpakkingen wat de ingrediënten zijn, in veel producten zitten toegevoegde suikers ook al zou je het niet verwachten. Het wordt vaak toegevoegd als conserveringsmiddel en/of smaakmaker. B.v in groenten in blik/glas, in vleeswaren, chips, sausen, kant en klaar maaltijden enz. Veel verse groente en fruit gebruiken.

Succes!
Je hebt ook boekjes met wat elk E-nummer inhoudt. In het begin lette ik dan nog op welke E-nummers ik wel of niet mocht. Maar dat vond ik uiteindelijk te lastig en laat nu gewoon meestal alles waar E-nummers in zitten links liggen als ik het stricter volg.
quote:elninjoo schreef op 02 mei 2014 @ 11:10:

[...]

Dat zou voor mij geen motivatie zijn. Kan juist beter iets goeds willen doen voor mijn eigen lijf dan voor het milieu.

Begrijp dat het inderdaad niet voor iedereen op die manier zal werken, of voor anderen wellicht weer andersom werkt (iets goed doen voor je lijf en leuke bijkomstigheid dat het goed is voor het milieu). Maar omdat het voor mij op die manier wel werkt wilde ik het wel als tip meegeven.

Ik voel mij overigens nooit (meer) ergens schuldig over, dat is wel iets dat ik ook dankzij dit forum heb geleerd (dubiootje).
Een vriendin noemt kruidkoek, die gezoet is met rozijnen, dadels en flink wat honing ook suikervrij. Ik zie dat nooit zo.

Overigens kom je al een eind als je zelf alles klaarmaakt. Brood kun je bijvoorbeeld prima zelf bakken zonder suiker en pizza is ook snel en makkelijk zelf te maken. Salades maak ik ook meestal zelf trouwens.

Zelf ben ik ook niet vies van een zelfgemaakte appeltaart, jam of speculaas. Daar gaat overigens gewoon suiker in, maar ik weet dan ook wel exact wat er in zit en hoeveel.
quote:missbibi schreef op 02 mei 2014 @ 11:49:

Geraffineerde suiker heb je niet nodig. Je geeft je huisdier ook geen drop, chocola of andere zoetigheid want dat is niet goed voor het beestje. Adam en Eva aten ook geen koekjes bij de koffie...

Gewoon ineens helemaal stoppen, ik heb dat 10 jaar geleden gedaan. De eerste 2 jaar vond ik het moeilijk, vooral rond Sinterklaas en Kerst (speculaas!! chocoladeletters!!).

Succes!Nee, die werden zelfs al het paradijs uitgegooid toen ze een appeltje aten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Al die verborgen suikers inderdaad! Bah, bah bah!

Als ik iets hartigs wil, dan wil ik iets hartigs, en niet iets waar ze stiekem toch een berg suikers in hebben gestopt. Ik ben dol op salt&vinegar chips en satésaus, maar die eet ik bijna nooit meer want die dingen smaken tegenwoordig zo walgelijk belachelijk zoet, bah.

En dan ben ik nog wel een zoetekauw.

Ik probeer de laatste maanden wel te minderen met suiker. Maar ik krijg na een paar dagen steeds een enorme depressieve dip. Alle kracht en levenslust verdwijnt, en dan denk ik van, ach, ja, laat ik maar voor de trein gaan staan, leven heeft toch geen zin, adios amigos.

Zo gauw als dat ik dan een blikje frisdrank, of iets met veel suikers eet, verdwijnt dat gevoel weer.

Maar ik houd het daardoor niet lang uit zonder een flinke suikerbom zo nu en dan.
Ik heb een suikervrij dieet omdat ik een lage bloedsuikerwaarde heb. (dan zou je denken, dan moet je juist veel suiker eten maar dat is niet zo!)

Ik moet ook steeds om de anderhalf uur eten.

Het dieet viel eerst heel erg zwaar. De eerste dagen had ik huilbuien. Je mag heel veel dingen niet eten dus het is best lastig. Daarbij moet je producten met veel eiwitten eten.
Hier ook positieve ervaring. De eerste dagen na het stoppen met suiker zijn altijd het moeilijkst, maar al snel is de behoefte veel minder. Vaak begin ik na enkele maanden toch weer met snoepen (chocola), en dan meteen weer bijna dagelijks. Er lijkt voor mij wel geen tussenweg. Hoewel áls ik iets met suiker eet, dat wel veel minder is dan vroeger. Ben nu net ook weer een paar weken geleden gestopt. En m'n humeur is al weer beter (of beter gezegd: m'n (geestelijke) veerkracht.
Ik zou ook zo graag stoppen met de slechte suikers, maar het is zo moeilijk. Ik ben al een maand bezig maar het is me nog geen dag gelukt. Mijn doorzettingsvermogen en discipline is echt laag. Vandaag weer een nieuwe dag en nieuwe poging. Vorig jaar is het me ook een tijd gelukt. Ik moet toch weer cold turkey gaan, vrees ik.
Hier ook best positief.... Sinds een aantal maanden plotselinge puistjes, nu een week suikerbeperkt en het is al met de helft verminderd! Daarnaast een kilo eraf (hoefde niet hoor maar altijd leuk). Geraffineerde suikers dus welteverstaan, ik eet wel fruit en ook wel honing
Zoveel mogelijk suiker mijden heeft mij erg geholpen.

De eerste week kan zwaar zijn, maar je merkt dat je al snel geen zin meer hebt in suiker. En er zijn zoveel lekkere alternatieven als je een beetje moeite wilt doen.

Ik had vooral darmproblemen en vermoeidheid.

De vermoeidheid is grotendeels voorbij en mijn darmen werken veel beter.

Ik heb mijn dieet langzaam aangepast en ben nu sinds november bezig.

Niet alleen suiker, maar ook koolhydraten heb ik zoveel mogelijk uit mijn dieet gehaald. Ondanks dat ik veel sport en beweeg heb ik geen energie te kort.
Ik heb het jaren geleden gedaan, ook voor vermoeidheidsklachten. Maar ik at vooral producten die ervoor zorgden dat mijn bloedsuiker zo min mogelijk piekte (en daarna zakte), dus ik lette op de glycemische index (gi waarde).

Dus sowieso geen snoep en dergelijke, maar ook geen honing, of alleen als het een klein beetje was en gecombineerd met bv veel langzame koolhydraten waardoor het alsnog een lage gi waarde had. Ik gebruikte wel zoetstoffen.

Ik geloof zelf niet zo in de suiker is gif theorie, en dat zelfs suiker in bv beleg een probleem zou zijn.

Ik heb dit een paar jaar gedaan en het werkte echt geweldig. Mijn vermoeidheidsklachten waren zo goed als weg. Als ik toch wel een suiker at dan merkte ik dat gelijk en voelde me rot dus dat maakte het makkelijker vol te houden. De eerste weken vond ik het lastig, ik ben een zoetekauw en het voelde bijna als afkicken van een verslaving. Maar na een poosje wen je er helemaal aan en kost het geen moeite meer.

Nu eet ik alweer jaren 'gewoon', omdat het goed met me ging en ik wilde kijken of het nog nodig was. Maar nu kan ik weer alles eten zonder dat het invloed heeft op hoe ik me voel. Hoewel mijn voedingsgewoontes een stuk gezonder zijn gebleven dan ze waren, dus dat zal ook wel schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven