boeken positief denken
vrijdag 9 mei 2014 om 17:49
Hoihoi,
Ik wil graag een boek kopen die me helpt bij t leren positiever denken. Ik raak echt mensen kwijt door mn negatieve denken en wil dit graag veranderen. Ik ben ook in therapie maar wil graag een goed boek lezen, mijn psycholoog kwam met een paar boeken aan die ik te dik/lastig vond. Ik ben niet zo'n lezer en zoek een makkelijk leesbaar toegankelijk boek. Wie heeft ervaring met een fijn boek?
Alvast bedankt!
Groetjes Yonie
Ik wil graag een boek kopen die me helpt bij t leren positiever denken. Ik raak echt mensen kwijt door mn negatieve denken en wil dit graag veranderen. Ik ben ook in therapie maar wil graag een goed boek lezen, mijn psycholoog kwam met een paar boeken aan die ik te dik/lastig vond. Ik ben niet zo'n lezer en zoek een makkelijk leesbaar toegankelijk boek. Wie heeft ervaring met een fijn boek?
Alvast bedankt!
Groetjes Yonie
vrijdag 9 mei 2014 om 18:34
Heb je ook veel/vooral last van negatief denken over jezelf? Ik ben een tijdje geleden begonnen in het boek: "Negatief Zelfbeeld" van Manja de Neef. Het is, vind ik, een fijn boek, met veel voorbeelden. Je leest steeds een klein hoofdstuk en daarna ga je zelf aan de slag met opdrachten. Het is dus ook een vorm van CGT.
zondag 11 mei 2014 om 10:49
Heel herkenbaar; ik zie ook altijd eerst de (in mijn ogen) negatieve kanten.
In mijn kinderjaren was het eigenlijk nooit goed (genoeg); het kon altijd beter. Wat ik zelf wilde was niet zo belangrijk, vooral doen wat er van je verwacht wordt / zoals het hoort.
Het is heel erg moeilijk om nu, jaren later, van die interne criticus af te komen.
Anderen kunnen 1000 keer zeggen dat het wel goed is, maar voor mij voelt het zelden of nooit zo.
Ik ga de genoemde boeken ook eens even googelen.
Alleen met het boek van Louise Hay kan ik helemaal niks; ziektes die je over jezelf afroept....... Neuh !
In mijn kinderjaren was het eigenlijk nooit goed (genoeg); het kon altijd beter. Wat ik zelf wilde was niet zo belangrijk, vooral doen wat er van je verwacht wordt / zoals het hoort.
Het is heel erg moeilijk om nu, jaren later, van die interne criticus af te komen.
Anderen kunnen 1000 keer zeggen dat het wel goed is, maar voor mij voelt het zelden of nooit zo.
Ik ga de genoemde boeken ook eens even googelen.
Alleen met het boek van Louise Hay kan ik helemaal niks; ziektes die je over jezelf afroept....... Neuh !
zondag 11 mei 2014 om 10:58
Hallo Yonie,
Byron Katie gaat over je gedachten onderzoeken die pijn, verdriet etc..geven.
Door de 4 vragen te doen en de omkeringen..zie je dat je gedachten die je geloofd niet kloppen en pijn etc geven.
Dat kan je alleen doen met de werkbladen of met een ander..dat laatste is zeer effectief.
Verder is het belangrijk in wie zijn zaak je bent met je gedachten..
DE MIJNE, DE ANDER, OF REALITEIT/GOD oid.
Byron Katie werkt ook met een paar basisvragen:
1.Is het waar?
2. Kan je absoluut weten of het waar is?
3. Wat gebeurd er met je als je de gedachte denkt?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?
Daarna ga je de gedachte omkeren.
Naar de ontkenning/bekenning, de ander, jezelf en het tegenovergestelde...
Ik doe dit al een tijd en zeer veel ook met anderen en is zeer krachtig.
Verder het kleine Boekje...daar word in het kort uitgelegd hoe het werkt. Kan je downloaden via haar website..allemaal gratis
En is een zeer beknopte versie van haar boek:
VIER VRAGEN DIE JE LEVEN VERANDEREN.
De oordeel-overje-naaste werkblad laat je zien hoe het moet en hoe je het makkelijk kan invullen.
Gewoon proberen te werken met korte werkbare zinnen in het begin.
Verder moet je ene beetje oefenen met de omkeringen..das in het begin even wennen..zelfde met voorbeelden bedenken.
Hier ook de website in het nederlands..en onderaan links, kun je de werkbladen downloaden..
http://www.thework.com/nederlands/
Verder staat YouTube er vol mee en ook sommigen met nederlandse ondertiteling.
Veel plezier ermee!
En mocht je er niet uitkomen vraag gerust.
Ps. Leuke hiervan is dat het zo simpel is en je het overal op toe kan passen..en daar hoef je helemaal niet verlicht etc..voor te zijn. En gaat allemaal over jezelf. Of je nu dingen van nu of van lang geleden wil "onderzoeken".
Voor mij heeft het de wereld een stuk makkelijker gemaakt.
Zet hem op,
JORG
Byron Katie gaat over je gedachten onderzoeken die pijn, verdriet etc..geven.
Door de 4 vragen te doen en de omkeringen..zie je dat je gedachten die je geloofd niet kloppen en pijn etc geven.
Dat kan je alleen doen met de werkbladen of met een ander..dat laatste is zeer effectief.
Verder is het belangrijk in wie zijn zaak je bent met je gedachten..
DE MIJNE, DE ANDER, OF REALITEIT/GOD oid.
Byron Katie werkt ook met een paar basisvragen:
1.Is het waar?
2. Kan je absoluut weten of het waar is?
3. Wat gebeurd er met je als je de gedachte denkt?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?
Daarna ga je de gedachte omkeren.
Naar de ontkenning/bekenning, de ander, jezelf en het tegenovergestelde...
Ik doe dit al een tijd en zeer veel ook met anderen en is zeer krachtig.
Verder het kleine Boekje...daar word in het kort uitgelegd hoe het werkt. Kan je downloaden via haar website..allemaal gratis
En is een zeer beknopte versie van haar boek:
VIER VRAGEN DIE JE LEVEN VERANDEREN.
De oordeel-overje-naaste werkblad laat je zien hoe het moet en hoe je het makkelijk kan invullen.
Gewoon proberen te werken met korte werkbare zinnen in het begin.
Verder moet je ene beetje oefenen met de omkeringen..das in het begin even wennen..zelfde met voorbeelden bedenken.
Hier ook de website in het nederlands..en onderaan links, kun je de werkbladen downloaden..
http://www.thework.com/nederlands/
Verder staat YouTube er vol mee en ook sommigen met nederlandse ondertiteling.
Veel plezier ermee!
En mocht je er niet uitkomen vraag gerust.
Ps. Leuke hiervan is dat het zo simpel is en je het overal op toe kan passen..en daar hoef je helemaal niet verlicht etc..voor te zijn. En gaat allemaal over jezelf. Of je nu dingen van nu of van lang geleden wil "onderzoeken".
Voor mij heeft het de wereld een stuk makkelijker gemaakt.
Zet hem op,
JORG
Confusion is the only suffering in this World!!
zondag 11 mei 2014 om 14:39
quote:Sanne88 schreef op 11 mei 2014 @ 11:00:
Wat al gnoemd is en
Acceptatie Anne-Marie Postma en meer boeken van haar
The Secret
Spiegelogie Willem de RidderThe Secret zou ik niet doen, daar ga je uiteindelijk alleen maar nog kutter van voelen, daar zeggen ze dat je met positief denken alles kan en kan genezen.. dus als het niet werkt is het je eigen schuld
Wat al gnoemd is en
Acceptatie Anne-Marie Postma en meer boeken van haar
The Secret
Spiegelogie Willem de RidderThe Secret zou ik niet doen, daar ga je uiteindelijk alleen maar nog kutter van voelen, daar zeggen ze dat je met positief denken alles kan en kan genezen.. dus als het niet werkt is het je eigen schuld