Is moederschap een baan?

10-05-2014 13:03 395 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit de Telegraaf..

Het is bijna Moederdag. Tijd voor de Partij MoederCAO om weer eens te pleiten voor een basissalaris voor alle moeders. 'Moeder zijn is net zo goed een fulltime baan'. Dit hoort beloont te worden, vindt de partij.

Dit idee kwam op FB ook voorbij. Moederschap als baan met een hele lijst van taken om deze baan te illustreren . Zelf kreeg ik er een naar gevoel van. Mijn kinderen zijn niet mijn werk maar eigenlijk het liefste in mijn leven. Ze hebben me gemotiveerd om hard te werken om ze een zo goed mogelijk leven te geven maar zij zijn niet mijn werk.

Ik woon in Australie waar je bij geboorte van een kind $5000 krijgt en dan maandelijks een aanzienlijk bedrag. Het aantal tienermoeders is ongelooflijk hoog en het zet hele volksstammen 'unemployable people' aan het baren. Die gaan voor de mooiste baan ter wereld: het moederschap.
quote:annelaure schreef op 10 mei 2014 @ 14:25:

[...]

Jij doet het als vrijwilligerswerk bedoel je? Hoezo is dat geen hobby?

Vrijwilligerswerk hoeft niet perse een hobby te zijn natuurlijk. Al is het wel meegenomen als je het leuk vindt om te doen

Ik heb hobby's én ik doe vrijwilligerswerk én ik heb kinderen. Allemaal onbetaald, maar onderling niet vergelijkbaar in mijn ogen.
quote:annelaure schreef op 10 mei 2014 @ 14:25:

[...]

Jij doet het als vrijwilligerswerk bedoel je? Hoezo is dat geen hobby?

Ik neem aan dat je met z'n tweeen voor het delen van een huishouden en kinderen krijgen kiest. Andermans sokken wassen is nou niet bepaald een hobby van me. Mijn eigen sokken wassen ook niet eens.

Ik zeg niet dat er vergoeding vannuit de overheid moet komen, maar wanneer je deze dingen met een ander deelt binnen een huishouden, dan vind ik het wel degelijk werk.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:adorabull schreef op 10 mei 2014 @ 14:14:

Gelukkig komt dat er nooit doorheen. Het is niet te betalen die onzin. Want wie mag het gaan betalen? Juist, de mensen, en dus ook moeders die WEL werken. Complete kul dus. Dit is werkelijk iets waar ik me geen minuut druk om maak.

Nee, alle voorstanders beginnen maar lekker onafhankelijk hun eigen Utopia. Misschien wil SBS die uitkeringen dan wel sponsoren, want ik betaal dus geen cent. Kijken wil ik wel, lijkt me hilarisch.

Komt er eigenlijk ook een vader cao?
Elninjoo, het is al eerder gezegd. Daarbij een kind heb, en vele met mij, betekend dat jij in de toekomst niet in je eigen kak hoeft te zitten.

Dat het sociale stelsel door kan blijven gaan.

Geloof niet dat een hobby als paarden, honden of katten dit zelfde effect hebben.

Jouw vergelijking gaat dus ook mank.
Alleen de homepage van de website getuigd al van een onmetelijke vorm van wereldvreemdheid.
quote:elninjoo schreef op 10 mei 2014 @ 14:25:

[...]

Wat 'n onzin. Als ik 5 paarden, 3 honden en 2 konijnen te verzorgen/trainen heb, heb ik ook geen tijd over voor betaald werk, maar heb is een zelfverkozen hobby, dus vind ik niet dat een ander er voor op moet draaien. Als je geen tijd of geld hebt voor 'n kind dan neem je er geen...laat staan meerdere. En als je een goeie baan hebt hoef je die niet op te zeggen als je een kind neemt, dan kun je van je goede salaris opvang inhuren.

In mijn vergelijking bedoel ik dat als je met z'n tweeen besluit die 5 paarden, 3 honden en 2 konijnen te nemen, dat je dan ga je toch ook expliciet overleggen hoe beiden het strontscheppen verdelen?

Dan erken je dat strontscheppen toch ook als tijdrovende taak en niet iets wat automatisch de taak van de vrouw of man is (als het een heterostel betreft)?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 10 mei 2014 @ 14:27:

[...]

Nou ja, het gaat mij er om dat als je partners bent, dat beide erkennen dat huishouden en zorgen tijd kosten die niet anders besteed kan worden. En dat je daar goede afspraken over maakt over die verdeling en kansen voor beide. Door kinderzorg en huishouden dan af te doen als hobby doen mensen die deze taken in een huishouden hebben zichzelf te kort vind ik (er van uit gaande dat je beide voor kinderen kiest).

Een moeder CAO en moederschap als baan klinkt wellicht belachelijk en onrealistisch, maar wel een goed punt om een discussie te starten over werk en taken in een gedeeld huishouden en gezin.Binnen je eigen gezin de zaken goed regelen is de eerste stap natuurlijk. Maar maatschappelijk gezien, zou er ook wel wat meer waardering kunnen komen voor zorgtaken. En dan bedoel ik niet de jaarlijkse mantelzorgdag (of moederdag!), maar dat zorg, naast betaald werk, een volwaardige plaats krijgt in de samenleving.
quote:meivogel schreef op 10 mei 2014 @ 14:33:

[...]

Binnen je eigen gezin de zaken goed regelen is de eerste stap natuurlijk. Maar maatschappelijk gezien, zou er ook wel wat meer waardering kunnen komen voor zorgtaken. En dan bedoel ik niet de jaarlijkse mantelzorgdag (of moederdag!), maar dat zorg, naast betaald werk, een volwaardige plaats krijgt in de samenleving.Eens.
quote:boebezoebe schreef op 10 mei 2014 @ 14:29:

[...]

Ik neem aan dat je met z'n tweeen voor het delen van een huishouden en kinderen krijgen kiest. Andermans sokken wassen is nou niet bepaald een hobby van me. Mijn eigen sokken wassen ook niet eens.

Ik zeg niet dat er vergoeding vannuit de overheid moet komen, maar wanneer je deze dingen met een ander deelt binnen een huishouden, dan vind ik het wel degelijk werk.Dan is huisdieren hebben ook werk. Dan is vrijwel alles werk. Maar dat iets werk is maakt het nog geen baan.
quote:Bitje93 schreef op 10 mei 2014 @ 14:17:

[...]

Geen idee waar je deze info vandaan hebt maar ik denk dat je een beetje achter loopt. Bovendien denk ik dat je een beetje generaliseerd.

Ik heb een dochter van 19 thuis.

Geen kinderbijslag

Geen combinatiekorting

Nagenoeg geen DUO bijdrage

Geen alleenstaande ouder

Wel alle kosten.Maar dan ben jij vast wel de voorgaande 18 jaar schathemelrijk geworden van de kinderalimentatie en alle belastingvoordelen. Daar profiteren alle gescheiden moeders immers van.....Dus het is een schande als er dan op de 18e verjaardag geen geld klaarligt voor een rijbewijs en een studie...........
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Ja, de meeste gescheiden moeders (die alleen met hun kinderen wonen!) zijn schathemeltjerijk van alle belastingvoordelen en die bergen alimentatie, whahaha.....
Interessante discussie, maar ik ga nu even onbetaald stofzuigen en de was in de droger doen
http://www.moedercao.nl/verkiezingsprogramma.htm

Ik kap met mijn baan, dit is veel lucratiever.
quote:zoetie schreef op 10 mei 2014 @ 14:37:

Ja, de meeste gescheiden moeders (die alleen met hun kinderen wonen!) zijn schathemeltjerijk van alle belastingvoordelen en die bergen alimentatie, whahaha..... Volgens Amand wel hoor..........
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Echt maf om kinderen een hobby te noemen.

Piano spelen is een hobby, dat doe je wanneer je er zin en tijd voor hebt.

Kinderen vragen verantwoordelijklheid. Je kunt niet zeggen, ik heb nu even geen zin in flesje geven hoor, morgen weer.

Pianospelen heeft geen prioriteiten, kinderen wel.
odi et amo
Ja, kinderen hebben zie ik ook niet als hobby. Het is wel even meer dan dat. En ook wel wat meer dan een baan. Of vrijwilligerswerk.
Ik zou ook weleens beloond worden voor mijn keuze om geen kinderen op de wereld te zetten. Een cao voor kindvrijen. Bijv. een doorbetaalde sabbatical van 16 weken, een bonus voor het niet hebben van een papa- of mamadag, wat extra vrije dagen voor het niet opnemen van verlof tijdens schoolvakanties, een jaarlijkse teruggave van bijdragen aan kinderbijslag, kinderopvang etc.. Onzin natuurlijk, net zoals die moeder cao.
Ten eerste mijn antwoord: nee.

Maar...

Als een vrouw geen kinderen kan krijgen, maar wel heel graag wil, is zij dan arbeidsongeschikt?

En als ik mijn werk niet goed doe, word ik ontslagen. Moeten moeders dan ook een beoordeling krijgen? Wie gaat dat doen? En wat is trouwens een goede moeder?

Daarnaast denk ik dat meisjes (en ook vrouwen natuurlijk) veel makkelijker zullen denken over het krijgen van kinderen. Het geldprobleem is dan natuurlijk weg, dus zijn de gevolgen minder groot. Sowieso in deze tijd van crisis denk ik dat veel vrouwen dan maar zwanger worden. Of daar nou goed over nagedacht is of niet.
Waar moet dat moeder salaris weer van betaalt worden.??
quote:Bitje93 schreef op 10 mei 2014 @ 14:17:

[...]

Geen idee waar je deze info vandaan hebt maar ik denk dat je een beetje achter loopt. Bovendien denk ik dat je een beetje generaliseerd.

Ik heb een dochter van 19 thuis.

Geen kinderbijslag

Geen combinatiekorting

Nagenoeg geen DUO bijdrage

Geen alleenstaande ouder

Wel alle kosten.

Ik loop niet achter. Je bent niet alleenstaand en je dochter is boven de 18; vanaf die leeftijd gelden er andere regels. Waarom je mij quote en dan over iets anders begint is me een raadsel.

Maar verder: welkom bij de club van mensen die zelf hun kinderen onderhouden.
quote:Amand schreef op 10 mei 2014 @ 15:12:

[...]

Ik loop niet achter. Je bent niet alleenstaand en je dochter is boven de 18; vanaf die leeftijd gelden er andere regels. Waarom je mij quote en dan over iets anders begint is me een raadsel.

Maar verder: welkom bij de club van mensen die zelf hun kinderen onderhouden.Waar jij niet toebehoort want je trekt de door jou betaalde kinderalimentatie af van je inkomstenbelasting. Welkom bij de club van mensen die profiteren van belastingvoordelen dekt voor jou beter de lading. Niet voor Bitje want die heeft geen belastingvoordeel van het hebben van een kind........
quote:tallyho schreef op 10 mei 2014 @ 15:17:

[...]

Waar jij niet toebehoort want je trekt de door jou betaalde kinderalimentatie af van je inkomstenbelasting. Welkom bij de club van mensen die profiteren van belastingvoordelen dekt voor jou beter de lading. Niet voor Bitje want die heeft geen belastingvoordeel van het hebben van een kind........

Je kunt als alimentatiebetaler uitsluitend een forfaitair bedrag van je inkomen aftrekken. Dat dekt meestal het bedrag aan alimentatie in het geheel niet. De alleenstaande alimentatieontvangster heeft recht op:

* alleenstaande ouderkorting

* inkomensafhankelijke combinatiekorting

* kinderbijslag

* kindgebonden budget

wanneer ze een ook maar klein beetje fatsoenlijk aantal uren werkt. Hoe het met de toeslagen zit weet ik niet. Ik weet alleen dat ik er niet voor in aanmerking kom.

Dat is waar ik het over heb.

Er is geen verwarring hoor. Je doet gewoon net alsof datgene wat niet in je straatje past niet bestaat.
quote:orbit schreef op 10 mei 2014 @ 13:03:

Ik woon in Australie waar je bij geboorte van een kind $5000 krijgt en dan maandelijks een aanzienlijk bedrag. Het aantal tienermoeders is ongelooflijk hoog en het zet hele volksstammen 'unemployable people' aan het baren. Die gaan voor de mooiste baan ter wereld: het moederschap.

Dit verklaart gelijk het moslimprobleem in Australie.

https://www.youtube.com/watch?v=hlMcomxMgHA

Een betaal Fokprogramma.
Nee, het moederschap is geen baan. Je kunt hier niet eens over discussiëren(naar mijn mening althans)
quote:orbit schreef op 10 mei 2014 @ 13:12:

Forumfossiel, dat valt me vooral in NL ook op. Ik las een interview met die verloskundige, Beatrijs Smulders en die had het ook alleen over het moederschap en de geweldige rol van de moeder en de band van moeder in kind. Een vader was niet aan de orde.

Interessant is dat in Australie de vader en moeder even belangrijk zijn omdat je dus een inkomen kunt maken van ouderschap. Drie kinderen met interval van een paar jaar geeft je 25 jaar lang een inkomen. (vooral interessant dus voor mensen zonder opleiding en CV) De vechtscheidingen om de zorg van de kinderen gaan hart tegen hart want er komt dus een gigantisch financieel belang bij.

Wow, nooit geweten dat het in Australie zo aan toe gaat. Is dat al lang zo? Is daar een geboortetekort of zo, dat ze ouderschap zo stimuleren? En komt er zo geen gigantische staatsschuld, of overbevolking daar?

Wat is de reden dat ze dit doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven