Beschamend nieuws

10-05-2014 17:20 802 berichten
Tjonge jonge, las net onderstaand bericht op Telegraaf-site (die het van NRC heeft http://www.nrc.nl/nieuws/ ... oopt-risico-in-nederland/) en ik schaam me diep voor Nederland.

'Asielzoeker loopt risico in Nederland'

Een Duitse rechter heeft donderdag het terugsturen van een asielzoeker naar Nederland tegengehouden, omdat de Somaliër hier risico loopt op een „mensonwaardige behandeling”.

Dat meldt NRC Handelsblad zaterdag.

De man was in Nederland uitgeprocedeerd en week uit naar Duitsland. Daar wilden de autoriteiten hem terugsturen, maar de rechtbank in Darmstadt is er niet zeker van dat asielzoekers in Nederland worden voorzien in basale levensbehoeften zoals voedsel en onderdak.

De rechter benadrukte dat asielzoekers hier niet mogen werken, maar ook geen overheidssteun krijgen. Daarmee dreigt de Somaliër af te dalen „onder het lichamelijke en sociale bestaansminimum”. En „menswaardigheid valt niet te relatieveren door asielbeleid”, aldus het vonnis.

Ik weet nog dat ik 'vroeger' best trots was op ons land, ook een beetje sneu natuurlijk. Maar in het buitenland werd je aangesproken op Oranje voetbal (Gullit),een prima verzorgingsstaat en onder andere het vooruitstrevende drugsbeleid. En nu dit
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 11 mei 2014 @ 16:30:

[...]

En ook de Nederlandse huurprijzen voor een rijtjeshuis of flatje aanhouden.

Dat gebeurt echt wel hoor.

Woningbouwverenigingen staan in contact met de uitkeringsinstanties en belasting voor de huurtoeslag en daar wordt hetzelfde gerekend als een Nederlander die huurtoeslag nodig heeft.
quote:fairy1 schreef op 11 mei 2014 @ 16:15:

[...]

Ik denk wel dat er situaties zijn waarin mensen tussen wal en schip vallen. Maar waarom zou iemand afzien van de financiële vertrekregeling? Dat is toch ook je vertrek boycotten?

er zijn mensen die het niet boeit of ze geld meekrijgen of niet.... ze kunnen niet terug dus wat heb je dan aan geld.

Er zijn echt gevallen die angst hebben om terug te gaan en vaak met reden.

Bepaalde mensen hebben afgezien van de financiele vertrekregeling (das ook de instantie die de tickets verzorgd) omdat het geld vrijspelen om de vertrekregeling uit te betalen zo lang duurde.... en men gewoon op straat leefde want ze waren eruit gekickt door het COA.
quote:Kier_V schreef op 11 mei 2014 @ 17:38:

[...]

In sommige gevallen wel van de kringloop, want niet elke gemeente geeft een groot bedrag.

Zwolle bijvoorbeeld voor een alleenstaande: 1400 euro

In Heerhugowaard is dat 4.500 euro

En het is geen gift... het is een lening.

Die lening betalen ze af van hun uitkering.

Toegegeven zijn er nu veel mensen die misbruik maken van de situatie. Omdat het kan!

We bieden ze hier een levensstandaard, welke ze nooit in land van herkomst gehad zouden hebben......

Pas dat dus aan, denk ik dan.

4500!!!!. Godsamme. Nou ik ga naar bed, wekker gaat morgen weer om 4.45. Weet in ieder geval waar ik voor werk.

Van mij mogen ze al die luxe opvang per direkt afschaffen. Gewoon sobere opvang, dak boven het hoofd. Eten van voedselbank. Kleding van de kringloop. Dit is de wereld op zijn kop.
Nou lammy inderdaad. De mensen hier in mijn dorp zijn altijd wel begaan geweest met de mensen die het minder hebben, totdat toch wel bleek dat het allemaal best meevalt en er meer dan genoeg gedaan wordt voor de buitenlanders die zich hier vestigen door de overheid en gemeente.

Ik blijf er dan ook bij: wat voor bijdrage levert deze groep waarvan de meesten toch afhankelijk blijven van de overheid. Het gros zal nooit de taal willen spreken, aanpassen etc.
quote:Kier_V schreef op 11 mei 2014 @ 17:38:

[...]

In sommige gevallen wel van de kringloop, want niet elke gemeente geeft een groot bedrag.

Zwolle bijvoorbeeld voor een alleenstaande: 1400 euro

In Heerhugowaard is dat 4.500 euro

En het is geen gift... het is een lening.

Die lening betalen ze af van hun uitkering.die uitkering wordt ze toch ook gegeven. dus wel een gift.
quote:lammy schreef op 11 mei 2014 @ 13:44:

[...]

Nee hoor gewoon gelijke monniken gelijke kappen. Geen voorrang op woningen en 300 euro per maand voor eten daar kan menig bijstandsmoeder alleen maar van dromen.Goed idee, gelijke monniken, gelijke kappen. Laten we de bijstandstrekkers in speciale bijstandscentra zetten. Gewoon wat containers, dat woont prima. ¤ 300 per maand voor eten en klaar ben je. Lijkt me best goedkoop. En pas eruit als je weer werk hebt. Maar dan krijg je wél voorrang op een woning.
quote:deepspace schreef op 12 mei 2014 @ 11:57:

[...]

Goed idee, gelijke monniken, gelijke kappen. Laten we de bijstandstrekkers in speciale bijstandscentra zetten. Gewoon wat containers, dat woont prima. ¤ 300 per maand voor eten en klaar ben je. Lijkt me best goedkoop. En pas eruit als je weer werk hebt. Maar dan krijg je wél voorrang op een woning.Nah dan word het helemaal makkelijk om de assielzoekers de grens over te zetten en terug te sturen, alle centra's moeten leeg gehaald worden om mensen met een bijstand er in te zetten ,nu scheelt het dat niet veel mensen in de bijstand in zo'n centra komen omdat ze werken, nl betaald werk overnemen omdat dat verplicht is en de gene die niks doen/niks kunnen doen, kunnen dan weer de plek van de assielzoeker innemen, 2 problemen in 1klap opgelost ,en het scheelt weer een hoop geld

[...]

Goed idee, gelijke monniken, gelijke kappen. Laten we de bijstandstrekkers in speciale bijstandscentra zetten. Gewoon wat containers, dat woont prima. ¤ 300 per maand voor eten en klaar ben je. Lijkt me best goedkoop. En pas eruit als je weer werk hebt. Maar dan krijg je wél voorrang op een woning.Puik plan!
[quote]celine2906 schreef op 11 mei 2014 @ 22:38:

Nou lammy inderdaad. De mensen hier in mijn dorp zijn altijd wel begaan geweest met de mensen die het minder hebben, totdat toch wel bleek dat het allemaal best meevalt en er meer dan genoeg gedaan wordt voor de buitenlanders die zich hier vestigen door de overheid en gemeente.

Ik blijf er dan ook bij: wat voor bijdrage levert deze groep waarvan de meesten toch afhankelijk blijven van de overheid. Het gros zal nooit de taal willen spreken, aanpassen etc.[/

Mee eens!
quote:lammy schreef op 12 mei 2014 @ 12:42:

[quote]celine2906 schreef op 11 mei 2014 @ 22:38:

Ik blijf er dan ook bij: wat voor bijdrage levert deze groep waarvan de meesten toch afhankelijk blijven van de overheid. Het gros zal nooit de taal willen spreken, aanpassen etc.[/

Mee eens!+1

[...]

Goed idee, gelijke monniken, gelijke kappen. Laten we de bijstandstrekkers in speciale bijstandscentra zetten. Gewoon wat containers, dat woont prima. ¤ 300 per maand voor eten en klaar ben je. Lijkt me best goedkoop. En pas eruit als je weer werk hebt. Maar dan krijg je wél voorrang op een woning.

Wat mij ook een prima plan lijkt dat mensen zoals jij die vinden dat er zoveel mogelijk asielzoekers hier een verblijfsvergunning en huis moeten krijgen zelf zo'n gezin in huis nemen en onderhouden.

Maar laat mij raden dat is dan weer niet de bedoeling.
quote:diamond-gloss schreef op 12 mei 2014 @ 13:57:

[...]

Wat mij ook een prima plan lijkt dat mensen zoals jij die vinden dat er zoveel mogelijk asielzoekers hier een verblijfsvergunning en huis moeten krijgen zelf zo'n gezin in huis nemen en onderhouden.

[...]

Goed idee, gelijke monniken, gelijke kappen. Laten we de bijstandstrekkers in speciale bijstandscentra zetten. Gewoon wat containers, dat woont prima. ¤ 300 per maand voor eten en klaar ben je. Lijkt me best goedkoop. En pas eruit als je weer werk hebt. Maar dan krijg je wél voorrang op een woning.Met dit verschil dat de mensen in dit land er niet voor gekozen hebben of voor hun plezier in de bijstand terecht zijn gekomen, ze meestal nog een hypotheek of lening af te lossen hebben, of hun huis op moeten eten voordat ze een uitkering krijgen. Zouden zij met het hele gezin in een container terecht komen doe je hun geldeisers tekort. Als ik naar Australië ga emigreren weet ik dat ik er voor moet zorgen dat ik me zelf moet onderhouden anders krijg ik geen verblijfsvergunning, laat staan een container met 300 euro. Ik hoef niet eens op de vlieger te stappen.
LOEP ME MAAR aub.

[...]

LOEP ME MAAR aub.
Dit is beschamend:

Wageningen stuurt ruim 30 bejaarden uit huis

WAGENINGEN -

Wageningen wil dat 32 ouderen een andere woonruimte gaan zoeken. Deze mensen wonen nu in verzorgingshuis Dennenoord in Wageningen, maar volgens de gemeente hebben zij geen recht op een plek in deze instelling omdat zij daarvoor niet voldoende hulpbehoevend zijn. De overkoepelende stichting Jah-Jireh Woonzorg moet ervoor zorgen dat de bejaarden uiterlijk per 1 oktober vertrokken zijn, anders volgt een dwangsom.

Foto: Dijkstra B.V.

Jah-Jireh Woonzorg kocht bejaardenhuis Dennenoord in 2013 voor oudere Jehova's getuigen. Jah-Jireh heeft ook een verzorgingshuis in Rotterdam en wil in 2015 een instelling in Heerlen openen. In Wageningen wonen 68 oudere mensen. Volgens de gemeente hebben 32 van de 68 bewoners geen extra zorg nodig. Dennenoord heeft echter de bestemming verpleeghuis.

Vervelend

„De landelijke criteria om te mogen wonen in een verzorgings- of verpleeghuis zijn aangescherpt. Daardoor hebben minder mensen recht op een plek in Dennenoord. Als gemeente moeten we ons aan ons eigen beleid houden, hoe vervelend we dat ook vinden in dit geval”, zegt burgemeester Geert van Rumund van Wageningen. Omdat Dennenoord speciaal voor Jehova's getuigen is, zijn de meeste bewoners ervoor naar Wageningen verhuisd.

Jah-Jireh verwerpt de houding van de gemeente. Volgens de stichting huren de bewoners een appartement bij Jah-Jireh en kopen ze daarna zorg of verpleging in. „Ze doen dus precies wat het Rijk wil, namelijk wonen en zorg financieel van elkaar scheiden.”
quote:ronniemitchel schreef op 12 mei 2014 @ 14:56:

Dit is beschamend:

Wageningen stuurt ruim 30 bejaarden uit huis

WAGENINGEN -

Wageningen wil dat 32 ouderen een andere woonruimte gaan zoeken. Deze mensen wonen nu in verzorgingshuis Dennenoord in Wageningen, maar volgens de gemeente hebben zij geen recht op een plek in deze instelling omdat zij daarvoor niet voldoende hulpbehoevend zijn. De overkoepelende stichting Jah-Jireh Woonzorg moet ervoor zorgen dat de bejaarden uiterlijk per 1 oktober vertrokken zijn, anders volgt een dwangsom.

Foto: Dijkstra B.V.

Jah-Jireh Woonzorg kocht bejaardenhuis Dennenoord in 2013 voor oudere Jehova's getuigen. Jah-Jireh heeft ook een verzorgingshuis in Rotterdam en wil in 2015 een instelling in Heerlen openen. In Wageningen wonen 68 oudere mensen. Volgens de gemeente hebben 32 van de 68 bewoners geen extra zorg nodig. Dennenoord heeft echter de bestemming verpleeghuis.

Vervelend

„De landelijke criteria om te mogen wonen in een verzorgings- of verpleeghuis zijn aangescherpt. Daardoor hebben minder mensen recht op een plek in Dennenoord. Als gemeente moeten we ons aan ons eigen beleid houden, hoe vervelend we dat ook vinden in dit geval”, zegt burgemeester Geert van Rumund van Wageningen. Omdat Dennenoord speciaal voor Jehova's getuigen is, zijn de meeste bewoners ervoor naar Wageningen verhuisd.

Jah-Jireh verwerpt de houding van de gemeente. Volgens de stichting huren de bewoners een appartement bij Jah-Jireh en kopen ze daarna zorg of verpleging in. „Ze doen dus precies wat het Rijk wil, namelijk wonen en zorg financieel van elkaar scheiden.”Walgelijk!

Waarom worden slachtoffers van 60 jaar geleden op Dodenherdenking nog herdacht als de nabestaande-wederhelft zo behandelt word? Waarom een ernstige smoel op het gezicht van de burgemeester of ons koningspaar als ze vol begrip en meegevoel een krans leggen terwijl onze ouderen zo behandeld worden?

LOEP ME MAAR aub.

[...]

Maar laat mij raden dat is dan weer niet de bedoeling.Dat is een prima idee.
De vereniging van asieladvocaten vind de uitspraak absurd.

(Bron: Trouw 13-05-2014)

De vereniging schrijft o.a. dat de Duitse rechter zich baseert op verkeerde informatie, zo hebben ook uitgeprocedeerde asielzoekers recht op opvang, medische verzorging en een toelage.

Voorwaarde is wel dat ze meewerken aan hun terugkeer.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:MilaDila schreef op 10 mei 2014 @ 19:54:

Zou boeiend zijn als hier de pleuris eens echt goed uitbreekt. Dat we weg willen vanwege de ellende/het gevaar/de armoede en dat we overal worden geweigerd.

Met gammele bootjes richting Engeland, paar boten zinken, rest komt aan en wordt in kampen geplaatst. Met gevaar voor eigen leven de hekken over proberen te komen richting Belgie. Al je spaarcentjes aan malafide smokkelaars geven om via Duitse landweggetjes een betere plek te vinden.

Benieuwd hoe de win-win-mensen dan reageren op de wereld en het eigen-volk-eerst-principe.Wat grappig dat jij het idee hebt dat er buiten de EU ook maar 1 land is waar jij zomaar naartoe kan.
quote:julius schreef op 13 mei 2014 @ 09:14:

[...]

Wat grappig dat jij het idee hebt dat er buiten de EU ook maar 1 land is waar jij zomaar naartoe kan.Inderdaad! En als je dan al aankomt, zwemmend of wat dan ook dan zal er geen ontvangstcomité voor je klaarstaan. Voorrang op een woning..... Geloof het niet.
Ik vind het ook beschamend. Ook als ik hier op het forum lees of op facebook lees, voel ik me machteloos tegen de hoeveelheid zwart-witte stompzinnigheid die me overspoeld.

Misschien zit ik er wel te dicht op, ik werk met asielzoekers, ik hoor hun verhalen. Ik sta versteld van het gebrek aan medeleven, het vele racisme, zelfs bij mensen van wie ik het helemaal niet had verwacht.

Schijnheilig herdenken op 4 mei maar buitenlanders terug willen sturen naar een land in oorlog.

Het uitzetten van die bejaarden, werkelijk ongelooflijk. gaan we zo om met de mensen die ons Nederland hebben helpen opbouwen? Met onze vaders en moeders?

Misschien ben ik wel te gevoelig, naïef, onrealistisch. maar ik kan me er echt rot om voelen dat mensen zo ongenuanceerd oordelen over anderen.

Ja, in Nederland zijn ook veel mensen die het heel rot hebben, dat vind ik net zo erg! En natuurlijk neem je die niet in huis, dat is niet te doen. Maar ik zou graag wat voor ze doen. Ik breng mijn kleding naar de weggeefbank in mijn dorp. Ik geef mijn spullen die ik over heb aan wie het kan gebruiken ipv het te verkopen op Mp. Alle beetjes helpen...
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Vlammetje, fijn dat je zo meeleeft met asielzoekers. Ik zeg zorg voor opvang in de regio. En voor degenen die toch hiernaartoe komen. Sobere opvang is genoeg. Waar gaat het nou om? Leven in vrijheid of leven in luxe.

Ik vind het belachelijk als ik hier lees dat asielzoekers voorrang hebben op een woning. Gewoon op een eerlijke manier op de wachtlijst.
En vlammetje, ik breng ook kleding die ik niet meer pas naar kringloop, steun goede doelen. Ik werk in de zorg en zie de armoe onder bejaarden. Stop ze vaak paar flessen doucheschuim toe of koop wat panties want de mensen kunnen dat niet meer betalen.

Mensen krijgen blaasontsteking door natte inco's want je krijgt maar bepaald aantal per maand. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb naast een azc gewoond en kan nou niet zeggen dat het daar sobertjes was.
[quote]missie_m schreef op 11 mei 2014 @ 12:11:

[...]

[fgcolor=#1B55D1]Voor mij mag een gevang gerust weer naar het oude systheem met water-en-brood-tijdperk, Het gaat mij er niet om hoe goed of slecht het in het gevang is, als ze maar veilig opgeborgen zijn. Daarbij moeten ouderen nu op hun oude hulpbehoevende dag thuis blijven wonen en de criminelen krijgen die zelfde privileges maar dan met een enkelbandje extra.

Denk niet dat ze met een enkelbandje goedkoper uit zijn.

In geval van een vriendin van mij die werdt neergestoken door een jaloerse ex man kost het alleen maar meer.

Hij heeft drie maanden vast gezeten waardoor hij zijn huis en uitkering kwijtraakte.

Inmiddels al weer een maand buiten met enkelbandje en straat verbod.

Nieuw huis gekregen wat moest worden ingericht.

Vriendin werkt parttime en heeft een sos aparaatje wat ze bij zich moet dragen .

Die haar locatie bepaalt.

Dit apparaatje kost erg veel geld.

Dus dat goedkoper klinkt niet logischs.

Daarbij vindt ik poging tot doodslag niet bepaald een licht vergrijp waar een enkelbandje aan verstrekt zou moeten worden.

Geen wonder dat de gevangenissen leeg staan.

Wel eens dat de gevangenissen veel te luxe zijn.

Die arme stakkers krijgen allemal een tablet binnenkort.

Dit moet veel soberder en echte straf zijn.

Schamen over wat de Duitse rechter vondt dat Nederland niet veilig is voor een uitgeprocedeerde asielzoeker daar kan ik me niet in vinden.

Uitgeprocedeerd betekent dat het over is.

Dan heb je weinig uitzicht hier maar nog steeds een dak boven je hoofd en eten.

Worden ziektekosten voor je betaald.

In Duitsland mogen ze werken voor 2,50 per uur in hartz vier.

Dan heeft die man het inderdaad goed zeg.

Uitbuiten noem ik dat.

Het zou inderdaad een stuk humaner zijn als de asielaanvraag een stuk sneller zou worden afgehandeld.

Er niet eindeloos geprocedeerd kan worden.

En de illegaal uitgezet wordt en niet hoop blijft koesteren door ze te laten blijven.

Uit Eritrea worden ze met gammele bootjes naar Italie gestuurd.

Door mensenhandelaren.

Laat ze die maar eens flink aanpakken.

Het zijn ook niet de armsten die hier komen.

Die hebben geen geld voor de overtocht.

Helaas gaat in die landen rond dat het hier zo rijk is en ze overal gratis geld toe krijgen.

Helpen doe je door daar op te vangen en op te bouwen.

Helaas is het een grote geldindustrie waardoor er aan asielzoekers veel wordt verdiend en blijft er bij een goed doel te veel bij directeuren hangen die zich zelf verrijken.

Ik vindt dat je je moet schamen door iemand te bestempelen dat ze teveel aan zichzelf denkt omdat ze dreigt op straat te komen.

Wie staat er voor haar klaar?

We mogen best wel eens meer voor onze eigen inwoners en ouderen zorgen.
quote:missie_m schreef op 11 mei 2014 @ 12:11:

[...]

Voor mij mag een gevang gerust weer naar het oude systheem met water-en-brood-tijdperk, Het gaat mij er niet om hoe goed of slecht het in het gevang is, als ze maar veilig opgeborgen zijn. Daarbij moeten ouderen nu op hun oude hulpbehoevende dag thuis blijven wonen en de criminelen krijgen die zelfde privileges maar dan met een enkelbandje extra.

Het verschil tussen verzorgingstehuis én verpleeghuis m......................quote:natasja32 schreef op 13 mei 2014 @ 23:53:

Denk niet dat ze met een enkelbandje goedkoper uit zijn.

In geval van een vriendin van mij die werdt neergestoken door een jaloerse ex man kost het alleen maar meer.

Hij heeft drie maanden vast gezeten waardoor hij zijn huis en uitkering kwijtraakte.

Inmiddels al weer een maand buiten met enkelbandje en straat verbod.

Nieuw huis gekregen wat moest worden ingericht.

Vriendin werkt parttime en heeft een sos aparaatje wat ze bij zich moet dragen .

Die haar locatie bepaalt.

Dit apparaatje kost erg veel geld.

Dus dat goedkoper klinkt niet logischs.

Daarbij vindt ik poging tot doodslag niet bepaald een licht vergrijp waar een enkelbandje aan verstrekt zou moeten worden.

Geen wonder dat de gevangenissen leeg staan.

Wel eens dat de gevangenissen veel te luxe zijn.

Die arme stakkers krijgen allemal een tablet binnenkort.

Dit moet veel soberder en echte straf zijn.

Schamen over wat de Duitse rechter vondt dat Nederland niet veilig is voor een uitgeprocedeerde asielzoeker daar kan ik me niet in vinden.

Uitgeprocedeerd betekent dat het over is.

Dan heb je weinig uitzicht hier maar nog steeds een dak boven je hoofd en eten.

Worden ziektekosten voor je betaald.

In Duitsland mogen ze werken voor 2,50 per uur in hartz vier.

Dan heeft die man het inderdaad goed zeg.

Uitbuiten noem ik dat.

Het zou inderdaad een stuk humaner zijn als de asielaanvraag een stuk sneller zou worden afgehandeld.

Er niet eindeloos geprocedeerd kan worden.

En de illegaal uitgezet wordt en niet hoop blijft koesteren door ze te laten blijven.

Uit Eritrea worden ze met gammele bootjes naar Italie gestuurd.

Door mensenhandelaren.

Laat ze die maar eens flink aanpakken.

Het zijn ook niet de armsten die hier komen.

Die hebben geen geld voor de overtocht.

Helaas gaat in die landen rond dat het hier zo rijk is en ze overal gratis geld toe krijgen.

Helpen doe je door daar op te vangen en op te bouwen.

Helaas is het een grote geldindustrie waardoor er aan asielzoekers veel wordt verdiend en blijft er bij een goed doel te veel bij directeuren hangen die zich zelf verrijken.

Ik vindt dat je je moet schamen door iemand te bestempelen dat ze teveel aan zichzelf denkt omdat ze dreigt op straat te komen.

Wie staat er voor haar klaar?

We mogen best wel eens meer voor onze eigen inwoners en ouderen zorgen.Ik heb je hele posting gelezen. Ik heb mijn stukje overnieuw er in gequote. Maar wat ik niet snap: Waarom schrijf je onderin je posting "ik vindt dat je je moet schamen door iemand te bestempelen dat ze teveel aan zichzelf denkt....".HUH? Ik bestempel niemand dat ze alleen aan zich zelf denkt omdat ze dreigt op straat te komen. Lees jij nu maar eens eerst goed wat er door wie geschreven word. Want ik ben er juist tégen dat ouderen uit hun kamertje geflikkerd worden ik ben er tegen dat Nederlanders zo gekort worden dat ze naar voedselbanken moeten, en mensen van buitenlanden komen hier de krenten uit de pap halen onder het motto dat ze vluchten voor oorlogsgeweld, ze zijn hun leven niet zeker, maar als ze een flinke zak geld van Nederland krijgen zijn ze bereid om terug te gaan....jaja als ze hun leven niet zeker zouden zijn helpen die centen ook niet. Ik ken een familie wat ook gevlucht is voor het oorlogsgeweld maar ze gaan wel elk jaar op vakantie naar het land waar ze niet zeker van hun leven zijn.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven