Gezondheid alle pijlers

Seroxat beter dan paroxetine

01-05-2014 20:16 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst; ik weet dat alle apothekers en artsen beweren dat het werkzame ingredient van paroxetine en Seroxat hetzelfde is.

Ik merk wel een duidelijk verschil; ik heb last van diarree bij paroxetine en dat heb ik bij Seroxat amper/niet.

Ook heb ik het vermoeden dat ik veel meer in gewicht aankom van paroxetine dan bij Seroxat.

Nog meer mensen met soortgelijke ervaringen?
Maar goed, overleg het met de voorschrijver. Daar moet je beginnen, want die kan je helpen met dat traject voor de machtiging.
ik zie het probleem niet zo, je zegt gewoon tegen die voorschrijver dat seroxat je veel beter is bevallen en die voortaan in pilvorm wil hebben.

maar het is me verder niet zo duidelijk of je weer terug wil naar je oude dosis of het in vloeiare vorm wil krijgen. een pilletje is toch ook doormidden te breken.
Rochel : heb je mijn uitleg wel gelezen van hoe het tegenwoordig werkt? Zo simpel als "zeg gewoon dat je seroxat wil" is het niet.
je bedoelt die van 01-05-2014, 22:03?

niet iedere apo werkt hetzelfde.

mijn moeder wil bijv perse een bepaald merk medicijn voor haar hart, omdat die andere nare bijwerkingen heeft voor haar. het is even doorzeiken, maar ze krijgt die nu wel.
quote:rochel schreef op 02 mei 2014 @ 22:44:

je bedoelt die van 01-05-2014, 22:03?

niet iedere apo werkt hetzelfde.

mijn moeder wil bijv perse een bepaald merk medicijn voor haar hart, omdat die andere nare bijwerkingen heeft voor haar. het is even doorzeiken, maar ze krijgt die nu wel.

Jouw moeder heeft misshien een betere reden dan de iets dunnere poep van Miedo.

Dat is voor de apotheek echt niet reden genoeg om de duurdere variant mee te geven.

Tenzij Miedo deze zelf betaalt uiteraard.
vragen staat vrij. en dat heeft miedo volgens mij nog niet gedaan.

en iederedag aan de dunne is niet fijn en ook niet gezond lijkt mij.

wb mijn moeder, de ha en apo hebben haar denk gewoon gelijk gegeven, want volgens hen kon het niet aan die pil liggen.

maar ja, dat ik zm-neigingen kreeg van de remeron zou ook niet aan die pillen hebben gelegen.

echt dat ik die nooit meer ga slikken. rotzooi
wat kost seroxat nou eigenlijk, 15 euro pm?
Paroxetine troep? Ik heb ernstige dwangklachten, angst, depressie en paniekaanvallen gehad. Ik zat tegen opname aan. Door therapie, vechten, en paroxetine 40 mg gaat het al een jaar goed! Ik geniet weer van het leven zonder dwanggedachten en depressie! Verder geen last van bijwerkingen. Voor mij dus niks anders meer dan paroxetine.
Mensen roepen wel erg makkelijk dat Paroxetine troep is. Als je nare ervaringen hebt met dit middel, wil het niet zeggen dat dat voor iedereen geldt?!

Ik slik ook Paroxetine voor angstklachten; ben er heel erg mee opgeknapt en kan weer genieten van het leven.

Dus ik begrijp wat je bedoelt liefmeisje.
quote:emma12345 schreef op 03 mei 2014 @ 08:30:

Mensen roepen wel erg makkelijk dat Paroxetine troep is. Als je nare ervaringen hebt met dit middel, wil het niet zeggen dat dat voor iedereen geldt?!

Ik slik ook Paroxetine voor angstklachten; ben er heel erg mee opgeknapt en kan weer genieten van het leven.

Dus ik begrijp wat je bedoelt liefmeisje.Hier idem dito, slik het al jaren, stoppen probeer ik (voorlopig) niet meer, mijn kwaliteit van leven is aanzienlijk verbeterd, dankzij die 'troep'.
Paroxetine is ook geen troep, bij de een werkt het prima en bij de ander niet. Dat ligt niet aan de paroxetine of aan de persoon, wat bij de een werkt, doet bij de ander weer niks, of geeft veel bijwerkingen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen wat bij iemand aanslaat en de minste bijwerkingen geeft.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Precies! Ik denk dat niemand graag pillen slikt maar als je kwaliteit van leven er zo door verbetert, kijk je er toch anders tegenaan.

Ik vind dat dan ook vervelend dat mensen zo negatief doen over Paroxetine of andere anti depressiva. Je kunt niet in iemand anders hoofd kijken.

Als ik de Paroxetine niet had gehad, was ik nou waarschijnlijk opgenomen in één of ander psychiatrisch ziekenhuis.

Ik hoop voor de mensen die geen baat hebben gehad met AD dat ze er op een andere manier zijn uitgekomen.
Het probleem bij paroxetine ligt vooral bij het afbouwen. Het is bekend dat dit vaak erg moeilijk is onder andere omdat paroxetine een korte halfwaarde tijd heeft. Daarom hebben vergelijkbare andere middelen de eerste voorkeur.
ach er zijn er hier maar 2 die het troep vinden
quote:rochel schreef op 02 mei 2014 @ 22:10:

ik zie het probleem niet zo, je zegt gewoon tegen die voorschrijver dat seroxat je veel beter is bevallen en die voortaan in pilvorm wil hebben.

maar het is me verder niet zo duidelijk of je weer terug wil naar je oude dosis of het in vloeiare vorm wil krijgen. een pilletje is toch ook doormidden te breken.Ik wil inderdaad graag terug naar de pilvorm.
quote:Biebeliee schreef op 03 mei 2014 @ 01:00:

[...]

Jouw moeder heeft misshien een betere reden dan de iets dunnere poep van Miedo.

Dat is voor de apotheek echt niet reden genoeg om de duurdere variant mee te geven.

Tenzij Miedo deze zelf betaalt uiteraard.

Ik kan het natuurlijk proberen, in uiterste geval moet ik maar bijbetalen.

Nu gebruik ik dure voedingssupplementen tegen diarree.

Nooit geweten dat de diarree door de merkloze variant kwam....
moet je wel aan je huisarts vragen of wie je voorschrijver ook is. en die kan dan doorgeven aan apo dat je seroxat moet hebben.

ik denk zomaar dat je niet bij hoeft te betalen.
Ik heb , met andere medicatie, een zelfde ervaring. Ik heb toen aan mijn psychiater de verschillen voorgelegd en gevraagd om medicijn a ipv b. Hij schreef dat voor, apotheek gaf het vanaf dat moment uit. Zonder extra bijbetaling, terwijl het wel de duurdere variant was waar ik beter op reageerde. Hoop dat t bij jou ook zo gaat lopen Miedo!
Hoi Miedo,

De werkzame stof in Seroxat is Paroxetine. Zo bestaat er ook generieke Paroxetine; merkloze Paroxetine. Echter, het verschil kan wel in de bestanddelen van de tabletten zitten. Wellicht reageer je hier op. Er zijn meerdere gevallen bekend waar men last heeft na het overstappen op een ander merk Paroxetine.
Mijn huisarts schrijft me seroxat voor, want ik werd onrustig van de generieke paroxetine. Door de andere hulpstoffen werd het blijkbaar anders door mijn lichaam opgenoemen.
Het is heel goed mogelijk dat je door een combinatie van de werkzame stof met een andere samenstelling aan hulpstoffen beter reageert op de generieke of de andere variant van eenzelfde werkzame stof in medicatie.

Je huisarts/psychiater/voorschrijver is inderdaad diegene die je moet benaderen om een specifiek recept voorgeschreven te krijgen. Onder de daarbij behorende eventuele kosten als eigen risico kom je helaas niet uit, dat is wettelijk geregeld.

Ik had het met de pil, de merkvariant ging goed, van de generieke versie kreeg ik veel meer migraine. Met huisarts overlegd en nu recept met expliciet de merkvermelding erbij. Ja, helaas wel met hoger eigen bijdrage, maar dat vind ik het meer dan waard. Mijn gezondheid gaat toch boven alles.
miedo, heb je al om vervanging gevraagd?
quote:loveyoumore schreef op 13 mei 2014 @ 21:45:

Hoi Miedo,

De werkzame stof in Seroxat is Paroxetine. Zo bestaat er ook generieke Paroxetine; merkloze Paroxetine. Echter, het verschil kan wel in de bestanddelen van de tabletten zitten. Wellicht reageer je hier op. Er zijn meerdere gevallen bekend waar men last heeft na het overstappen op een ander merk Paroxetine.De hulpstoffen zijn één vd mogelijkheden waarom iemand op een generiek geneesmiddel anders reageert. De pil is ook zo'n bekend voorbeeld. Het zou een mooi promotie-onderzoek zijn.
Je bent zelf een theepot
Update;

Ik heb bij mijn voorschrijver (huisarts) specifiek om het merk Seroxat gevraagd en het bij de apotheek ook gekregen zonder verdere moeilijkheden
quote:lila01 schreef op 13 mei 2014 @ 22:14:

Mijn huisarts schrijft me seroxat voor, want ik werd onrustig van de generieke paroxetine. Door de andere hulpstoffen werd het blijkbaar anders door mijn lichaam opgenoemen.Nu je het zegt ;dat is voor mij ook licht herkenbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven