Menstruatiecup
donderdag 19 december 2013 om 12:18
Wie gebruikt er een menstruatiecup? Als vervanging voor tampons of maandverband? Ik ben een beetje aan het twijfelen, dus ben benieuwd naar mensen hun ervaringen.
Ik vraag me vooral af of je hem niet de hele dag voelt zitten en welk merk bevalt (of niet).
Thanks voor de reacties!
Ik vraag me vooral af of je hem niet de hele dag voelt zitten en welk merk bevalt (of niet).
Thanks voor de reacties!
Today is a good day
dinsdag 13 mei 2014 om 15:54
woensdag 14 mei 2014 om 10:28
Wat fijn glitterbom, dat jij ook korter ongesteld bent.
Het is gewoon een schimmelinfectie waar de meeste vrouwen wel eens last van gehad hebben, maar op zo'n gevoelige plek is het inderdaad niet fijn. Gelukkig is het snel weer over gegaan en kan er nu wel om lachen.
Ik stond onder de douche en hij was inderdaad vies. Er zaten vlekken op. Omdat ik alleen doucheschuim en shampoo binnen handbereik had dacht ik dat het daarmee ook wel kon als ik hem goed afspoelde. Na het heel goed afspoelen onder de douche moet hij wel goed schoon zijn dacht ik.
Had hem ook echt goed afgespoeld, maar waarschijnlijk is er iets van parfum of zo wat er aan vast blijft plakken. In ieder geval heb ik weer wat geleerd wat ik allang al had kunnen weten.
Nooit meer doen dus.
Het is gewoon een schimmelinfectie waar de meeste vrouwen wel eens last van gehad hebben, maar op zo'n gevoelige plek is het inderdaad niet fijn. Gelukkig is het snel weer over gegaan en kan er nu wel om lachen.
Ik stond onder de douche en hij was inderdaad vies. Er zaten vlekken op. Omdat ik alleen doucheschuim en shampoo binnen handbereik had dacht ik dat het daarmee ook wel kon als ik hem goed afspoelde. Na het heel goed afspoelen onder de douche moet hij wel goed schoon zijn dacht ik.
Had hem ook echt goed afgespoeld, maar waarschijnlijk is er iets van parfum of zo wat er aan vast blijft plakken. In ieder geval heb ik weer wat geleerd wat ik allang al had kunnen weten.
Nooit meer doen dus.
woensdag 21 mei 2014 om 10:45
Vraagje aan medecuppers:
Ik merk dat ik de eerste (twee) dag(en) altijd een beetje doorlek. De cup zou op zich goed moeten zitten. Kan het zijn dat ik voor die dagen een grotere cup moet hebben, dat je in het begin van je menstruatie 'wijder' bent? Misschien een beetje gek maar ik kan geen andere verklaring voor het doorlekken bedenken.
Hoor graag of mensen dit herkennen.
Ik merk dat ik de eerste (twee) dag(en) altijd een beetje doorlek. De cup zou op zich goed moeten zitten. Kan het zijn dat ik voor die dagen een grotere cup moet hebben, dat je in het begin van je menstruatie 'wijder' bent? Misschien een beetje gek maar ik kan geen andere verklaring voor het doorlekken bedenken.
Hoor graag of mensen dit herkennen.
Today is a good day

maandag 26 mei 2014 om 08:50
Ik heb een korte cyclus, dus ik heb er al weer 2 menstruaties op zitten sinds mijn laatste post.
Ik ben nog steeds content met mijn cup.
Je hoeft je niet zorgen te maken of je wel (genoeg) tampons bij je hebt, dat is fijn.
Het 'zuigende effect' van tampons is er niet meer, dat is ook een fijn idee. Afvaltechnisch is het ook beter (en prettiger).
Ik heb 'm al 1 keer in de wc laten vallen, gelukkig blijft ie drijven!
Tot nog toe heb ik gelukkig wel altijd een fonteintje in de WC gehad, want dat is wel écht een must.
Ik had 't wel eerder willen weten, vind het een fijn ding.
Ik ben nog steeds content met mijn cup.
Je hoeft je niet zorgen te maken of je wel (genoeg) tampons bij je hebt, dat is fijn.
Het 'zuigende effect' van tampons is er niet meer, dat is ook een fijn idee. Afvaltechnisch is het ook beter (en prettiger).
Ik heb 'm al 1 keer in de wc laten vallen, gelukkig blijft ie drijven!
Tot nog toe heb ik gelukkig wel altijd een fonteintje in de WC gehad, want dat is wel écht een must.
Ik had 't wel eerder willen weten, vind het een fijn ding.
maandag 26 mei 2014 om 12:52
Heb de softcup eens geprobeerd....
Seksen lukte, hij voelde het niet Dit was een experimentje, hahhaha! Was toen niet ongi trouwens haha!
Helaas werkte het bij mij niet....
Werkte toen in een winkel, en elke keer dat ik door mijn hurken gin schoot dat ding achter mijn schaambeen vandaan en kwam langzaam richting uitgang.......
Deze zijn ook voor eenmalig gebruik en vrij prijzig!
In de sauna een keer tijdens laatste dagen menstruatie een Beppy gebruikt, een sponsje, dat werkte prima!
Weet niet of dat tijdens de eerste dagen zou werken....
Seksen lukte, hij voelde het niet Dit was een experimentje, hahhaha! Was toen niet ongi trouwens haha!
Helaas werkte het bij mij niet....
Werkte toen in een winkel, en elke keer dat ik door mijn hurken gin schoot dat ding achter mijn schaambeen vandaan en kwam langzaam richting uitgang.......
Deze zijn ook voor eenmalig gebruik en vrij prijzig!
In de sauna een keer tijdens laatste dagen menstruatie een Beppy gebruikt, een sponsje, dat werkte prima!
Weet niet of dat tijdens de eerste dagen zou werken....
dinsdag 27 mei 2014 om 15:09
quote:Glitterbom schreef op 21 mei 2014 @ 10:45:
Vraagje aan medecuppers:
Hoor graag of mensen dit herkennen.ik merk dat er op mijn ergste dagen na het verschonen nog een restje onderin achterblijft wat er later nog uit komt. Zou dat het kunnen zijn?
Vraagje aan medecuppers:
Hoor graag of mensen dit herkennen.ik merk dat er op mijn ergste dagen na het verschonen nog een restje onderin achterblijft wat er later nog uit komt. Zou dat het kunnen zijn?

dinsdag 27 mei 2014 om 18:15
Ik gebruik ook al 2 jaar de cup (Naturcup in mijn geval).
Ik lek soms wat door nadat ik naar de wc geweest ben voor de grote boodschap. Kennelijk verschuift hij dan wat, of gaat het vacuum eraf (door het persen ofzo?).
Dus nu trek ik hem altijd een beetje recht (of dmv 'roeren' zoals al eerder genoemd : ), dan gaat het goed.
Ik lek soms wat door nadat ik naar de wc geweest ben voor de grote boodschap. Kennelijk verschuift hij dan wat, of gaat het vacuum eraf (door het persen ofzo?).
Dus nu trek ik hem altijd een beetje recht (of dmv 'roeren' zoals al eerder genoemd : ), dan gaat het goed.
woensdag 28 mei 2014 om 10:43
quote:saartje- schreef op 27 mei 2014 @ 15:09:
[...]
ik merk dat er op mijn ergste dagen na het verschonen nog een restje onderin achterblijft wat er later nog uit komt. Zou dat het kunnen zijn?
Misschien is dat het ja. Dan zou ik toch een wasbaar inlegkruisje moeten gaan dragen op de eerste dagen.
Gebruikt iemand twee cups? Eén voor de zwaardere dagen en één voor de lichtere?
@Haedor (Ik dacht eerst Hodor in combinatie met je avatar ) ik merk niet specifiek dat ik na 'de grote boodschap' doorlek.
Verder eens met Clemance wat betreft de voordelen. Fonteintje is inderdaad ook een must, gelukkig zit die in de wc thuis en op mijn werk.
[...]
ik merk dat er op mijn ergste dagen na het verschonen nog een restje onderin achterblijft wat er later nog uit komt. Zou dat het kunnen zijn?
Misschien is dat het ja. Dan zou ik toch een wasbaar inlegkruisje moeten gaan dragen op de eerste dagen.
@Haedor (Ik dacht eerst Hodor in combinatie met je avatar ) ik merk niet specifiek dat ik na 'de grote boodschap' doorlek.
Verder eens met Clemance wat betreft de voordelen. Fonteintje is inderdaad ook een must, gelukkig zit die in de wc thuis en op mijn werk.
Today is a good day
maandag 11 augustus 2014 om 13:39
Omdat ik alleen maar positieve reacties over de cup kan vinden,wil ik toch even waarschuwen en hier een hele negatieve recensie plaatsen.Mijn dochter van 22 heeft een paar maand zo'n cup, en na aanvankelijk enthousiasme, hadden we een dit weekend een drama. Het ding zat muurvast vacuüm gezogen, heel hoog. Ze kon het er niet meer uitkrijgen. Ik heb het ook op alle mogelijke manieren geprobeerd manueel te verwijderen. (met adviezen op internet ernaast).Na een paar uur ( zoiets gebeurt altijd in het weekend of s avonds laat) hebben we de dokters dienst gebeld.Om 3 uur in de nacht erheen,( ze was behoorlijk in paniek inmiddels), alwaar de arts het heeft moeten verwijderen met speculum en tang. Ook hij kreeg het er manueel niet meer uit.Hij moest eerst het vacuüm doorprikken en toen kostte het hem nog moeite met de tang.De cup was te groot volgens hem,maar dit was de kleinste maat!!! Wat een snertdingen!
dinsdag 12 augustus 2014 om 11:00
quote:Glitterbom schreef op 28 mei 2014 @ 10:43:
[...]
Ja ik, maar eigenlijk precies andersom. Aan het begin zit mijn baarmoedermond namelijk heel erg laag, waardoor de meeste cups te lang zijn. Ik gebruik dan een MeLuna ondiep. Na 2 a 3 dagen kan ik weer over naar de Lunette. Helaas moet ik darrdoor de eerste dagen wel vaak legen.
Als je echt veel lekt, kan het dus ook dat je je cup te hoog plaatst, waardoor hij (gedeeltelijk) boven de baarmoedermond zit.
@eerbeer, wat een nare ervaring. Nu ken ik vrij veel gebruikers en heb ik zoiets nooit eerder gehoord. Ik ben wel benieuwd wat voor cup het was.
[...]
Ja ik, maar eigenlijk precies andersom. Aan het begin zit mijn baarmoedermond namelijk heel erg laag, waardoor de meeste cups te lang zijn. Ik gebruik dan een MeLuna ondiep. Na 2 a 3 dagen kan ik weer over naar de Lunette. Helaas moet ik darrdoor de eerste dagen wel vaak legen.
Als je echt veel lekt, kan het dus ook dat je je cup te hoog plaatst, waardoor hij (gedeeltelijk) boven de baarmoedermond zit.
@eerbeer, wat een nare ervaring. Nu ken ik vrij veel gebruikers en heb ik zoiets nooit eerder gehoord. Ik ben wel benieuwd wat voor cup het was.
maandag 18 augustus 2014 om 20:25
@blauwmetstippen wat bijzonder dat jouw baarmoedermond van plaats verwisselt! Ik denk dat ik misschien t.z.t een andere cup erbij ga kopen. Ik heb nu een MeLuna medium, misschien eens kijken voor een Lunette erbij of een MoonCup.
@eerbeer kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn! Was ie bewust heel hoog geplaatst? Bij mij voel je de cup bij een 'lage plaatsing' al niet meer zitten.
Heb wel een schimmelinfectie opgelopen op de vakantie . Ik vraag me af of dat iets met de combi cup + Frans leidingwater te maken heeft gehad. Ik heb dat eigenlijk nooit.
@eerbeer kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn! Was ie bewust heel hoog geplaatst? Bij mij voel je de cup bij een 'lage plaatsing' al niet meer zitten.
Heb wel een schimmelinfectie opgelopen op de vakantie . Ik vraag me af of dat iets met de combi cup + Frans leidingwater te maken heeft gehad. Ik heb dat eigenlijk nooit.
Today is a good day
dinsdag 19 augustus 2014 om 23:11
vrijdag 22 augustus 2014 om 13:24
ilsehgl, ongeveer net zo vaak. Het is geen wondermiddel en heeft ook geen enorme opslagcapaciteit. En overstromen is dan ook letterlijk overstromen, dat wil je niet.
Ik gebruik de cup niet omdat ik dan minder vaak hoef te verschonen (ja, aan het einde van de menstruatie wel, fijne bijkomstigheid), maar omdat ik irritatie krijg van tampons en mandverband.
Ik gebruik de cup niet omdat ik dan minder vaak hoef te verschonen (ja, aan het einde van de menstruatie wel, fijne bijkomstigheid), maar omdat ik irritatie krijg van tampons en mandverband.

zaterdag 23 augustus 2014 om 18:16
Iemand hier al ervaring met de softcup reusable (met donkerroze rand)? Heb ze net besteld en ben benieuwd. Gebruik normaal de lichtroze softcup en ben daar enthousiast over, maar minder over het feit dat je die elke keer moet gooien.
(Gewone cups ook geprobeerd, heb er meerdere liggen, maar vind softcup veel makkelijker)
(Gewone cups ook geprobeerd, heb er meerdere liggen, maar vind softcup veel makkelijker)

zaterdag 23 augustus 2014 om 18:25

dinsdag 26 augustus 2014 om 13:33
Gebruiken jullie allemaal netjes die speciale "zeep" die je ervoor kunt krijgen? Ik zie mezelf dat niet in de badkamer zetten zodat mijn huisgenoten zich er gezellig in kunnen verdiepen...
Nu gebruik ik een milde handzeep (heel goed afspoelen) wat op zich prima gaat, maar dat is natuurlijk niet zo goed voor de cup...
Nu gebruik ik een milde handzeep (heel goed afspoelen) wat op zich prima gaat, maar dat is natuurlijk niet zo goed voor de cup...
dinsdag 26 augustus 2014 om 13:38

dinsdag 26 augustus 2014 om 13:44
Een andere forummer kreeg een schimmelinfectie nadat ze haar cup met zeep had schoongemaakt, dus ik zou het risico niet nemen 
En qua tussendoor: ik ga ervan uit dat er aan de cup geen 'restjes' (ieuw) blijven hangen als ik hem afspoel. Zolang ie verder intern zit lijkt het mij helemaal safe.

En qua tussendoor: ik ga ervan uit dat er aan de cup geen 'restjes' (ieuw) blijven hangen als ik hem afspoel. Zolang ie verder intern zit lijkt het mij helemaal safe.
Today is a good day