Gezondheid alle pijlers

therapie of relatie is over

17-05-2014 20:58 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik graag meningen horen van anderen over mijn situatie.

Ik heb een vriend en we hebben nu ongeveer 5 jaar een relatie. Kort geleden heeft mijn vriend mij verteld, dat hij heel veel van mij houdt, maar dat hij toch iets mist bij mij en dat hij zo niet gelukkig wordt. Hij wil graag dat ik in therapie ga om te groeien en om mijn verleden te verwerken. Als ik niet in therapie ga en niet ga groeien, dan zal hij waarschijnlijk de relatie beëindigen.

Doordat mijn zus een psychiatrisch patiënt was en nog steeds is, was het vroeger niet altijd even leuk thuis en heb ik de nodige deukjes opgelopen. Maar ja, wie groeit er tegenwoordig nog zonder enige problemen op?

Ik heb niet veel goede ervaringen met therapie of goede resultaten ervan (mijn zus heeft al ongeveer 20 jaar therapieën, opnames enz gehad en is nog steeds een psychiatrisch patiënt). Verder weet ik ook niet of het nou zo zinvol is om alle nare herinneringen weer naar boven te halen. De situatie blijft immers nog steeds hetzelfde. Ook zie ik niet in hoe ik "groeien" moet gaan leren, als ik dit de laatste jaren blijkbaar niet heb gedaan.
Ik vind t moeilijk, want zometeen ga je in therapie (tegen je zin in) en dan vind hij alsnog dat je niet 'genoeg' aan jezelf gewerkt hebt en gaat ie alsnog weg... het is een beetje een subjectief iets waar je aan moet voldoen... je hebt geen zekerheid.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 17 mei 2014 @ 21:21:

Waar bemoeit die zak zich mee.

Als jij niet in therapie wilt, dan doe je het niet.

Punt.

En als hij dan vertrekt dan ben je zo'n chanterende zak beter kwijt dan rijk

Wie denkt hij wel dat hij is om zo te kunnen oordelen over een ander.Sorry, even weggehaald, wegens herkenbaarheid. Bella heeft inmiddels gereageerd :-)
Vaag hoor, groeien. Waarom niet concreet benoemen dat je niet assertief genoeg bent? Is hij ook in assertiviteit gegroeid, of groeide hij in wat anders?
quote:parbleumondieu schreef op 17 mei 2014 @ 22:33:

Vaag hoor, groeien. Waarom niet concreet benoemen dat je niet assertief genoeg bent? Is hij ook in assertiviteit gegroeid, of groeide hij in wat anders?

Grin

(beelddenker, sorry totaal offtopic maar wel grappig)
Kindergarten

De situatie die jij beschrijft snap ik inderdaad heel goed.

Maar dat lees ik niet bij TO.

Correct me if I'm wrong hoor.

Maar ik lees alleen een vent die niet tevreden is met TO zoals ze is.

Terwijl zij zelf beschrijft dat er feitelijk weinig mis is.

Je kunt niemand dwingen te groeien als diegene zichzelf prima vindt zoals ze is. Therapie haalt dan ook weinig uit.

Vanuit een zeer slechte relatie ben ik nou eenmaal allergisch geworden voor dwang en onderdrukking.

Wellicht lees ik dit topic teveel vanuit die zienswijze.

Maar allee, daar heb ik dan ook therapie voor.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 17 mei 2014 @ 22:36:

Kindergarten

De situatie die jij beschrijft snap ik inderdaad heel goed.

Maar dat lees ik niet bij TO.

Correct me if I'm wrong hoor.

Maar ik lees alleen een vent die niet tevreden is met TO zoals ze is.

Terwijl zij zelf beschrijft dat er feitelijk weinig mis is.

Je kunt niemand dwingen te groeien als diegene zichzelf prima vindt zoals ze is. Therapie haalt dan ook weinig uit.

Vanuit een zeer slechte relatie ben ik nou eenmaal allergisch geworden voor dwang en onderdrukking.

Wellicht lees ik dit topic teveel vanuit die zienswijze.

Maar allee, daar heb ik dan ook therapie voor.

Daar heb je een punt. Maar ik weet uit ervaring hoe een 'verleden' je in de weg kan zitten, ook in je relatie. Ook als je zelf denkt dat dat wel meevalt. Wij weten niet hoe TO is en of zij misschien inderdaad wat on-assertieve trekjes vertoont door haar jeugd.

Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat je het er soms gewoon ook niet in zit. Ik wenste vroeger vurig dat mijn inmiddels ex wat volwassener zou worden, maar helaas, dat gebeurde gewoon niet. Dan zit er inderdaad weinig anders op dan uitmaken, therapie gaat dan ook niet helpen.
Of relatietherapie om bij elkaar te blijven of therapie omdat je zelf je verleden achter je wilt laten (en dus niet om je relatie te behouden dat is een motivatie dat niet echt gaat helpen vrees ik).
Ik begrijp jouw punt ook heel goed hoor KG.

En ik weet ook dat ik nogal primair kan reageren bij het vermoeden van "onderdrukking".

Ik heb bv een angststoornis opgelopen door mijn verleden.

Ik vond het wel prima zo en een prima excuus om mijn sociale leven stop te zetten.

Therapie had toen niets uitgehaald. Ik wilde het niet zien.

Nu wel, ik ben drie weken geleden met een nieuwe behandeling gestart en zie nu al verschil.

Omdat ik het echt wil.

Niet omdat iemand anders dreigementen uit.

Maar je hebt gelijk hoor.

Soms even gaan piesen of zo vóór ik iets post.
Huts!
Ik ben ooit voor een soortgelijk ultimatum gesteld en heb er toen voor gekozen de relatie te verbreken. Dat mij werd voorgespiegeld dat er iets niet goed met me was en dat ik moest veranderen schoot me totaal in het verkeerde keelgat.

Dat is al jaren geleden en ergens moet ik toegeven dat mijn ex wel gelijk had. Ik had issues en inmiddels heb ik die aangepakt door middel van therapie. Ik wilde er destijds niet aan maar ik ben blij dat ik het uiteindelijk toch gedaan heb. Maar dan wel omdat IK het wilde, voor mezelf. Niet omdat ik er door iemand anders door gedwongen werd. Ik denk niet dat therapie kan werken als je er niet achter staat.

Daarnaast weet ik niet in hoeverre dit voor TO geldt maar bij mij was het zo dat de machtsverhoudingen al langer niet goed lagen. Mijn ex was heel goed in mij vertellen wat er niet goed aan me was maar aan zelfreflectie ontbrak het hem nogal. Bij een opmerking als "je moet groeien" gaan mijn haren overeind staan. Hoe dan? En welke kant op? Het zal wel een persoonlijk dingetje zijn maar ik vind zijn manier van communiceren op zijn zachtst gezegd ongelukkig.
Nou, wat Cerulli zegt dus!
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 17 mei 2014 @ 22:49:

Ik begrijp jouw punt ook heel goed hoor KG.

En ik weet ook dat ik nogal primair kan reageren bij het vermoeden van "onderdrukking".

Ik heb bv een angststoornis opgelopen door mijn verleden.

Ik vond het wel prima zo en een prima excuus om mijn sociale leven stop te zetten.

Therapie had toen niets uitgehaald. Ik wilde het niet zien.

Nu wel, ik ben drie weken geleden met een nieuwe behandeling gestart en zie nu al verschil.

Omdat ik het echt wil.

Niet omdat iemand anders dreigementen uit.

Maar je hebt gelijk hoor.

Soms even gaan piesen of zo vóór ik iets post.

Haha welnee, we komen er toch goed uit zo? :-)

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Als hij/zij alleen werktuiglijk naar een psych gaat 'omdat het moet' schiet dat natuurlijk ook niet op.

Wat fijn dat je al zo snel resultaat bemerkt! Voor mij werkte het ook ontzettend goed en ontzettend snel. Ik vond het zeker niet makkelijk, maar enorm de moeite waard.
Nee makkelijk is het niet.

Maar het loont de moeite.

Het was bijna doorgeslagen naar agorafobie en dat wilde ik zéker niet omdat ik mijn werk zo heerlijk vind.

Nu doe ik EMDR en cognitieve gedragstherapie en heb vanmiddag op het terras gezeten.

Kleine overwinning.

Dus TO...weeg je gevoel en onze ervaringen tegen elkaar af en kies dan zélf wat je wilt.
Huts!
Wat goed dat de resultaten bij jou zo goed zijn Bella.

Achteraf dacht ik: dit had ik jaren eerder moeten doen. Maar ik denk dat ik er ook pas klaar voor was toen ik de eerste afspraak maakte. Therapie is zwaar: je moet je eigen gedragspatronen die je al jaren hebt onder de loep nemen en veranderen. Dat is heftig. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Een paar jaar geleden, toen dat gedoe met mijn ex speelde, had ik het niet gekund.

Maar goed, dat ben ik. Misschien zou TO veel baat hebben bij therapie. Je kunt het een kans geven en er met een open blik in stappen. Maar dan wel voor jezelf. Niet omdat je vriend anders bij je weggaat. Er zijn een heleboel mannen op de wereld maar met jezelf moet je de rest van je leven door een deur.
Ons oordeel hangt denk ik ook van een heleboel factoren af die niet benoemd zijn:

- Hoe brengt je vriend het? Zit hij hoog op zijn rots te eisen dat jij door een hoepel springt, of is hij oprecht bezorgd om jou en jullie relatie?

- Heeft hij stiekem wel een punt of heb je echt geen flauw benul wat hij bedoelt?

- Hoe oud zijn jullie? Je schrijft dat je 5 jaar een relatie hebt. Als jullie highschool sweethearts zijn is het verre van ondenkbaar dat jullie gewoon definitief uit elkaar aan het groeien zijn. Zoals iemand al schreef: in je jeugd verander je nog het meeste.
Precies Cerulli.

Bij mij werkt het ook omdat ik het nu echt echt zélf wil.

Zus had me liever al veel eerder naar therapie gezien, maar ik wilde en durfde het toen niet.

Pas als je zelf bereid bent om er hard mee aan de slag te gaan helpt het.

Zelf.

Dat is inderdaad het sleutelwoord.

Niet voor een ander.

Gaat het bij jou nu ook goed Cerulli?

Goeie post KG!
Huts!
Dat is waar kindergarten. Dat maakt het moeilijk om advies te geven. Wat ik heb gedaan bleek een goede oplossing voor mij, maar dat hoeft het niet voor iedereen te zijn.
Ja, bij mij gaat het ook goed Bella. Niet dat mijn leven nu een en al blijheid is. Maar de scherpe kantjes zijn er wel vanaf. Dat is een opluchting na jaren worstelen, moet ik zeggen.
Da's fijn Cerulli.

Ik heb nog een behoorlijke weg te gaan, maar ik ga mijn droom (met zus naar New York) waar maken.

Dat duurt nog jaren, maar de eerste stap is gezet en hoewel pittig ben ik er zo blij mee!

Voor nu truste en kijk morgen of TO nog terugkomt.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 17 mei 2014 @ 23:14:

Goeie post KG!Thanks! Ben erg benieuwd naar de antwoorden, hoop dat TO nog terugkomt :-)
De enige die in therapie zou moeten is je vriend. Hij denkt dat hij gelukkig wordt als jij in therapie gaat? Wat een rare gedachte
quote:runnerrunner schreef op 17 mei 2014 @ 21:31:

Hij heeft wel eerder gezegd, dat hij het belangrijk vindt, dat hij blijft groeien en dat hij graag wil dat ik mee/ook groei.

Hij beleeft het dat hij wel groeit en ik niet, waardoor we uit elkaar groeien. Dat ie maar oppast met al dat groeien, straks groeit ie nog dicht!
Hij wil geen relatie met de persoon die je nu bent.

Je moet veranderen voor hem. Je moet een ander persoon zijn dan je nu bent. Jij vindt jezelf goed zo.

Dan houdt het op toch? Dan zijn jullie het niet voor elkaar.
Van mij mocht hij lekker ergens anders gaan groeien.
Ab imo pectore

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven