Weekend/vakantiepleegouderschap, wie heeft hier ervaring mee
zondag 6 juli 2008 om 12:35
Binnenkort gaan mijn vriend en ik samenwonen. Ik zit er al heel lang mee in mijn hoofd dat ik wel weekend/vakantiepleeggezin wil worden. We hebben het er ook wel eens over gehad (nog niet heel uitgebreid). Mijn vriend wil het ook wel, maar niet ieder weekend. Dat ben ik overigens helemaal met hem eens, ieder weekend lijkt me gewoon te zwaar.
Ik heb zelf (nog) geen kinderen en hij heeft een kindje uit een vorige relatie, dat een weekend per maand bij ons is.
Zijn er hier mensen die weekendpleegouder zijn of geweest zijn? Wat zijn jullie ervaringen ermee? Hoe veel weekenden per maand had je je pleegkindje, bouw je met zo'n kindje echt een band op of ben je meer een oppas? Viel het mee, tegen?
Ik heb zelf (nog) geen kinderen en hij heeft een kindje uit een vorige relatie, dat een weekend per maand bij ons is.
Zijn er hier mensen die weekendpleegouder zijn of geweest zijn? Wat zijn jullie ervaringen ermee? Hoe veel weekenden per maand had je je pleegkindje, bouw je met zo'n kindje echt een band op of ben je meer een oppas? Viel het mee, tegen?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

zondag 6 juli 2008 om 13:14
Oh maar ik ben er zeker van dat dit niet iets is dat op stel en sprong gaat! Ik heb al heel lang in mijn hoofd: als ik een stabiele situatie heb en genoeg ruimte in huis, dan wil ik dat. Dat komt ook doordat ik zelf behoorlijk wat mensen ken die vroeger in pleegzorg hebben gewoond.
Ik heb het dus voorgesteld aan mijn vriend, en hij staat er in principe positief tegenover. Nu wil ik er gewoon eens rustig en uitgebreid met hem over nadenken, over hoe dat dan gaat. Pleegzorg heeft ook een website met interviews met pleeggezinnen, maar dat zijn voornamelijk gezinnen die langdure opvang op crisisopvang doen. Wij denken juist aan vakantie of weekendopvang, wat toch wel heel iets anders is. Daarom vraag ik of er mensen zijn die juist daarmee ervaring hebben.
Ik heb het dus voorgesteld aan mijn vriend, en hij staat er in principe positief tegenover. Nu wil ik er gewoon eens rustig en uitgebreid met hem over nadenken, over hoe dat dan gaat. Pleegzorg heeft ook een website met interviews met pleeggezinnen, maar dat zijn voornamelijk gezinnen die langdure opvang op crisisopvang doen. Wij denken juist aan vakantie of weekendopvang, wat toch wel heel iets anders is. Daarom vraag ik of er mensen zijn die juist daarmee ervaring hebben.
zondag 6 juli 2008 om 13:17
Als je vriend zijn eigen kind een weekend per maand heeft, waarom dat dan niet eerst uitbreiden naar twee weekenden en de vakanties? Begrijp me goed hoor, ik realiseer me dat er veel kinderen afhankelijk zijn van pleegzorg maar zelf zou ik eerst zijn kind een fijne plek willen geven in jullie gezamelijke huis.
zondag 6 juli 2008 om 13:27
quote:lotte74 schreef op 06 juli 2008 @ 13:17:
Als je vriend zijn eigen kind een weekend per maand heeft, waarom dat dan niet eerst uitbreiden naar twee weekenden en de vakanties? Begrijp me goed hoor, ik realiseer me dat er veel kinderen afhankelijk zijn van pleegzorg maar zelf zou ik eerst zijn kind een fijne plek willen geven in jullie gezamelijke huis.
Tja, dat is een heel andere discussie. Geloof me, hij zou zijn kind graag meer weekenden en vakanties hebben! Maar ja, er is ook nog een ex die het hem niet gemakkelijk maakt. Kortom: hiermee zal hij het voorlopig moeten doen. Dat dat weinig is, en of dat uitgebreid kan worden, dat is een doorgaande discussie.
Pleegzorg selecteert natuurlijk ook de gezinnen, er is een stap-cursus die je eerst moet volgen. Misschien zijn wij inderdaad uiteindelijk wel helemaal niet geschikt als pleeggezin doordat hij een dochter heeft?
Tja, dat is een heel andere discussie. Geloof me, hij zou zijn kind graag meer weekenden en vakanties hebben! Maar ja, er is ook nog een ex die het hem niet gemakkelijk maakt. Kortom: hiermee zal hij het voorlopig moeten doen. Dat dat weinig is, en of dat uitgebreid kan worden, dat is een doorgaande discussie.
Pleegzorg selecteert natuurlijk ook de gezinnen, er is een stap-cursus die je eerst moet volgen. Misschien zijn wij inderdaad uiteindelijk wel helemaal niet geschikt als pleeggezin doordat hij een dochter heeft?
zondag 6 juli 2008 om 13:29
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Kan het kindje van je vriend niet eerst wat vaker komen? Lijkt me ook raar voor hem/haar als er elk weekend een pleegkind zou komen bij jullie en hij./zij maar 1 x per maand een "weekendje" zoals je zelf zegt.
Overigens vind ik jullie plannen hartstikke goed hoor!
Overigens vind ik jullie plannen hartstikke goed hoor!
zondag 6 juli 2008 om 13:47
Ik werk in een gezinsvervangend tehuis. Wij hebben kinderen die nooit of slechts 1x in de 4 weken een middag/dagje naar hun vader/moeder gaan. Voor die kinderen zijn wij al tijden op zoek naar een logeeradres. dus niet zozeer een pleegouder (wij vervullen de rol van opvoeder) als wel van een stabiel, veilig en fijn logeeradres voor die kinderen. Wij hebben 1 gezin voor 1 van de kinderen. Hij gaat idd 1 weekend in de 4 weken daarnaartoe en wij (en hij) zijn bijzonder blij dat zijn gastgezin hem zo veel liefde geeft! (hij gaat ook extra bij bijzondere dagen, zoals verjaardagen en sommige feetsdagen.
je moet er heel goed over nadenken. De groep kinderen die graag een logeeradres zouden hebben zijn in hun leven meestal al dusdanig vaak afgewezen en teleurgesteld dat je je moet realiseren dat je een bepaalde verantwoordelijkheid cq verplichting naar ze hebt waar je je niet zomaar van los kunt maken omdat je er bv geen zin meer in hebt of omdat het je even niet meer zo goed uitkomt!!
je moet er heel goed over nadenken. De groep kinderen die graag een logeeradres zouden hebben zijn in hun leven meestal al dusdanig vaak afgewezen en teleurgesteld dat je je moet realiseren dat je een bepaalde verantwoordelijkheid cq verplichting naar ze hebt waar je je niet zomaar van los kunt maken omdat je er bv geen zin meer in hebt of omdat het je even niet meer zo goed uitkomt!!

zondag 6 juli 2008 om 14:22
wel eens overwogen gastgezin te worden voor iemand met een verstandelijke beperking die binnen een instelling woont? Daar zijn ze altijd op zoek naar gastgezinnen die bv 1x in de maand iets ondernemen met een client en waar de client evt. een paar dagen heenkan. Dit kunnen kinderen/jongeren zijn, maar ook volwassenen. Voor deze mensen geldt hetzelfde als wat Shyte beschrijft: zij hebben (bijna) niemand die naar hen omkijkt en binnen een instelling is al snel elke dag hetzelfde. Goede vrijwilligers/gastgezinnen zijn goud waard voor hen! Het is daarom wel erg belangrijk dat je een klik hebt met de client en je voor langere tijd er voor in wilt zetten.
zondag 6 juli 2008 om 17:35
he spijker,
erg mooi van jullie om dit te gaan doen.
mag ik je deze site aanraden?
www.europakinderhulp.nl
deze stichting verzorgt vakantie's voor kansarme kinderen uit europa. zelf krijgen we van 21 juli tot 8 aug een jongentje te logeren uit nederland
hij is net 5 en dus even oud als onze dochter.
we hebben er erg veel zin in, wie weet is het ook iets voor jullie
gr miep
erg mooi van jullie om dit te gaan doen.
mag ik je deze site aanraden?
www.europakinderhulp.nl
deze stichting verzorgt vakantie's voor kansarme kinderen uit europa. zelf krijgen we van 21 juli tot 8 aug een jongentje te logeren uit nederland
hij is net 5 en dus even oud als onze dochter.
we hebben er erg veel zin in, wie weet is het ook iets voor jullie
gr miep