huis wel/niet kopen?

22-05-2014 17:09 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Een tijdje terug heb ik een topic geopend over verschil eengezinswoning of appartement kopen. Daar had ik het specifiek over een bepaald appartement gehad en nadat we het hebben bekeken zijn we heel enthousiast geworden. Wij willen het graag kopen!

Nu hebben we paar dagen terug gesprek gehad met een financieel adviseur die alles voor ons op een rijtje heeft gezet en opeens bekruipt mij een eng gevoel...moeten wij dit wel kopen, is het wel verstandig in onze situatie? Hiervoor hebben wij zelf ook dingen op een rijtje gezet maar nu het de serieuze kant opgaat vind ik het zo eng allemaal. Ik ben ook zo bang dat wij de fout ingaan, dus daarom wil ik paar cijfers op een rijtje zetten om te kijken wat jullie ervan vinden. Het zijn geen fictieve cijfers maar gewoon wat het in onze situatie nu is. Wij hebben dus nog niks gekocht maar staan op het punt om de beslissing te maken.

Hypotheek inc bouwdepot 112.300 euro, voor ons bleek het beste om het voor 10 jaar vast te zetten tegen een rente van 3.5% en met NHG

Uit bovenstaand kwam naar voren dat wij maandelijks aan hypotheek incl VVE en alle verzekeringen (wa,overlijdens,inboedel etc) en incl eneco en stookkosten op een bedrag van 790 euro netto uitkomen.

Daarnaast hebben wij op dit moment nog rond 970 euro aan vaste lasten zoals zorgverzekering, internet, mobiel en autokosten, die erbij komen, vooral de autokosten zijn heeeeel erg hoog, in verhouding met de rest, de helft van de 970 euro. Dat is op dit moment een groot punt wat ik denk dat wij moeten veranderen en snel.

Hierboven zit dus geen eten of sparen bij. Qua inkomsten krijgen wij nu 2700 euro binnen, dit is exl vakantie en kinderbijslag. Van dit bedrag is 900 mijn WW die over 5 maanden vervalt. Als ik nu alles reken komen we nu makkelijk uit maar over paar maanden als de WW wegvalt en ik heb geen nieuw werk gevonden....hebben wij een groot probleem. Opeens voelt het zo dom om überhaupt aan huis kopen te denken.

Maar qua vaste lasten betalen wij nu ook al 700 euro aan ons klein huurhuisje, dus we gaan maar 90 euro meer betalen voor bijna het dubbele aan woonoppervlakte.

En de andere vaste kosten kunnen dus nog omlaag, de mobielabbo's kunnen stukken lager, alleen vervalt die van mij pas per as september, ook andere abbo's kunnen geschrapt worden en ben ik bereid te doen. En dan de auto, die kosten moeten omlaag. De auto is vrij recent gekocht, en vooral mijn man was er heeeel blij mee, snap ik ook wel, maar het is gewoon een enorm dure auto qua verzekering en belasting, nu denk ik echt...waar waren wij met ons hoofd toen wij die kochten. Ik wil nu ook serieus met man overleggen om de auto zo snel mogelijk te verkopen en een goedkopere en vooral zuinigere auto aan te schaffen.

Dat zou ervoor zorgen dat er bij ons spaargeld van nu (10000 euro) hopelijk 3000 euro erbij komt en een goedkopere auto.

Ik heb nu het gevoel dat ik niet helder kan denken en door de bomen het bos niet meer zie. Wat is jullie indruk van deze hele situatie?
lijkt me duidelijk, niet kopen
Ik vind een huis kopen wel een groot risico, te groot risico als je het mij vraagt als je niet zeker weet of je over 5 maanden nog dat salaris gaat hebben, werk vinden in deze tijd is niet zo makkelijk en dan kun je weleens een giga probleem krijgen.

Ik zeg niet doen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Als je moet gaan schrappen in je huidige leefpatroon en geen zekerheid hebt over inkomen over 5 maanden, zou ik geen huis kopen.

Netto woonlasten: Heb je die berekend aan de hand van je huidige situatie? Stookkosten voor de zekerheid hoog gaan zitten. Hypotheek altijd bruto nemen. Als de Belastingdienst de hyp. rente aftrek afschaft zit jij met een gat.

Ook zou ik geen appartement kopen. Als je gezinssituatie verandert, zou je dan moeten verhuizen?
Die nettowoonlasten die zal ik herzien.

Je weet nu nog niet wat je aan gas/water en licht gaat betalen. Tevens is de kans reeel dat je elk jaar (iets) meer gaat betalen. Een duidelijk inzicht heb je hierin als je er een jaar woont. Kijk bij hypotheek altijd naar de brutolasten. Zie de HRA als spaarpot voor onderhoud. Ook de VVE bijdrage blijft niet 10 jaar gelijk. Ook verzekeringen weet je pas echt als je ze daadwerkelijk hebt afgesloten en premie wordt elk jaar hoger.

Kortom, die netto woonlasten is echt een, niet betrouwbare, momentopname. Schat die dus hoger in.

Ik zou het huis niet kopen, jullie hebben geen enkele buffer om een tegenvaller op te vangen. De spaarpot van EUR 10.000 is snel leeg bij een verhuizing. En als je weet dat de kans groot is dat jij straks geen inkomen meer hebt, dan zal ik het risico niet nemen.

Als straks je inkomen wegvalt heb jullie misschien wel recht op toeslagen, dat scheelt iets. Die toeslagen zie ik nu niet, heb je nu ook geen recht op. Maar je ziet zelf ook wel dat EUR 790,-- + EUR 970,--= EUR 1760,00. En dat straks bij een inkomen van EUR 2700,00- 900,00= EUR 1800,--. Dan kun je dus niet sparen bijvoorbeeld.
Krijg je uberhaupt wel een hypotheek met die ww?

En ik zou het niet doen. Veel te veel factoren waarop het mis kan gaan.
Ik zou sowieso geen appartement kopen met een kleine, maar dat is mijn persoonlijke mening. Er zijn genoeg kinderen groot geworden in flats en ik ben gewoon een verwend nest

Is jouw inkomen/ww meegenomen in de hypotheekberekening? Lijkt me van niet... als het alleen op je mans inkomen is dan zou het toch moeten kunnen.

Je zegt dat je voor het nieuwe huis maar 90 euro meerbetaalt maar dat dit dubbel zo groot is.. Dat klopt wel, maar als jouw ww wegvalt en je hebt nog geen nieuwe baan kun je denk ik wel terugvallen op huurtoeslag, of zit je dan net boven de grens? Is 700 de kale huurprijs of zit daar nog iets van servicekosten in?

Ik heb ons huis gekocht met een intentieverklaring van de werkgever, vriend had vast contract. Daarna ben ik zelf weggegaan naar een nieuwe werkgever (we kregen de sleutel pas 6 maanden na de koop). En toen we net een maand de sleutel hadden werd mijn conctact niet verlengd Gelukkig is alles goed gekomen en had ik binnen 3 maanden een nieuwe goede baan, maar ik besef ook dat ik heel veel geluk heb gehad dat ze uit de honderden reacties mij hebben uitgekozen. Ik heb ook heel veel afwijzingen gehad terwijl mijn cv en ervaring gewoon goed zijn en ik ben nog jong. Het was dus echt niet tof om thuis te zitten en niet te weten of ik wel werk zou gaan vinden met een dure hypotheek.... Zeker met een kind zou ik die onzekerheid (bij voorbaat) niet aangaan.

Tuurlijk kun je altijd je baan kwijtraken als je het huis al gekocht hebt, maar daar is de NHG voor. Je nu al in een hypotheek storten zonder dat je uberhaubt een baan hebt is niet slim. Waar moeten jullie gaan wonen als je de hypotheek niet meer op kan brengen? Kom maar weer aan de beurt voor een nieuw huurhuis...
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Dan zou ik een baan zoeken. Dan maar onder je niveau oid. Klantenservice, etc.

Dan dat huis kopen, iedereen blij.

Auto is nieuw gekocht, die zou ik houden. Als je nu verkoopt en hij is 1-4 jaar oud is je waardevermindering meer dan de lasten nu. Dat loont helemaal niet. Tenzij je een leuke inruilactie hebt.
Geniet van elke dag!
Ja dat dacht ik al dat jullie dat zouden zeggen...om eerlijk te zijn neig ik daar zelf ook naar.

En klopt ik heb absoluut geen zekerheid wat er over 5 mnd gebeurt. Al moet ik zeggen dat ik tot nu toe niet super actief werk heb gezocht, dus dat kan ook paar tandjes hoger. Niet dat het gelijk betekent dat ik dan wel werk zal vinden, maar meer om aan te geven dat ik mij nu niet suf solliciteer.

pfff zo moeilijk allemaal, ook omdat wij tot nu toe steeds zoveel samen verdienen dat wij elk jaar 6.5% huurverhoging krijgen, over twee jaar zijn wij zelfs hier duurder uit dan met het koopappartement.

Onze bruto hypotheek is onder de 600 euro, weet niet meer precies hoeveel, rond de 570 zeg maar. Dus niet absurd als je het mij vraagt en al helemaal niet als je bedenkt dat wij per 1 juli een huur van 535 euro gaan betalen. Het voelt ergens alsof wij het nu gewoon moeten doen en aan de andere kant voelt het ook alsof dat het domste zou zijn wat we kunnen doen. Omdat wij toch wel wat spaargeld hebben denk ik dat het wel meevalt maar ja, je spaargeld 'opeten' is niet het slimste wat je kan doen.....pfff krijg er hoofdpijn van.

Het appartement is absoluut groot genoeg als wij ons gezin zouden uitbreiden, dus de bedoeling is ook echt dat wij hier langer blijven (>10 jaar). Het is ook met koopgarant dus wij zijn er zeker van dat als we het willen verkopen ook direct kwijt zijn.
Nee, niet doen... Zeker gezien je ww. en het gat wat valt als je straks niks meer krijgt.

Wat me wel verbaasd, is de kosten van je auto en het gemak waarmee jullie blijkbaar grote dure objecten kopen. Als deze recentelijk is aangeschaft dan leg je er nu enorm veel op toe... En nu dus het appartement... Lijkt me goed om eens te kijken naar waarom jullie zo makkelijk grote bedragen uitgeven. Heb niet het idee dat jullie de consequenties van je actie overziet.

Daarnaast een appartement met kinderen.... Is dat wel verstandig. Nu zijn ze Miss nog klein maar hoe doe je dat straks als ze groter zijn en buiten willen spelen etc.
En inderdaad als je dit graag wilt als de sodemieter solliciteren. 5 maanden zijn heel snel om...
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
De hypotheek is puur op mijn mans salaris daar zit mijn ww niet bij, ik dacht dat dat ook helemaal niet kon.

De 790 euro aan kosten zijn wel vrij ruim ingeschaald, vooral de stookkosten en eneco die er bij zitten. De financieel adviseur is zo een die bij dit appartement complex het vaakst advies geeft, dus hij weet ondertussen over welke getallen hij het heeft en wij kennen toevallig ook iemand die in het complex leeft en wat diegene kwijt is, is minder dan wat wij hebben gerekend. Maar ja, ik weet niet 100% zeker of het echt zo zal zijn straks of dat tegenvalt. Net zoals met de verzekeringen etc. De precieze getallen weet ik niet.

Ik ga heel optimistisch wel vanuit dat ik wel op tijd werk zal vinden en dat ik volgend jaar denk shit waarom hebben we het toen niet gedaan als er weer een hoge huurverhoging er aan komt. Maar ja de zekerheid heb ik niet. Ik heb trouwens niet gekeken nog of wij straks wel recht hebben op huurtoeslag met alleen mans zijn salaris, ik denk ergens van niet, omdat wij altijd net buiten de boot vallen met dat soort dingen. Nu hebben wij dus ook geen toeslagen.
Eerst een baan voor jou, dan een huis kopen.

Je neemt veel te veel risico met het kopen van een appartement.

Met nog een kinderwens zou ik überhaupt niet in een appartement gaan zitten (tenzij het op de BG is met een tuin).
Met kinderen of een kinderwens zou ik idd ook geen appartement kopen. Denk daar wel goed over na. Een tuin is toch wel echt heel fijn met kinderen. Dochter hier hangt de hele dag buiten rond, badje neergezet afgelopen week, glijbaantje, speelhuisje. En voor onszelf vind ik het ook heerlijk om gewoon te kunnen bbqen.

Wij hebben ook op een appartement gewoond in het begin van onze relatie. Maar dat was voor max 5 jaar zeiden we toen al. En nog geen kind toen.
quote:Meri_J schreef op 22 mei 2014 @ 17:50:

De hypotheek is puur op mijn mans salaris daar zit mijn ww niet bij, ik dacht dat dat ook helemaal niet kon.

De 790 euro aan kosten zijn wel vrij ruim ingeschaald, vooral de stookkosten en eneco die er bij zitten. De financieel adviseur is zo een die bij dit appartement complex het vaakst advies geeft, dus hij weet ondertussen over welke getallen hij het heeft en wij kennen toevallig ook iemand die in het complex leeft en wat diegene kwijt is, is minder dan wat wij hebben gerekend. Maar ja, ik weet niet 100% zeker of het echt zo zal zijn straks of dat tegenvalt. Net zoals met de verzekeringen etc. De precieze getallen weet ik niet.

Die beste man wil misschien wel erg graag zijn provisie. Ik zou op hem niet blind varen.

Ik ga heel optimistisch wel vanuit dat ik wel op tijd werk zal vinden en dat ik volgend jaar denk shit waarom hebben we het toen niet gedaan als er weer een hoge huurverhoging er aan komt. Maar ja de zekerheid heb ik niet. Ik heb trouwens niet gekeken nog of wij straks wel recht hebben op huurtoeslag met alleen mans zijn salaris, ik denk ergens van niet, omdat wij altijd net buiten de boot vallen met dat soort dingen. Nu hebben wij dus ook geen toeslagen.

Ik denk dat je het te rooskleurig in ziet; 10.000 euro spaargeld is niets wanneer je een nieuw huis koopt, daarnaast zul je maandelijkse servicekosten moeten betalen.

Wanneer jij over vijf maanden geen werk hebt zul je van 1800 euro per maand rond moeten komen. Dan ben je beter af in een huurhuis waar je verder geen onkosten hebt en bij inkomensdaling wél recht hebt op toeslagen.
quote:Meri_J schreef op 22 mei 2014 @ 17:38:

Onze bruto hypotheek is onder de 600 euro, weet niet meer precies hoeveel, rond de 570 zeg maar.

Aaah je haalt bruto en netto door elkaar! Je bruto-hypotheek is altijd hoger dan je netto, netto is namelijk dat wat je aan de bank betaalt min dat wat je terugkrijgt van de belastingdienst.

Als je bruto hypotheek dus 790 is, en je netto hypotheek 570 is het al een iets ander verhaal.

Ik zie zelf meer bezwaren in een appartement bij een kinderwens, dan in of het te betalen is.

Waarom niet gewoon nog een paar jaar doorsparen en dan voor een eengezinswoning gaan?
Dus EUR 590,00 bruto hypotheek en EUR 200,00 voor VVE, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen, verzekeringen e.d.? Ik vind dan EUR 200,00 niet ruim berekend.

Als het zo op het randje is zal ik het niet doen. Is het wel een appartement waar je 10 jaar kunt blijven wonen? Ook bij gezinsuitbreiding?
Inderdaad, die 200 euro per maand kunnen niet al die kosten dekken. Servicekosten zullen alleen al rond de 100 euro liggen (minimaal) en energievoorschotten zullen bij een gezin toch ook vrij hoog zijn. Dan nog de rest. Kijk eens op Vereniging Eigen Huis voor wat info. http://www.eigenhuis.nl/a ... nlasten/overzichten-2013/
Allemaal bedankt voor jullie reacties, zet mij erg aan het denken.

De discussie over appartement vs eengezinswoning hoeft voor mij niet perse gevoerd te worden. Dat heb ik in het andere topic gehad en wij hebben besloten dat wij dat wel willen, en dat het oke is voor ons.

Over het netto- bruto verhaal, dat heb ik wel goed gezet alleen denk ik dat jij niet goed alles hebt gelezen. De 790 netto is dus niet alleen de hypotheek maar ook alle verzekeringen, eneco, stookkosten en VVE. De netto hypotheek alleen is 390 euro en bruto dus rond 570.
Het is al eerder gezegd, maar jullie hebben erg weinig spaargeld.

Ik zou wat meer opbouwen, voordat je koopt.

Dus eerst een baan, dan kun je wat gaan sparen.

Bij een koophuis komen zoveel kosten bij kijken, die 10.000 kan dat nooit allemaal opvangen.
In de hypotheek van 112.300 zit dus al de kk en een bouwdepot van 10.000, dus dat is apart van de 10.000 wat wij aan spaargeld hebben.
Ik ken even de term bouwdepot niet, moet het nog gebouwd worden?
Oke, dus als jij straks geen baan vind hebben jullie EUR 10.000 op de bank en totale lasten van EUR 1790,00. Dit is excl. boodschappen en sparen. En dan heb je ook nog eens die EUR 790,00 niet ruim begroot. Tja, dan is EUR 10.000 spaargeld ook snel op.

Waarschijnlijk hebben jullie straks recht op zorgtoeslag en toeslag mbt jullie kind(eren). Dus de inkomsten zullen wel hoger worden, maar dan ben je dus afhankelijk van de toeslagen.

En dan nog mijn vraag kunnen jullie hier 10 jaar of meer blijven wonen?

Als je dit alles op voorhand weet zou ik er niet aan beginnen.
@madderijn

bouwdepot houdt in dat je extra geld leent om het huis naar wens te verbouwen, bijvoorbeeld nieuwe badkamer, nieuwe keuken, een vloer, verf...zeg maar dat je het huis naar je wens maakt en dat het dus dingen zijn die vast zitten aan het huis, dus laminaatvloer mag wel van bouwdepot maar vloerbedekking niet, verf mag weg maar behang weer niet (wat ik persoonlijk heel raar vind maar oke). Echt spullen zoals bank, gordijnen enzo dat mag je niet van halen, die kun je immers weer meenemen en vermeerderen niet de waarde van het huis.

@dahlia74

de getallen kloppen maar de 790 euro zijn juist wel ruim begroot, al is dat niet 100% zeker omdat ik er niet in woon en het dus niet zeker weet wat mijn precies verbruik zal zijn. En ja het klopt als wij het huis zouden kopen en ik over paar maanden geen nieuw werk heb dat we dan in de problemen zitten en dat de 10000 euro zo op zijn. Dat is dus ook mijn grootste twijfel. Maar ik heb het met mijn man over gehad en wij gaan nu al bepaalde vaste lasten aanpakken/opzeggen.

En op de vraag hoe lang wij van plan zijn in het mogelijk nieuwe huis te blijven heb ik in een eerdere reactie beantwoord, maar herhaal het weer...ja we zijn van plan langer, dus >10 jaar te blijven ondanks dat het een appartement is. Al weet ik dat daar heel erg verschillend over wordt gedacht, dat is prima, iedereen maakt zijn eigen beslissing aan de hand van de mogelijkheden die je hebt. Het appartement is voor ons groot genoeg om langer te kunnen blijven wonen in het geval van gezinsuitbreiding, het is 100m2. Die mening of dat groot of klein is, is ook persoonlijk, voor ons zou dat groot genoeg zijn en wij zouden er helemaal tevreden mee zijn.
Bijna 800 euro voor hypotheek en verzekeringen, bijna 1000 euro voor vaste lasten. Dat is samen 1800 euro, precies het nettoloon van jouw vriend. Dan heb je dus nog geen eten, geen vakanties, niet sparen etc. En hebben jullie kinderen? Die kosten ook een hoop geld. En hobbies? Of een potje voor vervanging van de wasmachine of om een tegenvaller bij het opknappen van het huis op te vangen?

Ik zou eerst zorgen voor een vaste baan voor jou. Dit is allemaal veel te onzeker, naar mijn mening (ik ben een leek) en de mening van mijn man (hij is hypotheekadviseur).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven