Geld & Recht alle pijlers

schuldsanering

23-05-2014 11:50 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
kan iemand mij vertellen met welk bedrag je rond moet komen als je in de schuldsanering zit.

is dit voor iedereen hetzelfde bedrag of verschild het per situatie.

ik bedoel het bedrag te besteden voor eten e.d wat overblijft als vastelasten betaald zijn.
quote:Doreia schreef op 25 mei 2014 @ 23:24:

[...]

TO let je op?

In de WSNP kan iemand met een WWB in 36 maanden 1500 euro sparen voor de afdracht aan schuldeisers, tegen finale kwijting. Dat is bar weinig op zijn totale schuldenlast. Een baan boven bijstandsniveau of een WIA inkomen boven WWB zou voor de schuldeisers, waarvoor de curator uiteindelijk werkt, beter zijn.

Als de afwijzing al een tijdje terug is, hij kan laten zien dat hij alles goed op de rit heeft (en dat heeft ie financieel ook zo te lezen!) zou hij altijd weer een belletje kunnen doen. Is de prognose van zijn ziektebeeld dat hij straks wel weer mee kan doen op de arbeidsmarkt? Dat zou ook nog een punt kunnen zijn waarop gezegd kan worden, nog even wachten. Maar in principe zou hij, zeker als er geen moedwillig gemaakte schulden bij zitten, kunnen worden toegelaten.

De uitspraak van de rechter was ca 5 maanden geleden. De prognose wb de ziekte is goed. De foto's laten positief resultaat zien, wat herstel betreft zal het nog wel een paar maanden duren, veel moe enzo

Zou de bv express wachten met de bank te contacten totdat mijn partner een betaalde baan heeft zodat er meer afgedragen kan worden? Dan lijkt het bijna logisch om hem nu nog niet in wsnp te zetten en te beginnen met afdragen aan de bank.
Dat is gokken van mijn kant. De bv kijkt over 3 jaren. Nu is natuurlijk niets zeker, maar als er een mogelijkheid is dat partner weer kan werken boven WWB zal dat wel meewegen.

Laat partner de curator nog eens contacten voor een goed plan van aanpak. En leg je vraag voor bij het telefoonnummer wat ik eerder postte. Ik ga te bedde, ik wens jullie sterkte. Morgen lees ik weer verder!
quote:Doreia schreef op 25 mei 2014 @ 23:37:

Dat is gokken van mijn kant. De bv kijkt over 3 jaren. Nu is natuurlijk niets zeker, maar als er een mogelijkheid is dat partner weer kan werken boven WWB zal dat wel meewegen.

Laat partner de curator nog eens contacten voor een goed plan van aanpak. En leg je vraag voor bij het telefoonnummer wat ik eerder postte. Ik ga te bedde, ik wens jullie sterkte. Morgen lees ik weer verder!hartstikke bedankt!!
quote:deepspace schreef op 25 mei 2014 @ 23:30:

[...]

En als hij en jij dat nou een raar advies vinden, dan zouden hij en jij toch kontakt met de bank op kunnen nemen? Of is dat ook een raar advies?Dat zou ik ook denken maar we durven niet zoveel te doen buiten de bv om. Daarbij is het van belang dat de bv de touwtjes in handen houdt en zijn advies wordt opgevolgd. Met een beetje pech heb je te maken met een arrogante bv die het als minachting ziet als zijn advies in de wind wordt gslagen. Slechte gedachte van mijn kant waarschijnlijk maar heb genoeg horrorverhalen gelezen over bv's die hun clienten niet voldoende hielpen, slecht advies gaven en post vast hielden of niet eens doorstuurden. Dus we houden de bv liever te vriend.
Alle reacties Link kopieren
bij_zonder ik vind echt dat je je minderwaardig uit over mensen met een uitkering.

wat ik bedoel met mijn vraag heb ik al gezegd maar komt blijkbaar niet over en ik ga niet 3keer uitleggen omdat ik vind dat die ander het niet snapt(al snapt die ander het wel maar meerdere keren heeft aangegeven dat dat niet de doestelling van de vraag was)

celine2906 heeft hopelijk wat aan deze toppic,en heeft volgens mij een punt dat het ook heelveel uitmaakt wie je helpt.

een hulpverlener die client niet voldoende helpt dan begint daar het minderwaardig behandelen van mensen met een uitkering of schuldhulp al wat heel jammer is.
Ik ontvang zelf een uitkering en mijn partner ook.

Het enige wat ik geschreven heb over mensen met een uitkering was mijn vraag daarover aan jou, hoe je dat bedoelde over mensen die aangekeken werden als uitkeringstrekkers.

Mijn overige uitspraken in dit topic gaat over mensen die weinig te besteden hebben, waar ze precies hun inkomen vandaan halen vind ik niet interessant. Het gaat mij om de keuzes die ze maken, hun inzicht in waarom ze zo weinig te besteden hebben.
Celine, een WSNP bewindvoerder zit er voor de schuldeisers. Dus een saniet moet daar dan niet achter de rug van de bewindvoerder om mee gaan praten, maar dit allemaal via de bewindvoerder laten lopen. Anders worden er misschien wel andere afspraken gemaakt of andere dingen (toe)gezegd dan in ieders belang is.

Een beschermingsbewindvoerder, ook die zal zeggen: verwijs alle schuldeisers naar mij door. Ik voer de begroting uit, dus ik weet of er een regeling te maken valt met de schuldeiser uit het budget van de cliënt. Ik heb eens mensen in mijn portefeuille gehad, die het totale vakantiegeld hadden toegezegd aan 1 deurwaarder. Handtekening gezet en alles. Met dat geld had ik echter minstens 3 kleine schuldjes af kunnen lossen, een paar regeling versneld af kunnen lossen en dan deze ene grote schuldeiser een regeling kunnen geven. Maar ze hadden op eigen houtje al dingen geregeld. Dan ben ik ook not amused. Laat de mensen hun werk doen en meng je er niet zelf actief in. Wel mag je altijd vragen naar statusupdates en dergelijke.
Dank je Doreia voor je tip. Ik had daar ook al een vermoeden van dat mijn partner zelf niets met de bank moet regelen maar het viia de bv moet lsten lopen.

Het enige dat ik niet begreep is waarom de bv had gezegd dat we de bank niet moeten inlichten dat mijn partner nu een uitkering heeft en hij in principe wel zou kunnen beginnen met aflossen. Maar het waarom is mij dankzij jouw vorige post wel duidelijk geworden.

We gaan deze week contact opnemen met de wsnp om te kijken wat er te doen valt. Hij heeft deze week nog 2 afspraken staan in ziekenhuis en moet van de SD meedoen met een workshop : budgeteren, hoe kan ik voorkomen dat ik niet nog een keer in de schulden kom .... of hij zijn eigdn zaak moedwillig naar de vernieling heeft geholpen..... Het is crisis en er gaan honderden ondernemers per maand failliet maar de overheid wil dit geloof ik nog steeds niet in zien.
Vooral de bank niet vertellen dat hij een inkomen heeft. Die leggen subiet uitkeringsbeslag om hun vordering te innen. Hun goed recht, maar zolang dit niet aan de orde is, laat het dan over aan de bewindvoerder. En daarbij geldt ook nog het gelijkheidsbeginsel: iedere schuldeiser moet gelijk behandeld worden. Dus als je de bank inlicht, dan moet je ook alle rest inlichten. En met allemaal een regeling treffen. En dat gaat niet.

Ach en die cursus... ik moest toen ik werkloos was ook naar een speeddate cursus met alle uitzendbureaus. Waar geen werk was binnen mijn vakgebied en het allemaal alleen maar technische banen waren waarvoor ze mensen zochten. Dus och, laat hem erheen gaan, wellicht hoort ie nog van een potje waar hij aanspraak op kan maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven