te oud om te studeren?
dinsdag 27 mei 2014 om 00:16
Graag eerlijke mening:)
Ik ben 25 en heb bijna mijn bachelor. Nu is mijn plan om de desbetreffende bachelor van deze studie af te ronden, maar ondertussen met een nieuwe bachelor (van tweede studie te beginnen), en dus niet de master van studie 1 te doen. Van studie twee ben ik dit wel van plan.
Uit mijn omgeving krijg ik behoorlijk wat kritiek. Kreten als je bent straks 30 als je klaar bent met studeren tot dus je maakt studie 1 niet af.
Moet er wel even bij vermelden dat ik naast mijn studie gewoon 20 uur per week werk. En huur, collegeld etc allemaal zelf betaal. Is geen vetpot, maar lukt allemaal wel.
Wat denken jullie? Master studie 1 gaan doen of toch aan droomstudie nummer twee beginnen? Of word ik dan een eeuwige student? Begin nu weer zo te twijfelen hè. Gevoel dat ik volwassen moet worden, 40 uur per week moet gaan werken, trouwen, kinderen etc:)
Ik ben 25 en heb bijna mijn bachelor. Nu is mijn plan om de desbetreffende bachelor van deze studie af te ronden, maar ondertussen met een nieuwe bachelor (van tweede studie te beginnen), en dus niet de master van studie 1 te doen. Van studie twee ben ik dit wel van plan.
Uit mijn omgeving krijg ik behoorlijk wat kritiek. Kreten als je bent straks 30 als je klaar bent met studeren tot dus je maakt studie 1 niet af.
Moet er wel even bij vermelden dat ik naast mijn studie gewoon 20 uur per week werk. En huur, collegeld etc allemaal zelf betaal. Is geen vetpot, maar lukt allemaal wel.
Wat denken jullie? Master studie 1 gaan doen of toch aan droomstudie nummer twee beginnen? Of word ik dan een eeuwige student? Begin nu weer zo te twijfelen hè. Gevoel dat ik volwassen moet worden, 40 uur per week moet gaan werken, trouwen, kinderen etc:)
dinsdag 27 mei 2014 om 00:23
Hoe verschillend zijn de bachelors? Is er een mogelijkheid tot een (eventueel langere) pre-master te doen en dan in te stromen bij de master die je graag wil?
Heb je rekening gehouden met het instellingstarief voor je tweede bachelor? Of ben je van plan je eerste bachelor niet 100% af te ronden? Dat laatste zou ik afraden, erg zonde van je inspanning tot nu toe.
Heb je rekening gehouden met het instellingstarief voor je tweede bachelor? Of ben je van plan je eerste bachelor niet 100% af te ronden? Dat laatste zou ik afraden, erg zonde van je inspanning tot nu toe.
dinsdag 27 mei 2014 om 00:29
Hele verschillende bachelors. Wegens herkenning plaats ik deze liever hier niet. Maar de eerste is op de sociale faculteit en de tweede totaal niet:) Ben inderdaad van plan om 1 vak van de eerste open te laten staan en deze volgens studiejaar dan te behalen, zodat ik wel onder wettelijk collegegeld tarief de tweede kan gaan doen. Mocht tweede bachelor niks worden, stroom ik in feb bij master studie 1 in.
dinsdag 27 mei 2014 om 00:37
Als je het niet erg vindt om nog een tijdje zonder vetpot te leven, zou ik het doen. Been there, done that. Ik ben zelf 30, universitaire bachelor behaald, lopen rommelen met masters, uiteindelijk 4,5 jaar geleden alles overhoop gegooid, voor mezelf gekozen, begonnen met een HBO bachelor duaal en over een maand studeer ik af Geen moment spijt van gehad, want ik ga elke dag met veel plezier naar m'n werk, iets wat ik hiervoor nooit had. Ik kreeg ook kritiek, maar ik wist ook dat ik anders doodongelukkig zou worden...
dinsdag 27 mei 2014 om 01:12
Dat van je oma geeft weer hoop;) Moet mij eigenlijk ook niets aantrekken van wat anderen vinden. Heb een leuk huisje en kan de rekeningen betalen en een bbq;) of wijntje kan er ook nog best vanaf.
Meer het idee dat ik aan de standaardnorm moet voldoen en bang dat ik over 2/3 jaar opeens rommelende eierstokken krijg en daar dan niks mee kan, omdat ik halverwege een studie zit.
Soms wilde ik wel weer 21 zijn
Meer het idee dat ik aan de standaardnorm moet voldoen en bang dat ik over 2/3 jaar opeens rommelende eierstokken krijg en daar dan niks mee kan, omdat ik halverwege een studie zit.
Soms wilde ik wel weer 21 zijn
dinsdag 27 mei 2014 om 06:56
Je bent nog maar 25 en hebt een heel leven voor je. Gewoon doen. Jammer dat de mensen in jouw omgeving hun eigen gedachtes op jou projecteren en dat ze niet in staat zijn om het breder te zien.
Het zou toch best wel dom zijn om niet te gaan studeren omdat anderen zeggen dat het niet handig is. Jij weet wat je wilt en hebt een duidelijk doel en het gaat je lukken ook. Dus ga ervoor!
Toen ik je topictitel las dat ik dat het ging om iemand die minstens vijftig jaar is.
Het zou toch best wel dom zijn om niet te gaan studeren omdat anderen zeggen dat het niet handig is. Jij weet wat je wilt en hebt een duidelijk doel en het gaat je lukken ook. Dus ga ervoor!
Toen ik je topictitel las dat ik dat het ging om iemand die minstens vijftig jaar is.
dinsdag 27 mei 2014 om 07:25
Lol, ik ben 45 en ben serieus aan het overwegen om volgend studiejaar weer te gaan studeren.
Ik was door omstandigheden overigens 24 toen ik ooit aan mijn eerste studie begon. Die ik (door vergelijkbare omstandigheden) nooit heb afgerond.
Voor mij persoonlijk is mijn leeftijd nooit een issue geweest om al dan niet te gaan studeren, maar hangt het meer af van persoonlijke omstandigheden en motivatie.
Volgens mij zit dat bij jou wel goed, dus ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was.
Ik was door omstandigheden overigens 24 toen ik ooit aan mijn eerste studie begon. Die ik (door vergelijkbare omstandigheden) nooit heb afgerond.
Voor mij persoonlijk is mijn leeftijd nooit een issue geweest om al dan niet te gaan studeren, maar hangt het meer af van persoonlijke omstandigheden en motivatie.
Volgens mij zit dat bij jou wel goed, dus ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was.
dinsdag 27 mei 2014 om 08:24
Gewoon doen!! Spijt krijg je meestal meer van de dingen die je niet hebt gedaan dan de dingen die je wel hebt gedaan. Als die studie echt is wat je graag wilt doen, ga ervoor! Als je hierdoor ook grotere kans hebt op baan die je leuk lijkt zul je er je hele leven profijt van hebben. Wat betreft de rammelende eierstokken, ook het krijgen van een kind is te combineren met een studie als je het echt wel. Ik raakte op mijn 25e ongepland , zwanger (maar was er meteen heel blij mee!) ik was toen net twee maanden begonnen met mijn master. Ik heb toen besloten iets langer over de master te doen. Nu, ruim 1,5 jaar later en een prachtig kind rijker, ben ik bijna klaar, ik hoop over een maand af te studeren. De combi is niet altijd makkelijk maar wel te doen als je het het wilt. En ergens ook heel fijn, want je kunt iets doen waar je uitdaging in ervaart en tegelijkertijd veel thuis zijn bij baby en zo niet te veel misschien van de eerste jaren. Wat in mijn voordeel werkt is dat m'n vriend al wel klaar is met studie en baan heeft, daarom is het geen probleem dat ik een tijdje financieel niet bijdraag. Ons kind gaat parttime naar kdv, dit wordt bijna volledig vergoed omdat ik nog studeer.
dinsdag 27 mei 2014 om 09:37
Normaal gesproken zeg ik dat je nooit te oud bent om te studeren. Je moet nog heeeeeeeel lang werken, ook als je straks 30 bent.
Waar ik wel naar zou kijken: werk je nu in ´simpele´ bijbaantjes of heb je een serieuze baan? Zelf heb ik ook best lang gestudeerd (was 27 toen ik echt ging werken) en ik merkte wel dat anderen van mijn leeftijd, of zelfs jonger, meer ervaring hadden en dus al verder in hun loopbaan zaten. Ik had het achteraf wel prettig gevonden als ik al eerder met werk in mijn vakgebied begonnen was, of in elk geval een fatsoenlijk cv had opgebouwd.
Waar ik wel naar zou kijken: werk je nu in ´simpele´ bijbaantjes of heb je een serieuze baan? Zelf heb ik ook best lang gestudeerd (was 27 toen ik echt ging werken) en ik merkte wel dat anderen van mijn leeftijd, of zelfs jonger, meer ervaring hadden en dus al verder in hun loopbaan zaten. Ik had het achteraf wel prettig gevonden als ik al eerder met werk in mijn vakgebied begonnen was, of in elk geval een fatsoenlijk cv had opgebouwd.