Gezondheid alle pijlers

‘We zijn te veel bezig met gezond eten’

27-05-2014 14:13 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten is tegenwoordig een echte hype. De winkelschappen liggen voortaan goed gevuld met bijvoorbeeld chiazaad en açaizaad. Ook in mijn omgeving zie ik dat steeds meer vrienden hier mee bezig zijn. Ze lezen voedingstips op internet of in tijdschriften. Maar draven we nu niet een beetje door… ?

Zo las ik een interview met Ignaas Devisch over het maniakaal bezig zijn met voedsel. Volgens Ignaas zijn we tegenwoordig volledig geobsedeerd door onze gezondheid. Onze gezondheid werd in dit interview gekoppeld aan verschillende aspecten als welvaartziekten, schoonheidsideaal en de medische zorg waar we met z’n allen zo naar verlangen.

Ik ben het hier mee eens. We beginnen massaal aan het powerfood, waar we foto’s van maken en via het social media met elkaar delen. Zo kunnen we de rest van de wereld laten zien, dat we gezond eten. Dat allemaal voor het streven naar dat schoonheidsideaal! Maken we elkaar op deze manier niet helemaal gek?

En dan nog de gezondheidzorg die om de hoek komt kijken. Omdat we zo geobsedeerd zijn door het gezonde eten, willen we ook zeker weten dat we gezond zijn. Ook in het interview kwam naar voren dat er in bepaalde ziekenhuizen dure apparaten worden aangeschaft. Tussen deze ziekenhuizen ligt nog geen afstand van vijftien kilometer. Dit is toch te belachelijk voor woorden? Omdat wij gezonde eters zo graag zekerheid willen hebben over onze gezondheid. De vraag naar zekerheid wordt steeds groter, waardoor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een CT-scan steeds makkelijker wordt gegeven.

Naar mijn mening slaan we met deze ‘gezonde’ levensstijl compleet door.
We?
Volgens mij hebben we nog steeds met meer dan 50% obesitas te maken in NL dus ik ben het oneens.
Ik ben het op zich wel met je eens dat 'gezond eten' door kan slaan. Hoe het aanschaffen van dure medische apparaten in verhouding staat met gezond eten, dat snap ik dan weer niet. EN ongezonde eters willen net zo goed goede medische zorg en hulp.

Dat is toch appels met peren vergelijken?
Later is nu
Eens. Men slaat door.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Maar wat wil je eigenlijk met dit topic? Je verhaal kwijt? Gezond eten koppelen aan gewenste medische zorg en hogere verwachtingen van de patiënten? Beweren dat de ziekenhuizen teveel geld uitgeven aan apparaten?

Ik heb helemaal niet de ervaring dat je makkelijk een CT scan krijgt, trouwens. En of het belachelijk is dat verschillende ziekenhuizen een zelfde apparaat aanschaffen heeft helemaal te maken met het feit waar dat apparaat voor gebruikt wordt.
Later is nu
Ik geloof best dat we eens kritisch mogen kijken naar de hoeveelheden suiker en zout in voedsel, maar we moeten met z'n allen niet ineens doen alsof al het eten wat niet vers is, ongeveer puur vergif is.

Soms vraag ik me wel eens af hoe men dat ziet. Ik bedoel, het feit dat ons eten langer houdbaar is door conserveringsmiddelen e.d., heeft onze levensduur behoorlijk verlengd.

Als de hele wereldbevolking er op staat alleen nog maar vers en onbewerkt voedsel te willen nuttigen, hebben we wel een probleem.

Dat gaat niet.
Door slaan doen sommige mensen maar zeker niet iedereen.

Ik ben blij dat de tendens er is om beter op te letten met wat je in je mond stopt en dat producten steeds minder toevoegingen krijgen. Puur eten is niets mis mee hoor, is alleen maar gezond. En de hype zoals jij het noemt onstaat of is ontstaan doordat steeds meer onderzoeken uitwijzen dat ons huidige voedsel niet meer zo gezond is als "men" denkt.

Door snel op te kweken en genetisch te manipuleren bevat het niet meer de voedingsstoffen vitaminen en mineralen van 100 jaar geleden, of zelfs maar 50 jaar geleden.

Ben blij dat "men" steeds vaker kiest voor écht gezond eten. Puur.
dat was genoeg.
Neem een willekeurige zonnige dag op een terras in een willekeurige stad in Nederland, en zie dat er nog een lange weg te gaan is.

Qua gezonde voeding. Wat ik zie is nog veel obesitas, vetrollen, onderkinnen, te grote buiken in te kleine truitjes, te grote konten in te krappe broekjes, schurende bovenbenen. Ook bij jonge mensen!

Maakt mij niet uit hoor, ieder zn ding, maar de meerderheid is nog niet doordrongen van het gevaar van overgewicht.

Het kan nog veeeeeel gezonder. Zeker wat betreft vleesconsumptie.
Fijn he.. verschillende meningen krijgen over een stelling die er niet eens is...
Later is nu
quote:kerriebredsjo schreef op 27 mei 2014 @ 14:23:

Neem een willekeurige zonnige dag op een terras in een willekeurige stad in Nederland, en zie dat er nog een lange weg te gaan is.

Qua gezonde voeding. Wat ik zie is nog veel obesitas, vetrollen, onderkinnen, te grote buiken in te kleine truitjes, te grote konten in te krappe broekjes, schurende bovenbenen. Ook bij jonge mensen!

Maakt mij niet uit hoor, ieder zn ding, maar de meerderheid is nog niet doordrongen van het gevaar van overgewicht.

Het kan nog veeeeeel gezonder. Zeker wat betreft vleesconsumptie.

Jaaa.. ik ga de discussie aaaan

Ik eet gezond en ja, ik heb overgewicht.

Stom he. Ja, dat vind ik ook.

Kennelijk kun je van gezond eten ook teveel binnen krijgen.. Ofzo. Denk ik. Anyways, als jij mij op een terrasje ziet zitten met mijn te dikke buik, dan drink ik misschien het enige glaasje rosé van de maand. Verder eet ik dagelijks gezond...
Later is nu
sorry dat was 2x
quote:Dreamer schreef op 27 mei 2014 @ 14:19:

Maar wat wil je eigenlijk met dit topic?

Een artikeltje schrijven, schat ik zo.

Maar ik vind het wel een interessant onderwerp en ben het er den dele wel mee eens. Flikker op met je chiazaadjes en groene smoothies, nergens voor nodig. Gewone groenten en fruit en een bruine boterham is nog steeds prima eten natuurlijk.

Maar inderdaad, tegenover de rechtsroergedraaide-biogezondheidsfreaks zijn er nog altijd een heleboel mensen die geen basismaaltijd meer kunnen koken en geen idee hebben van wat ze eigenlijk naar binnen schuiven.
Ik niet hoor, ik eet heel ongezond. No worries!
Volgens mij mogen "we" dat nog steeds helemaal zelf weten.
Oneens, inderdaad de reden obesitas. Er zijn nog steeds te veel zware mensen. Maar ik vind het ook niet gek dat men kritischer naar voedsel kijkt en naar de zorg. Tegenwoordig zijn alle zakjes en pakjes bezaaid met E-nummers. Goedgekeurd weliswaar door onze overheid, maar kijk in je omgeving hoeveel mensen nu ziek zijn. Onze voeding heeft geen kwaliteit meer.

En daarom vind ik het ook niet gek dat men zo graag onder de scan wil. Kijk alleen maar naar kanker, hoeveel mensen daar aan lijden tegenwoordig. Die ziekte is een sluipmoordenaar en je komt er vaak pas achter als je echt klachten krijgt.
quote:ainne schreef op 27 mei 2014 @ 14:31:

[...]

Maar ik vind het wel een interessant onderwerp en ben het er den dele wel mee eens. Flikker op met je chiazaadjes en groene smoothies, nergens voor nodig. Gewone groenten en fruit en een bruine boterham is nog steeds prima eten natuurlijk.

Maar inderdaad, tegenover de rechtsroergedraaide-biogezondheidsfreaks zijn er nog altijd een heleboel mensen die geen basismaaltijd meer kunnen koken en geen idee hebben van wat ze eigenlijk naar binnen schuiven.Ben het hier wel mee eens, maar gelukkig mogen we altijd nog zelf weten wat we eten.
quote:kerriebredsjo schreef op 27 mei 2014 @ 14:23:

Het kan nog veeeeeel gezonder. Zeker wat betreft vleesconsumptie.Ik heb echt geen overgewicht maar helaas wel een onderkin. Erfelijk belast zal ik maar zeggen. Vond dat vroeger zo lelijk bij mijn tantes en nu heb ik het ook. Graatmagere dochter en ook daar zie ik al het begin van.....
Ondertussen worden hier weer vrolijk verbanden gelegd die er lang niet altijd zijn. Zoals ik: ziek, overgewicht, geen eten uit pakjes en zakjes, gezond en vers eten. En ja.. veel mensen die te dik zijn zullen wél gezond eten, maar lang niet iedereen.

En de OP slaat gewoon nergens op. Is mijn mening dan. Om gezond eten te vergelijken met de aanschaf van apparaten in het ziekenhuis
Later is nu
quote:ainne schreef op 27 mei 2014 @ 14:31:

[...]

Denk het ook, net pas lid en dan weer zo'n blog achtige OP!
Ik vind het inderdaad belachelijk hoe sommige mensen doorslaan. Maar denk wel dat dit een kleine minderheid is, de meeste mensen eten nog steeds gewoon ongezond en te veel.

Wat ik wel bijzonder vind is dat je zo weinig hoort over de problemen in de gebieden waar de 'superfoods' vandaan komen.

Bijvoorbeeld vanwege de populariteit van quinoa is de prijs zo gestegen dat normale bolivianen die niet meer kunnen betalen. Tuurlijk, iedereen mag zelf weten wat hij eet, maar over de problemen die het veroorzaakt mag dan wel weer wat meer nagedacht worden vind ik.
En toch stijgt de gemiddelde levensduur van de mens nog steeds, hoe kan dat dan?
Tja, als de cijfers over kanker in ons deel van de wereld meer en meer de pan uitswingen. En als dan volgens onderzoek blijkt dat dat in andere delen van de wereld niet het geval is. En ander onderzoek dan nog eens uitwijst dat dat veelal met voeding te maken heeft… Dan is 1 plus 1 simpelweg 2.

Bvb: in Japan komen bepaalde kankers nauwelijks voor. Heeft alles te maken met hun veel gezondere dieet.

Die 'gezondheidsbeweging' is ook gewoon een reactie op het industrialiseren van voeding, en alle gezondheidsrisico's die daarbij gekomen zijn. Heel normaal, these en antithese heet dat.
Niet bij iedereen met overgewicht is voeding de schuldige. Dat snap ik wel. Mensen met een traag werkende schildklier bijvoorbeeld.

Je kan nog zoveel Goji-bessen en moerbeien en weet ik veel wat eten, maar als je basisvoeding niet op orde is (veel zoet en zout) en je beweging beperkt zich tot het knipperen van de ogen...sja.

Ik heb een schat van een buuv, die aan het rennen is geslagen. Fantastisch, vind het knap van haar en doe het haar ook zeker niet na. Maar s avonds zit zij wel aan de drank met een bijbehorend hapje. Stikgezellig, echt. Maar zij doet wel de calo s die zij er af rent teniet daarmee. En behoudt daarmee haar giga buik en achterwerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven