Gezondheid alle pijlers

‘We zijn te veel bezig met gezond eten’

27-05-2014 14:13 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten is tegenwoordig een echte hype. De winkelschappen liggen voortaan goed gevuld met bijvoorbeeld chiazaad en açaizaad. Ook in mijn omgeving zie ik dat steeds meer vrienden hier mee bezig zijn. Ze lezen voedingstips op internet of in tijdschriften. Maar draven we nu niet een beetje door… ?

Zo las ik een interview met Ignaas Devisch over het maniakaal bezig zijn met voedsel. Volgens Ignaas zijn we tegenwoordig volledig geobsedeerd door onze gezondheid. Onze gezondheid werd in dit interview gekoppeld aan verschillende aspecten als welvaartziekten, schoonheidsideaal en de medische zorg waar we met z’n allen zo naar verlangen.

Ik ben het hier mee eens. We beginnen massaal aan het powerfood, waar we foto’s van maken en via het social media met elkaar delen. Zo kunnen we de rest van de wereld laten zien, dat we gezond eten. Dat allemaal voor het streven naar dat schoonheidsideaal! Maken we elkaar op deze manier niet helemaal gek?

En dan nog de gezondheidzorg die om de hoek komt kijken. Omdat we zo geobsedeerd zijn door het gezonde eten, willen we ook zeker weten dat we gezond zijn. Ook in het interview kwam naar voren dat er in bepaalde ziekenhuizen dure apparaten worden aangeschaft. Tussen deze ziekenhuizen ligt nog geen afstand van vijftien kilometer. Dit is toch te belachelijk voor woorden? Omdat wij gezonde eters zo graag zekerheid willen hebben over onze gezondheid. De vraag naar zekerheid wordt steeds groter, waardoor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een CT-scan steeds makkelijker wordt gegeven.

Naar mijn mening slaan we met deze ‘gezonde’ levensstijl compleet door.
quote:muslie schreef op 27 mei 2014 @ 14:13:

De vraag naar zekerheid wordt steeds groter, waardoor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een CT-scan steeds makkelijker wordt gegeven.

Is dat zo? Volgens mij juist niet.

Of je moet het in een prive kliniek zelf betalen.

Gaan we daarom zo gezond eten? Omdat alles zo duur wordt?
quote:elninjoo schreef op 27 mei 2014 @ 14:52:

Een auto moet je elk jaar APK laten keuren, een standaard jaarlijkse check met bloedonderzoek en bodyscan zou volgens mij ook geen overbodige luxe zijn.Daar ben ik het niet mee eens. Bij een total bodyscan worden gemiddeld 7 tekenen gevonden die op kanker of een andere ernstige aandoening zouden kunnen duiden maar dat meestal niet blijken te zijn. En de patient komt dan weer minstens 2 jaar in cyclus terecht met voor het lichaam belastende rontgenfoto's en andere onderzoeken. Om van de stress maar niet te spreken. En kanker in het ultrabegin stadium kun je ook met een bodyscan niet opsporen.
quote:haedor, 23 minuten geleden

Ik denk door de steeds betere chemo's en antibiotica.Onder andere inderdaad.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:elninjoo schreef op 27 mei 2014 @ 15:01:

[...]

Zou dus juist erg goed voor de werkgelegenheid zijn als er overal preventieve gezondheidscentra zouden worden weggezet. Dit staat het regulier ziekenhuisbezoek niet in de weg en aangezien we al belachelijk veel betalen voor een aanvullend pakket, mogen ze die service van preventieve onderzoeken ook wel leveren.

Ja maar stel een MRI scan kost 700 euro. Dit betaal je toch niet per jaar aan aanvullende verzekering? Een verzekering kan bestaan omdat de meeste mensen wel premie afdragen maar (gelukkig) er geen gebruik van maken.

Dus scan zonder indicatie, prima, maar dan gewoon zelf betalen.

O ja, en dan komt het probleem van alle 'afwijkingen' die gezien worden, maar uiteindelijk (na nog veel meer dure onderzoeken) niets betekenen. Wie betaalt dit dan?
Ik vind het ook een dom voorstel. We zijn geen auto's . Zoiets als appels en peren.
quote:Ook in het interview kwam naar voren dat er in bepaalde ziekenhuizen dure apparaten worden aangeschaft. Tussen deze ziekenhuizen ligt nog geen afstand van vijftien kilometer. Dit is toch te belachelijk voor woorden?Nee, want als alle patiënten van ziekenhuis A naar ziekenhuis B vervoerd moeten worden per ambulance om daar gebruik te maken van het dure apparaat en dan weer terug moeten naar ziekenhuis A per ambulance, zijn we veel duurder uit op de lange termijn. Sommige mensen belanden eerst in het ziekenhuis voordat artsen het dure apparaat blijken nodig te hebben voor een diagnose. Als alle patiënten doorverwezen zouden worden door de huisarts om gebruik te maken van het dure apparaat, zou je een punt hebben. Maar dat heb je dus niet.
Ik heb meer het idee dat het 'in' is om gezond te eten dan dat mensen het écht voor zichzelf en hun gezondheid doen. Het is populair.
Ik ben geen fan van superfoods want broccoli voldoet al jaren prima maar ik vind het wel goed dat door deze 'hype' men meer bezig is met wat-is-gezond-eten.

Zolang mijn schoonzus haar kinderen volpropt met danoontjes, capri sonne en andere troep en volgens blijft klagen over dat ze zo druk zijn en slecht slapen kan er niet genoeg gerept worden over het belang van gewoon gezond eten.
quote:glitglam, 2 minuten geleden

Ik heb meer het idee dat het 'in' is om gezond te eten dan dat mensen het écht voor zichzelf en hun gezondheid doen. Het is populair.

Was het maar zo'n feest. Ik zie er niks van als ik zo links en rechts in winkelkarretjes kijk in de supermarkt. Veel mensen hebben echt geen idee.
quote:vera78 schreef op 27 mei 2014 @ 15:17:

Zolang mijn schoonzus haar kinderen volpropt met danoontjes, capri sonne en andere troep en volgens blijft klagen over dat ze zo druk zijn en slecht slapen kan er niet genoeg gerept worden over het belang van gewoon gezond eten.

er is nog nooit aangetoond, dat kinderen druk worden van dit soort producten. Dat praten ouders zichzelf en elkaar graag aan/na.

Wellicht om hun eigen falen in opvoeden te maskeren?
quote:vera78, 3 minuten geleden

Ik ben geen fan van superfoods want broccoli voldoet al jaren prima maar ik vind het wel goed dat door deze 'hype' men meer bezig is met wat-is-gezond-eten.

Zolang mijn schoonzus haar kinderen volpropt met danoontjes, capri sonne en andere troep en volgens blijft klagen over dat ze zo druk zijn en slecht slapen kan er niet genoeg gerept worden over het belang van gewoon gezond eten.Kinderen worden niet druk van suiker, dat is achterhaald. Bovendien zijn Danoontjes helemaal niet ongezond. Capri Sonne daarentegen bevat wel HFCS en dat is inderdaad niet gezond. Maar ik denk dat kinderen best tegen een klein stootje kunnen als ze in de groei zijn. Die verbruiken hun energie gelukkig wel. Gelukkig zijn die kinderen trouwens druk, zou een stuk erger zijn als ze levenloos op de bank hingen.
gezond eten is prima, maar de zaden e.d. die TO noemt zijn helemaal niet gezond (ook niet ongezond) maar het zijn geen super-foods
Ik geloof ook niet echt in superfoods. Het zal best gezond zijn, dat geloof ik prima, maar het is niet zo dat als je er elke dag een hoop van eet dat je dan supergezond wordt. Dat lijkt me een claim die niet waargemaakt kan worden. Bovendien hoeven superfoods niet van ver te komen, superfoods genoeg in Nederland, boerenkool, uien, knoflook, broccoli, bessen, walnoten, tamme kastanjes, etc. Het schijnt zelfs dat de lever van runderen meer voedingstoffen bevat als al die superfoods op een hoop.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 mei 2014 @ 15:29:

Ik geloof ook niet echt in superfoods. Het zal best gezond zijn, dat geloof ik prima, maar het is niet zo dat als je er elke dag een hoop van eet dat je dan supergezond wordt. Dat lijkt me een claim die niet waargemaakt kan worden. Bovendien hoeven superfoods niet van ver te komen, superfoods genoeg in Nederland, boerenkool, uien, knoflook, broccoli, bessen, walnoten, tamme kastanjes, etc. Het schijnt zelfs dat de lever van runderen meer voedingstoffen bevat als al die superfoods op een hoop.Ja maar die dingen die jij noemt aten je grootouders ook al! Dat kan nooit 'hip en happening' zijn.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 mei 2014 @ 15:29:

Ik geloof ook niet echt in superfoods. Het zal best gezond zijn, dat geloof ik prima, maar het is niet zo dat als je er elke dag een hoop van eet dat je dan supergezond wordt. Dat lijkt me een claim die niet waargemaakt kan worden. Bovendien hoeven superfoods niet van ver te komen, superfoods genoeg in Nederland, boerenkool, uien, knoflook, broccoli, bessen, walnoten, tamme kastanjes, etc. Het schijnt zelfs dat de lever van runderen meer voedingstoffen bevat als al die superfoods op een hoop.Daarom is het ook godgeklaagd en absurd dat we gewassen uit Zuid Amerika moeten laten komen ten koste van de bewoners.
Je moet toch wat; je wil het schijnidee dat je invloed hebt.
quote:Dreamer schreef op 27 mei 2014 @ 14:26:

[...]

Jaaa.. ik ga de discussie aaaan

Ik eet gezond en ja, ik heb overgewicht.

Stom he. Ja, dat vind ik ook.

Kennelijk kun je van gezond eten ook teveel binnen krijgen.. Ofzo. Denk ik. Anyways, als jij mij op een terrasje ziet zitten met mijn te dikke buik, dan drink ik misschien het enige glaasje rosé van de maand. Verder eet ik dagelijks gezond...Je kan nooit zoveel eten als je wil; of je moet iemand zijn die heel veel energie verbruikt of die geen grote eter is.
Ik ben niet zo van hip en happening. Is ook niet nodig, want geen facebook.
Een kleine groep is misschien veel bezig met gezond eten, maar zolang ze daar niemand kwaad mee doen (behalve dan die quinoa-boeren...) zie ik het probleem niet zo.

Het gros van de mensen is juist helemaal niet genoeg bezig met gezond eten.
Van dat chiazaad raak je toch enòrm aan de schijt?
Hoi Muslie,

open je dit topic omdat je meningen moet verzamelen voor een schoolopdracht/onderzoek/project?

Dan kan je beter eens een paar medewerkers van een huisartsenpraktijk gaan interviewen. Die kunnen je alles vertellen over de vele patiënten met overgewicht, kinderen die op school in slaap vallen (slechte nachtrust en geen ontbijt) en ouderen met ondervoeding.

Succes ermee.
quote:2Italy2, 42 seconden geleden

Van dat chiazaad raak je toch enòrm aan de schijt?

Schijten als een reiger is anders heel gezond.
quote:haedor schreef op 27 mei 2014 @ 15:38:

[...

Ja maar die dingen die jij noemt aten je grootouders ook al! Dat kan nooit 'hip en happening' zijn.Jawel, boerenkool is nu helemaal hot in de USA. Ze noemen het kale of borekole
Een reiger schijten is niet gezond.
quote:ninon schreef op 27 mei 2014 @ 15:57:

[...]

Jawel, boerenkool is nu helemaal hot in de USA. Ze noemen het kale of borekole in de UK noemen we het Curly Kale, klinkt wel lief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven