Werk & Studie alle pijlers

partner gaat solliciteren.

30-05-2014 08:22 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey

Wij vroegen ons af of er mensen zijn die ervaring hebben met solliciteren. Partner heeft schrik dat ze haar gaan vragen hoeveel ze zou willen verdienen. Hoe antwoord je hierop? Kan je snel berekenen hoeveel je dan netto overhoudt? Waar moet je voor opletten?

Heeft iemand hiermee ervaring?

Ze heeft haar bachelor in communicatie management juist behaald. En ze gaat voor een Job als sales and communicatie assistent

Ik kan haar echter niet echt helpen want mijn loon als leerkracht ligt echter vast.

Alvast bedankt
Probeer eens te googlen op wat een normaal loon is voor haar toekomstige functie. Kent ze branchegenoten die haar daar misschien een indicatie kunnen geven?

Blijft altijd vreselijk moeilijk dat soort gesprekken.. Je wilt uiteraard niet te laag gaan zitten maar je wilt wel realistisch blijven...
er zijn websites genoeg die je een aardige indicatie meegeven

Zorg dat je een antwoord klaar hebt
Dat ligt aan het bedrijf, leeftijd en ervaring.

Voor mijn eerste baan als marketing & communicatiemedewerker op een universiteit verdiende ik 2100,- op full-time basis. Ik was toen 22.
Wonen jullie in België? Dan zou ik het op een Belgisch forum vragen want de lonen zijn vast anders dan in Nederland.
Het is zoals het is
Vaak vragen ze het niet hoor. Staat het gewoon vast. Het zou mooi zijn als ze het vragen maar zo'n feest is het al lang niet meer op de banenmarkt.
Ik begrijp dat ze nog moet gaan solliciteren? Als ik haar was zou ik me daar dan eerst eens op richten. Je kunt veel info over solliciteren en ook salarisonderhandelingen vinden op carrieretijger.nl.
Ik kreeg laatst in een kennismakend telefoongesprek al de vraag wat mijn salarisindicatie was, dus ik vind het helemaal niet zo'n gekke vraag van TO, want ik stond ook een beetje met m'n bakkes vol tanden. Bij mij kwam er ook niet veel meer uit dan 'graag meer dan ik nu verdien'.

Ik had wel het starterssalaris opgezocht voor mijn branche, wat ook hoger is dan mijn huidige salaris, maar uiteindelijk ga ik bij mijn toekomstige werkgever nog eens 500-600 euro méér verdienen dan dat starterssalaris. Gelukkig stelden ze het zelf voor, want ik had me behoorlijk hebberig gevoeld om 500 euro meer te vragen dan wat ik had verwacht. Sterker nog, dat had ik niet gedaan denk ik.

Helaas heb ik niet zoveel verstand van lonen in België (mochten jullie daar wonen). In Nederland zijn er een aantal websites die salarisindicaties bieden, daar heb ik ook wat opgezocht. Verder heb ik ook gewoon nagedacht over wat ik wilde overhouden. Gooi dat in een netto-bruto berekenaar en dan heb je een streefsalaris. Verder is het ook natuurlijk mogelijk om te zeggen dat je salariswensen ook afhangen van secundaire arbeidsvoorwaarden. Vooral als je bijv. ver moet reizen dan heb ik liever een goeie reiskostenvergoeding (onbelast) dan een hoger salaris.
Bedankt voor de antwoorden. Ja we wonen inderdaad in Belgie. Het spreekt natuurlijk vr zich dat ze eerst moet solliciteren vr ze hieraan moet denken, maar die vraag wordt inderdaad vaak gesteld. Wij dachten aan 2000-2100 bruto. Of is dat overdreven. Natuurlijk als ze dat zouden vragen e
Vaak komt zoiets pas ter sprake als je al bent aangenomen, tijdens een arbeidsvoorwaardengesprek. Het is in ieder geval niet iets wat als eerste gevraagd wordt. Verder gewoon even rondkijken wat gebruikelijk is in de branche.
De standaardtip die vaak wordt gegeven bij loopbaanadvies, is om geen bedrag te noemen, maar te zeggen dat je wel reageert als je een voorstel krijgt. Zo kun je weinig fout doen. Dat voorstel kun je vervolgens omhoog krijgen door bedenkelijk te kijken en te zeggen dat je er nog even over nadenkt. Heeft bij mij altijd gewerkt.
Voor Nederlandse begrippen is dat een tamelijk redelijk startsalaris voor zo n functie. Ik zou vragen hoe de functie is ingeschaald. Informeer ook bij studiegenoten die inmiddels aan het werk zijn. Succes!
Beter een half motto....
quote:mlsc schreef op vrijdag 30 mei 2014 13:10 Bedankt voor de antwoorden. Ja we wonen inderdaad in Belgie. Het spreekt natuurlijk vr zich dat ze eerst moet solliciteren vr ze hieraan moet denken, maar die vraag wordt inderdaad vaak gesteld. Wij dachten aan 2000-2100 bruto. Of is dat overdreven. Natuurlijk als ze dat zouden vragen eAls dat gebruikelijk is, dan lijkt het me prima. Je hoeft het ook niet te brengen als "ik wil minstens zoveel gaan verdienen", je kunt ook zeggen dat een bepaald salaris gebruikelijk is en dat dat je dus redelijk lijkt. Vaak staat er in een vacature wel een indicatie en anders gewoon vergelijkbare vacatures zoeken waar het wel in staat. In Nederland heb je ook carrièregidsen bijvoorbeeld waar dit soort info in staat.
quote:mlsc schreef op 30 mei 2014 @ 13:10:

Bedankt voor de antwoorden. Ja we wonen inderdaad in Belgie. Het spreekt natuurlijk vr zich dat ze eerst moet solliciteren vr ze hieraan moet denken, maar die vraag wordt inderdaad vaak gesteld. Wij dachten aan 2000-2100 bruto. Of is dat overdreven. Natuurlijk als ze dat zouden vragen eAls ik kijk naar deze site dan denk ik dat 2000 bruto niet zo'n gekke vraag is. Je mag denk ik best een beetje aan de bovenkant zitten, maar het moet niet buitensporig zijn.
als ik sollicitanten spreek, komt die vraag echt langs hoor. En al in het eerste gesprek. Hoe leuk/fijn/uitdagend een baan ook mag zijn, je werkt voor het geld. En als werkgever en werknemer ver uit elkaar zitten, wordt het niks. Kun je maar beter meteen weten

En als iemand er te vaag over doet, en we hebben alternatieven die wel duidelijk zijn, valt de keus op de ander
Oh, nou, dan heb ik niets gezegd. Sorry!

Ik heb die vraag nog nooit zo vroeg in de procedure gehad.
Een sales en communicatieassistent heeft waarschijnlijk een (administratieve) binnendienstfunctie. 2000 bruto lijkt me dus echt wel aan de hoge kant, en ik denk dat het bedrijf eerder in de richting van 1700 zal denken.
Er stond in de vacature een vaste competitieve verloning. Daarnaast zou het zowel infuus als buitenshuis werken zijn. Het was om eens te horen of ons idee niet onredelijk was.

Bedankt vr alle reacties.
Ik heb de vraag altijd in een eerste gesprek gehad.

Ik zeg altijd.... "tussen xx en xx afhankelijk van de secundaire arbeidsvoorwaarden"...

Ik vind het bijv belangrijk dat er mogelijkheden zijn om te studeren/cursussen te volgen op kosten van de werkgever
quote:melissa-x, 11 uur geleden

De standaardtip die vaak wordt gegeven bij loopbaanadvies, is om geen bedrag te noemen, maar te zeggen dat je wel reageert als je een voorstel krijgt. Zo kun je weinig fout doen. Dat voorstel kun je vervolgens omhoog krijgen door bedenkelijk te kijken en te zeggen dat je er nog even over nadenkt. Heeft bij mij altijd gewerkt. Dit dus. Laat hun eerst maar met een voorstel komen.
I am surrounded by morons
quote:lilalinda schreef op 30 mei 2014 @ 13:24:

als ik sollicitanten spreek, komt die vraag echt langs hoor. En al in het eerste gesprek. Hoe leuk/fijn/uitdagend een baan ook mag zijn, je werkt voor het geld. En als werkgever en werknemer ver uit elkaar zitten, wordt het niks. Kun je maar beter meteen weten

En als iemand er te vaag over doet, en we hebben alternatieven die wel duidelijk zijn, valt de keus op de ander+ 1
quote:melissa-x schreef op 30 mei 2014 @ 13:14:

De standaardtip die vaak wordt gegeven bij loopbaanadvies, is om geen bedrag te noemen, maar te zeggen dat je wel reageert als je een voorstel krijgt. Zo kun je weinig fout doen. Dat voorstel kun je vervolgens omhoog krijgen door bedenkelijk te kijken en te zeggen dat je er nog even over nadenkt. Heeft bij mij altijd gewerkt. Slechte tip, tenzij je het niet erg vindt te merken dat anderen meer krijgen voor hetzelfde werk.
quote:eldorado schreef op 31 mei 2014 @ 12:05:

[...]

Slechte tip, tenzij je het niet erg vindt te merken dat anderen meer krijgen voor hetzelfde werk.Volgens mij zei ik toch duidelijk dat je na hun voorstel net zo goed gaat onderhandelen. En tja, hoe goed je dat doet, ligt aan jezelf.
Denk vooral dat het een goed idee is, als je dat wil.
In ieder geval niet zelf over een bedrag beginnen. Ik ben vaak genoeg verrast over hoeveel meer ik kreeg aangeboden dan ik verwacht had. Dus het zou heel zonde zijn geweest als ik steeds zelf als eerste iets had genoemd terwijl zij me veel hoger inschatten. Noemen ze iets laags, dan heb je nog alle ruimte om teleurgesteld te reageren en de onderhandeling te starten. De grootste sprongen in mijn inkomen heb ik gemaakt door nooit duidelijk te zijn over wat ik daarvoor verdiende en eerst te horen waar zij aan denken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven