Werk & Studie alle pijlers

Collega aanspreken, hoe? Tips..

31-05-2014 15:51 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

Ik werk op een kantoor, waar we ondersteuning hebben van administratieve krachten.

Zo zorgen zij dat de brieven en orders in het (digitale) dossier komen, beheren ze het klantensysteem en maken ze de digitale dossiers aan. Zodat mijn collegas en ik daar mee verder kunnen.

Op zich prima. Alleen, ik kan het allemaal beter zelf doen, omdat er zo vaak fouten gemaakt worden, afspraken niet nagekomen worden en ik constant dingen zelf kan verbeteren of toe kan voegen.

Als ik weer iets voor de 5e keer zie, zeg ik wel eens "denken jullie aan....". Vaak verbeter ik typfouten(!!) (bijv: "prodcutinformatie" ipv "productinformatie") zelf, als ik zie dat een adres niet klopt(bijv. Postadres), voer ik het juiste adres op of als ik zie dat er een brief niet is ingescand dan scan ik hem in en voeg ik hem toe.

Er gaan ook brieven uit, waarin in de adressering een naam staat (dhr jansen) en vervolgens bij de aanhef "geachte heer/mevrouw". Dat staat zo slordig!

Of soms dat er orders zijn binnengekomen, en ik die pas na een week krijg, omdat ze zijn blijven liggen.

En dan gaat ze wel om 14u naar huis of neemt ze vrij. Andere collega zit dan tot 17.30 om proberen alles af te krijgen..

Ik begin het alleen zo ontzettend beu te worden!! Ik blijf het zeggen/vragen. En telkens weer fouten.

Er wordt dan gezegd: fouten maken is menselijk, het is heel druk etc.

Ja, dat kan wel zijn, maar dat wil niet zeggen dat je slordige fouten mag maken.. Zeker niet als dat richting klanten gaat. Dan sla je een flater.

Ik vraag het ook altijd poesjeslief (zo walgelijk), omdat ik weet dat de collega altijd in de verdediging schiet. Ookal stel ik haar een vraag, meteen in de verdediging. Bijv: weet jij of die brief al verzonden is? Dan zegt zij: jaaa ik ben er nog mee bezig, kan niet alles tegelijk etc.

Maar ik vraag alleen maar of ze weet of de brief weg is!!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind haar persoonlijk erg aardig, het is een aardige meid, doet haar best(denk ik), maar ik kan zo gewoon niet werken!

Nu had ik vrijdag een mail gestuurd, met de vraag waar een dossier was. Ik kreeg namelijk de vraag van een klant, wanneer zijn order verzonden kon worden. Ik keek in mijn systeem, en daar stond niks in. Ik zei dat we die nog niet ontvangen hadden. Onmogelijk volgens hem. Dus ik nazoeken, geeft een collega aan dat die gehoord heeft dat die eerder die week binnen was gekomen.

Maar ik wist van niks! Dus ik stuur een gefrustreerde mail naar de administratieve krachten, waar dat dossier is, omdat ik niks gehoord had van hun. En dat het zo niet goed over komt op de klant. Er van uitgaande dat die mail maandags pas gelezen werk.

Krijg ik een email terug (ze was vrij) dat ze er niet voor terug komt, en dat ze mijn mail heel vervelend vind.

Ik heb teruggemailt dat we het er maandag verder over hebben en het niet verkeerd bedoeld was.

Ik bedoelde het ook niet verkeerd, was gefrustreerd.

Samenvatting:

Administratieve collega is niet nauwkeurig, vergist zich, en schiet in de verdediging. Ik corrigeer haar foutjes maar ben er klaar mee.

Hoe geef ik dit aan, hoe kan ik mijn frustratie uiten zonder dat ik heel de werkrelatie om zeep help?

Ik kan soms wat direct uit de hoek komen, dus mogelijk dat ze zich aangevallen voelen.

Maar ik ben er zo klaar mee...
Via de leidinggevende natuurlijk!
Beter een half motto....
Ben jij haar leidinggevende? Zo niet, dan het met die persoon bespreken.
Nee, ik ben niet haar leidinggevende.

Het voelt niet gepast om te gaan klagen/klikken bij mijn leidinggevende. Als volwassenen moet je hier toch over kunnen praten?

Maar hoe??

Mijn direct leidinggevende (tussenlaag) is trouwens ook niet echt een held, hij wil iedereen tevreden en te vriend houden, en tot zo ver heb ik nog nooit gehoord dat hij iemand heeft aangesproken of opmerkingen heeft gemaakt over iemands presteren.. Dus weet niet of ik daar wat mee op schiet.
Je geeft aan dat je het beu wordt, blijkbaar speelt het al lang en helpen de manieren waarop je het eerder hebt geprobeerd niet. Als je werk hierdoor in het geding komt, lijkt me er niets anders op zitten om het met je leidinggevende te bespreken. Volgens mij gaat het tussen jullie niet meer werken als jij het met haar bespreekbaar moet maken. Volgens mij is de irritatie onderling al te groot voor een goed gesprek.
Je komt over alsof je jezelf hoger op de ladder vindt staan dan de administratieve kracht. Dit gaat gewoon via de leidinggevende en als hij niets doet dan ga je naar zijn leidinggevende.
Mijn werk komt niet echt in het geding, het zijn dingen die op zich in een paar minuten aangepast zijn. Maar ik wil het gewoon niet meer doen!

Maar om nu alles wat ik vind aan te geven zodat zij het kan rechtzetten voelt kinderachtig. En maak ik ook geen vrienden mee!

Andere collega die "zeurt" er niet over, zegt het niet eens, omdat hij het geen gedoe waard vind. Ook omdat het makkelijk zelf te doen is.

Maar dan denk ik, daar ben ik niet voor aangenomen, en zij wel.
Ik voel me niet hoger staan, ben afhankelijk van hun, moet er op kunnen rekenen! Maar dat kan ik dus niet.

Ik ben zelf heel nauwkeurig en let goed op wat ik doe, misschien dat ik het daarom niet goed kan hebben als anderen zo laks zijn.
Ik heb trouwens ook een tijdje terug aangeboden om te helpen met de druk er af te krijgen, als het bij hun zo druk is. Dat was heel fijn en aardig van me, maar was niet nodig.. En vervolgens blijven er wel dingen veel te lang liggen.

Daar kan ik dan ook niet tegen, neem dan mijn hulp aan! Of zorg dat je het op orde krijgt..

Of verwacht ik te veel?
Iedereen wordt betaald om zijn werk goed te doen. Als jouw collega dat dus niet goed doet en dat betekent dat je haar werk moet nalopen, dan klopt er iets niet. Heeft niets met klikken of zeuren te maken. Je kan het nog 1 x met haar zelf bespreken en aangeven dat je het vervelend vind om zo te werken. Ook kan je dan aangeven dat als het niet verbetert, je het via de leidinggevende gaat doen. Dan leg je het in haar hand en geef je haar nog een kans om secuurder te gaan werken.
Kan ik zoiets zeggen dan? Voelt "not done". Als bedreiging of chantage.

Ik wil haar persoonlijk niet kwetsen, of dat ze een hekel aan mij krijgt, en denk dat dat wel gebeurt als ik zoiets zeg!

Wie ben ik immers om over haar functioneren te oordelen.

Zo voelt het in elk geval wel.

Maarja, niks doen schiet ik ook niks mee op.
Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen. Je benoemt wel haar foutjes, maar jouw OP bevatten ook aardig wat taalkundige foutjes.
Waar zit de administratieve club? Stuur je altijd (poeslieve of gefrusteerde) mailtjes of spreek je ze meestal face to face?

En hebben jullie geen termijnen, dus iets van binnen komt bij de administratieve club moet binnen 1/2/3 werkdagen in het systeem staan. Dat is voor iedereen duidelijk. Want als alles het liefst gisteren moest is het ook niet prettig werken.
Is het nu één collega die haar werk niet goed doet, of meerdere mensen op de afdeling administratie? Dat lees ik niet echt goed uit je verhaal.

Indien het één collega betreft, zou ik het volgende doen:

Allereerst stoppen om dingen lief te vragen. Wanneer je dingen lief vraagt, geeft je onbewust de boodschap aan haar dat je bang bent voor haar en geen lef durft te tonen. Vandaar dat zij ook in de verdediging schiet en jou een antwoord geeft waar jij niets meer op kan zeggen. Dus stoppen om dingen lief te vragen en zeggen wat je wil en waar het op staat. Eventueel neem je haar even apart, zodat andere collega's het niet kunnen horen.

Een voorbeeld: Niet: Kun je in het vervolg je brief nog eens nakijken zodat er geen spelfouten instaan? Wel: Er staan maar liefst 6 slordige fouten in de brief voor de heer X en je laat aan haar zien welke fouten ze heeft gemaakt. Vervolgens zeg je tegen haar dat het niet jouw taak is om haar fouten te verbeteren en zegt haar dat als ze nog 3 van dit soort slordige fouten maakt, dat je naar de leidinggevende gaat.

Het lijkt me wel handig om bij te houden wat ze fout heeft gedaan en hoe jij haar hebt aangesproken op haar fouten. Stuur deze collega een bevestiging in de vorm van een e-mail:

Vandaag gaf ik aan je aan dat je.... Wij hebben afgesproken dat je....

Dit doe je om jezelf in te dekken. Niet alleen om bewijs te hebben voor je leidinggevende, maar misschien wel voor mensen boven je leidinggevende.

Overigens zie ik hier een kans om hogerop te komen!
quote:slagroom-met-dip schreef op 31 mei 2014 @ 16:29:

Kan ik zoiets zeggen dan? Voelt "not done". Als bedreiging of chantage.

Ik wil haar persoonlijk niet kwetsen, of dat ze een hekel aan mij krijgt, en denk dat dat wel gebeurt als ik zoiets zeg!

Wie ben ik immers om over haar functioneren te oordelen.

Zo voelt het in elk geval wel.

Maarja, niks doen schiet ik ook niks mee op.Ik vind dat je het wel zo kan doen, als je het op een normale manier brengt en aangeeft dat het jou op deze manier extra werk en frustraties kost.
Bovenstaande aanpak is overigens een manier om direct resultaat te boeken bij norse, eigenwijze en niet luisterende mensen. Indien je het idee hebt dat ze wel wil, maar dat ze het niet kan omdat ze zo druk heeft, kun je het volgende doen:

Neem haar apart en geef aan haar aan dat je hebt gemerkt dat ze schoonheidsfoutjes maakt. Dit doe je op een niet aanvallende manier. Laat begrip zien door aan tegen haar te zeggen dat je hebt begrepen dat ze het heel druk heeft. Toon daar interesse in. Vraag waar ze het druk mee heeft en of ze het kan handelen.

Leg haar vervolgens uit welke gevolgen haar fouten kunnen hebben op de reputatie van het bedrijf bij klanten. Zodoende krijg je begrip van haar over in welke positie jij je bevindt.

Op deze manier creëer je draagkracht bij haar. Indien ze aangeeft dat ze het echt heel druk heeft, zeg je tegen haar dat ze dit moet bespreken met haar leidinggevende om eventueel een aantal taken over te laten nemen door iemand anders.
Ze zitten 2 kamers verderop. Vaak loop ik langs, maar wel als ik weer een berg fouten heb. Met de vraag " ik heb de laatste tijd weer veel typfouten gezien, ik heb ze gecorrigeerd, maar ik zou het erg fijn vinden als jullie zelf controleren, dat is wel zo netjes voor de klant."

Of

" we hebben een paar weken terug dit dit en dit afgesproken, maar ik zie dat het vaak niet gebeurt Kunnen jullie mij helpen door dit wel te doen? Scheelt mij veel werk! Super fijn!" (Echt vreselijk om zo te moeten kruipen...)

Het zijn 3 dames, 1 ervan maakt nooit fouten, leert ook snel en na 2x zeggen doet ze het ook perfect, andere heb ik ook geen "last" van, maar 1 tje maakt ze constant en schiet in de verdediging.

Ik speel het ook niet op de man maar probeer het algemeen te houden.

Ook niet helemaal eerlijk tegenover die andere, maar ik wil niemand aanvallen!

Butterfly, bedankt voor de tip! Ben bang dat als ik direct zeg waar ik last van heb, en dat concreet benoem(een hele lijst..), dat ik hele grote ruzie krijg. Zo van "wie denk jij wel niet dat je bent". Of dat ik haar zelfvertrouwen kraak..

Ik wil wel direct zijn, maar deze dame kan dat niet handelen!
Ik heb de oplossing van butterfly in praktijk gebracht en kreeg uiteindelijk een 'betere' collega. Daarna met die andere collega vlekkeloos samengewerkt, was zelfs voor ons beiden inspirerend. Zij kon laten zien wat ze kon, goede leerzame samenwerking voor mij.

Mocht dit binnen jullie bedrijf niet mogelijk zijn inderdaad gewoon aangeven wat jouw taak is en de hare. Jij wordt er namelijk op afgerekend als jouw werk, waarbij zij ondersteunend is, niet klopt. Dat heeft niets met arrogantie te maken. Zij moet jou ondersteunen en niet andersom.

Ik ben nu ook ondersteunend in mijn huidige baan en ik vind dat ik ervoor betaald wordt mijn taken zo goed mogelijk uit te voeren. Dat ik daarbij soms wordt aangesproken door jongere mensen met veel minder werkervaring en de helft van mijn opleidingsniveau alsof ik debiel ben gebeurt. Een keer

Inhoud van toon scheiden, daar zelf volwassen en constructief in blijven werkt prettig. Niet waarvoor ik heb geleerd, wel waarop ik heb gesolliciteerd grap ik dan met mijn collega.
Algemeen aanspreken is niet leuk voor de anderen die het werk wel goed doen. Als je zeker weet wie de fouten maakt, moet je het daar houden.
quote:purplebutterfly schreef op 31 mei 2014 @ 16:41:

Een voorbeeld: Niet: Kun je in het vervolg je brief nog eens nakijken zodat er geen spelfouten instaan? Wel: Er staan maar liefst 6 slordige fouten in de brief voor de heer X en je laat aan haar zien welke fouten ze heeft gemaakt. Vervolgens zeg je tegen haar dat het niet jouw taak is om haar fouten te verbeteren en zegt haar dat als ze nog 3 van dit soort slordige fouten maakt, dat je naar de leidinggevende gaat.

Het lijkt me wel handig om bij te houden wat ze fout heeft gedaan en hoe jij haar hebt aangesproken op haar fouten. Stuur deze collega een bevestiging in de vorm van een e-mail:

Vandaag gaf ik aan je aan dat je.... Wij hebben afgesproken dat je....

Dit doe je om jezelf in te dekken. Niet alleen om bewijs te hebben voor je leidinggevende, maar misschien wel voor mensen boven je leidinggevende.

Overigens zie ik hier een kans om hogerop te komen!Beste ....., bla bla, foutjes, bla bla bla, als je nog drie keer een tikfoutje maakt in een van de honderden brieven die je wekelijks genereert, ga ik je melden bij Gert-Jan. En dan alles telkens per email bevestigen, met zinnen als:"we hebben afgesproken dat..."

Als je dit serieus zou doen, dan denk ik dat de kans bestaat dat collega denkt jij haar er uit probeert te werken, jouw doorzichtige pogingen tot een vorm van dossieropbouw laat zien aan al haar collega's en TO's kansen om hoger om te komen niet stijgen maar dalen. Waar is het overleg met collega? "We hebben afgesproken?" "je zegt haar dat als ze nog 3 van dit soort slordige fouten maakt, dat je naar de leidinggevende gaat."

TO, je moet nog een tijdje door met deze collega en zij maakt de foutjes, dus wat lijkt haarzelf een goede oplossing voor dit probleem?

Oh en loop ook eens twee deuren verder als je geen waslijst met fouten te bespreken hebt, maar met de vraag of er iemand koffie wil. Scheelt ook.
Overigens begrijp ik dat je zegt dat je niet wil dat ze een hekel aan je krijgt, maar ik heb geleerd dat mensen je meer gaan waarderen als je je grenzen aangeeft. Op het moment zelf zal ze je inderdaad een bitch vinden, maar wanneer je die persoon complimenten gaat geven wanneer ze het wel goed doen, zullen ze je gaan waarderen en respect tonen. Uiteindelijk zijn ze bereid om meer voor je te doen dan dat je vraagt.

Als het over een afdeling gaat, dan denk ik dat je het best een vergadering aan kan vragen bij je leidinggevende of zelf organiseert, en dat er een agendapunt komt over de fouten van afdeling administratie en dat je hierin hetzelfde verhaal doet en dan één voor één de mensen vraagt over hoe het kan komen dat deze fouten worden gemaakt.
Ga maandag even met haar om de tafel en geef aan wat je verwacht en waar je tegen aan loopt.

Als ze dan nog zo kinderachtig reageert zou ik het wel hogerop zoeken. Dan gaat zij lekker het werk doen voor de collega die het prima vindt om alles zelf te verbeteren?

Sorry maar ik zou dit ook niet pikken, ik ben zelf secretaresse en krijg/kreeg ook weleens een vraag of opmerking. Kun je toch gewoon normaal mee omgaan.

Ook raar dat zij jou nu in het weekend wel gaat terug mailen, maar goed jij had dat zelf ook niet via de mail moeten doen.

Werkt zij parttime? Dat ze om 14.00 uur vertrekt? Want dan heeft ze natuurlijk gelijk dat ze niet langer blijft.

Anders lijkt het mij een beetje raar als je zomaar even spontaan vrij neemt terwijl er een berg werk ligt, je leidinggevende ziet dit toch ook neem ik aan?!
quote:slagroom-met-dip schreef op 31 mei 2014 @ 16:55:

Ze zitten 2 kamers verderop. Vaak loop ik langs, maar wel als ik weer een berg fouten heb. Met de vraag " ik heb de laatste tijd weer veel typfouten gezien, ik heb ze gecorrigeerd, maar ik zou het erg fijn vinden als jullie zelf controleren, dat is wel zo netjes voor de klant."

Of

" we hebben een paar weken terug dit dit en dit afgesproken, maar ik zie dat het vaak niet gebeurt Kunnen jullie mij helpen door dit wel te doen? Scheelt mij veel werk! Super fijn!" (Echt vreselijk om zo te moeten kruipen...)

Het zijn 3 dames, 1 ervan maakt nooit fouten, leert ook snel en na 2x zeggen doet ze het ook perfect, andere heb ik ook geen "last" van, maar 1 tje maakt ze constant en schiet in de verdediging.

Ik speel het ook niet op de man maar probeer het algemeen te houden.

Ook niet helemaal eerlijk tegenover die andere, maar ik wil niemand aanvallen!

Butterfly, bedankt voor de tip! Ben bang dat als ik direct zeg waar ik last van heb, en dat concreet benoem(een hele lijst..), dat ik hele grote ruzie krijg. Zo van "wie denk jij wel niet dat je bent". Of dat ik haar zelfvertrouwen kraak..

Ik wil wel direct zijn, maar deze dame kan dat niet handelen!

Neem deze twee mensen apart en ga op een rustige manier het gesprek aan zoals boven beschreven. Zorg ervoor dat je begrip toont en dat je niet aanvallend overkomt.

Dingen vragen en op een aardige manier aangeven dat iets beter moet, werkt bij de meeste mensen, maar helaas niet bij iedereen. Ze vinden alleen maar dat je zeurt en denken dat jij al blij moet zijn dat ze het inleveren bij jou omdat ze het zo druk hebben. Draagkracht creëren lijkt me hier een betere oplossing. En mocht je na dit gesprek geen verbetering zien, dan kun je altijd nog de eerste manier uitvoeren, omdat er dan geen andere mogelijkheden meer zijn.
To ik zou de hele handel bij jouw leidinggevende leggen.

Jij hoeft haar toch niet telkens te controleren daar krijg je hele scheve verhoudingen van. En dadenlijk ben jij de boosdoener.
quote:mara2 schreef op 31 mei 2014 @ 17:18:

To ik zou de hele handel bij jouw leidinggevende leggen.

Jij hoeft haar toch niet telkens te controleren daar krijg je hele scheve verhoudingen van. En dadenlijk ben jij de boosdoener.

Als TO het niet zou controleren, dan zou zij worden aangesproken op de fouten die gemaakt zijn en dat lijkt mij niet de bedoeling. Natuurlijk kan ze dan zeggen dat het de fout is van afdeling administratie, maar dat is haar woord tegen die van hen.

Ook is het een beetje schijnheilig tegenover de mensen van afdeling administratie, die zullen dit echt niet in dank afnemen. Ik denk dat ze het beter eerst zelf kan proberen om op te lossen en het daarna pas bij de leidinggevende neerleggen.

Je kunt beter dingen zelf oplossen dan achter een leidinggevende te schuilen. Als je dat doet, wordt je op den duur gezien als de huilebalk die telkens naar de leiding gaat op het moment dat iets je niet zint.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven