Wat is dit voor ding?

02-06-2014 17:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij het opruimen van het huis van de moeder van mijn vriend vonden we een koffertje met een ding:

Het ding is vrij zwaar, plat en buigt omhoog. Het is iets korter dan een meter, en aan de brede onderkant zo'n vijftien centimeter breed:

Aan de bovenkant zit een hendeltje dat kan ronddraaien (en daarbij niets lijkt te doen) en een metertje.

Erbij zat een stevige buis met aan de onderkant een soort nippeltje en aan de bovenkant een metertje (met een verdeling in mm). Aan beide zijden van het ding zit een soort haakje waar deze buis in lijkt te kunnen rusten, maar of hij daar ook hoort...

Verder zaten in de koffer nog een aantal envelopjes met heel dunne koperen plaatjes, met een u-vorm eruit gestanst, en een soort smal lineaal:

De vader van mijn vriend heeft altijd in drukkerijen heeft gewerkt. Het zou dus iets drukkerigs kunnen zijn (maar dat hoeft niet; pa is helaas al jaren dood, dus we kunnen het hem niet meer vragen). Moeders weet niet wat het is of waar het vandaan komt.

En nu de hamvraag: wat is dit voor ding? Herkent iemand dit?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
google is your friend
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ik heb even op Google gekeken en de enige resultaten met dit object waren wapens, heel grote wapens.
Ga naar het openluchtmuseum oid en vraag het daar.
Been there, done that, got the T-shirt.
Het lijkt één of ander antiek meetapparaat.

Hoge druk misschien?
Huts!
Als Google je vriend is, vertel dan even wat het is.
Staat er een eenheid op de meter? Als er bijvoorbeeld (milli)bar op staat is het om druk te meten.

Geen idee wat het is, helaas. Het ziet er wel interessant uit, dus ik ben benieuwd. Misschien eens op een 'techniekforum' proberen of iemand het herkent?
O, nu zie ik dat er kg staat. Geen druk dus. maar wat voor soort gewicht dan? Het ziet er niet uit als een weegapparaat en al helemaal niet voor zulke zware gewichten.
Dat dacht ik ook Zoembaya.

En ik werk in de bouw, ik baal dat ik dit niet weet

TO, laat eens horen als je erachter bent?
Huts!
Ik dacht eerst een ouderwetse bloeddrukmeter ofzo, maar ja, daar staan geen kilo's op.

Wat leuk zeg, zo'n voorwerp waarvan je geen idee hebt wat het is, hopelijk komen jullie erachter.

En anders kun je altijd nog hierheen gaan, er zijn nog opnamedagen gepland voor in 2014: http://avro.nl/tussenkunstenkitsch/
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Het tijdschrift Quest heeft ook een 'wie weet wat dit is' rubriek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Stuur het op naar de Quest. Daar hebben ze ook altijd een rubriek met zulk soort dingen..!
Hèhè, ik heb me suf gegoogled, maar ik weet wat het is...

Een...

*tromgeroffel*

VOORSPANINGS METER (inclusief kromme spelling)

No kidding. Ik heb er een screenshot van gemaakt, want als ik het plaatje aanklik, blijkt het te zijn verdwenen. Het is erg klein, maar het lijkt wel degelijk hetzelfde voorwerp te zijn!
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Blue_yoshi, wat cool dat je dat gevonden hebt! Voor zover ik dat plaatje kan zien is het inderdaad hetzelfde ding.

Nu ga ik googlen wat een voorspanningsmeter is.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
...en nu geef ik het op. Ik vind, behalve dit miezerige plaatje zonder werkende link, echt niets wat in de buurt komt van jouw apparaat.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Laat het even weten als je zelf meer vindt / meer erover te weten komt. Ik heb een klein uur van mijn leven besteed aan het Googlen naar dat ding
quote:ladygaga_xx schreef op 02 juni 2014 @ 17:55:

google is your friend
Mail mrt het Teylers museum
Je bent zelf een theepot
kan er vloeistof in het buisje? Kwik?
Vraag het op Fok!
Doet me denken aan The Vita Aeterna Mirror Company een fantastisch verhaal van Yann Martell ( The life of Pi).
ik denk dat het bedoeld is om de druk te meten, dat platte ding kan je ergens onder schuiven om het gewicht te bepalen, dat andere ding zal wellicht de druk meten met kwik.

of zo
TO, staat er ergens een merknaam op de koffer of op het apparaat?
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Hoe maf ook, er is praktisch altijd een verzamelaar die zoiets wil kopen voor een flinke som!
quote:Sense-1970 schreef op 02 juni 2014 @ 20:07:

TO, staat er ergens een merknaam op de koffer of op het apparaat?

Op de derde foto meen ik in kleine lettertjes "nespresso" te zien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven