Wat is dit voor ding?

02-06-2014 17:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij het opruimen van het huis van de moeder van mijn vriend vonden we een koffertje met een ding:

Het ding is vrij zwaar, plat en buigt omhoog. Het is iets korter dan een meter, en aan de brede onderkant zo'n vijftien centimeter breed:

Aan de bovenkant zit een hendeltje dat kan ronddraaien (en daarbij niets lijkt te doen) en een metertje.

Erbij zat een stevige buis met aan de onderkant een soort nippeltje en aan de bovenkant een metertje (met een verdeling in mm). Aan beide zijden van het ding zit een soort haakje waar deze buis in lijkt te kunnen rusten, maar of hij daar ook hoort...

Verder zaten in de koffer nog een aantal envelopjes met heel dunne koperen plaatjes, met een u-vorm eruit gestanst, en een soort smal lineaal:

De vader van mijn vriend heeft altijd in drukkerijen heeft gewerkt. Het zou dus iets drukkerigs kunnen zijn (maar dat hoeft niet; pa is helaas al jaren dood, dus we kunnen het hem niet meer vragen). Moeders weet niet wat het is of waar het vandaan komt.

En nu de hamvraag: wat is dit voor ding? Herkent iemand dit?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
http://www.destil.nl/Prod ... n/Geluidsmeters/200144886

Misschien is het een voorouder van deze ?

Ik lees op google dingen als tandwielen, spanbanden, v-snaren. Misschien was het een instrument voor onderhoud aan drukpersen of zo ?

Mail de foto eens naar het Grafisch Museum.

http://www.gr-id.nl/nl/museum
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat tof dat jullie zo meedenken! Ik vind de tip van het Grafisch Museum een goede, die ga ik mailen.

@Blue_Yoshi, waar had je op gegoogled? Ik vind je een superdame (m/v)!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:may_ka schreef op 02 juni 2014 @ 20:52:

Wat tof dat jullie zo meedenken! Ik vind de tip van het Grafisch Museum een goede, die ga ik mailen.

@Blue_Yoshi, waar had je op gegoogled? Ik vind je een superdame (m/v)!

Thanks, V it is

Ik heb tig zoekwoorden en combinaties daarvan gebruikt, maar dit plaatje kwam bovendrijven bij 'antieke meter drukkerij'. Ik kan alleen nergens iets vergelijkbaars vinden of hoe zo'n ding nu daadwerkelijk heet
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Dat is toch veel te technisch voor een vrouwenforum.

Succes met je zoektocht verder!
Meld je het als je weet wat het is ?

Ik ben nu ook wel benieuwd.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven