Grote brand bij Shell Moerdijk.

03-06-2014 23:39 120 berichten
Dit is nu de tweede keer dat er zoiets groots gebeurt daar. Ik ga nu op zoek naar meer nieuws erover. Ik hoop dat niemand van ons in dat aangrenzende dorp woont.

Bij Shell in Moerdijk is brand uitgebroken na een aantal explosies. Op het industrieterrein woedt een vuurzee met metershoge vlammen. Het vuur is tot in Rotterdam te zien. De explosies waren te horen tot in de wijde omtrek. Er kwamen meldingen uit onder meer Bleiswijk, Delft, Zevenbergen en Lekkerkerk.

Over een oorzaak of over gewonden is niets bekend. De explosies waren om kwart voor elf, tijdens de wisseling van ploegen bij Shell. De brandweer heeft schuimblusvoertuigen ingezet.

Hulpverleners roepen het publiek op uit de buurt te blijven.

Het Shellcomplex ligt aan de Chemieweg in Moerdijk, in de buurt van het terrein waar begin 2011 een enorme brand woedde bij Chemie-Pack. Het bedrijf ging volledig in vlammen op en dat leidde tot ernstige milieuvervuiling.

Sinds mei werd er onderhoud gepleegd aan twee van de vier fabrieken van het Shell-complex in Moerdijk. Op het chemiecomplex worden bouwstoffen gemaakt waarvan andere bedrijven chemicaliën en kunststoffen maken. Bij Shell Moerdijk worden vier miljoen ton chemische producten per jaar gemaakt.

(later meer)

Bron NOS
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 04 juni 2014 @ 00:20:

explosie vanuit de verte
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Omroep Brabant nu met extra nieuws.
Ik weet dat van de vorige brand de Veiligheidsregio's heel veel geleerd hebben, daar is de volledige hulpverlening tot in detail ontleed en besproken. Hopelijk werpt het zijn vruchten af en verloopt de hulpverlening en bestrijding goed en snel.
Mijn ouders wonen in Rotterdam. Moet ik bezorgd zijn en contact met ze opnemen?
Ik vind het raar dat er direct werd geroepen geen gewonden en dat de ramen niet dicht hoefde.

Zeg dan: sluit uit voorzorg uw ramen. Er is nu nl nog steeds niets bekend over gevaarlijke stoffen.
quote:liubi schreef op 04 juni 2014 @ 00:46:

Mijn ouders wonen in Rotterdam. Moet ik bezorgd zijn en contact met ze opnemen?Ik denk het niet hoor, mocht het echt nood worden dan gaan de luchtalarmen af.
quote:esther55 schreef op 04 juni 2014 @ 00:47:

Ik vind het raar dat er direct werd geroepen geen gewonden en dat de ramen niet dicht hoefde.

Zeg dan: sluit uit voorzorg uw ramen. Er is nu nl nog steeds niets bekend over gevaarlijke stoffen.Dat snap ik ook niet.

Mijn ouders wonen in Rotterdam. Moet ik bezorgd zijn en contact met ze opnemen?Welnee, wat kan er op zo'n afstand gebeuren?
Omroep Brabant: Ex-werknemer Shell Moerdijk: ‘God zij geprezen dat het tijdens wisseling ploegen gebeurde’

Mijn ouders wonen in Rotterdam. Moet ik bezorgd zijn en contact met ze opnemen?Nee hoor, de echte Rotterdammers zijn wel veilig alleen wordt er wel geadviseerd door de "lichtblauwebrigade" om toch alles maar dicht te doen.
Scheepvaart is nu volledig verkeer stilgelegd en de op en af ritten naar moerdijk zijn nu ook afgesloten.

Om 1.00 uur persconferentie.
quote:esther55 schreef op 04 juni 2014 @ 00:47:

Zeg dan: sluit uit voorzorg uw ramen. Er is nu nl nog steeds niets bekend over gevaarlijke stoffen.Dat gebeurd er dus altijd als er iets aan de hand is hier in de buurt. Er zijn WEL stoffen vrijgekomen heb ik al oud collega's van mijn vriend gehoord ( hij heeft daar gewerkt). Elke keer is het hetzelfde liedje maar ze zeggen die dingen om de rust te bewaren helaas is dat echt nutteloos door de slechte voorlichting.
esther55 op welk net is die persconferentie? Op tv rijnmond staat er nu niks meer..zelfs het onderschrift is weg.
Ok dank!
Alarm is afgegaan in Vlaardingen alles moet dicht sowieso in heel Zuid Holland. Staat nu ook op tv rijnmond er zijn 2 tot 4 gewonden.
Liubi dus miss wel eventjes bellen dat alles dicht moet..
Oh bahbahbah.. M'n moeder woont er zo'n tien minuutjes vandaan met de auto, slaapt vroeg en hartstikke vast en heeft ook vaak het raam open.. Zit echt te twijfelen om te bellen, ben bang dat ze dan enorm schrikt, maarja, straks is haar raam echt nog open..
Ik zou even bellen, voor je eigen geruststelling.
http://www.rijnmond.nl/ni ... er&utm_source=twitterfeed
Ik denk dat je moeder wel wakker is hoor, de klappen waren echt oorverdovend en de deuren sloegen ervan dicht maar ik persoonlijk zou wel eventjes bellen.. Brand is nu beheersbaar staat er.
NOS: Twee mensen zijn lichtgewond geraakt. Er zijn geen doden of vermisten.

Of er gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen, is niet duidelijk.
Ik zit met hetzelfde dilemma, mijn grootouders wonen daar in de buurt. Bel ik ze, dan schrikken ze zich lam, maar wellicht zijn ze toch al wakker, maar ja, dat weet ik dus niet. Ik heb ze maar een appje gestuurd of ze willen laten weten of alles goed is.
Er zijn wel stoffen vrijgekomen alleen de media gaat een beetje langs elkaar heen.
Bij omroep Brabant is de persconferentie live te volgen.
Vind het zo lastig, bel eigenlijk alleen bij erge dingen omdat ik in het buitenland zit. Vriend zegt joh, laat het, maar denk dat ik me dan helemaal lig op te vreten haha. Stuur eerst maar een smsje en als ik daar niks op terug krijg bellen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven