Gezondheid alle pijlers

te dik

04-06-2014 23:45 259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst zag ik een moeder blij toe kijken hoe haar 2 te dikke kinderen een wafel met een berg slagroom zaten te eten. Ik kan dit echt niet aan zien, die kinderen zijn als ze groot zijn ongelukkig omdat ze te dik zijn. Zien die ouders niet in dat ze hun kinderen te dik maken waardoor ze ongelukkig worden? Natuurlijk mag je je kind af en toe is verwennen maar dan hoef je ze toch niet dik te laten worden? Wat vinden jullie?
Over op straat eten: waarom zou je?

Vroegah was dat veel minder. Hoogstens eens een ijsje op een zomerse dag.

Nu wordt er veel meer gesnacked op straat. Das niet perse goed.

Mijn moeder vond (vindt) het altijd not done (aso). 'Als je wat wil eten, ga je daar rusig voor zitten.'

Ook daar zit wat in.
Been there, done that, got the T-shirt.
Natuurlijk kun je over een enkel voorval niet oordelen. Maar hetzelfde gevoel van ergernis komt me ook vaak boven hoor. Zeker bij mooie zomerdagen als je dan met de kinderen aan het water zit en je ziet naast je een wel heel gezet gezin de hele dag door snacken. En dan vervolgens beweren van dat ze er niets aan kunnen doen want het zit in de genen. Ja het verkeerde eetgedrag misschien. En je kind een verkeerd voedingspatroon aanleren vind ik best wel een vorm van verwaarlozing. En dan gaat het niet over een wafel. maar je weet gewoon dat het bij veel van de te dikke gezinnen gewoon dagelijks verkeerd gaat.
Ik was ook veel te dik, mijn moeder geeft zichzelf nog steeds de schuld daarvan. Ze kreeg ook de schuld van de buitenwereld, want ik was maar een kind. Mijn broers zijn wel altijd slank geweest.

Maar uiteindelijk weet je als klein meisje ook wel dat meer dan 1 koekje niet goed voor je is. En als ik bij vriendinnetjes ging spelen nam ik m'n kans want thuis kreeg ik geen mergpijpen etc. Als ik alleen thuis was trok ik stiekem alle kasten open om iets te snoepen te vinden. Ik wist drommels goed dat dat niet mocht en dat het slecht voor me was, maar ik deed het toch.

Ik denk dat mijn moeder hier 0 invloed op had gehad. Als ze er wat van zei werd ik boos en ging ik nog meer snoepen.

En ja, ook mijn moeder ging misschien 1x per jaar naar de McDonald's met ons. Er zullen vast mensen geoordeeld hebben.
Maar dat je gewoon gaat zitten om te eten heeft toch niets met op straat eten te maken? Ik heb ook een hekel aan rondlopen met eten, doe ik dus ook vrijwel nooit en mijn kinderen mogen dat ook niet. Eten en drinken doe je gewoon rustig zittend; zo' n beetje de enige uitzondering die we maken is een ijsje op een zomerse dag, maar dan nog is mijn voorkeur om ergens een bankje ofzo op te zoeken. Op een zomerse dag op een terrasje is ook op straat eten en dat is iets wat ik als dikke vrouw inderdaad lastig vind. Als volwassene is dat al lastig, maar voor kinderen helemaal.
quote:Scamp schreef op 05 juni 2014 @ 07:37:

En precies door mensen als TO durven de meeste dikke mensen niet op straat te eten.Op straat eten doe je niet.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 05 juni 2014 @ 08:09:

[...]

Op straat eten doe je niet.Ik eet wat ik wil, waar ik wil en wanneer ik wil.
quote:paprika300 schreef op 04 juni 2014 @ 23:45:

Laatst zag ik een moeder blij toe kijken hoe haar 2 te dikke kinderen een wafel met een berg slagroom zaten te eten.

Natuurlijk kijkt die moeder blij! Ze ziet die kinderen genieten van iets lekkers. Mag ze alsjeblieft?

En dit;

quote:Natuurlijk mag je je kind af en toe is verwennen maar dan hoef je ze toch niet dik te laten worden? Wat vinden jullie?Wat ik vind? Ik vind het belachelijk dat jij je daar mee bemoeit. Misschien aten ze wel een wafel omdat één van hen na jaren eindelijk kankervrij is of zo. Maar misschien ook wel gewoon omdat ze in enen zo een verschrikkelijke zin hadden in een wafel met slagroom. Láát die mensen. Ik heb zo een hekel aan mensen die meteen met een oordeel klaar staan.
quote:misschicken schreef op 05 juni 2014 @ 08:16:

[...]

Ik eet wat ik wil, waar ik wil en wanneer ik wil. Juist!
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:sinnombre schreef op 05 juni 2014 @ 07:37:

Lange mensen kunnen ook in een maat 36.

Het gaat om de lengte...

En als je lang bent en maat 40 hebt, ben je niet slank.

Een maat 40 is nooit een klein kledingstuk.Zo, wat heb jij een vertekend beeld van wat "gemiddeld" is in Nederland. Kijk maar eens rond, maat 40 is gewoon slank . . . . !!!
Ik ben 168 en ik weeg op dit moment 68 of 69 kilo. Ik ben vorige maand bevallen van de derde en ik pas nu weer in maat 38. Is dat te dik eigenlijk? Vlak voor de bevalling woog ik 78 kg.
Ik was/ben ook altijd te dik. In 2001 flink gelijnd en bij m'n 1.80 woog ik 65 kilo en had nog maat 40. Ben gezegend met brede heupen. Huisarts zei toen ook tegen me, je gewicht is prima maar door je bouw zal je nooit slank ogen. Nu, 13 jaar later, vele kilo's er weer bij maar we zijn op de goede weg, 9 kilo is er weer vanaf...

M'n man is ook altijd te zwaar geweest en omdat we beide weten hoe het is letten we juist bij onze kinderen ook erg goed op. Oudste heeft prima gewicht, jongste altijd op het randje van ondergewicht. En ja, ik denk er ook wat van als ik dikke kinderen ongezond zie eten. Dan denk ik echt wat doe je ze aan. Het is, vaak, zo moeilijk om het er weer af te krijgen.
Ik ben op dit moment 165 en 65 kg (zwangerschap) en n flinke voorgevel waardoor ik wel shirts maat 40 moet dragen omdat ik anders een blote rug heb, maar heb in mijn pubertijd last gehad van ernstig ondergewicht, toen ik eindelijk weer wilde gaan eten was ik meteen een "dikzak" een vetbek en dergelijke, het is nooit goed. Laat ieder in zn waarde, het is niet jou lichaam!! Als jij gelukkig bent met jezelf laat die te dikke kinderen dan ook gelukkig zijn met hun wafeltje.
Bi sonraki hayatimda gel.
quote:paprika300 schreef op 04 juni 2014 @ 23:45:

Laatst zag ik een moeder blij toe kijken hoe haar 2 te dikke kinderen een wafel met een berg slagroom zaten te eten. Ik kan dit echt niet aan zien, die kinderen zijn als ze groot zijn ongelukkig omdat ze te dik zijn. Zien die ouders niet in dat ze hun kinderen te dik maken waardoor ze ongelukkig worden? Natuurlijk mag je je kind af en toe is verwennen maar dan hoef je ze toch niet dik te laten worden? Wat vinden jullie?

Ik vind jou heel eng!

JIJ kan het niet aanzien? Omdat jij waarschijnlijk het geluk hebt een slanke bouw te hebben mogen mensen die dat (door wat voor omstandigheden dan ook) niet hebben uitsluitend rauwkost eten?

Die moeder keek blij toe, ze geniet er dus van dat haar kinderen genieten van iets lekkers. Als deze kinderen de hele dag uitsluitend junkfood zouden eten, zouden ze het waarschijnlijk achteloos naar binnen gepropt hebben - en zou moeder dus niet blij toegekeken hebben.

En tenslotte, waarschijnlijk hebben veel mensen met overgewicht, die houden van een lekker hapje en drankje, heel wat meer plezier in het leven dan iemand die zich druk maakt als ze een kind een wafel ziet eten.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:vandale schreef op donderdag 05 juni 2014 09:05 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="paprika300 in "te dik"" class="messagelink">paprika300 schreef op 04 juni 2014 @ 23:45</a>:</b>

Laatst zag ik een moeder blij toe kijken hoe haar 2 te dikke kinderen een wafel met een berg slagroom zaten te eten.<b> Ik kan dit echt niet aan zien, die kinderen zijn als ze groot zijn ongelukkig omdat ze te dik zijn</b>. Zien die ouders niet in dat ze hun kinderen te dik maken waardoor ze ongelukkig worden? Natuurlijk mag je je kind af en toe is verwennen maar dan hoef je ze toch niet dik te laten worden? <b>Wat vinden jullie?</b></div></blockquote>

Ik vind jou heel eng!

JIJ kan het niet aanzien? Omdat jij waarschijnlijk het geluk hebt een slanke bouw te hebben mogen mensen die dat (door wat voor omstandigheden dan ook) niet hebben uitsluitend rauwkost eten?

Die moeder keek blij toe, ze geniet er dus van dat haar kinderen genieten van iets lekkers. Als deze kinderen de hele dag uitsluitend junkfood zouden eten, zouden ze het waarschijnlijk achteloos naar binnen gepropt hebben - en zou moeder dus niet blij toegekeken hebben.

En tenslotte, waarschijnlijk hebben veel mensen met overgewicht, die houden van een lekker hapje en drankje, heel wat meer plezier in het leven dan iemand die zich druk maakt als ze een kind een wafel ziet eten. +100!!!
quote:vandale schreef op 05 juni 2014 @ 09:05:

[...]

Ik vind jou heel eng!

En tenslotte, waarschijnlijk hebben veel mensen met overgewicht, die houden van een lekker hapje en drankje, heel wat meer plezier in het leven dan iemand die zich druk maakt als ze een kind een wafel ziet eten.

Hoe weet je dit nou??

Iedereen hier in dit topic maakt allemaal aannames en zijn dus geen haar beter als TO!!

Wat nu als ze net kankervrij is, of ze iets te vieren hebben, of ze is jarig, of er is iemand overleden, of ze hadden in ene(n) zo zin in slagroom...

Allemaal aannames....

Het enige wat op feiten gebaseerd is is dat TO zag dat de hele familie ernstig overgewicht heeft en dat ze een shitloads of slagroom aan het eten waren...

En ik snap dan best dat je je dan zorgen maakt om de kids... Te dik zijn als kind is geen pretje en als de volwassenen daar in kunnen sturen dan moeten ze dat doen, vind ik..

Probleem is echter dat vaak de ouders niet eens weten wat wel of niet gezond is!!!
quote:sinnombre schreef op 05 juni 2014 @ 00:47:

Tegenwoordig wordt maat 40 als slank beschouwd.

Daar ben ik het niet mee eens. Met maat 40 moet je op je gewicht letten en ben je al aan de zware kant.

De grens wordt verlegd. Men weet dan inderdaad niet hoe een 'normaal' lichaam eruit ziet.Huh, ik ben 1,73 en weeg 62kg (nu meer ivm zwangerschap) en ik heb meestal maat M/40. Toch ben ik écht niet te dik hoor, als ik afval krijg ik te horen dat ik niet magerder moet worden. Mijn BMI is 20,7. Aan de zware kant met maat 40 vind ik echt nergens op slaan.
Er zijn mensen die de correlatie niet zien tussen voedsel en lichaamsgewicht en die dat vooral zo willen houden.
quote:Apatura schreef op 05 juni 2014 @ 07:43:

Over op straat eten: waarom zou je?

Vroegah was dat veel minder. Hoogstens eens een ijsje op een zomerse dag.

Nu wordt er veel meer gesnacked op straat. Das niet perse goed.

Mijn moeder vond (vindt) het altijd not done (aso). 'Als je wat wil eten, ga je daar rusig voor zitten.'

Ook daar zit wat in.

Dat vond mijn moeder ook: op straat eten (of roken) is ordinair. En gelijk had ze!

Dik zijn kun je meten aan het BMI. En ja, dik zijn is een probleem, omdat het gezondheidsproblemen met zich mee kan brengen. Suikerziekte, hart- en vaatziekten. Die horen bij de top 5 van ziektes en kunnen in sommige gevallen voorkomen worden door gezond te eten. Dus iedereen die hier doet alsof te dik zijn geen probleem is, kan zicht beste eens verdiepen in ziektes en de gevolgen ervan.

En daarom zijn alle (crash-dieten natuurlijk zo populair...

Waarom in hemelsnaam eten gelijk stellen aan plezier hebben in het leven? Dat is een aanname die werkelijk nergens op slaat.
Misschien zijn die kinderen op dieet en eten ze voor het eerst in tijden iets lekkers. Je wil je kinderen toch ook niet leren dat ze nooit een wafel mogen eten, volgens mij krijg je dan ook later volwassenen met een verknipte kijk op eten.

Ik vind dikke kinderen trouwens wel een van de verdrietigste dingen om te zien, en vaak zal de oorzaak wel bij de ouders liggen, maar dat kan je niet weten als je de personen in kwestie niet kent, en dus oordeel ik ook niet.
Als het echt zo was dat die kinderen bij hoge uitzondering eens wat lekkers kregen dan waren ze niet zo dik.

Erfelijke belasting? Ja de een wordt sneller dik als een ander maar ook iemand die snel dik wordt, wordt niet te dik als ze niet te veel eten. Als je er niets tegen kon doen dan waren er vroeger ook wel meer dikkere kinderen op school geweest en was het niet bij 1 uitzondering in een klas gebleven.

Medische oorzaken? Er zal best wel een kind te vinden zijn bij wie het een medische oorzaak heeft maar het gros van de kinderen is gewoon te dik door te veel of te ongezond eten.
Ik vind overgewicht vaak ook geen aantrekkelijk gezicht maar verder kan ik me echt niet storen aan mensen (dik of dun, oud of jong) die in het openbaar aan het eten zijn. En mocht ik me onverhoopt toch ergeren dan kijk ik de andere kan uit, niet mijn verantwoordelijkheid.

Wat mij wel opgevallen is, is dat er door de toename van het aantal dikkerds, minder schaamte lijkt te zijn voor het dik-zijn. Natuurlijk prettig voor kinderen (en volwassenen) die forser zijn dat ze niet gebukt gaan onder een laag zelfbeeld door hun dikke lichamen, maar anderzijds wordt het daardoor misschien moeilijker om iets aan het overgewicht te doen.

Weet nog wel dat ik mij als tiener kapot schaamde voor de eerste vrouwelijke rondingen (was niet eens dik) en het liefst mijn kleding 3 maten te groot kocht, nu zie je tienermeisjes met dikke lijven in véél te strakke broeken en te korte truitjes, waar vroeger alleen de slankste den van de klas dat aandurfde. Terwijl dik zijn natuurlijk nog steeds even ongezond is, lijkt het of mensen het helemaal niet erg meer vinden en niet eens slanker zouden willen zijn.
[quote]vandale schreef op 05 juni 2014 @ 09:05:

[...]

Ik vind jou heel eng!

En tenslotte, waarschijnlijk hebben veel mensen met overgewicht, die houden van een lekker hapje en drankje, heel wat meer plezier in het leven dan iemand die zich druk maakt als ze een kind een wafel ziet eten.[/quote]

Wat is dit een ongelofelijk domme en belachelijke opmerking tenslotte....

Dus als je dik bent, want dat zeg je, hebben veel meer plezier in het leven omdat ehhhh ze eten??? Want gezelligheid kan alleen maar tot stand komen met eten en/of drinken??

Oh ja en het ligt natuurlijk altijd aan je bouw... Dat is het...
quote:Aardbeienthee schreef op 05 juni 2014 @ 11:17:

Misschien zijn die kinderen op dieet en eten ze voor het eerst in tijden iets lekkers. Je wil je kinderen toch ook niet leren dat ze nooit een wafel mogen eten, volgens mij krijg je dan ook later volwassenen met een verknipte kijk op eten.

Ik vind dikke kinderen trouwens wel een van de verdrietigste dingen om te zien, en vaak zal de oorzaak wel bij de ouders liggen, maar dat kan je niet weten als je de personen in kwestie niet kent, en dus oordeel ik ook niet.

Ja maar misschien ook niet...

Houd je nou gewoon aan de feiten...

Hele gezin is te dik en ze eten iets dat erg ongezond is...

Dat zijn de feiten, meer niet!!!
quote:Scamp schreef op 05 juni 2014 @ 07:37:

En precies door mensen als TO durven de meeste dikke mensen niet op straat te eten.

Onzin... Je kunt toch gewoon een appel of een banaan eten...

Waar het EIGENLIJK om gaat is dat dikke mensen niet meer durven nog meer dikmakend voedsel in het openbaar te eten...

Wat nu eigenlijk ridicuul is want iedereen ziet dat deze mensen heus niet van lucht aangekomen zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven