Gezondheid alle pijlers

Tips tegen tandenknarsen?

09-06-2014 14:00 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

Ik knars 's nachts enorm met mijn tanden. De binnenkant van mijn gebit is een stuk korter dan de buitenkant

Ik heb daardoor ook sneller last van gevoelige tanden. Word 's ochtends vaak wakker met zenuwpijn aan sommige kiezen omdat mij gebit al vrij slecht is.

Nou heb ik er overdags dus geen last van verder en stel ik een wortelkanaalbehandeling het liefst nog even uit.

Hebben jullie tips die tandenknarsen tegengaan? Een bitje weet ik al, en ik zat ook te denken aan magnesiumtabletten? Maar misschien hebben jullie nog meer tips? Alles is welkom

Alvast bedankt!
Ik zie het verband tussen tandenknarsen en een wortelkanaalbehandeling niet?
Ik heb een kroon sinds kort en de zenuw die daaronder zit wordt steeds geprikkeld door het knarsen ;) Mijn tandarts heeft me uitgelegd dat wanneer een zenuw overprikkeld raakt hij overgevoelig gaat worden. Snap je hem nu ? ;)
Waarom geen bitje nemen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Heeft je tandarts hier geen tips/methodes voor? Lijkt me toch onderdeel van het vak...
Hoe komt u erachter dat u knarst?

Knarsen wordt ontdekt doordat u er zelf achter komt, doordat uw kiezen of kauwspieren pijnlijk worden. Het kan ook dat uw partner er u op wijst dat u 's nachts wel heel erg veel kabaal maakt door het knarsen.
Stress verminderen overdag. Ontspanningsoefeningen doen. Je bewust zijn van de spanning in je kaken als je in bed ligt. Allemaal opgekropte spanning dat zich lichamelijk uit. Ontspan, ontspan, ontspan, ontspan!
Omdat ik in en door slaapproblemen heb van het minste geringste al wakker word. Dus daarom denk ik dat een bitje me zal irriteren.... Net zoals met oordoppen in slapen, lukt me ook al niet
Ik heb ook een splint, het helpt om die eerst overdag te dragen om eraan te wennen.

Nu vind ik het zelfs fijn 's nachts!

En het is het behoudt van je gebit.. Daar zou ik het moeilijker inslapen dan maar voor over hebben!
Ik zeg ook bitje. En wel meteen. Ik knars ook al jaren, heel slecht gebit dus doe er alles aan om het goed te houden. Pillen tegen tandenknarsen, nog nooooooit gehoord.
Oke en hij irriteert je niet dat bitje? Hoeveel kost dat?
Hierom dacht ik aan magnesium...

Bijzondere toepassingen van magnesium (3)

AngststoornissenAngststoornis agv magnesiumtekort

Angststoornissen zijn ook een voorbeeld van de symptomen van magnesiumtekort die hun uitwerking op het centrale zenuwstelsel hebben. Aangezien magnesium hartkloppingen tegengaat en spieren en bloedvaten ontspant, kan het ook een angstremmende werking hebben. Bij stress, pijn, angst en depressie hebben mensen vaak meer magnesium nodig [24].
Mijne was incl. happen, passen en meten ongeveer ¤250, maar kreeg wel 75% van de verzekering terug.

(Hoewel ik het zonder vergoeding ook gedaan had).
Zo'n bitje lijkt me gewoon gewenning. Misschien dat je inderdaad in de eerste paar dagen er minder door slaapt, maar daarna raak je vast en zeker gewend aan het gevoel ervan en maakt het niet meer uit. Zo werkte dat met mijn nachtbeugel in elk geval wel.
Oh dat heb ik nog nooit gehoord van magnesium en ik loop toch al ruim 4 jr. bij angststoornissen.
Misschien heb je iets aan deze informatie, zie link:

http://www.slaapklachten.nl/tandenknarsen
Nou ik lees het toevallig ook SpringDing... Ik wordt momenteel behandeld voor o.a. een angststoornis, dus ik ga dit eens proberen voor het slapengaan! Mocht het niet werken dan ga ik een bitje overwegen. Thanks voor de info!
Dankje voor de site Sensy12, die had ik nog niet gezien!
Eigenlijk denk ik dat ik niet eens zozeer knars, maar wel heel erg klemmen met m'n kaken. Dat valt me overdag namelijk ook op. En dat was dan weer een bijwerking van m'n oude medicijnen.

Maar hoe dan ook, splint is prima. (Maar ik heb dan ook jaaaren een speen gehad met slapen, misschien toch bijna datzelfde 'comforting') :'-)
Bij de Etos zijn ook bitjes te koop die je zelf op maat kunt maken. Stuk goedkoper dan bij de tandarts en net zo effectief.
Niets is blijvend, behalve de verandering.
Ik heb een bitje laten maken bij de tandarts, inderdaad vrij duur. Helaas heeft mijn werkster het per ongeluk in de wc geveegd en doorgespoeld! Toen kocht ik een bitje bij de drogist voor nog geen twee tientjes. Kun je zelf op maat maken, je moet het in kokend water leggen waardoor het zacht wordt en dan moet je het door bijten passend maken. Goed de gebruiksaanwijzing lezen. Onlangs waren die dingen in de aanbieding en heb ik er drie gekocht, kan ik even vooruit.

Ik houd ook totaal niet van slapen met oordoppen, maar zo'n bitje gaat goed. Het is even wennen, en ik vind het vies als ik 's morgens wakker word maar ja, inderdaad voor behoud van mijn gebit. Ik heb het een poos niet gedaan en kreeg weer last van een bepaalde kies, waar ik kennelijk de meeste druk op zet. (ik knars niet heel hard maar klem vooral)

Wat ik me wel eens afvraag, is het of niet schadelijk is om de hele nacht met je mond vol weekmakers te liggen, want die moeten toch in dat materiaal verwerkt zijn. Volgens mijn tandarts liep dat wel los, maar ja...
Het klinkt misschien te eenvoudig voor woorden, maar ik ben van dat kaakklemmen afgekomen door mezelf met een schok tot ontspanning te brengen. Vergt in het begin wat moeite om je bewust te zijn van de spanning, maar hoe vaker je het doet, hoe sneller je doorhebt dat je gespannen bent (en sneller ontspant)

Zodra ik in bed lig, check ik mijn lichaam op spanningen en het is het meest merkbaar in mijn gezicht. Gedachten die door me heengaan (zorgen over van alles en nog wat) zorgen voor die spanning in mijn gezicht. Toen ik de link zag, ben ik die gedachten los gaan laten.

Bitje kan natuurlijk altijd, maar probeer eens bewustzijnsoefeningen.
ik knars ook onwijs veel en was binnen 1.5 jaar door het bitje heen die de tandarts voor me heeft gemaakt. dag 250,-

sinds dien maak ik ze zelf. Ik koop ze bij de kruitvat, deze moet je koken en dan happen en laten afkoelen.

Went vanzelf zo'n bitje de eerste paar nachten vond ik m namelijk ook steeds ergens anders in m'n bed ,maar tegenwoordig niet meer.
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Ik spuug die bitjes ook altijd uit, stiekem 's nachts.

Plus dat ik er vooral heel hard op ga kauwen.

En 's morgens word ik met dik opgezet tandvlees wakker, door de irritatie van het bitje ofzo.

Nee, ik vind die bitjes maar niets.

Ik las ooit iets over een apparaat dat schokjes gaf, op het moment dat je met je kaak ging klemmen, knarsen.
quote:bij_zonder schreef op 09 juni 2014 @ 14:05:

Ik zie het verband tussen tandenknarsen en een wortelkanaalbehandeling niet?Als je langdurig blijft knarsen en klemmen leg je veel druk op je tanden en wortels raken overbelast kan voor veel pijn bezorgen en zelfs tot wortel ontsteking lijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven