ervaringen vouwwagen

12-06-2014 09:40 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds dit jaar een vouwwagen. Voorgaande jaren hebben we een tourcaravan en een stacaravan gehad. Ik (lees man) vind het rijden met een caravan een groot nadeel (willen naar zuid-frankrijk en de Ardeche) dus vandaar een vouwwagen.

We hebben een Jamet Texas.

NU lijkt het me heel fijn als er hier meiden zijn die wat tips kunnen geven mbt kamperen met vouwwagen. De eerste keer proefopzetten was al bijna echtscheiding .

We willen dus naar zuid Frankrijk. Is het slim om tegen middernacht te vertrekken en snachts door te rijden (om de beurt rijden) en in de ochtend aan te komen. Kan me dan zo voorstellen dat je bij aankomst met de kids kan gaan zwemmen (tas binnen handbereik) en de ander zet vast de slaaptent op. De voortent en luifel kunnen dan wel later op de dag als het minder warm is.

Of is het handiger om 1x te overnachten ergens in de buurt van Dijon ?

Ik heb wel wat ervaring met kamperen met tourcaravan, maar vouwwagen niet. Wat moet ik niet vergeten ??

Welke haringen zijn er nodig in zuid frankrijk, is een stormband voor over de tent nodig, kent iemand de camping La Sousta in Roussillon, en Le Pommier ? Is een slaapzak voldoende voor de nacht of moet er nog wat warmers mee ?

Heeft ieder zijn eigen toilettas, of een gezamelijke. Werk je met kratten waar alles in zit, of juist afgesloten boxen. Waar laat je je spullen (in ondertent, in de auto, koop je een campingkast voor in de voortent ??)

Wat is jullie plan van aanpak als je aankomt ? De een zet op, de ander houdt de kids bezig of ga je samen meteen aan de slag of trek je meteen een fles wijn open bij aankomst ... kortom vertel vertel
Ik lees even mee; wij overwegen een vouwwagen voor volgend jaar aan te schaffen. Wij zijn dit jaar nog in het voorseizoen naar de Ardèche geweest, maar hadden daar een stacaravan gehuurd.

Vanaf volgend jaar zijn wij echt aan het hoogseizoen gebonden.
Wij zetten bij aankomst direct samen de vouwwagen op, dan is het maar gedaan. In je eentje is het een pokkewerk en je kan dan ook meteen alles inrichten. Wij hebben vouwkastjes (o.a. te koop bij obelink en op marktplaats) waar we veel in doen qua kleding. Ook kratjes in een van de ondertentjes.

Verder nog handige krukjes waar je een tafeltje van kan maken voor losse dingen zoals de waterkoker (wij hebben geen bermkeuken en missen deze ook niet),

We delen 1 toilettas.

De kids moeten zich bij ons altijd zelf even vermaken, we zijn normaal in een goed uur klaar.

Over het rijden en overnachten, kan ik je zo niet mee helpen. Met de vouwwagen zijn wij tot nu toe dichterbij gebleven.
Wij gingen vroeger altijd overnachten bij dijon. Vonden mijn ouders fijner want die hielden niet van 'a nachtschade rijden. Wij gingen dus altijd rond een uur of 9 's ochtends weg.

Slaapzak is voldoende mits het goede is. Wij hadden ook vaak dekbedden bij ons in plaats van een slaapzak want dat vonden we lekkerder liggen.

Zodra je aankomt zouden je kinderen direct lekker kunnen gaan zwemmen mits ze oud genoeg zijn om zelfstandig te gaan.

Verder zou ik zorgen dat iedereen een eigen toilettas heeft. Je hebt ze ook met zo'n haakje zodat je ze in de douche kunt ophangen.

Wij hebben vroeger zowel jaren gehad dat alle spullen in kratjes zat of in tassen. Lag een beetje aan de auto aangezien de laatste auto heel makkelijk 8 kratjes in konden.

Ik zou alle spullen uit de auto halen. Is handiger gedurende vakantie want dan kan je tenminste alles vinden
Mijn ouders lieten ons spelen / rond rennen, en af en toe helpen met een paar kleine dingen, (kastjes in elkaar zetten etc etc)

Alleen zo´n ding op zetten is denk ik niet te doen.

Als wij verder weg gingen, sliepen we vaak in een goedkoop hotel onderweg. Veel makelijker dan opzetten en dan weer afbreken.

Toen we heel klein waren gingen we rond een uur of 4 ´s ochtends weg, zodat we de grens over waren als de spits op gang kwam.

Mijn ouders propten de hele vouwagen vol en later ook de auto, (4 vrouwen in gezin neemt plaats in beslag als ze ouder worden )

Dit ging op alle mogelijk manier die ze konden bedenken.

Ze hadden altijd van die opklapbare kratjes bijzich, die je dan op de terug weg leeg meeterug neemt.

Slaapzakken werden opgevouwen met de vouwagen.

En als me ouders zich begonnen te irriteren aan elkaar (wegens opzetten vouwvagen) werden de kinder in geschakeled )

De beste vakantie´s. Zou zo weer terug willen!

Heel veel plezier in ieder geval
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Wij vertrekken heel vroeg òf doen het in twee dagen.

Het soort haringen hangt af van de bodem, dat kan van zand tot rots zijn, dus daarmee kan ik je niet helpen.

Wij zetten de boel samen op. Liefst meteen alles.

In de vouwwagen heb ik bakken met gereedschap, lampen, vliegenmepper, verbanddoos etc, en keukenspul (van pannen tot theedoeken en filterzakjes). Ook langer houdbare levensmiddelen als een gesloten pot chocopasta, limonadesiroop, conserven en spaghetti blijven in de vouwwagen. Er gaat maar één zo'n krat thuis uit de vouwwagen en voor vertrek weer erin: eten. Dus we zijn snel klaar met inpakken: kleding, boeken, handdoeken, toiletspul en de plunjebaal met slaapzakken.

Ook dingen als stoelen, tafels, bbq, parasol, vliegers, jeu de boules en waterschoenen blijven standaard in de vouwwagen.

Tijdens het kamperen heb ik twee hangkastjes voor keukenspul en de kledingtassen staan nu de oudsten een eigen tent hebben niet meer onder het stapelbed, maar erop.
quote:bionical schreef op 12 juni 2014 @ 09:40:

Ik heb wel wat ervaring met kamperen met tourcaravan, maar vouwwagen niet. Wat moet ik niet vergeten ??

Welke haringen zijn er nodig in zuid frankrijk, is een stormband voor over de tent nodig, kent iemand de camping La Sousta in Roussillon, en Le Pommier ? Is een slaapzak voldoende voor de nacht of moet er nog wat warmers mee ?

Heeft ieder zijn eigen toilettas, of een gezamelijke. Werk je met kratten waar alles in zit, of juist afgesloten boxen. Waar laat je je spullen (in ondertent, in de auto, koop je een campingkast voor in de voortent ??)

Ik ben heel benieuwd wat je voor haringen gebruikte voor de voortent van de caravan.

Of een stormband nodig is hang af van het weer, ik zou hem in ieder geval meenemen.

Toilettas ? dat is in een vouwwagen toch niet anders dan in een caravan ?

Slaapzak genoeg ? Ik zou voor de nachten zeker zorgen voldoende warme spullen bij je hebben. In de vouwwagen heb ik het snachts vaak verdomde koud gehad.
Niet geschoten is altijd mis
Wij hebben ook een Jamet Texas! Ik vind het ideaal. Wij hebben de vouwwagen gekocht omdat we nu aan het hoogseizoen vast zitten door schoolgaande dochter. Het is nou eenmaal veel goedkoper dan iets ter plekke huren

Wij rijden nooit 's nachts. Je schrijft dat de eerste keer opzetten bijna een echtscheiding opleverde... Nou, wat denk je dat er gebeurt als je moe op je bestemming aankomt en dat ding nog moet gaan opzetten/uitpakken en je kinderen van alles willen (want: wel uitgerust)? Juist, recept voor nog meer gezelligheid. Wat wij doen is 's ochtend vroeg weg gaan en dan een lange reisdag. En de volgende dag een korte reisdag, zodat we begin van de middag op bestemming zijn. Een paar uur heb je zo nodig voor het compleet opzetten en uitpakken, maar dan is het wel mooi klaar. Uitgerust kan je dat nou eenmaal beter doen dan niet uitgerust, vind ik.

We slapen trouwens gewoon in een hotel onderweg (Ibis budget of B&B zijn doorgaans prima). Je kan ook in de cabine slapen, maar wij hebben daarop een fietsendrager en we hebben geen zin dat er allemaal af te moeten halen voor één nacht. Dat is een keuze die je zelf moet maken.
Wij hebben 10 jaar een Jamet Texas gehad, en er veel plezier van gehad. Met 3 kinderen groot genoeg. helemaal toen de oudsten een eigen tentje gebruikten. Om rond te trekken is een vouwwagen minder geschikt, omdat de wagen zelf vol staat met bagage ed.

We hebben wel eens een tussenovernachting gedaan met alleen het slaapgedeelte, maar dan hadden we te weinig plaats in de auto om alle spullen van de voortent te bergen. Dus meestal een hotelletje onderweg. Het rijden gaat prima. Na een paar kilometer vergeet je dat er iets achter de auto hangt. 110-120 per uur op tolweg gaat goed. We hadden kratten voor keukenspullen, een klein kacheltje.

Op de dissel konden we 4 stapelbare plastic tuinstoelen kwijt, en boven op de vouwwagen een grote plastic tuintafel. Ipv het keukentje gebruikte ik vaak een electrische wokpan.

Nu ik dit schrijf krijg ik zelfs een beetje heimwee naar die vakanties.

De kinderen gaan al jaren niet meer mee, dus nu hotels. Heel luxe, maar anders!
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Net als Sebasmetdelangenick gaan we als we het in twee keer doen, meestal in een hotel.

Dat is overigens meestal op de terugweg omdat echt vroeg vertrekken dan niet lukt ivm het afbreken.
Nog een tip!

Onze vouwwagen stond de rest van het jaar in een loods.

We zetten dan 2 vochtvreters er in.

Het eerste jaar niet gedaan, en heel nat tentdoek toen.
Toilettas zou ik apart doen, het sanitair op de camping is ook gescheiden. Anders moet je altijd omstebeurten douchen/tandenpoetsen.
Onze 'inventaris.'

In het slaapgedeelte hebben we een tafel staan. In de banken zitten de spullen die we niet elke dag nodig hebben. Zwemspullen, boeken, enz. Achterin hebben we twee kratten met kleding (past precies). We hebben beiden een eenpersoons vierseizoenen dekbed van de Hema, die gaan in z'n geheel mee. (Voor als het koud is 's nachts, dan is een winterdekbed wel lekker.) Oh en na een vakantie op de harde rand te hebben gelegen, hebben we een Ikea matras gekocht die we gewoon onder het zeil meenemen. Goed slapen vind ik wel belangrijk! Dochter slaapt wel gewoon op het dunne foammatras, dat doet haar niks. Ook met haar eigen dekbed.

In de voortent hebben we dan nog een tafel en twee goede (Dukdalf) stoelen. En een 'dressoirkast' van Frans de Witte (net zo'n winkel als Obelink of de Vrijbuiter). Op de grond hebben we trouwens vrachtwagenzeil (als een 'kuip' en daarover van dat foamspul.

In de keuken hebben we vooral van dat Mepal spul uit een picknickset, voldoet prima. Twee pannen om te bakken en nog wat pannen om te koken. We hebben ook een skottelbraai.

Toilettassen zijn niet anders dan anders.

En denk eens na over een klein kacheltje. Heerlijk op kille, vochtige avonden.

Oh en voor de gezelligheid hebben we aan de voortent zo'n lampensnoer met vogeltjes van de Ikea, die door de zon opgeladen worden. Binnen hebben we de spokenlamp van Ikea bij ons bed als nachtlampje. En aan het 'plafond' hebben we gewoon zelf een gezellige hanglamp geknutseld. Kitsch Kitschenkleden op de tafels en het is zowaar gezellig.
Oh er overheen gelezen dat je denkt dat één het slaapgedeelte wel kan opzetten terwijl de ander gaat zwemmen met de kinderen... Dat is echt niet te doen. Geen goed idee. In je eentje lukt het gewoon echt niet, opzetten moet je echt met z'n tweeën doen.
Met de caravan bleven we in Nederland dus geen ervaringen met Franse rotsbodems Toen waren de kinderen ook nog kleiner en konden ze niet zelfstandig douchen of ergens naar toe.

Nu zijn ze 8 en 10 dus niet te vergelijken.

Na jullie ervaringen ga ik idd aan man voorstellen om er 2 dagen over te doen. Stuk relaxter.

In de wagenbak zit nu: 4 stoelen, tafel, parasol, voortent en luifel, potti potti, opdekmatras, tentje zoon, slaapzakken en luchtbedden. Mijn man gaat zelf nog een disselbak maken voor de gasfles en andere spullen. Bermkeuken is al voorzien van inhoud (pannen, bestek enz)

In de auto gaat dan nog: koeler, skottel, kleding, proviand en toiletspullen. Moet lukken in een station. Ik ga de proviand in een afsluitbare plastic box doen die later in de ondertent kan. Kleding gaat in zakken/tassen, is makkelijker stouwen

De camping ligt aan een riviertje vlakbij de Pont du Gard, er is voldoende te doen voor de kids dus ik kan niet wachten !!

Dank je wel voor jullie tips en ervaringen... nog meer ervaringen en do's en dont's altijd welkom !
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 12 juni 2014 @ 10:18:

Onze 'inventaris.'

In het slaapgedeelte hebben we een tafel staan. In de banken zitten de spullen die we niet elke dag nodig hebben. Zwemspullen, boeken, enz. Achterin hebben we twee kratten met kleding (past precies). We hebben beiden een eenpersoons vierseizoenen dekbed van de Hema, die gaan in z'n geheel mee. (Voor als het koud is 's nachts, dan is een winterdekbed wel lekker.) Oh en na een vakantie op de harde rand te hebben gelegen, hebben we een Ikea matras gekocht die we gewoon onder het zeil meenemen. Goed slapen vind ik wel belangrijk! Dochter slaapt wel gewoon op het dunne foammatras, dat doet haar niks. Ook met haar eigen dekbed.

In de voortent hebben we dan nog een tafel en twee goede (Dukdalf) stoelen. En een 'dressoirkast' van Frans de Witte (net zo'n winkel als Obelink of de Vrijbuiter). Op de grond hebben we trouwens vrachtwagenzeil (als een 'kuip' en daarover van dat foamspul.

In de keuken hebben we vooral van dat Mepal spul uit een picknickset, voldoet prima. Twee pannen om te bakken en nog wat pannen om te koken. We hebben ook een skottelbraai.

Toilettassen zijn niet anders dan anders.

En denk eens na over een klein kacheltje. Heerlijk op kille, vochtige avonden.

Oh en voor de gezelligheid hebben we aan de voortent zo'n lampensnoer met vogeltjes van de Ikea, die door de zon opgeladen worden. Binnen hebben we de spokenlamp van Ikea bij ons bed als nachtlampje. En aan het 'plafond' hebben we gewoon zelf een gezellige hanglamp geknutseld. Kitsch Kitschenkleden op de tafels en het is zowaar gezellig.

Oeps een lamp is wellicht wel handig ja ! Niet aan gedacht.

Ik heb ergens gelezen dat mensen een zeil uitvouwen, daar de vouwwagen op rijden en dan beginnen met opbouwen. In de voortent worden dan de randen van het zeil naar boven vastgezet aan de stokken met tyrip zodat een kuip ontstaat. Hier ervaring mee ??
Ohhh ik krijg weer helemaal nostalgische gevoelens als ik dit lees, ik wil ooooooook!. Als kind altijd gekampeerd, waarvan de laatste paar jaar met de vouwwagen. Wij reden wel altijd in twee dagen, om de reden die al genoemd werd: je kunt er beter iets langer over doen als het dan gezellig blijft .

De meeste tips zijn al genoemd. Kleding in tassen want dat is flexibeler. Zeker weten eigen toilettassen, anders blijft het gezeur dat je in het washok staat en 'pietje de tandpasta heeft'. Mijn moeder heeft één jaar een mega-fles 2-1 douche/shampoo-spul gekocht... geen succes want je moet per toerbeurt douchen. In een gezin met 4 kinderen betekend dit dat direct na het eten de eerste al moest beginnen en ik geloof dat het ongeveer drie dagen heeft geduurd voordat we in de intermaché nieuw spul hebben gekocht.. niet echt een succes dus . Daarnaast hadden wij altijd zo'n kitch-kitchen ding met allemaal opbergvakjes (en toen KK er nog niet was ging moeders achter de naaimachine), handig voor losse rommeltjes als zonnebrandcreme en haarelastiekjes. Zo had alles toch een beetje een vaste plek.

Fijne vakantie!
Ja, wij hadden ook altijd van dat weggooiplastic onder de hele vouwwagen. En dan pas het grondzeil.

De flappen naar buiten, en het plastic omhoog naar binnen.

En een voetenveegmatje voor de deur.
wij rijden het in 2 keer , overnachten in hotel met afgesloten parkeerplaats.. stuk relaxter.

in frankrijk spijkerharingen meenemen, grond is vaak hard.

Zorg voor plankjes onder de pootjes van de bank, zakken ze niet weg in de grond

gaatjes kleed voor onder de luifel (zakt zand doorheen en evenet. water)..

Verder zou ik thuis goed oefenen met opzetten.. gewoon naar dagrecreatie terrein gaan en dan 2 of 3 keer opzetten.. dan weet je wat je moet doen en sta je niet zo te mopperen op de camping..

Enne in frankrijk is het warm, meestal, dus neem vooral niet te veel zooi mee..

Wij hadden in onze jamet (arizona) alles in klapkratten, die passen tussen de banken.. dus vullen en schuiven maar.. Haal je er zo uit.. Bedden waren al opgemaakt en met inpakken klap je dat zo mee .. ideaal.. Wij boekten altijd een nacht extra op de camping zodat je rustig kunt inpakken.. en sliepen laatste nacht in klein tentje zodat je niet de hele handel nog s ochtend moet laten drogen..
Wij overnachtten altijd wel op een camping, maar zetten dan twee koepeltentjes op om in te slapen. Ging sneller dan de vouwwagen helemaal uitpakken en het slaapgedeelte opzetten. Volgende ochtend ben je ook veel sneller weer op weg dan.
Wij hebben een jametic.

We rijden het liefste 's nachts. Gaan begin vd avond weg en rijden dan naar plaats van bestemming. Geen z Frankrijk maar afgelopen jaar wel 1400km gereden.

Ter plaatste bouwen we zo snel mogelijk op. Kinderen hun eigen tent en luchtbed. Wij met z'n 2en de vouwwagen. Dochter van nu 2 hadden we vorig jaar tijdens opbouwen in de draagdoek.

Als het heel mooi weer is doen we niet meteen alle haringen erin. Alleen de hoeken, dan zwemmen en 's avonds de rest.

Iedereen heeft eigen toilettas. De oudste 3 douchen zelfstandig dus wel zo handig.

In de vouwwagen hebben we de dingen liggen die we de rest vh jaar niet gebruiken. Kleding ed hebben we in de auto, in tassen. Kratten vind ik handiger maar past bij ons niet.

Heb er ook standaard volle toilettassen in zitten.

We hebben een grondzeil met opblaasbare randen in de voortent. Echt ideaal!

We hebben geen opvouwbare kastjes ofzo, geen ruimte voor. Wel zo'n hang net van de Ikea. Daar doen we de toilettassen ed in.

Als verlichting hebben we een looplamp en een klein lampje op accu en batterijen.

Wij kamperen vaak op plaatsen waar weinig electriciteitspalen zijn dus wij hebben grote haspel met snoer mee.

Qua haringen hebben we van alles, overal op voorbereid Hihi. Stormband ook standaard mee
Zo welkom dat het bijna pijn doet...
Oh ja, op steeds meer campings mag je geen plastic zeil meer gebruiken. Alleen van dat gaatjes spul. Dat hebben wij dus ook mee.
Zo welkom dat het bijna pijn doet...
Het fijnste is een vouwwagen die goed rijdt achter de auto,

Dat betekent:

- grote wielen (geen "stepbandjes")

- vering

- goed werkende oplooprem

Controleer (of laat dat doen) vooraf de werking van je oplooprem !

En controleer ook de bandenspanning, ook van het reservewiel.

Liever wat te hard dan te zacht, vooral bij volle belading.

Zorg voor een krik en een kruissleutel om evt. een wiel te kunnen verwisselen.

Verlichting uiteraard ook goed controleren voordat je vertrekt.

Laad de vouwwagen zó dat er voldoende gewicht op de trekhaak van de auto komt (kogeldruk: vuistregel ca. 40 kg), anders kan de vouwwagen gaan slingeren achter de auto. Zware dingen dus voorin de vouwwagen (en echt zware dingen in de kofferbak van de auto, zo dicht mogelijk bij de achteras).

Zorg er ook voor dat je een goede zaklamp in de auto voor het grijpen hebt liggen. Heel belangrijk: als je in het donker pech krijgt, of betrokken raakt bij een aanrijding, heb je dat ding keihard nodig.

Holtkamper is duur maar rijdt goed en is snel op te zetten.

Alpenkreuzer is ruim en rijdt goed maar opzetten is veel werk.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ze heeft al een Jamet Donkey, een nieuwe vouwwagen aanschaffen is dus niet aan de orde!
quote:swop77 schreef op 12 juni 2014 @ 11:04:

Oh ja, op steeds meer campings mag je geen plastic zeil meer gebruiken. Alleen van dat gaatjes spul. Dat hebben wij dus ook mee.Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Waar is dat dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven