Gezondheid alle pijlers

Theracane gebruikers?

15-06-2014 17:43 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na wat gegoogle kwam ik een theracane tegen. Ik heb vaak gespannen schouders waarbij ik heel hard op zere plekken zou willen drukken. Maar dat moet eigenlijk zo hard dat mijn vingers er snel pijn van doen en ik kom zelf ook niet bij alle plekken. Nu zag ik die theracane en vroeg me af of er mensen hier zijn die dit gebruiken? En of er iemand een goedkopere versie toevallig weet? Best duur, 55 euro voor zo'n stok!
Ik heb weleens een fysiostok gebruikt van mijn trainer omdat soms mijn onderarmen/schouder verkrampen bij veel pc werk en zwaar trainen. Ik heb het niet vaak 1 of 2 x per jaar. Ik vond het handig om naast een mylogenics behandeling te gebruiken. Het is wel slim wanneer iemand je uitlegt hoe je er mee om kan gaan ik zou het daarom combineren met een paar keer fysio of een behandeling bij een personal trainer die aan mylogenics doet dan kun je het daarna verder zelf bijhouden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je kan ook een tennisbal of golfbal nemen, tegen de muur gaan staan met de bal op de zeker plek. Geen kracht gebruiken maar het gewicht van je lichaam gebruiken. Dit mag gevoelig zijn, maar net heel pijnlijk.

LET OP: de bal ALLEEN op de spier laten rollen en niet op bot zoals wervels en schouderblad.

Verder lijkt het me ook verstandig om iets te doen aan de spierspanning. Verhoogde spierspanning is meestal niet de oorzaak maar een reactie. Denk aan ademhalingstechniek (mediteren), yoga, bewegen, sporten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hmm ja misschien moet ik wel vaker gaan sporten. Ik merk het al heel snel. Als ik bijv. een week niet gesport heb merk ik gelijk dat mijn rug en schouders vast zitten en continu een soort stijf gevoel geeft. Dan loop ik de hele dag te zwaaien en te doen met mijn armen :P Normaal sport ik 2 keer per week en nu toevallig een week weer niet gesport. Doe veel computerwerk dus dat zal er zeker mee te maken hebben.

Maar zo'n stok leek me dus wel lekker voor af en toe. Ik heb wel eens met een tennisbal geprobeerd maar is wat lastiger. Met die stok lijkt het me dat je echt gericht op die plekken hard druk kunt uitoefenen. Maarja 55 euro voor een stok vind ik dus best prijzig.
Ik heb idd ook weleens met een tennis/golfbal wat gedaan en met zo een rol van schuimrubber.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het rare is dat pijn en stijfheid op een bepaalde plek soms ergens anders vandaan komt dan je denkt en wanneer je de oorzaak niet oppakt blijft het probleem terug komen.
Kan de oorzaak dan alleen zijn dat ik te weinig sport en dat dus meer moet doen?

Of zal er dus eigenlijk iets anders zijn? Want wat zou ik dan moeten doen? Een keer naar een osteopaat? Daar heb ik ook wel eens goede verhalen van gehoord. Die bekijken alle verbindingen in het lichaam. Meestal wordt er gedaan aan symptoombestrijding maar dat is fysio vind ik ook. Die pakken de zere plek aan en geven oefeningen. Maar eigenlijk komt het dus ergens anders vandaan?
Ik zou niet naar osteopaat gaan...ik zou het middel niet erger maken dan de kwaal. Ik houd niet zo van gelijk trekken aan botten en manipuleren van dat soort zaken.

Een Fysio kan dat soms prima beoordelen. Ik had bijv tintelvingers en dat bleek uit mijn nek te komen. Ik had ook schouderpijn, maar het echte probleem bleek dus in mijn nek te zitten, gewoon vast zittende spieren tgv eenzijdig gebruik van mijn lichaam (PC) en niet sporten. Dat kon de fysio prima helpen oplossen maar ik moest idd ook weer gaan sporten.
Ik heb de theracane en vind het de investering absoluut waard. Heel veel mensen kampen met schouder en nekklachten die veroorzaakt worden door spierknopen ( triggerpoints). Het verbaast me daarom des te meer hoe weinig mensen weten van het bestaan van de theracane, laat staan dat ze er een in huis hebben.

Wil/kan niet meer zonder.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Wat hierboven ook al door andere forummers is aangegeven: de pijn kan zich soms op heel andere plekken openbaren dan de wezenlijke spierknoop. Zo kreeg ik klachten in mijn bovenarm tijdens het hardlopen met uitstraling naar de vingertoppen. De knopen bleken via nek, onderkant schouderblad en onderrug uiteindelijk hun oorsprong in mijn bil te hebben.

Door het los wrijven van die knopen breng je weer een goede doorbloeding op gang en kunnen de afvalstoffen uit de aangedane spieren wegvloeien.

Ik heb me er afgelopen zomer meer in verdiept door een collega met verstand van zaken. Hij kon, door te kijken naar mijn houding en manier van lopen, letterlijk de vinger op al de zere plekken leggen. En je gaat echt naar het plafond wanneer daar flink op gedrukt wordt. Hij zei dat het vooral belangrijk was om álle knopen op de route naar mijn bovenarm aan te pakken en om daarbij te zoeken naar de oorsprong. Pas dan kan het probleem structureel opgelost worden.

En hier komt die theracane dus goed van pas want je kan overal beter bij en je kunt de druk beter toepassen.

Het misleidende van triggerpoints is de afgeleide pijn. Die zit namelijk bijna nooit op de aangedane plek. Hierdoor word je (bijna letterlijk) op het verkeerde been gezet en ga je wellicht met warmtecompressen of smeersels in de weer die geen effect zullen hebben.

Op internet is veel info over triggerpoints te vinden. Er ging voor mij een wereld open. Zoveel aandoeningen/pijnklachten vinden hun oorsprong in triggerpoints ( tot maagklachten aan toe). Vorige maand mijn knieklachten verholpen door een plek aan de binnenkant van mijn bovenbeen te masseren.

Die tennisbal in een panty en dan tegen de muur rollen heb ik lang geprobeerd. Het is goedkoop en werkt op zich ook maar blijft een gehannes en mijn vliesbehang ging er van kapot. 55 euro voor een ogenschijnlijk simpele plastic stok lijkt veel geld maar echt, het is het waard ( en nee, ik heb geen aandelen).

Hij staat hier naast mijn stoel en onder het tv kijken pak ik hem er zo even bij...
Dank voor je reactie vera!

Interessant, die triggerpoints. Hoe kom jij er dan achter welk triggerpoint dan voor bepaalde (andere) klachten zorgt?
Op internet vind je naast uitleg over triggerpoints ook plaatjes/schema's van het lichaam met daarop precies aangegeven waar de afgeleide pijn vandaan komt ( andersgezegd: het uitstralingsgebied van veel gangbare triggerpoints wordt duidelijk aangegeven).

Zo heb ik dus kort geleden een punt 'gevonden' wat bij mij onverklaarbare klachten in mijn knieholte veroorzaakte. Paar keer masseren op een punt in mijn bovenbeen en de pijn was direct een stuk minder. Het blijft wel zaak om de triggerpoints te blijven behandelen maar ben nu bijna van de pijn af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven