Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Ow, ik vergeet nog de brieven en cadeautjes (voor elke dag één) die ze heeft gemaakt....

Denk trouwens niet dat ze allemáál bij het jongetje terecht komen. Zij hoopt natuurlijk dat haar zoontje zichzelf helemaal gaat 'hypnotiseren' met die foto's van haar... Ze zijn niet gek bij BJZ!

Zij doen (in dit geval/nu/op dit moment/in deze zaak!) wel aan kinderbescherming, dat kan ik helaas niet van moeder zeggen.

Met haar media act...
Thanx Frizzy.

Fem, Jeugdzorg doet wat (voor nu) goed is voor Hans. Hij heeft het enorm zwaar gehad de afgelopen dagen. Als dat betekent dat hij alleen maar overstuur zal raken, dan zullen ze die spulletjes misschien op een later moment aan hem geven.

Ik denk overigens dat Irme haar zoon tzt wel onder begeleiding zal mogen zien. Zal ze voor die tijd wel een heel stuk moeten kalmeren...
Geplaatst door iemand op haar FB

http://www.martinvrijland ... er-moeder-irme-en-hansje/

De hier al eerder genoemde Martin Vrijland.
quote:consuelabananahammok schreef op 16 juni 2014 @ 17:20:

[...]

Ja ze krijgen subsidies daarvoor, ook voor een ots.

Pleeggezinnen krijgen ook geld voor een kind wat opgevangen wordt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog zo'n bedrag is.

Ik meen dat bjz een subsidie van 90.000 euro krijgt voor een uithuisplaatsing. Dat ving ik ergens op op internet.Volgens mij noem je zoiets geen subsidie. Een uithuisplaatsing (in een instelling of een pleeggezin) kost gewoon geld, net als casemanagement, gezinsvoogdij, jeugdreclassering enz enz. Want het kost tijd en BJZ moet ook weer de instelling betalen die zorgt voor de pleegzorg (of andere zorg die is ingekocht). Heel normaal dus, want niemand werkt bij BJZ of een hulpverleningsinstelling op basis van vrijwilligheid en ook de huur moet worden betaald.
Ik zie het verslag nu ook.

En als dit verslag klopt, dan begrijp ik moeder beter.
Exactly! Er komt mankracht bij kijken, er worden extra uren (en dus kosten) gemaakt, etc.

Ik ben zelfs een tijdlang opgevangen geweest door mijn maatschappelijk werker, in zijn eigen huis. Omdat het crisis was, en ik nog nergens terecht kon!
Ik vind het nogal bedragen die vergoedingen.

Ik kan mijn voorstellen dat er mensen zijn die heel wat minder barmhartige bedoelingen hebben om pleegkinderen op te vangen.
quote:byhzy schreef op 16 juni 2014 @ 17:46:

En als dit verslag klopt, dan begrijp ik moeder beter.Welk verslag?
Yep...als ze geen cent aan je uitgeven, houden ze inderdaad over. Dit gebeurde in mijn tweede pleeggezin.

(Ik had pech, pas gezin nummer drie voldeed prima).
Inhoudelijk kan je er niets over zeggen. Maar... Ondanks haar (begrijpelijke) paniek, stelt moeder goede vragen hoor: mag ik mijn beste vriend bellen? Die kan met Hansje praten en hem kalmeren, ik kan nu niet rustig blijven. En oom agent, duidelijk niet behept met enig inzicht, antwoordt op eigen gezag dat dat niet mag. Walgelijk!!
quote:Julus schreef op 16 juni 2014 @ 17:44:

Geplaatst door iemand op haar FB

http://www.martinvrijland ... er-moeder-irme-en-hansje/

De hier al eerder genoemde Martin Vrijland.

Oei, vader doet dus toch een boekje open. Als het tenminste waar is wat deze Martin schrijft over vader.

Nu gaan we over en weer met modder gooien. Great.
Ik snap best dat vader ook zijn zegje wil doen want hij wordt echt door het slijk gehaald door zijn ex. Wel verstandig vind ik, dat hij eerst het een en ander met zijn advocaat bespreekt en ik denk eerlijk gezegd dat hij het JUIST netjes houdt, vooral omdat Irme dat al niet doet dus voor hem staat dat beter als hij zich wel netjes en gedeisd houdt.
.
Hij komt in ieder geval een stuk relaxter op mij over en moeder nogal hysterisch.

Maar goed wij kennen het hele verhaal ook niet natuurlijk maar de waarheid zal ergens in het midden liggen.
.
Tja dat kan wel Isa, maar is dát in het belang van het kind? Dat heel Nederland straks hoort dat zijn moeder een de harddrugs zit en dat er een vonnis ligt dat ze vastgehouden wordt?
jongens wat een gegoochel met die cijfers weer. En wat een indianenverhalen. BJZ is geen commerciële instelling, er wordt niet verdiend aan UHP. Er zijn wel kosten die verrekend moeten worden en natuurlijk zijn dat hoge kosten, er bemoeien zich immers (gelukkig maar) vele profs met een OTS en USP.
quote:Frizz schreef op 16 juni 2014 @ 17:59:

Tja dat kan wel Isa, maar is dát in het belang van het kind? Dat heel Nederland straks hoort dat zijn moeder een de harddrugs zit en dat er een vonnis ligt dat ze vastgehouden wordt?Vader veegt zijn eigen straatje schoon. Is door heel Nederland bestempeld als kindermishandelaar, crimineel, zakkenvuller etc etc etc.
quote:Julus schreef op 16 juni 2014 @ 17:35:

Con, ik ken geen precieze bedragen maar weet wel dat mijn pleegouders moesten bijleggen. Ze hebben iig ook flink voor me gespaard, voor als ik uit huis ging.

Ja natuurlijk, kijk even naar de budgetten van NIbud, dan weet je dat het, als je het goed wilt doen, een vergoeding is van de kosten, niet meer. Kijk even wat school kost. Ik betaal me scheel aan reisjes, projectjes, dagjes etc. Hobbykosten: muziekles, sport etc. Basale kosten voor kleintjes, ik noem maar even de zwemlessen. Kleding, cadeautjes etc. Reiskosten voor als het kind naar therapie moet, aanvullende therapie, verzekeringen, Reiskosten als het kind op bezoek moet bij de biologische ouders etc. etc etc.

Iedereen die denkt dat het vetpot is is niet goed bij zijn hoofd.
Idd die bijdrage voor de pleegouders is hard nodig zij fungeren niet alleen als ouders maar vaak ook als hulpverlener . En nee ben geen pleegouder maar verbaast me dat mensen afgunstig zijn over die bijdrage .
quote:byhzy schreef op 16 juni 2014 @ 17:46:

En als dit verslag klopt, dan begrijp ik moeder beter.Welk verslag? Van Vrijland?
Precies, dat vertelden mijn pleegouders ook altijd (transparantie, toen ik wat ouder was).

Je kunt het misschien net aan redden, als je geen cent extra uitgeeft.
Ik zat dus inderdaad ook in een gezin dat geen cent aan me uitgaf. Die hielden ongetwijfeld over.
Het pleeggezin dat ik ken had 2 eigen kinderen en 12 pleegkinderen. Weet je hoeveel ze wekelijks kwijt waren aan boodschappen ?

OKe er kwam dan misschien veel geld binnen, maar er ging ook veel geld uit. Sporten, school, hobby's, kleding, schoenen, eten, drinken etc.

Ik ben een keer mee geweest boodschappen doen bij de groothandel, 1x in de week deden ze boodschappen, ze waren elke week bijna 750 euro kwijt aan boodschappen.
Nieuwste update;

Mensen die mij kennen en weten dat IK een goede moeder ben, aub help door een verklaring af te leggen!!!!!!!!
quote:Pretzel66 schreef op 16 juni 2014 @ 18:07:

Idd die bijdrage voor de pleegouders is hard nodig zij fungeren niet alleen als ouders maar vaak ook als hulpverlener . En nee ben geen pleegouder maar verbaast me dat mensen afgunstig zijn over die bijdrage .Volgens mij heb ik geen afgunstige reacties gezien. Als gastouder verdien je trouwens meer en zijn die kinderen alleen maar overdag bij je thuis. Als iemand geld aan kinderen wil verdienen kan die beter gastouder worden.
Kinderen kosten gewoon geld. Pleegkind of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven