Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Dat die vrouw dat trekt. Ik was na rechtszitting compleet op. En dan was de raad voor de kinderbescherming nog 100% 'voor mij' in mijn geval. Vader verloor gezag en omgang. Vreselijk emotioneel en uitputtend dit soort dingen.

Ik snap niet hoe zij dit trekt met al die facebookvriendjes en media erbij. Adrenaline?
quote:juultjeeee schreef op maandag 16 juni 2014 22:28 Familie van Irme heeft al jaren geleden contact met haar verbroken. IOok bekend waarom? Alhoewel ik dat misschien zelf al kan gissen
.
Geloof omdat ze al genoeg met haar hadden meegemaakt. Wat precies stond er niet bij.
Mijn beste vriendin is neergestoken voor de ogen van haar zes jarige dochtertje.Door haar vader.

Mijn vriendin heeft intussen de grootste problemen met jeugdzorg.

En er wordt ook doorgeduwd om het kind naar de vader te sturen die met een enkelband thuis zit.De vader heeft ook recht op contact zeggen ze dan gewoon.

Kind loopt bij de psychiater en is doodbang voor haar vader.

Mijn vriendin werkt tegen en wordt door jeugdzorg door het slijk gehaald.Het is haar schuld omdatxe constant gewelddadige vrienden kiest volgens jeugdzorg verwaarloost ze haar kind.

Heb haar naar het Riagg gestuurd voor hulp die kunnen de jeugdzorg afremmen .En zorgen dat als het meisje wel behoefte heeft om naar haar vader te gaan en ze hier aan toe is het dan pas gebeurd.

Jeugdzorg hoort voor de belangen van het kind te gaan boven alles.

Maar zodra een van de ouders tegenwerken willen ze hun gezag laten gelden.

Overigens plaatst de rechter het kind uit huis nadat. Jeugdzorg hierom gevraagd heeft.

Dit kan met een simpele wet en is binnen 24 uur geregeld.
quote:helen87 schreef op 16 juni 2014 @ 22:41:

[...]

Ik heb nog niet gereageerd, maar wel alles gelezen. En ik snap het helemaal en ben het volledig met je eens.

Een pleegkind kost echt geen ¤532, 00 (minimumbedrag) per maand. Ook niet inclusief schoolkosten. Een gewoon kind kost dit ook niet. En vergeet niet dat mensen die pleegkinderen opvangen een hele hoop spullen vanuit de omgeving krijgen. Een pleegkind wat weer vertrekt, neemt alleen zijn persoonlijke spullen mee, echt niet de inboedel van de slaapkamer.

En een pleeggezin wat 12 kinderen mag opvangen vind ik niet verantwoord. Over het algemeen zijn het beschadigde kinderen, die een hoop tekort zijn gekomen.

Voor ¤750, 00 per week boodschappen in huis moeten hebben is ook zwaar overdreven. In mijn regio wonen er heel veel grote gezinnen 10+ kinderen en die doen het met minder dan de helft.

Iemand opperde dat als men het om geldelijke motieven zou doen dan beter gastouder zou kunnen worden. Dat wil men juist niet, als het om geldelijk gewin is doet men het juist niet omdat men aandacht aan kinderen besteden zo leuk vind. Maar om op een makkelijke manier geld te verdienen. Pleegkinden durven vaak hun mond niet open te doen, bang voor waar ze dan terecht komen...

Ik weet het niet hoor, maar ik ben wel rond de 500euro per maand kwijt voor mijn zoon! Opvang, kleding, zwemmen, peutergym, eten, drinken, dagje weg, sparen voor zijn toekomst iedere maand een bedrag.. Ik doe het met liefde, maar dit is wel wat het hier kost. Op vakantie gaan kost ook een hoop en zo kan ik nog wel even door gaan...

Natuurlijk zijn er mensen die misbruik maken van het pleegzorgsysteem, maar om er zo over te praten vind ik echt heeeeeeel onterecht.
quote:helen87 schreef op 16 juni 2014 @ 22:41:

[...]

Ik heb nog niet gereageerd, maar wel alles gelezen. En ik snap het helemaal en ben het volledig met je eens.

Een pleegkind kost echt geen ¤532, 00 (minimumbedrag) per maand. Ook niet inclusief schoolkosten. Een gewoon kind kost dit ook niet. En vergeet niet dat mensen die pleegkinderen opvangen een hele hoop spullen vanuit de omgeving krijgen. Een pleegkind wat weer vertrekt, neemt alleen zijn persoonlijke spullen mee, echt niet de inboedel van de slaapkamer.

En een pleeggezin wat 12 kinderen mag opvangen vind ik niet verantwoord. Over het algemeen zijn het beschadigde kinderen, die een hoop tekort zijn gekomen.

Voor ¤750, 00 per week boodschappen in huis moeten hebben is ook zwaar overdreven. In mijn regio wonen er heel veel grote gezinnen 10+ kinderen en die doen het met minder dan de helft.

Iemand opperde dat als men het om geldelijke motieven zou doen dan beter gastouder zou kunnen worden. Dat wil men juist niet, als het om geldelijk gewin is doet men het juist niet omdat men aandacht aan kinderen besteden zo leuk vind. Maar om op een makkelijke manier geld te verdienen. Pleegkinden durven vaak hun mond niet open te doen, bang voor waar ze dan terecht komen...

Wat een vooringenomenheid.

zoals je kan lezen is het voorbeeld van het 12 koppige gezin een uitzondering.

Een pleegkind bij een pleegouder is veel goedkoper dan in een gezinsvervangend tehuis en daarbij ook beter voor het kind.

Nogmaals als je drie pleegkinderen hebt dan sta je 24 uur per dag tot hun beschikking zonder dat dat een salaris tegenover staat. Je doet dat omdat de eigen ouders dat niet kunnen of er te beroerd voor zijn. Als je alle in uren gaat berekenen is het een koopje en komt de pleegouder er bekaait van af. Een groepsleider die in het GVT werkt verdient al gauw 1700 euro en werkt daarvoor 40 uur per week.

Kosten - laten we eens een kind van 14 nemen.

100 euro: kleedgeld/ zakgeld

200 euro: kost en inwoning

75 euro: sportclub en muziekles

150 euro: kinderpsycholoog.

50 euro: reiskosten om de twee weken naar oma/ vader/ moeder

30 euro: buitenschoolse activiteiten zoals reisjes, verjaardagen, uitjes etc.

Nou volgens mij ben ik er al
quote:waterval70 schreef op 16 juni 2014 @ 22:41:

Dat die vrouw dat trekt. Ik was na rechtszitting compleet op. En dan was de raad voor de kinderbescherming nog 100% 'voor mij' in mijn geval. Vader verloor gezag en omgang. Vreselijk emotioneel en uitputtend dit soort dingen.

Ik snap niet hoe zij dit trekt met al die facebookvriendjes en media erbij. Adrenaline?Of toch drugs?
quote:mamavk schreef op 16 juni 2014 @ 22:50:

[...]

Of toch drugs?Misselijk dit.
quote:mamavk schreef op 16 juni 2014 @ 22:49:

[...]

Ik weet het niet hoor, maar ik ben wel rond de 500euro per maand kwijt voor mijn zoon! Opvang, kleding, zwemmen, peutergym, eten, drinken, dagje weg, sparen voor zijn toekomst iedere maand een bedrag.. Ik doe het met liefde, maar dit is wel wat het hier kost. Op vakantie gaan kost ook een hoop en zo kan ik nog wel even door gaan...

Natuurlijk zijn er mensen die misbruik maken van het pleegzorgsysteem, maar om er zo over te praten vind ik echt heeeeeeel onterecht.het NIBUD berekent een ton per kind aan kosten tot het 18e jaar. Dan zit je inderdaad op krap 500 euro per maand.
Er woedt nu een #allesvoorjekind sfeer op Facebook. Van die open brieven aan de dochter van een vriend van een vriend (die ik dus kon lezen): "Je zat in mijn buik. Je hebt al veel meegemaakt, helaas kon ik je hiervoor niet beschermen. Maar mama vegt voor je lieve schat! Ze zullen eerst door mijn heen moeten!" En dan van die "mooi gezegt, TOPMAMA, laat je ex de tering krijgen, " reacties eronder.

Wat een toestand zeg.
quote:netniet schreef op 16 juni 2014 @ 22:51:

[...]

Misselijk dit.Echt
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 juni 2014 @ 22:49:

30 euro: buitenschoolse activiteiten zoals reisjes, verjaardagen, uitjes etc.

Nou volgens mij ben ik er alBij de betreffende pleegzorgorganisatie kan je schoolreizen en andere extra zaken declareren onder een fasciliteitenregeling. Psycholoog hoeft ook niet betaald te worden.
quote:netniet schreef op 16 juni 2014 @ 22:51:

[...]

Misselijk dit.

O nee, sorry! Vader mag op basis van moeder haar verhalen als narcist, crimineel en weet ik wat neergezet worden en dat wordt als waarheid aangenomen...

Maar andersom is het misselijk............

Ik hoop juist dat die vrouw onder invloed is! Dan is het gedrag nog te verklaren.
quote:topdropje schreef op 16 juni 2014 @ 22:54:

Er woedt nu een #allesvoorjekind sfeer op Facebook. Van die open brieven aan de dochter van een vriend van een vriend (die ik dus kon lezen): "Je zat in mijn buik. Je hebt al veel meegemaakt, helaas kon ik je hiervoor niet beschermen. Maar mama vegt voor je lieve schat! Ze zullen eerst door mijn heen moeten!" En dan van die "mooi gezegt, TOPMAMA, laat je ex de tering krijgen, " reacties eronder.

Wat een toestand zeg.Het is bijna cabaret joh
Gaan we nu de financiele positie van de pleegouders belichten?

Voor een pleegkind is er inderdaad een pleegzorgvergoeding.

Hoort in principe kostendekkend te zijn.

Vergeet niet dat deze kinderen vrijwel allemaal een problematisch verleden hebben en veel begeleiding nodig hebben.

Heel veel kinderen op 1 slaapkamer is niet meer van deze tijd en is niet wenselijk bij pleegzorg. Alleen als het even niet anders kan maar in principe verdienen deze kinderen een eigen plekje, ook in een pleeggezin.

En echt, de gezinnen zijn gescreend hoor. Hebben een cursus gehad.

Meerdere kinderen plaatsen is een risico binnen het pleeggezin.

Dat doen ze echt niet ook al is het de wens van de pleegouders.
quote:netniet schreef op 16 juni 2014 @ 22:55:

[...]

Bij de betreffende pleegzorgorganisatie kan je schoolreizen en andere extra zaken declareren onder een fasciliteitenregeling. Psycholoog hoeft ook niet betaald te worden.er is helemaal geen declaratieregeling. Alleen als je bijv. extra kosten hebt omdat je een gehandicapt kind opvangt. En zeker moet de psycholoog zelf betaald worden, tenzij er sprake is van een stoornis of vermoeden van stoornis.
quote:mamavk schreef op 16 juni 2014 @ 22:57:

[...]

O nee, sorry! Vader mag op basis van moeder haar verhalen als narcist, crimineel en weet ik wat neergezet worden en dat wordt als waarheid aangenomen...

Ik hoop juist dat die vrouw onder invloed is! Dan is het gedrag nog te verklaren.Het lijkt me toch niet aan jouw om haar vice versa voor van alles uit te maken omdat zij haar ex voor allerlei zaken uitmaakt?
Irme gebruikt drugs, ghb was het. Zo is ze een keer na het stappen gaan rijden onder invloed. Ze had toen haar auto in de prak gereden. Heeft in een krant gestaan.
quote:mamavk schreef op 16 juni 2014 @ 22:57:

[...]

Ik hoop juist dat die vrouw onder invloed is! Dan is het gedrag nog te verklaren.

+1

ik geloof best dat ze beiden niet vies zijn [geweest] van drugs gezien de achtergronden en perikelen met het vele geld.
quote:netniet schreef op 16 juni 2014 @ 23:01:

[...]

Het lijkt me toch niet aan jouw om haar vice versa voor van alles uit te maken omdat zij haar ex voor allerlei zaken uitmaakt?

Heb ik haar uitgemaakt voor junk of gebruiker dan?

Ik deed alleen een suggestie, eigenlijk was het meer een vervolgvraag op de adrenaline? vraag........

Wat ik niet weet, presenteer ik niet als feit, maar ik mag me toch hopelijk wel iets afvragen?
Ik krijg steeds meer het idee dat hier een stelletje sensatiezoekers elkaar willen overtroeven. Beetje basisschool gedrag, met zijn allen iemand volledig de grond inboren,
Is gewoon waar. Heeft al heel wat jaartjes terug overal geschreven gestaan. Is niet eens meer zwartmaken te noemen.
quote:topdropje schreef op 16 juni 2014 @ 22:54:

Wat een toestand zeg.

Sorry, maar ik gier het uit. Wat een enorm simpel volk.

Ik heb hier ook verder geen gevoel bij, het is wat het is.

Hopelijk ligt dat joch lekker in zijn bed bij leuke mensen.
quote:mamavk schreef op 16 juni 2014 @ 23:03:

[...]

Heb ik haar uitgemaakt voor junk of gebruiker dan?

Ik deed alleen een suggestie, eigenlijk was het meer een vervolgvraag op de adrenaline? vraag........

Wat ik niet weet, presenteer ik niet als feit, maar ik mag me toch hopelijk wel iets afvragen?Stemmingmakerij noemen ze dat.
En hoe doen mensen met een minimum inkomen dat dan? Die kunnen dat bedrag per maand echt niet besteden per kind. Als ze geluk hebben is dat het bedrag wat ze per maand overhouden om alles mee te doen nadat de vaste lasten zijn betaald.

En een pleegouder mag/kan ook nog gewoon werken hoor. Iemand uit mijn omgeving doet dat ook gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven