Gezondheid alle pijlers

Bijwerkingen Microgynon 20

16-06-2014 15:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meer gezocht op bijwerkingen van Microgynon 20 maar deze antwoorden waren van jaren geleden.

Ik slik al 13 jaar de pil en de laatste 10 jaar Microgynon 20. Ik zit al jaren niet lekker in mijn vel, stemmingswisselingen, huilerig en depressief. Nu zit dit ook wel in de familie maar ik kan me niet herinneren dat ik hier als kind ook last van heb. Ik hoor steeds meer negatieve dingen over de pil dus hoopte er hier achter te komen of nog meer mensen hier last van hebben? Ik zou een gat in de lucht springen als mijn problemen en klachten op te lossen zijn door een andere pil of gewoon te stoppen ermee....
Dat kan je toch gewoon uitproberen. Stop een paar maanden en kijk hoe het dan gaat.
Ik heb er zelf een hekel aan dat mensen al hun klachten op de pil gooien (lekker makkelijk, vooral als je bent aangekomen haha), maar in dit geval kan ik je de hand schudden.

Ik slik de merkloze versie van Microgynon 30 (was altijd niet de merkloze, maar mijn ziekenfonds besloot opeens dat ik de merkloze kreeg) en vooral de laatste 1,5 jaar valt het me op dat ik vooral de week na mijn stopweek, dus de eerste week dat ik de pil weer slik, erg last heb van emotionele buien zeg maar. Ook bij mij zitten depressies etc wel in de familie en zelf ben ik ook wel prikkelbaar, maar zo heftig als het de laatste 1,5 jaar is heb ik nog nooit gehad. Er zit dus bij mij ook een patroon in; vooral de eerste week na mijn stopweek dus.

Heb jij ook bepaalde periodes dat je er last van hebt?

Zelf zou ik er nooit zomaar mee stoppen omdat ik een erg heftige menstruatie heb zonder de pil. Vooral nu de zomerperiode er aan zit te komen is dat voor mij geen optie.

Misschien moet je dit eens bespreken met je huisarts. Iedereen reageert anders op een pil, en misschien kun je gewoon een keer een ander soort uitproberen om te zien of er verschil in zit.
Vind Microginon juist een van de pillen met bijna geen bijwerkingen, is een lichte pil.

Ik zou anders stoppen en kijken hoe het gaat, ik ben juist weer aan de hormonen gegaan omdat ik zonder de pil vreselijke periodes had en nog veel erger depressief was dan met de pil. De depressies waren er dus ook zonder pil.
Ik vind de bijwerkingen vd microgynon wel meevallen. Ik ben ook wel eens depri of dat ik me slecht voel, maar dat ligt niet aan de pil (had daarvoor ook al last van depri gevoelens e.d. en ook toen ik een andere merk pil slikte). Wel heb ik sinds een jaar last van spotting.
Dan stop je gewoon toch even om te kijken of de klachten afnemen? Iedereen reageert anders.

Ik slik zelf de nepperd van de Microgynon 20 en ik heb geen last van stemmingswisselingen o.i.d. Ik slaap wel iets minder makkelijk door.
De nepperd? Ik zou maar oppassen dat je daar niet zwanger van word dan, als hij nep is...

Even voor de duidelijkheid, nepperd slaat nergens op natuurlijk. Het is gewoon de generieke variant. Net zo echt als al die andere.
Ik ben begonnen met microginon 30 jaren geleden. En ik had dezelfde bijwerkingen als jij ervan. Hele erge stemmingswisselingen en huilerig. Ik ben er meteen na een maand mee gestopt. Toen mercilon gebruikt, minder heftige versie van dezelfde bijwerkingen. Femodeen werkt bij mij perfect. Geen enkele bijwerking. Pillen hebben niet bij iedereen dezelfde bijwerkingen. Het is een kwestie van uitproberen. Maar ik vraag me af: als het door de pil kwam dan had je dat toch meteen wel al gemerkt? Dacht je niet 10 jaar geleden: waarom heb ik dit nu opeens?
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 juni 2014 @ 15:16:

Dat kan je toch gewoon uitproberen. Stop een paar maanden en kijk hoe het dan gaat.Toevallig was ik dat al van plan dus ben gisteren officieel gestopt ermee. Ik ben gewoon op zoek naar herkenning vandaar de vraag!
quote:whiskas007 schreef op 16 juni 2014 @ 15:26:

Ik heb er zelf een hekel aan dat mensen al hun klachten op de pil gooien (lekker makkelijk, vooral als je bent aangekomen haha), maar in dit geval kan ik je de hand schudden.

Ik slik de merkloze versie van Microgynon 30 (was altijd niet de merkloze, maar mijn ziekenfonds besloot opeens dat ik de merkloze kreeg) en vooral de laatste 1,5 jaar valt het me op dat ik vooral de week na mijn stopweek, dus de eerste week dat ik de pil weer slik, erg last heb van emotionele buien zeg maar. Ook bij mij zitten depressies etc wel in de familie en zelf ben ik ook wel prikkelbaar, maar zo heftig als het de laatste 1,5 jaar is heb ik nog nooit gehad. Er zit dus bij mij ook een patroon in; vooral de eerste week na mijn stopweek dus.

Heb jij ook bepaalde periodes dat je er last van hebt?

Zelf zou ik er nooit zomaar mee stoppen omdat ik een erg heftige menstruatie heb zonder de pil. Vooral nu de zomerperiode er aan zit te komen is dat voor mij geen optie.

Misschien moet je dit eens bespreken met je huisarts. Iedereen reageert anders op een pil, en misschien kun je gewoon een keer een ander soort uitproberen om te zien of er verschil in zit.Nou ik heb zelfs nooit nagedacht dat mijn klachten van de pil zouden kunnen komen. Pas nadat vriendinnen er over begonnen, ben ik me er wat meer in gaan verdiepen. Ik durf eigenlijk niet te zeggen welke periodes ik er meer of minder last van heb. Ik slik ook eigenlijk altijd mijn pil door waardoor je dat sowieso minder in de gaten hebt. Ik heb nooit een heftige menstruatie gehad dus dat zal geen probleem zijn hoop ik. Ik ga het eerst eens kijken zonder pil en dan kan ik alsnog aan een andere pil beginnen.
quote:Phoebexx schreef op 16 juni 2014 @ 22:20:

Ik ben begonnen met microginon 30 jaren geleden. En ik had dezelfde bijwerkingen als jij ervan. Hele erge stemmingswisselingen en huilerig. Ik ben er meteen na een maand mee gestopt. Toen mercilon gebruikt, minder heftige versie van dezelfde bijwerkingen. Femodeen werkt bij mij perfect. Geen enkele bijwerking. Pillen hebben niet bij iedereen dezelfde bijwerkingen. Het is een kwestie van uitproberen. Maar ik vraag me af: als het door de pil kwam dan had je dat toch meteen wel al gemerkt? Dacht je niet 10 jaar geleden: waarom heb ik dit nu opeens?Ik heb op het begin volgens mij ook geen last gehad en toen slikte ik volgens mij nog Lovette. Ik heb ook lang in een relatie gezeten die niet goed ging dus dan geef je dat de schuld en toen het uit was en alles weer op rolletjes liep, merkte ik dat ik nog steeds niet lekker in mijn vel zat en huilerig ben en stemmingswisselingen had. Misschien heeft het er niks mee te maken hoor! Ik hoop het gewoon zo erg!! Zou een aantal dingen verklaren
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 juni 2014 @ 19:20:

De nepperd? Ik zou maar oppassen dat je daar niet zwanger van word dan, als hij nep is...

Even voor de duidelijkheid, nepperd slaat nergens op natuurlijk. Het is gewoon de generieke variant. Net zo echt als al die andere.

Ik denk dat iedereen in dit geval echt wel weet dat in dit geval de (werkzame) generieke variant bedoeld wordt.

Ook is bv. een nep/imitatie Calvin Klein shirt nog steeds een volledig functioneel shirt. Alleen kan die juridisch niet helemaal door de beugel
Ik zou zeggen probeer het gewoon eens een paar maanden.

Ik heb het zelfde gedaan naar aanleiding van mijn darmklachten.

Ik merk binnen een maand al verschil.

En er zijn best andere manieren te bedenken om niet zwanger te worden ;)
Ik herken me wel in dit verhaal. De pil jarenlang half half geslikt (had geen relatie dus nam het niet zo nauwkkeurig) Sinds 2 jaar nam ik die wel consequent in doordat ik toen een relatie kreeg. een jaar geleden is vastgesteld dat ik depressief was hier anti depressiva voor gekregen het ging wel iets beter meaar nog steeds niet geweldig. De huisarts opperde toen om eens een maand te stoppen met de pil en dan eens kijken hoe het zou gaan. Ik was er nogal scpetisch over en had zoiets van nou ja ik ga het maar proberen maar geloof er niet echt in. Ik had het helemaal mis ging veel lekkerder in mijn vel zitten. Ook had ik minstens 1 keer per week last van diaree en dat is ineens ook helemaal verdwenen. Ik zou zeggen stop gewoon eens een maand en kijk hoe je je dan voelt. Ik hoef nooit meer de pil.
Die gevoelens kunnen inderdaad van het pilgebruik komen. Ik heb dezelfde ervaring als Phoebe. Eerst Microgynon 30 en had daarvan stemmingswisselingen en de wereld werd steeds zwarter. Gestopt om zwanger te worden, de wereld werd een stuk lichter, maar dat weet ik aan mijn zwangerschap. Na de bevalling weer begonnen en de depressieve buien waren weer terug. Toen overgestapt op Mercilon. Dat ging iets beter, maar helemaal happy werd ik pas weer toen ik overstapte op Femodeen.

Het zijn toch middelen met hormonen en die hebben bij iedereen weer een andere uitwerking.
Dank jullie wel voor de reacties!!

Ik ben nu een paar dagen gestopt en kan niet wachten tot ik een paar weken verder ben. Het is fijn om te lezen dat meer mensen dit probleem hebben. Mijn apotheek stapte een tijd geleden ook over op een eigen merk van Microgynon 20, had niet verwacht dat dit ook nog eens invloed zou kunnen hebben!

En wat ik lees bij jullie, Heve en 83angel, effect binnen een maand, dat is echt snel! Mijn vriend en ik willen graag een kindje maar pas als ik beter in mijn vel zit dus fijn om te weten dat als mijn klachten van de pil komen, ik vast snel verschil ga merken!
Ik heb ook een tijdje microgynon geslikt en hier heb ik heel veel last van gehad. Spotting, ontzettende buikpijn in stopweek en ik was niet te genieten de 1e week na mijn stopweek.

Na het stoppen was ik in een week of 3 weer zoveel gelukkiger en beter in mn vel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven