Ik heb teveel boeken!

21-06-2014 15:31 50 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb veel te veel boeken (op het moment heb ik ongeveer 20 meter plank, verdeeld over 3 kasten). We wonen niet zo groot en ze staan toch wel enorm in de weg.

Door diverse verhuizingen heb ik al heel veel boeken weggedaan, maar van de boeken die er nog zijn hou ik echt een beetje.

Heeft een andere boekenliefhebber al een goede oplossing gevonden voor dit praktische probleem?

Natuurlijk, ik kan ze naar de kringloop brengen...

Ik hoop op oplossingen waarbij ik ze toch kan houden.

Veel andere bergruimte hebben we trouwens niet in huis.

Bedankt alvast voor het meedenken!
Shurgard box huren en het daar neerzetten. Heel veel meer opties heb je niet als je ze echt wil houden en je er geen ruimte voor hebt.

Ik zou ze op een ereader zetten trouwens en de papieren versie weg doen.
Alle reacties Link kopieren
Ze in dubbele rijen neerzetten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dubbele rijen inderdaad! Of op hoogte (waar niemand tegenaan loopt) planken maken, bijvoorbeeld in de gang.
In de schuur of box een boekenkast bouwen tot aan het plafond. En dan niet mooi zij aan zij maar stapelen. De boeken die je het minste nodig hebt uiteraard bovenin leggen. Meer keuzes heb je ook niet echt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Weggeven en ervan genieten dat anderen nu ook die heerlijke boeken kunnen lezen. Neem een bieb-abonnement.
Doe je boeken weg en schaf een e-reader aan en zet je lievelingsboeken daarop.

Heb ik ook gedaan, scheelt een hoop ruimte en je kunt ze toch herlezen. Alleen enkele oude boeken die niet digitaal verkrijgbaar zijn heb ik bewaard.
Digitaal gaan lezen.
Wat een mooie oplossingen al in een paar minuten, bedankt!

Dit is het plan van aanpak (dat heb ik nu ook meteen):

nóg een keer streng selecteren, zoveel mogelijk weggeven, en dan op zoek naar één diepere boekenkast zodat ik dubbele rijen kan maken. Moet dan nog wel even nadenken hoe ik alles dan terugvind als ik het niet meer meteen zie staan... Op alfabetische volgorde o.i.d.

Opslagruimte huren gaat me toch iets te ver. Dan ben ik meteen zo'n verzamelaar.

Ideeën voor andere oplossingen blijven natuurlijk ook welkom.
O ja, en ik 'moet' me inderdaad eens wat meer gaan verdiepen in digitaal lezen. Heb nog niet eens een e-reader...
quote:plous schreef op 21 juni 2014 @ 15:51:

Wat een mooie oplossingen al in een paar minuten, bedankt!

Dit is het plan van aanpak (dat heb ik nu ook meteen):

nóg een keer streng selecteren, zoveel mogelijk weggeven, en dan op zoek naar één diepere boekenkast zodat ik dubbele rijen kan maken. Moet dan nog wel even nadenken hoe ik alles dan terugvind als ik het niet meer meteen zie staan... Op alfabetische volgorde o.i.d.

Opslagruimte huren gaat me toch iets te ver. Dan ben ik meteen zo'n verzamelaar.

Ideeën voor andere oplossingen blijven natuurlijk ook welkom.Bij Word per rij en per plank een uitdraai maken wat er staat. Dus dat je op 1 oogopslag weet waar je het boek kan vinden. Mini bibliotheek.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Romans bewaren heeft niet zoveel zin is mijn ervaring; je leest ze doorgaans toch maar één keer. Misschien kun je ze leuk verkopen, ruilen of weggeven aan een goed doel of een kringloopwinkel. Naslagwerken bewaren heeft wel zin vind ik.
Love is the meaning of life
Ik heb een boekenkast om de deur van de gang naar de woonkamer heen laten bouwen (twee linkerhanden he). Lekker veel ruimte boven de deur, die gebruik je anders toch niet.
Ja, opbergen of weggeven zou mij als verzamelaar ook zwaar aan het hart gaan. Misschien is dit een oplossing voor je. http://wonen.blog.nl/shop ... ang-je-boeken-aan-de-muur
Toch een paar weggeven. Aan bijvoorbeeld familiekamers van ziekenhuizen.

Dan krijgen ze een goede bestemming waar je misschien vrede mee hebt.
Op psychiatrische afdelingen zitten ze ook vaak te springen om boeken.
Heb even gegoogeld op 'boekenkast om deur heen' en wow, wat kan dat er prachtig uitzien!
De gedachte om een deel aan een goed doel te geven, vind ik toch wel mooi. Merk ik. Ik ga daar ook eens op rondvragen!
Ik heb het ook gedaan, een groot deel van mijn boeken weggegeven. Ik had de tranen in mijn ogen staan, maar uiteindelijk is het toch beter. En nu ben ik aan het sparen voor een e-reader. Ik ben er razend benieuwd naar
Rozehanddoek, ik vind je dapper.
Dat vond ik toen ook De kennis die de boeken overgenomen heeft dacht dat ik vanuit de bus naar haar zwaaide, maar ik zwaaide toch echt mijn boeken uit
Boven elke deur een plank, die kan dan vol tot het plafond.

Mijn ouders hadden in de woonkamer boven de schuifpui ook ongeveer 25 cm tot het plafond, daar hing ook een plank over de volle breedte van de kamer met het gordijn eronder
Mijn boeken liggen in de kelder te rotten.

Als ze nog een beetje charmant ruiken, haal ik ze weer naar boven, anders moeten ze weg.
Koop een e-reader, koop/download de boeken die je nu hardcopy hebt en verkoop de hardcopy boeken of geef ze weg. Je behoudt dan de mogelijkheid je boeken te blijven lezen, maar je hebt ook de ruimte in je huis terug.

Edit: je hebt dan ook veel meer plaats voor de mosterd
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Ik had hetzelfde probleem en ben maar aan bookcrossing gaan doen. Ongeveer eens per maand of 2 maanden ga ik met een stapeltje boeken naar een officiële Bookcrossing zone en laat ze daar achter.

Ik kan ze niet weggooien, ik heb niet meer bergplaats, de bieb wil ze niet en ik heb het gevoel dat boeken die in de kringloopwinkel staan nooit meer gelezen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven