Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
quote:barbabientje86 schreef op 23 mei 2014 @ 09:06:

Ik kwam er gisteren achter dat ik mijn haar al een paar dagen niet gewassen had en dacht laat ik het dan ook maar eens proberen, dat no poo

vanmorgen gewassen met Baking soda en appel azijn gebruikt...

NU STINKT MN HAAR NAAR NATTE HOND!!!!!! ARRRRGH!!!

Gaat dit weg als het straks droog is?! )

Ja, stank gaat bij het opdrogen weg hè?!

(alleen als het weer nat wordt...bulg!)

Ik dacht laatst, misschien stinkt het als de BS te lang in de badkamer heeft gestaan en vocht heeft kunnen opnemen. Ik ga testen met een nieuw pak BS.
quote:Phips schreef op 22 mei 2014 @ 09:28:

.

Hoe probeer je af te bouwen qian?

Door m`n haren goed door te kammen, dat het vet zich naar de punten (die het nodig hebben) verspreid. Dat werkte wel. Soms lijkt het dan eerst supervet en glimmend. Als ik dan nog langer doorkam dan wordt het juist mooier.

Door lagere concentratie BS te gebruiken als ik m`n haar was..(ik begon met wel 2 eetlepels op een halve liter, dat was ook nodig om m`n haar te ontvetten). Hieraan kan ik de vooruitgang zien.

Door met iets te vet haar rond te lopen (*dit wordt ik dus zat, en jij hebt al vaker gezegd dat het niet nodig is, maar ik ben soms ook bang dat ik m`n haar te veel uitdroogt of dat ik anders nooit kan afbouwen...)

Maar misschien heeft dit allemaal geen zin, behalve het doorkamen, kan ik beter zoveeel BS gebruiken als nodig is, en is verder het enige wat nodig is, GEDULD...? Je talgklieren moeten immers ontwennen hè.
quote:manmar schreef op 23 mei 2014 @ 20:50:

BS als deo vind ik ook echt super.

ik ook

alleen geen kaneel erdoorheen doen, leek me vorige week een leuk experiment, maar het stonk!!!!!!!!
Je merkt vooruitgang qian, dus zet door zou ik zeggen!

Hihi, kaneel onder je oksels vind ik erg leuk...
Paar weken onderweg nu met BS en appelazijn. Op 28 april voor het laatst shampoo gebruikt. Waste mijn haar om de dag. Gaat nu goed met BS als ik het eens in de drie dagen was. Ik loop een dag met vette slierten rond als ik het eens in de vier dagen doe.

Haar was laatst wel wat touwerig. Gisteravond mijn haren ingesmeerd met shea butter en een nachtje laten zitten. Ging er vanochtend onder de douche zowaar prima uit met BS. Geen touw meer nu. Even de komende dagen aankijken. Dat het elke dag weer een verrassing is hoe het zit herken ik wel.
Ook voor mij nog steeds elke dag een verrassing, soms zit het goed en binnen enkele uren kan het weer als een pannenkoek op mijn hoofd zitten.. Ik blijf erbij dat spoelen met alleen water echt niet werkt, telkens als ik het weer probeer, lijkt het daarna nog vetter dan ervoor. Het is natuurlijk met lang haar ook onmogelijk om het vet/talg van je hoofdhuid over de gehele lengte van je haar te verdelen. Dus het zal altijd vetter blijven aan de hoofdhuid en de lengtes blijven droog.
quote:kopstoot schreef op 26 mei 2014 @ 22:46:

Ook voor mij nog steeds elke dag een verrassing, soms zit het goed en binnen enkele uren kan het weer als een pannenkoek op mijn hoofd zitten.. Ik blijf erbij dat spoelen met alleen water echt niet werkt, telkens als ik het weer probeer, lijkt het daarna nog vetter dan ervoor. Het is natuurlijk met lang haar ook onmogelijk om het vet/talg van je hoofdhuid over de gehele lengte van je haar te verdelen. Dus het zal altijd vetter blijven aan de hoofdhuid en de lengtes blijven droog.Ik borstel mijn haar nooit omdat iknkrullen heb, dus het eventuele vet wordt ook niet verdeeld. Ik heb ongeveer 2 weken geleden mijn haar helemaal ingesmeerd met warme kokosolie en het na anderhalf uur gewassen met bs. Dat is de laatste keer dat ik bs gebruikt heb. Mijn haar zit nu gewoon heel goed als ik het alleen met water uitspoel tijdens het douchen. Na het douchen kijk ik of er nog wat olie in mijn haar moet, maar dat is niet altijd nodig. Ik heb van mijzelf erg droog haar, zou het alleen maar fijn vinden als mijn haar van nature vetter zou blijven.
@phips: Dankje dat je me op de vooruitgang wees. Ik had er echt even de balen van vorige week, maar doorgezet, nu gaat ie weer.
Heb nog een vraagje: hoe doen jullie dit bij de kapper? Mijn kapper verkoopt alleen maar knipbeurten inclusief wassen. Met flink wat shampoo en daarna nog een of andere conditioner erin. Snap het ook wel en eerlijk gezegd vind ik mijn haar nat nog steeds erg muf ruiken, maar is je haar meteen weer ontwend na een keer shampoo bij de kapper?
Ik weet het niet Rasa, mijn kapper knipt wel gewoon " alleen knippen".
Ik zou gewoon zeggen dat het niet gewassen mag worden, maar alleen nat gemaakt.
Ik zou het kunnen vragen inderdaad, maar voel me ook wel wat bezwaard. Mijn haar ruikt echt muf als het nat is. Nou ja, voorlopig laat ik het sowieso nog maar even groeien.

Vanochtend mijn haar ingesmeerd met kokosvet, omdat het toch weer steeds touweriger begon te worden. Er niet uit gekregen met BS/Azijn! Ben gelukkig vrij vandaag, maar loop nu dus rond met een kop vol vet haar. Ga vanmiddag nog maar een keer mijn haar wassen met BS, in de hoop dat het er dan wel uit gaat...

Het is nu zo'n 50 dagen geleden dat ik mijn haar voor het laatst met shampoo heb gewassen en ben nog steeds wat aan het modderen. Zat inmiddels wel zo ongeveer op nog maar eens in de vier dagen wassen met BS/azijn, maar dat betekent niet dat het elke dag goed zit. Verder vind ik die mufheid toch ook niet zo prettig.

Maar ik hou vol. Voor mijn gezicht lijkt het namelijk een zegen! Heb rosacea en mijn huid heeft er in geen jaren zo gaaf uit gezien!
quote:Rasa schreef op 20 juni 2014 @ 11:12:

Vanochtend mijn haar ingesmeerd met kokosvet, omdat het toch weer steeds touweriger begon te worden. Er niet uit gekregen met BS/Azijn! Ben gelukkig vrij vandaag, maar loop nu dus rond met een kop vol vet haar. Ga vanmiddag nog maar een keer mijn haar wassen met BS, in de hoop dat het er dan wel uit gaat...Helaas... net weer mijn haar gewassen met BS en azijn... Nog net zo vet als daarvoor... Zucht... Ik capituleer... Ga het nu voor de 3e keer wassen vandaag en nu gewoon met ordinaire shampoo...
Rasa je zou toch ook een natuurshampoo kunnen gebruiken? Dat doe ik ook en heb nu mijn haar een week niet gewassen.

Lijkt mij een gedoe met bs..
Rara ik snap je frustratie helemaal. Mijn haar ruikt ook vaak muf en het is ook zeker 2 tinten lichter geworden.. Door de bs vermoed ik.

Daarnaast lijkt het ook af te breken en ziet het er niet gezond meer uit. De maat is voor mij ook vol
Wat jammer Rasa en Neversurrender, maar aan de andere kant snap ik het ook. Het is zo zonde als je haar er dof van wordt.

Kokosolie in je haar smeren lijkt me ook wel erg vet trouwens.

Ik dacht juist vandaag, wat ben ik blij dat ik door ben gegaan na mijn vorige dip, het gaat goed!

Jaren en jaren bijna dagelijks met shampoo gewassen. Zit op 2x/wk BS . Maar echt veel minder BS nodig dan in het begin. Eerst leek het alsof ik niet genoeg kon gebruiken, en nu merk ik dat als ik te veel gebruik het dof wordt.

De deo werkt alleen niet meer zo goed, langzaam aan toch steeds vaker 'echte' aan het gebruiken
Ik kan je de kristalstick van De Tuinen aanbevelen Qian, ik kreeg na langer gebruik enorm rode plekken van de BS deo..
Ik kan ook heel slecht tegen shampoo. Vaak heb ik er eindelijk 1 gevonden en gaat het een poosje goed.

Door een ooroperatie heb ik eens mijn haar 1,5 week niet gewassen en ook niet nat gehad. Maar bah wat was dat vies! De vette hoofdhuid jeukte enorm en een potje brilcream was er iets bij. Niet in de punten overigens waardoor het ook nog eens statisch werd. Heb dan ook wel heel erg lang haar.....
Zuiveringszout voor glans? Dan kan ik je meteen uit de droom helpen, dat dat niet de werking is van zuiveringszout aangezien dit een base is van 9 en de haarschubben dus wagenwijd openzet... De (appel)azijn) gebruikt men om dit weer te sluiten..
@kopstoot, ik had al gestaft!
Sinds vorig jaar september heb ik 1x bij de kapper mijn haar laten wassen met shampoo, verder alleen 1x per 3 of 4 dagen met BS. Het bevalt op zich wel, want mijn haar lijkt veel minder slap. Blijft wel en feit dat ik niet zonder kan en het meer gedoe is dan shampoo. Ik kan me voorstellen dat ik er een keer mee stop en overstap op natuurlijke shampoo, dat ruikt ook lekker.

Buiten dit wilde ik jullie vertellen dat in het Volkskrant magazine van vandaag een artikel staat over natuurlijke shampoos en ook ern klein stukje over BS. Best interessant.

Overigens wil ik nooit meer af van de deo met kokosolie, BS en maizena, werkt geweldig!!!
Ik heb nog niet de hele topic gelezen.

In maart heb ik voor het laatst mijn haar gewassen met shampoo.

Nu spoel ik mijn haar en hoofdhuid alleen met water.

Ik vind mijn haar wel nog vettig en soms jeuk mijn hoofdhuid.

Ik hoop dat er snel verbetering optreed. Ik ben nu bijna zo ver om weer de shampoo te pakken. Van shampoo krijg ik echter zo pluis haar dat mijn haar wel ontploft lijkt. Dat is nu wel over, maar nu zit ik weer met een vettige kop.

Tips?
Heb toevallig net een artikel in 'Volkskrant Magazine' gelezen over no-poo.

Voor mij was het nieuw, heb geen problemen met mijn haar maar was wel een interessant artrikel.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Had dit haarmasker eerder gedaan met sheabutter en dat waste ik er wel weer uit met BS. Omdat iedereen zo vol lof is over kokosolie in het haar dacht ik: ik probeer dat eens een keer.

Vrijdag dus noodgedwongen gewassen met gewone shampoo om de kokosolie weer uit mijn haar te krijgen. Inmiddels is het maandag en is mijn haar met name bovenin eigenlijk alweer te vet. Maar ik zit deze dag maar uit, dan blijf ik in het ritme van eens in de vier dagen wassen. Morgen de BS/azijn er maar weer in.

quote:Daaromniet schreef op 20 juni 2014 @ 22:04:

Rasa je zou toch ook een natuurshampoo kunnen gebruiken? Dat doe ik ook en heb nu mijn haar een week niet gewassen.

Lijkt mij een gedoe met bs..

Welke natuurshampoo gebruik jij? Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb het idee dat veel van die shampoos nog steeds gewoon parabenen en andere rotzooi bevatten.

Ben trouwens benieuwd naar dat stuk in de Volkskrant! Zoek het denk ik even op met Blendle.
Ik lees dit in het Volkskrant Magazine:

'Het is een leuk experiment en het voelt heel Breaking Bad, dat geklooi met maatbekers, basen (het zuiveringszout) en zuren (de azijn). En het kan ook helpen, de eerste tijd. Maar na twee maanden wordt je haar pluiziger en droger. Boot: 'Baking soda reinigt en een zuuroplossing sluit de haarschubben, waardoor het haar er glanzend uitziet. Maar uiteindelijk mis je alle verzorgende elementen die er in shampoo en conditioner zitten, en dat wreekt zich na een paar maanden.'

Herkent iemand dit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven