Katten wegdoen

24-06-2014 23:34 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben altijd iemand geweest die zei dat ik mijn katten nooit zou wegdoen. Dat je kiest voor een kat en die verantwoordelijkheid moet dragen. Ik hou zielsveel van mijn beestjes en ben ze dankbaar voor alle liefde en steun die ze mij de afgelopen 8 jaar hebben gegeven. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om voor ze te zorgen wat erin heeft geresulteerd dat het sociale, eigenzinnige en toch aanhankelijke katten zijn.

Nu ben ik op een punt beland in mijn leven dat ik achterom kijk en totaal niet gelukkig ben met de beslissingen die ik tot nog toe heb gemaakt. Het leven dat ik al jaren lijdt, wordt steeds meer een zware last en ik heb zwaar de behoefte om op zoek te gaan naar mijn passie en mijn dromen te verwezenlijken.

Ik heb onlangs gesolliciteerd bij een groot bedrijf in het midden oosten. Het werk houdt in dat ik veel zou reizen. Een passie die ik al van kleins af aan heb gehad. Op dit moment ben ik al voor een groot deel die richting uit aan het leven.

Toch is het enige wat mij weerhoudt en pijn doet, mijn katten. Want ik weet dat het onmogelijk is om ze mee te nemen. Ik voel me zeer schuldig en ik ben bang dat ik een groot gemis ga voelen, maar van de andere kant wil ik ook gelukkig zijn met mijn leven.

Ik zal mijn katten nooit naar een asiel brengen. Als ik dergelijk werk zou krijgen, dan zou ik alles in het werk stellen om mijn katjes ergens onder te brengen waarvan ik weet dat ze het goed hebben. Het liefst bij familie of vrienden zodat ik ze nog kan bezoeken.

Nu is mijn vraag, wat vinden jullie van mijn beslissing? Heeft iemand misschien tips. Ik vind dit een van de moeilijkste beslissingen in mijn leven.

Ik vraag me ook af in hoeverre zal een kat zijn baasje echt missen als hij een goed thuis elders vind? Heeft iemand van jullie een kat overgenomen die eerst een lief ander baasje had? Ik weet dat het in het begin nooit leuk zou zijn voor ze, maar hoop toch dat ze dan naar verloop van tijd hun draai kunnen vinden:)
Er zijn altijd mensen te vinden die je katten willen overnemen.

Je kunt niet je leven laten afhangen van een paar katten.

En als dit de moeilijkste beslissing is van je leven, ben je een gelukkig mens.
quote:noreservations schreef op 25 juni 2014 @ 11:40:

Er zijn altijd mensen te vinden die je katten willen overnemen.

Je kunt niet je leven laten afhangen van een paar katten.

En als dit de moeilijkste beslissing is van je leven, ben je een gelukkig mens. Haha nou niet de allermoeilijkste hoor, maar wat het moeilijk maakt is dat deze beestjes geen keuze hebben. Maar uit de reacties hier maak ik gelukkig op dat het gemis voor mij waarschijnlijk groter zal zijn dan voor de beestjes, mits ze natuurlijk een fijn thuis vinden.
quote:dvinelayd schreef op 25 juni 2014 @ 11:44:

[...]

Haha nou niet de allermoeilijkste hoor, maar wat het moeilijk maakt is dat deze beestjes geen keuze hebben. Maar uit de reacties hier maak ik gelukkig op dat het gemis voor mij waarschijnlijk groter zal zijn dan voor de beestjes, mits ze natuurlijk een fijn thuis vinden.

Mijn kat is bij de buren blijven wonen, toen ik verhuisde.

Ik ging naar een flat en de buren wilden de kat graag overnemen.

Het beest herkent me totaal niet als ik langs kom. Eerst vrij pijnlijk (je wil toch een beetje gemist worden), maar voor de kat is het leuker wonen daar.

Voor je katten is het allemaal zo'n ramp niet, waarschijnlijk. En nee, je beesten hebben geen keuze. Maar in dat licht, ze hebben ook niet zelf kunnen kiezen om bij jou te wonen.
quote:noreservations schreef op 25 juni 2014 @ 11:57:

[...]

En nee, je beesten hebben geen keuze. Maar in dat licht, ze hebben ook niet zelf kunnen kiezen om bij jou te wonen.Als ze buiten komen hebben ze wel de keuze .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:noreservations schreef op 25 juni 2014 @ 11:57:

[...]

Mijn kat is bij de buren blijven wonen, toen ik verhuisde.

Ik ging naar een flat en de buren wilden de kat graag overnemen.

Het beest herkent me totaal niet als ik langs kom. Eerst vrij pijnlijk (je wil toch een beetje gemist worden), maar voor de kat is het leuker wonen daar.

Voor je katten is het allemaal zo'n ramp niet, waarschijnlijk. En nee, je beesten hebben geen keuze. Maar in dat licht, ze hebben ook niet zelf kunnen kiezen om bij jou te wonen.Nee dat klopt. Lijkt me wel erg als ze inderdaad niet het enthousiasme vertonen dat je altijd hebt gehad. Maar ergens misschien ook beter dan. Lijkt me verschrikkelijk maar dan is de keuze in ieder geval niet verkeerd geweest.
Toen ik mijn huidige vriend leerde kennen, had ik katten. Hij bleek allergisch te zijn. En dat werd van kwaad (niesbui en tranende ogen) tot erger (benauwdheid, huiduitslag en doorlopend verkouden). Op enig moment (toen de relatie echt heel serieus werd) heb ik toen gekozen voor het weggeven van mijn (ras)katten. Tranen met tuiten heb ik gehuild. Gelukkig kon ik een goed adres vinden.

Na een paar weken ben ik nog een keertje wezen kijken; de katten hadden het geweldig naar hun zin en hadden geen enkele aandacht voor mij, anders dan ze voor een andere willekeurige voorbijganger hadden...

De deuk in mijn ego was groter dan het nadeel van hun verhuizing ooit voor hen is geweest.

Natuurlijk hou je ze liever zelf.

Natuurlijk is dit niet je eerste keus.

Maar een kat redt zich wel als je een goed nieuw adres weet te vinden. Echt waar.

Succes met de sollicitatie. Ik hoop dat het gaat brengen waar je naar op zoek bent.
Ik heb ook een 'tweedehands' volwassen kat. Volgens mij is hij erg goed verzorgd door zijn vorige eigenaren en heeft hij daar veel liefde gehad. Ze hadden wel gewaarschuwd dat hij in verband met het wennen waarschijnlijk de eerste twee dagen onder de bank zou bivakkeren, maar niets bleek minder waar. Hij heeft zich een uurtje schuil gehouden onder het bed, daarna kwam hij voorzichtig kijken en begon vrolijk rond te stappen.

Onder het bed ligt hij nooit meer (behalve als ik de woonkamer ga stofzuigen, dat vindt hij niet chill) en hij lijkt erg gelukkig. Tegenwoordig ligt hij liever op het bed bij ons

De kat krijgt goed te eten, een berg knuffels en aandacht en de woonkamer is omgetoverd tot een waar kattenparadijs. Maar vooral krijgt hij heel, heel veel liefde

Ik wil hiermee zeggen dat de kat heus opnieuw gelukkig kan worden. En jij hebt er twee lees ik volgens mij, dus ze hebben ook sowieso elkaar nog.

Ik wil je ook succes wensen, en ik hoop dat je mag vinden wat je zoekt.
Ik weet dat de vrijwilligers van het asiel enorm hun best doen, alleen in de zomer zitten zij hartstikke vol, soms te vol. Er gaat dan meer in dan uit.

Katten raken gestresst en de kans dat jouw katten worden gekozen is kleiner. Mijn kat heeft mij nadat ik haar in de zomer uit het asiel had geplukt de eerste dag honderden kopjes geven. Toen zij voor controle naar de dierenarts moest 1 of 2 dagen later werd zij compleet hysterisch toen ik haar in de reismand wilde doen (nee niet terug).

Indien je een mooi huisje weet te vinden dat is dat toch een prima oplossing.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou mijn droom laten schieten als ik deze niet kon combineren met mijn honden. Mijn honden weg doen is een no go voor mij. Ik hou veel te veel van mijn honden en ik zal geen rust meer kennen. Ik zou het gewoon niet kunnen.

Wat betreft de hand die voert, dat gaat niet op voor een paar van mijn honden. Ze zouden een hele moeilijke tijd tegemoet zien met rouwperiode. En dat zou ik ze gewoon niet aan kunnen doen.

Maar misschien ligt dat bij katten wel gemakkelijker omdat die zich minder aan hun mensen hechten dan dat honden dat doen.
Ik vind dat je het goed recht hebt om deze beslissing te nemen, maar ik vind dit niet een betere reden dan dat een kind of nieuwe partner allergisch is of dat het niet goed gaat met de baby erbij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 25 juni 2014 @ 18:24:

Ik vind dat je het goed recht hebt om deze beslissing te nemen, maar ik vind dit niet een betere reden dan dat een kind of nieuwe partner allergisch is of dat het niet goed gaat met de baby erbij.

Ik eerlijk gezegd ook niet.

Mensen snappen het ook niet als je je dier weg doet voor je partner, en terecht niet overigens. Dus waarom wel voor een carriere? Tsja, als je om een baan verlegen zit om financiele redenen is het wat anders, want dan heb je geen uitweg meer.
Ik zou dit ook laten schieten. Misschien niet door iedereen te snappen maar ik kan niet zonder mijn katten. Ook zou ik me vreselijk schuldig voelen. Je hebt namelijk nooit de garantie dat katten gaan aarden op een ander adres, je hebt nooit de garantie dat ze gezellig samen blijven (was laatst nog een mooi voorbeeld van hier op het forum met 2 papegaaien). Kortom, je hebt zelf totaal geen controle meer.

Tuurlijk zal het vaak goed gaan, maar er zijn ook echt meer dan genoeg gevallen waarin het niet goed gaat. Voorbeeld hiervan is een kat van mijn moeder die zou gaan verhuizen naar een vriendin van mijn zusje omdat zij helemaal gek van hem was en hem dolgraag wilde hebben. Het arme beest heeft een week in de linnenkast gezeten daar, weigerde eruit te komen, zat constant te miauwen. Dus is hij teruggekomen bij mijn moeder (hij is er nog steeds) en hup, niks aan de hand meer. Zo ken ik meerdere verhalen.

Mensen zijn vrij arrogant als het gaat om het invullen van de gedachtes van dieren. Feit is echter dat wij nooit daadwerkelijk weten wat ze voelen, wat ze ervaren enzovoort.
Ik snap dat het een hele moeilijke beslissing is, maar zo te lezen wel een goed overdachte beslissing..

Ik zou er zelf denk ik alleen wel voor zorgen dat ze met z'n tweeën op een leuke nieuwe plek terecht komen bij lieve baasjes. Nooit in het asiel, hoe lief ze daar ook zijn voor katten en hoe goed ze er ook voor zorgen.
Ik heb katten voor de muizen. Ik vind katten ook heel leuk. Maar bijna alle katten. Zou wel een traantje wegpinken als ze dood gaan of weg moeten voor de een of andere reden. Maar heel mijn leven aanpassen aan de katten? Nee.. Toch voed ik ze met veel liefde. Vertroetel ze. Kam ze. Maar t blijven katten. Ik zal wel harteloos zijn.

Naar het asiel zou ik ze dan weer niet brengen. Mijn oudste kat heb ik van kennissen over genomen. Ze wilden lange reizen gaan maken. 2de als kitten van marktplaats. Hij keek zo lief, dat is ze ook! Ging ook gelijk prima. De 3de kreeg ik van de buren toen ze verhuisde. Hij was hier toch altijd al.. 1 kat heb ik er zelf weg gedaan. Omdat hij mijn huis onder pieste sinds we een baby hadden. Ik heb van alles geprobeerd. Niets hielp. Ik ga niet lijden voor niets. Neef van mij was al uit de kleine kinderen. De kat is daar perfect gelukkig.
quote:troelalaaaatje schreef op 25 juni 2014 @ 08:18:

[...]

Wat een hersenloos gezever.

Met de 2e alinea maak je de 1e alinea al totaal overbodig. Want wegdoen, om welke reden dan ook, is blijkbaar in sommige gevallen dé stap om een dier een gelukkig leven te bieden. En blijkbaar pakt dit heel goed uit. Moet dat dier anders dan maar blijven waar het niet gewenst is, omdat eigenaar zich anders schuldig voelt? Dat is pas egoïstisch handelen dat niets van doen heeft met denken vanuit het belang van het dier.Haha wat een onbeschaafd type ben jij zeg. Maar je hebt gelijk. Ik meet idd met 2 maten.
Het is onzin om te zeggen dat een kat zich meer hecht aan een huis dan aan een baasje. Dat ligt totaal aan de kat. Ook dat een kat niet op of om kijkt als je weg gaat is niet waar, ook dat ligt aan de kat.

Of je een huisdier weg moet doen als je situatie veranderd (baan, partner of kind), tja, dat blijft een moeilijke vraag. Weet niet of ik het zou kunnen.

Succes met je sollicitatie TO.
Omstandigheden in je leven kunnen nu eenmaal zodanig veranderen dat je afstand moet6 doen van je huisdieren. zolang je ze maar niet aanschaft met het idee van als het niet meer werkt doe ik ze maar weg en je vind er een goed tehuis voor zie ik geen enkel probleem.

Heb gelukkig om die redenen zelf nog nooit geen afstand hoeven doen van een van mijn huisdieren. Door omstandigheden soms wel tijdelijk elders moeten droppen. Maar ik zou er niet mijn leven geheel door laten leiden en de huisdieren moeten zeker niet ten koste gaan van de gezondheid van partner of kinderen.

En ja ik vind dus een allergie van partner of kind juist de reden om afstand te doen van je huisdier. Hier niet aan de orde gelukkig. Maar ook een uitdaging aan de ander kant van de wereld zou voor mij een reden kunnen zijn om een nieuw adres voor mijn huisdieren te zoeken.

Wij hebben overigens heel regelmatig tijdelijk honden van anderen hier in huis en we hebben eigenlijk nooit 'heimwee' problemen. Nu is een hond geen kat maar misschien nog wel meer op de baas gericht. Ik dank dat als er maar goed voor de huisdieren gezorgd wordt het voor het dier zelf helemaal niet zo'n groot probleem is.
quote:otis schreef op 25 juni 2014 @ 07:54:

Ik heb momenteel een logeerkat voor een paar weken. Katten hechten alleen waarde aan de hand waaruit ze eten krijgen. En ze moeten soms wennen aan de plek waar ze zijn, zodat ze hun huis terug vinden, weten waar ze op kunnen klimmen en weten bij wie ze op schoot kunnen kruipen. Katten kijken niet op of om als hun baasje weg gaat.

Als je voor jouw geruststelling een fijne plek vindt, lijkt mij dat voor de kat geen probleem. Succes met de baan!Mijn katten kijken echt wel op of om als we weg gaan, er is ook echt wel bewezen dat katten niet alleen kijken naar degene die ze eten geven, maar dit is weer een heel andere discussie. Ik weet dat katten onafhankelijk zijn en dat maakt ze ook leuk maar ik weet ook dat mijn katten mij echt wel zien als meer dan iemand die ze alleen brokjes geeft.
quote:otis schreef op 25 juni 2014 @ 07:54:

Ik heb momenteel een logeerkat voor een paar weken. Katten hechten alleen waarde aan de hand waaruit ze eten krijgen. En ze moeten soms wennen aan de plek waar ze zijn, zodat ze hun huis terug vinden, weten waar ze op kunnen klimmen en weten bij wie ze op schoot kunnen kruipen. Katten kijken niet op of om als hun baasje weg gaat.

Als je voor jouw geruststelling een fijne plek vindt, lijkt mij dat voor de kat geen probleem. Succes met de baan!Mijn katten kijken echt wel op of om als we weg gaan, er is ook echt wel bewezen dat katten niet alleen kijken naar degene die ze eten geven, maar dit is weer een heel andere discussie. Ik weet dat katten onafhankelijk zijn en dat maakt ze ook leuk maar ik weet ook dat mijn katten mij echt wel zien als meer dan iemand die ze alleen brokjes geeft. Ze komen echt wel als blije puppys op me afrennen als ik er even niet ben geweest. Laatst zag ik een filmpje waarin een jongen een hele sterke band had met zijn kat ( hij was autistisch) maar hij had hem letterlijk nog nooit 1 brokje gevoerd.
quote:lila4 schreef op 27 juni 2014 @ 10:57:

[...]

Mijn katten kijken echt wel op of om als we weg gaan, er is ook echt wel bewezen dat katten niet alleen kijken naar degene die ze eten geven, maar dit is weer een heel andere discussie. Ik weet dat katten onafhankelijk zijn en dat maakt ze ook leuk maar ik weet ook dat mijn katten mij echt wel zien als meer dan iemand die ze alleen brokjes geeft. Ze komen echt wel als blije puppys op me afrennen als ik er even niet ben geweest. Laatst zag ik een filmpje waarin een jongen een hele sterke band had met zijn kat ( hij was autistisch) maar hij had hem letterlijk nog nooit 1 brokje gevoerd.

Ik ben het ook niet eens met dat katten alleen geven om diegene die ze eten geeft. Maar ik ga die discussie hier niet aan. Iedereen met katten weet hoe het zit, uiteraard zullen er ook uitzonderingen zijn hoor.

Wat ik al eerder aangaf, m.i. heeft het veel te maken met de aandacht/liefde die katten bij een ander krijgen. Zie mijn posting dat mijn katten een tijdje bij een oppasadres zijn geweest en het zeer goed hebben gehad (gelukkig).

Maar sommige katten zijn makkelijker dan anderen hoor. Mijn kleinste kat kwam pas een beetje los na 7 weken bij het oppasgezin, terwijl die andere 2 volgens mij al vrij snel alle aandacht leuk vonden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:MilaDila schreef op 24 juni 2014 @ 23:57:

Ik vind jouw reden een stuk beter te verteren dan de kletspraat van verse ouders (allergie, kat heeft stress, stank, haren, te weinig aandacht voor de poes etc.). Je ruilt jouw katten niet in voor een ander (nieuwe baby dus).

Jij wil iets gaan doen waar je katten niet blij van worden (verhuizen en veel reizen).

Ik heb ooit een kat overgenomen toen hij 2 jaar was en hij heeft een prachtige tijd bij me gehad denk ik, omdat ik tijd en liefde en ruimte voor hem had. Nooit iets gemerkt van dat hij oude baasje miste.

Ik ben een grote kattenvriend, maar ben het eens met bovenstaande.

Zoek een goed thuis voor je katten, mogelijk is er iemand in je omgeving die je katten een fijn thuis kan bieden. En zorg dat je je goed voelt bij de mensen waar je katten naar toe gaan. Dat maakt het waarschijnlijk wat makkelijker (helemaal als het bekenden zijn).
quote:Joyce48 schreef op 25 juni 2014 @ 06:52:

[...]

+1

Ik ben vrijwilliger in een asiel en kan uit ervaring zeggen dat er goed voor de dieren wordt gezorgd en dat er heel zorgvuldig wordt gekeken welke kat(ten) bij welke familie wordt geplaatst.

Na de plaatsing (na ca. 6 weken) bezoeken we de familie (zonder aankondiging); deels als controle natuurlijk of er goed voor het dier gezorgd wordt, deels om eventuele vragen te beantwoorden.Heb zelf meerdere malen asieldieren gehad. Altijd werd erbij gezegd dat er onaangekondigd een huisbezoek zou worden afgelegd op enig moment en dat er contact zou worden gehouden. Nooit iemand gezien of gehoord. Bij niet een van de dieren.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:mrssippie schreef op 25 juni 2014 @ 19:29:

Ik zou dit ook laten schieten. Misschien niet door iedereen te snappen maar ik kan niet zonder mijn katten. Ook zou ik me vreselijk schuldig voelen. Je hebt namelijk nooit de garantie dat katten gaan aarden op een ander adres, je hebt nooit de garantie dat ze gezellig samen blijven (was laatst nog een mooi voorbeeld van hier op het forum met 2 papegaaien). Kortom, je hebt zelf totaal geen controle meer.

Tuurlijk zal het vaak goed gaan, maar er zijn ook echt meer dan genoeg gevallen waarin het niet goed gaat. [...]

Mensen zijn vrij arrogant als het gaat om het invullen van de gedachtes van dieren. Feit is echter dat wij nooit daadwerkelijk weten wat ze voelen, wat ze ervaren enzovoort.+1
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
De ene kat is de andere kat niet. Over het algemeen zijn katten inderdaad vrij zelfstandig ( heerlijke eigenschap) maar als baasje heb je toch een grote invloed op de beestjes. Ik weet gewoon dat ik een extra speciale band heb met één van mijn katten. Niet dat ik van de ander niet houdt, maar je voelt het gewoon.

Ik besef ergens ook wel dat ze uiteindelijk bij een goed nieuw baasje hun draai ook wel vinden. Maar dit heeft echt niet alleen te maken met het eten dat ze er krijgen. Die van mij zijn aandacht en liefde gewend en ik weet zeker dat ze minder gelukkig zouden zijn als ze dat niet opnieuw krijgen. Als de situatie zich aandient, zal ik er dan ook alles aandoen dat ze die liefde mogen blijven ontvangen.
Het was ook een beetje off topic inderdaad, sorry daarvoor, want ik ben het er zeker mee eens dat als je een goed huisje vindt, je katten echt wel weer gelukkig kunnen worden bij een nieuw baasje, je dromen volgen is ook erg belangrijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven